صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۹۵۸
سیدعلی نجات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

چرا تل‌آویو نگران آغاز حمله زمینی به غزه است؟

هرچند رژیم صهیونیستی برای اعاده حیثیت و احیای قدرت بازدارندگی خود چاره‌ای جز ورود به جنگ زمینی ندارد، اما ارتش این رژیم با توجه به متغیرهایی همچون باز شدن همزمان جنگ در چند جبهه، نگرانی بابت جان اسیران صهیونیست و افزایش فشارهای جهانی مسیر دشواری برای ورود زمینی به نوار غزه دارد.

در یک هفته گذشته رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات برق‌آسای «طوفان الاقصی» غزه را محاصره کرده و با صدها حمله هوایی هدف قرار داده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز دست به تحرکاتی پشت مرز نوار غزه زده و نیروهای احتیاط بسیاری فراخوانده است. طبق گزارش منابع عبری، دست کم ۳۰۰ هزار نظامی به خدمت احتیاط فراخوانده شده اند که بیشترین تعداد فراخوانی نیرو در تاریخ این رژیم است.
در تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، پس از خروج غیرنظامیان از غزه عملیات بزرگ نظامی در این منطقه آغاز می‌شود. همزمان نشریه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد، تل‌آویو حمله زمینی خود را به غزه به دلیل شرایط نامناسب جوی چند روز به تعویق انداخته است. این گزارش افزود، قرار بود عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه در پایان تعطیلات هفته جاری (شنبه یا یکشنبه) انجام شود، اما به دلیل شرایط نامناسب جوی اندکی به تعویق افتاده است.
گرچه رژیم صهیونیستی برای ریشه‌کن کردن حماس و بازگرداندن آبروی ازدست‌رفته ارتش و توان بازدارندگی‌اش تمایل زیادی به انجام عملیات نظامی زمینی دارد، اما برای آغاز حمله با واهمه و چالش‌های متعددی مواجه است
درحقیقت، با گذشت نزدیک به 10 روز از عملیات «طوفان الاقصی»، ارتش رژیم صهیونیستی همچنان تهدید خود را برای حمله زمینی به نوار غزه عملی نکرده است. صهیونیست‌ها تا این لحظه به جز انتقال تانک و نیروی بیشتر به مرزهای نوار غزه و بمباران گسترده و کور مناطق مختلف غزه، اقدام خاص دیگری انجام نداده اند. حال این پرسش‌ مطرح می‌شود، چرا تل‌آویو تاکنون عملیات نظامی خود را در نوار غزه آغاز نکرده است؟
در پاسخ می‌توان گفت، گرچه رژیم صهیونیستی برای ریشه‌کن کردن حماس و بازگرداندن آبروی ازدست‌رفته ارتش و توان بازدارندگی‌اش تمایل زیادی به انجام عملیات نظامی زمینی دارد، اما برای آغاز حمله با واهمه و چالش‌های متعددی مواجه است که عبارتند از؛
هراس از باز شدن همزمان جنگ در چند جبهه: مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی که در حال بررسی پیامدهای فراگیر شدن دامنه جنگ غزه هستند، با نگرانی تحرکات حزب‌الله لبنان را دنبال می‌کنند. حزب‌الله لبنان با زرادخانه‌ای متشکل از ده‌ها هزار موشک که می‌تواند هر نقطه‌ای در رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد، دشمن بسیار قدرتمندی است. تل‌آویو نگران است گشوده شدن جبهه جدیدی در شمال، جریان جنگ را تغییر دهد.
تل‌آویو نگران موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله است که گمان می‌رود اهداف راهبردی در رژیم صهیونیستی مانند سکوهای گاز و نیروگاه‌ها را به دقت هدف قرار دهند. سناریوی گشوده‌ شدن جبهه جدید در لبنان یادآور اتفاقات جنگ 33 روزه میان حزب‌‌الله و رژیم صهیونیستی در سال 2006 میلادی است؛ به ویژه اینکه حزب‌‌الله پس از سال‌ها حضور در جنگ سوریه و همراهی با ارتش این کشور باتجربه‌تر، قوی‌تر و مجهزتر از قبل شده است.
از زمان آغاز جنگ غزه، حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی با درگیری‌های پراکنده و محدود در مرز مواضع یکدیگر را هدف قرار داده‌اند. گرچه حزب‌‌الله تاکنون در جنگ حماس و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی و کامل وارد نشده، اما اکنون در آماده‌باش کامل است و حمله زمینی تل‌آویو به غزه می‌تواند آنها را وادار به گشودن جبهه جدیدی در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی کند.
در این راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد، اگر جنایت های رژیم صهیونیستی در چند ساعت آینده پایان نیابد، حزب‌الله سناریوهایی طراحی کرده که نقشه سرزمین‌های اشغالی را برای همیشه تغییر خواهد داد. قاسم قصیر، تحلیلگر لبنانی نزدیک به حزب‌الله نیز در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفت، حزب‌‌الله اجازه نابودی حماس را نخواهد داد و غزه را در مقابل حمله زمینی تنها نخواهد گذاشت.
مقام های تل‌آویو نیز از گشایش جبهه‌های عملیاتی در جولان اشغالی واهمه دارند. در همین راستا حمله اخیر به دو فرودگاه راهبردی دمشق و حلب در سوریه را باید اقدامی پیش‌دستانه و هشداری به حکومت مرکزی سوریه دانست که از هرگونه همکاری احتمالی با حزب‌الله لبنان در روزهای آتی نبرد «طوفان الاقصی« خودداری کند.
نگرانی بابت جان اسیران صهیونیست: بدون تردید یکی از دلایل تعلل رژیم صهیونیستی از آغاز حمله زمینی به غزه وضعیت اسیران این رژیم است که اکنون در اختیار نیروهای مقاومت فلسطین قرار دارند. سرنوشت اسیران صهیونیستی هرگونه حمله زمینی را به شدت پیچیده می‌کند. اسیران صهیونیستی، اکنون برگ برنده فلسطینیان هستند. ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه باعث خواهد شد تا جان و زندگی اسیران در خطر قرار گیرد.
ارتش رژیم صهیونیستی تعداد اسیران در دست فلسطینیان را 100 نفر، اما منابع دیگری شمار اسیران صهیونیست در نوار غزه را تا 350 نفر اعلام كرده‌اند. طبق گزارش منابع عبری زبان، دست کم 750 صهیونیست در حمله برق آسای روز شنبه و نخستین روز عملیات «طوفان الاقصی» ناپدید شده‌اند و احتمال اینکه بخشی از مفقود شدگان در میان اسیران در اختیار نیروهای فلسطینی باشند، بسیار زیاد است.
ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه می‌تواند به قیمت جان اسیران صهیونیست تمام شود و هزینه چند برابری روی دست اشغالگران بر جای بگذارد؛ به ویژه اینکه حماس در بیانیه‌ای غافگیرکننده اعلام کرد، اگر حملات کنترل نشده به غیرنظامیان در غزه متوقف نشود دست به اقدام متقابل خواهند زد و جان اسیران صهیونیست به خطر می‌افتد.
طبق گزارش منابع عبری زبان، دست کم 750 صهیونیست در حمله برق آسای روز شنبه و نخستین روز عملیات «طوفان الاقصی» ناپدید شده‌اند و احتمال اینکه بخشی از مفقود شدگان در میان اسیران در اختیار نیروهای فلسطینی باشند، بسیار زیاد است
هراس از تعداد بالای هلاکت نظامیان به دلیل پیچیدگی جنگ شهری: نوار غزه با جمعیت 2 میلیون و 200 هزار نفری یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جهان است. در این باریکه جغرافیایی ساختمان‌های چند طبقه، کوچه‌ها و خیابان‌های تو در توی بسیار زیادی قرار دارد. در این وضعیت متراکم، جنگ شهری برای صهیونیست‌ها بسیار دشوار خواهد بود و از نظر جغرافیایی امکان پیشروی زمینی چندان میسر نیست؛ زیرا کمین چریک‌ها و نیروهای تک‌تیرانداز در ساختمان‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش صهیونیستی در شهرهای نوار غزه شود.
خیابان‌‎ها و كوچه‌های تو در تو باعث می‌شود در عمل پیشروی زمینی برای ادوات نظامی و‌ تانك‌های ارتش رژیم صهیونیستی عملی نباشد. كمین‌ تك تیراندازان مقاومت در ساختمان‌ها و مناطق متراكم نیز باعث می‌شود حجم کشته شدگان صهیونیست‌ها در صورت ورود زمینی به غزه بسیار گسترده و زیاد باشد. لذا ارتش رژیم صهیونیستی در صورت ورود به غزه باید خود را با حجم زیادی از کشته شدگان در نتیجه پیچیدگی جنگ شهری در غزه آماده كند.
یاکوف آمیدرور، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کند، مبارزه با حماس سخت خواهد بود. حماس تله‌های انفجاری و مواد منفجره دست‌ساز را در نقاط ورودی و در امتداد خیابان‌های باریک گذاشته است. در همین زمینه، مارک لینچ، استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج تاون در یادداشتی در مجله فارین افرز نوشت: یورش به غزه فاجعه برای رژیم صهیونیستی به شمار می رود، زیرا حماس برای جنگ شهری درازمدت علیه نیرو‌های در حال پیشروی صهیونیست آماده است. حماس احتمالاً امیدوار است ضربات سختی به ارتش صهیونیستی وارد کند که سال‌هاست در چنین نبردی درگیر نبوده است.
اسرائیل هیوم نیز چند روز پیش در این رابطه به سران صهیونیست توصیه کرد، حتی به بهای از بین بردن حماس نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی را در طبقی از نقره تقدیم این گروه نکنند. تحلیلگری صهیونیست در این باره می‌گوید، نظامیان رژیم صهیونیستی خوب می‌دانند در غزه باید منتظر تله‌های انفجاری و تونل‌های مملو از مواد منفجره و کمین‌های مختلف در خیابان‌ها و کوچه‌های مسیر خود باشند.
با وجود آنکه رژیم صهیونیستی از نظر ابعاد نظامی، فناوری، سامانه‌های تسلیحاتی و لجستیکی غنی است، اما حماس در سالیان اخیر به طور قابل توجهی خود را برای فعالیت و جابه جایی در محیط شهری متراکم غزه سازگار کرده است. حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی مین‌های ضد تانک و موشک‌های هدایت شونده ضد تانک دارند که در کنار شلیک خمپاره به طور مؤثر از آن تجهیزات استفاده کرده‌اند. به عنوان نمونه، در نبردی در محله شجاعیه غزه در جنگ 2014 میلادی رژیم صهیونیستی 13 سرباز خود را در کمینی که شامل یک مین ضد تانک و شلیک مسلسل از سوی فلسطینیان بود، از دست داد.
گرچه ارتش رژیم صهیونیستی تجربه نبرد با وسایل نقلیه زره پوش را در شهر‌های فلسطین به ویژه کرانه باختری در جریان انتفاضه دوم دارد، اما اکنون گمان می‌رود حماس انبار بزرگی از موشک‌های ضد تانک سنگین روسی کورنت در اختیار دارد. همچنین حماس پهپاد‌های مجهز به مهمات را توسعه داده که می‌تواند بمب‌ها را روی وسایل نقلیه و سربازان پرتاب کند که به نوبه خود تهدید جدیدی است.
افزایش فشارهای جهانی: ورود زمینی صهیونیست‌‎ها به نوار غزه برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد درباره فلسطین است. نظام بین‌الملل حضور رژیم صهیونیستی را در كرانه باختری ‌اشغالگری می‌داند و ورود ‌اشغالگران به نوار غزه، حجم مخالفت‌های بین‌المللی با اقدامات صهیونیست‌ها را افزایش خواهد داد و ائتلاف جهانی را علیه رژیم صهیونیستی تقویت خواهد شد. بیشتر کشورهای اروپایی، شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را به عنوان اشغالگری و با توجه به قطعنامه سازمان ملل متحد، باریکه غزه را متعلق به فلسطینیان می دانند. نهادهای بین المللی مخالف اشغال این منطقه از سوی صهیونیست‌ها هستند. از این جهت بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای اروپایی با تل‌آویو برای اشغال غزه همراهی ندارد.
با توجه به چهار متغیر مذکور، گرچه رژیم صهیونیستی برای اعاده حیثیت و احیای قدرت بازدارندگی خود چاره‌ای جز ورود به جنگ زمینی ندارد، اما ارتش این رژیم مسیر بسیار دشواری برای ورود زمینی به نوار غزه دارد و تهاجم زمینی به غزه علاوه بر قابلیت طولانی شدن نبرد می‌تواند زمینه گسترش جنگ را در منطقه به دنبال داشته باشد.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات