فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۰۱

نمایشگاه کتاب فرانکفورت با مواضع ضد فلسطینی به سلمان رشدی ۲۶ هزار دلار جایز صلح می‌دهد

سلمان رشدی در یکی از اولین حضور‌های خود پس از حمله به او در سال ۲۰۲۲، قرار است در جشن ادبیات نمایشگاه کتاب فرانکفورت سخنرانی کند و جایزه‌ای معادل ۲۶ هزار دلار دریافت کند.

 سلمان رشدی در یکی از اولین حضورهای خود پس از حمله به او در سال ۲۰۲۲، قرار است در جشن ادبیات نمایشگاه کتاب فرانکفورت سخنرانی کند.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت با مواضع ضد فلسطینی به سلمان رشدی ۲۶ هزار دلار جایز صلح می‌دهد

رشدی قرار است شامگاه ۲۱ اکتبر یعنی شنبه هفته آینده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که ۱۸ تا ۲۲ اکتبر برگزار می‌شود به سخنرانی بپردازد.

اهدای کیف ۲۶ هزار دلاری به رشدی 

هیأت امنای جایزه صلح تجارت کتاب آلمان، سلمان رشدی را به عنوان دریافت کننده جایزه صلح امسال انتخاب کرد. مراسم اهدای جوایز در روز یکشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ در کلیسای سنت پل در فرانکفورت برگزار می‌شود. این مراسم ساعت ۱۱ صبح به صورت زنده از تلویزیون عمومی آلمان پخش می‌شود. این جایزه یک کیف ۲۵ هزار یورویی (۲۶ هزار دلار آمریکا) دارد.

در این جشن انتظار می‌رود که او درباره رمان اخیر خود یعنی «شهر پیروزی» صحبت کند. او آخرین بار در سال ۲۰۱۵ در فرانکفورت صحبت کرد.

یورگن بوس، رئیس و مدیر عامل فرانکفورت در بیانیه‌ای گفت: «بسیار متأثر شدم که سلمان رشدی علاوه بر شرکت در مراسم اهدای جایزه صلح، فرصت دیدار حضوری با حضار در فرانکفورت را از دست نمی‌دهد.»

سلمان شدی سال گذشته توسط هادی مطر جوان اهل ایالت نیوجرسی هنگام سخنرانی در نیویورک مورد حمله قرار گرفت که از آن پس به علت شدت جراحات، یک چشم خود و کنترل یک دستش را از دست داد.

امام خمینی (ره) به دلیل توهین به مقدسات اسلامی و پیامبر اسلام در کتاب «آیات شیطانی» فتوای ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد.

مواضع ضد فلسطینی و همراهی با رژیم صهیونیستی نمایشگاه فرانکفورت

 برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، در واکنش به عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی موسوم به «طوفان الاقصی» از برگزاری مراسم اهدای جایزه LiBeraturpreis به نویسنده‌ زن فلسطینی خودداری کردند و گفته‌اند این جایزه بهتر است در زمان و شرایط دیگری برگزار شود. همچنین بنا به گفته یورگن باس مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌های را هم برای حمایت از رژیم صهیونیستی تدارک دیده‌اند. (برای اطلاعات بیش‌تر درباره لغو این مراسم اینجا را خوانید.)

یورگن باس با محکوم کردن عملیات‌های گروه حماس در سرزمین‌های اشغالی گفت: «جنگ علیه اسرائیل با همه ارزش‌هایی که نمایشگاه فرانفکورت از آن دفاع می‌کند در تضاد است و تمرکز ما همیشه انسانیت و صلح بوده است. این بشریت بار دیگر با حمله حماس به اسرائیل درهم شکسته است.»

ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور ندارد

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد درباره عدم حضور ایران در هفتاد و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: امسال به دلیل رفتار غیرمسؤولانه برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در این نمایشگاه شرکت نخواهیم کرد. سال گذشته مسؤولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، یک جانبه پیشنهاد جابه‌جایی محل غرفه ایران در این نمایشگاه را دادند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، نپذیرفت و در نمایشگاه شرکت نکرد. امسال نیز به دلیل اینکه مطمئن نبودیم که این رفتار از سوی مسئولان نمایشگاه تکرار خواهد شد یا خیر در این نمایشگاه شرکت نخواهیم کرد.


یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی افزود: سال گذشته به تصمیم نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعتراض کردیم و پاسخ کتبی مسؤولان این نمایشگاه این بود که «از فعالیت و اعتراضات ایران حمایت می‌کنیم.» در واقع موضع‌‌گیری سیاسی در این کار داشتند و اعلام کردند که امنیت غرفه را نیز نمی‌توانیم تضمین کنیم؛ به هر حال رفتار غیرمتعارف و غیرحرفه‌ای آنها زمینه تجدید نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در نمایشگاه را موجب شد.

اتحادیه ناشران سوریه هم تحریم کرد

البته اتحادیه ناشران سوریه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت را به دلیل موضع مدیریت نمایشگاه و تعصب آشکار نسبت به مواضع مردم عرب و فلسطین تحریم کرد.

هیثم الحافظ رئیس اتحادیه ناشران سوریه در گفت و گویی درباره این تحریم گفت: «تصمیم برای تحریم نمایشگاه و خودداری از شرکت در آن تصمیمی است برای ایستادن در کنار مردم عرب ما و مسائل ملت عرب در همه جا به ویژه ملت فلسطین و محکوم کردن موضع آلمان که مدعی است. آلمان در این دوره فعالیت‌ها و مواضعی را در حمایت از رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات