صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۲۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن مایل است که مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند، با هم دعوا کنند. در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاه‌های مختلفی به مسایل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند؛ رأفت میان مردم. بایستی وسوسه‌های دشمن را برای بدبین کردن مردم به یکدیگر یا بدبین کردن مردم به مسئولان زحمت‌کش کشور باطل کرد.(1402/2/2)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
موقعیتی تاریخی و حل یک مشکل
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی در صفحه شخصی توئیتر خود عنوان کرده است که قاطعانه به اخلال در فعالیت‌های برنامه نظامی ایران متعهد هستیم. این بخش از سخنان وزیر خارجه آمریکا در رسانه‌های جهانی و طبیعتا رسانه‌های درون کشور بازتاب گستردهای پیدا کرد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا همچنین در توئیتی دیگر جملاتی نوشت که چندان مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار نگرفت او نوشت: «گروه ۷ در قبال ایران با وحدت رویه پیش می‌رود که شامل تنش‌زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی است.»
آنهایی که با دقت و آگاهی مباحث سیاسی و امنیتی را در سطح راهبردی دنبال می‌کنند از مفهوم و کاربرد واژه بازدارندگی اطلاع دارند. این که وزیر خارجه آمریکا بگوید کشور متبوعش و دیگر اعضای دولت‌های گروه هفت که کشورهای بزرگ صنعتی دنیا به حساب می‌آیند به دنبال آن هستند تا در مقابل ایران به نقطه بازدارندگی برسند هرگز اظهارنظری عادی و کم اهمیت محسوب نمی‌شود. این یک سخن ساده نیست و از طرف مقام یک کشور معمولی نیز بیان نمی‌شود؛ این به معنای اعتراف به اقتدار منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران است. این یعنی جمهوری اسلامی ایران پای در عرصه جدیدی از سطوح قدرت جهانی گذاشته است. البته این اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا حرف جدیدی نیست، پیش از او اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در اوایل سال 1395 در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی الظفره در حومه ابوظبی اعلام کرد که نظامیان این کشور برای ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات ایران در خاورمیانه، در این مکان مستقر شده‌اند.
چنین وضعیتی که از سوی مقامات آمریکا برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته می‌شود و از قضا مطابق با واقعیت‌های جاری نظام منطقه‌ای و جهانی است، از جهت امنیت ملی موضوعی استثنایی محسوب می‌گردد که در تاریخ ایران مسبوق به سابقه نیست. تاریخ آنچه به یاد دارد آن است که ایران در دو جنگ جهانی توسط قدرت‌های بزرگ اشغال شد، مناطق مختلف ایران تجزیه شدند و در ادوار گوناگون مورد تاخت‌وتاز دولت‌های سلطه‌گر قرار گرفته است. حالا همه این قدرت‌ها در پی آن هستند تا بلکه بتوانند با به کارگیری برخی شیوه‌ها در برابر قدرت و توانمندی‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران ایجاد بازدارندگی نمایند. امروزه به دلیل مسایل اقتصادی و معیشتی که مردم ایران با آن مواجه هستند و نیز جنگ ترکیبی دشمنان که از طریق بزرگنمایی ضعف‌ها و کوچک نشان دادن دستاوردها، سیاست ناامیدسازی جامعه و جوانان را در پیش گرفته‌اند، امکان درک این موقعیت بی‌نظیر تاریخی چندان به خوبی صورت نمی‌گیرد که لازم است برای حل این نقصیه فکری کرد و طرحی نو درانداخت.  
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
بازگشت به ریل حکمرانی مجازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اطلاع‌رسانی از اتصال اینترکانکشن پیام‌رسان‌های داخلی گفته است: «در مرحله اولیه، امکان ارسال پیام یا هر نوع فایلی بین چهار پیام‌رسان در حالت به روز شده وجود دارد. در حال حاضر نسخه موبایلی فعال شده است و نسخه وب هم به زودی فعال خواهد شد. در این فاز ارسال پیام متنی، استیکر و فایل پیش‌بینی شده و در مراحل بعدی امکان ایجاد گروه مشترک بین مخاطبان امکان‌پذیر خواهد بود و مراحل بعد امکان تماس‌های صوتی و تصویری قابل دسترس است.»
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ ما در عصری زندگی می‌کنیم که علاوه بر فضای حقیقی و تعاملات فیزیکی با یکدیگر، شاهد زیست و تعاملات مجازی نیز هستیم. واقعیت‌ها نشان می‌دهد که این زیست مجازی می‌تواند از رفتارهای خرد ما در مواجهه با افراد در زندگی شخصی تا نحوه حکمرانی نظام‌ها را مدیریت کرده و گاه با چالش مواجه کند.
2ـ این یک اصل بدیهی و عقلایی است که زمانی که ما با یک پدیده اینچنینی مواجه هستیم باید برای ضابطه‌مند کردن آن تلاش کنیم. همانگونه که فضای حقیقی جامعه برای تنظیم روابط خویش به قواعدی مانند داشتن چراغ قرمز، حضور پلیس، داشتن نیروهای نظامی و... نیازمند است؛ این حوزه هم به برخی موارد شبیه آن نیاز دارد.
۳ـ البته این را باید مد نظر داشت که آنچه گفته شد صرفاً سلبی نیست بلکه به حوزه ایجابی نیز نیازمند است. ما باید بتوانیم علاوه بر اینکه در برخی مواقع ناگزیر محدودیت هایی را وضع می‌کنیم در کنار آن یک توانمندی یا جاذبه‌ای را نیز خلق کنیم. دافعه مجازی نیازمند جاذبه مجازی نیز هست و الا منجر به نارضایتی جامعه خواهد شد که باید مورد توجه دولتمردان و متولیان امر قرار گیرد. 
۴ـ حرکت اخیر یعنی اتصال پیام‌رسان‌های داخلی را باید یکی از موارد معدود حرکت‌های ایجابی در زیست مجازی و حکمرانی در کشور دانست که علاوه بر قابل تقدیر بودن باید تداوم و تسری یابد. 
با رشد و توسعه زیست مجازی ما نیازمند یک فعالیت پیشینی، آینده‌پژوهانه و پیشگیرانه هستیم؛ یعنی قبل از اینکه پدیده‌ای وارد کشور شود آن را رصد کرده، در گام دوم نقایص و قوت‌های آن را احصا کرده و در گام سوم نقایص را برطرف و نقاط قوت را براساس نیازهای بومی جامعه بومی‌سازی کنیم. این کنشگری فعال در مقابل کنشگری منفعلانه می‌تواند به ما در تنظیم قواعد مجازی و حکمرانی در این حوزه به ما کمک شایانی کند؛ امری که هر چند دیر ولی یک اقدام ضروری است.    
یعقوب ربیعی
 
▼ خبر ویژه
اثر انگشت جنگنده‌های دشمن در اختیار ایرانی‌ها
مدیرعامل صاایران گفت: اگر رادار یک جنگنده F35 شروع به فعالیت می‌کند، امواجی از خود منتشر می‌کند که با رادار جنگنده F35 دیگر متفاوت است و ما امروز قادر به تشخیص این موضوع هستیم. وقتی شرکت خارجی از متروی تهران رفت فکر می‌کرد کار ما تعطیل می‌شود ولی ما الان روی سخت‌افزار خارجی نرم‌افزار داخلی را نصب کرده‌ایم و آنجایی هم که لازم بود سخت‌افزار ایجاد کردیم و حالا یک شرکت اروپایی آمده و می‌خواهد نمایندگی حوزه سیگنال ما را بگیرد و برای فروش ببرد. در تلاش برای رسیدن به منظومه ماهواره‌ای هستیم. امسال ۶ ماهواره آماده پرتاب می‌شوند. به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای در مدار لئو هستیم. امروز در همه حوزه‌های رزم زمینی، دریایی، هوایی و هوافضا دارای محصول و در حال فروش سامانه‌هایی به کشورهای دوست هستیم. به ۴۲ کشور جهان تا کنون صادرات داشته‌ایم و در این حوزه تحرک خیلی خوبی ایجاد خواهد شد.
 
▼ اخبار 
1ـ شادمانی بهائیت از اقدامات ضد ایرانی سازمان ملل
سایت «دفتر جامعه بهائی (BIC) در سازمان ملل»، 4 اردیبهشت در توئیتی، از بیانیه دفتر آزادی بین‌الملل که یکم اردیبهشت در حمایت از «مهوش ثابت» (مجرم بهائی) صادر شده بود، تشکر کرد. در پی اثبات جرم و صدور حکم قضائی برای «مهوش ثابت» و «فریبا کمال‌آبادی» دو مجرم زن بهائی، تلاش گسترده‌ای توسط تشکیلات بهائیت و حامیان آن انجام شد تا با سوءاستفاده از حکم قضائی مذکور و نشر اکاذیبی همچون شکنجه آنان، وجهه جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی مخدوش شود. حمایت سازمان ملل از تشکیلات بهائی به دلیل نفوذ این تشکیلات در آن به حدی است که حتی از مجرمان بهائی که بر مبنای قوانین رسمی ایران جرم‌شان ثابت شده نیز حمایت کرده است. بهائیت نیز با پشتیبانی این نهاد با دخالت در سیستم قضایی کشور، انتشار اخبار کذب و اتهامات بی‌اساس، به دنبال تخریب نظام و فشار بر این سازمان جهت عکس‌العمل علیه ایران هستند. دروغ شکنجه مهوش ثابت و وضعیت بد وی در زندان و داستان‌پردازی درباره آن، از جمله اقدامات مذکور است که با صدور بیانیه از سوی دفتر حمایت از آزادی سازمان ملل نیز همراه شده است.
 
2ـ یک بام و دو هوای ترکیه در سوریه
مولود چاووش اوغلو همزمان با نشست چهارجانبه مسکو، می‌گوید: خروج ما از شمال سوریه به معنای توقف عملیات نظامی ما علیه تروریسم و نزدیک شدن تروریست‌ها به مرزهای ما است و این تهدیدی برای امنیت ملی ما محسوب می‌شود. تروریست‌ها در صورت عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای، جای خالی آنها را پر خواهند کرد. طمعی به گرفتن بخشی از اراضی سوریه را نداریم و تنها زمانی می‌توانیم از شمال سوریه خارج شویم که امنیت برقرار شود و ثبات کامل به آن مناطق بازگردد. وزیر خارجه ترکیه در گفتاری متناقض با حضور غیر قانونی اشان در سوریه گفت: «اگر بخواهیم پناهندگان سوری را بازگردانیم و اگر بخواهیم به مبارزه با تروریسم به صورت مؤثرتر ادامه دهیم و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنیم، نزدیکی به دولت سوریه مفید است.»
 
3ـ صادرات ترکیه به روسیه ۱۴ برابر ایران
نگاهی به وضعیت صادرات دو کشور ایران و ترکیه پس از شروع جنگ روسیه‌ـ ‌اوکراین نشان می‌دهد، از فوریه سال ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ در حالیکه صادرات ماهانه ترکیه از حدود ۴۴۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار رسیده و مجموع صادرات این کشور به روسیه طی ۱۲ ماهه دوره جنگ اوکراین نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار بوده اما کل صادرات ایران به روسیه در این مدت (از فوریه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳) حدود ۷۸۰ میلیون دلار بوده است. طبق آمارها، تا قبل از شروع جنگ روسیه‌ـ اوکراین حجم صادرات ترکیه به روسیه ۷ تا ۱۰ برابر صادرات کشورمان به روسیه بوده اما پس از شروع جنگ، این مقدار به ۱۴ برابر صادرات ایران رسیده است.
 
4ـ هدف‌گذاری رشد 8 درصدی
صولت مرتضوی وزیر کار گفت: «در طول 1/5 سال گذشته از عمر دولت، رشد اقتصادی به ۳ درصدی رسیده است و هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی است. در عرصه تولید دارو، سیمان، مواد پتروشیمی و لبنی، رشد بالای ۵۰ درصد داشتیم. امیدواریم با همت کارگران این رشد ادامه یابد. در این دولت تا پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر شده است. آن روزی که دولت سیزدهم اقتصاد کشور را تحویل گرفت، وضعیت خوبی نداشتیم. ما صندوقی را تحویل گرفتیم که بالغ بر ۱۱۰۰ همت بدهی داشت. اگر امروز رشد اقتصادی مناسب را ملاحظه می‌کنید و استقلال اقتصادی را می‌بینید، حاصل اراده کارگران است.»
 
▼ اخبار کوتاه
گلوله‌های اورانیومی انگلیس در اوکراین/ معاون وزیر دفاع انگلیس اعتراف کرد: هزاران گلوله مخصوص تانک‌های چلنجر، از جمله گلوله‌های مخصوص نفوذ در زره و حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده، برای اوکراین فرستادیم. پیشتر پوتین گفته بود: «اگر انگلیس به اوکراین گلوله اورانیومی بدهد روسیه متناسب با آن پاسخ خواهد داد؛ چرا که غرب به ‌صورت دسته‌ جمعی شروع به استفاده از تسلیحاتی با اجزای هسته‌ای کرده است.»
 
تداوم برداشت بی‌حساب از آب‌های زیرزمینی/ آمارهای رسمی نشان می‌دهند که ۸۵ درصد از آبی که به طور سالانه از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شوند، مربوط به چاه‌های مجاز فعال است و این در حالی است که ۲۰ درصد چاه‌های مجاز بعضا تا ۱۰ برابر پروانه مجاز خود برداشت آب دارند، وضعیتی که تداوم آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای کشور در پی خواهد داشت.
 
دلارزدایی در شانگهای/ معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: «نقشه راه برای گذار به تسویه با ارزهای ملی در حال تدوین است. این روند بسیار ساده نیست، زیرا متأسفانه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی بسیار عمیق است، از جمله در سیستم‌های پول ملی. هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و راه زیادی در پیش است.»
 
افزایش صادرات غیرنفتی ایران در یک دهه اخیر/ علی‌رغم وضع تحریم‌های گسترده‌تر در ده سال گذشته علیه کشور، آمارها نشان می‌دهد که صادرات غیر نفتی طی همین مدت افزایش قابل توجهی داشته است و حجم آن به رقم ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.
 
مصرف بالاتر از تولید/ رئیس انجمن صنعت پالایش نفت با اشاره به روند صعودی مصرف سوخت گفت: که پالایشگاه‌های موجود کشور، بسته به شرایط فنی، هر روز بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین دارند و نمی‌توانند بیش از این، سوخت تولید کنند.
 
آمریکایی‌ها علیه بایدن/ شبکه فاکس نیوز ساعاتی قبل از اعلام ورود بایدن به انتخابات 2024، با انتشار نظرسنجی مهم NBC، اعلام کرد که 70 درصد مردم آمریکا مخالف ورود مجدد بایدن به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.
 
«نون ‌خ ۴» پربازدیدترین سریال تلوبیون در نوروز/ فصل چهارم مجموعه «نون ‌خ» در حالی به پایان رسید که با میانگین نیم میلیون بازدید برای هر قسمت، بالاتر از سایر برنامه‌ها و سریال‌ها، پربازدیدترین سریال نوروز ۱۴۰۲ تلوبیون شد.
 
کمبود یک میلیون مسکن در تهران/ زاکانی شهردار تهران گفت: «تهران امروز با 9/6 میلیون جمعیت ساکن، یک میلیون مسکن کم دارد. ۳۵۰ هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سوداگری است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات