صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۱۶۲

آیا بایدن توان فرماندهی دو جنگ همزمان را دارد؟/ اوکراین یا اسرائیل، کدام یک اولویت آمریکاست؟

سفر بایدن و نخست وزیر انگلیس به سرزمین های اشغالی که با عجله صورت گرفت، نشان داد که آمریکا از ترس به خطر افتادن موجودیت رژیم منحوص، بلافاصله فرمانده جنگ در اسراییل را بدست گرفت.

 بررسی مختصات  عملیات طوفان الاقصی نشان می دهد که غرب بشدت نگران فروپاشی رژیم صهیونیستی است. سفر بایدن و نخست وزیر انگلیس به سرزمین های اشغالی که با عجله صورت گرفت، نشان داد که آمریکا از ترس به خطر افتادن موجودیت رژیم منحوص، بلافاصله فرمانده جنگ در اسراییل را بدست گرفت.

حال که بایدن فرماندهی حمله رژیم صهیونیستی به غزه را به عهده دارد، آیا  بایدن توان مدیریت دو جنگ اوکراین و رژیم صهیونیستی را دارد؟ پاسخ به این سوال را می توان از رفتارها و موضع گیری های مقامات آمریکای دریافت کرد.

تلاش آمریکا برای مدیریت جنگ و جلوگیری از گسترش حجم آن به منطقه خاورمیانه نشان دهنده ناتوانی آمریکا در مدیریت و راهبری همزمان دوجنگ است.

با این وضعیت دو سناریو قابل پیش بینی است: الف:  بایدن تلاش خواهد کرد که حمله رژیم صهیونیستی به غزه را به طرق مختلف محدود کند و در آخر نیز دو طرف به سمت مذاکره سوق دهد. این موضوع به معنای آن است که باید بدنبال تنفس مصنوعی به رژیم صهیونیستی خواهد بود و در ضمن اینکه  برای حفظ موجودیت اسرائیل قدم های برمی دارد، برای سرماندهی به وضعیت آشفته رژیم صهیونیستی در داخل نیز، دولت نتانیاهو را قربانی کند. در طرف مقابل نیز کشورهای منطقه و گروه های فلسطینی را با وعده دو دولتی مدیریت کند. این موضوع در تصور دموکرات ها می تواند برگ برنده ای در انتخابات 2024 آمریکا برای بایدن محسوب شود. 

ب: سناریوی دوم نیز آمریکا تبلاش کند اوکراین را قربانی جنگ با روسیه بکند و زلنسکی را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره کند.گرچه احتمال این سناریو کم است ولی ناتوانی آمریکا در مدیریت دو جنگ همزمان، باعث می شود این سناریو هم قابل بحث باشد.  به نظر می رسد که ایالات متحده و غرب در هر دو سناریو شکست را قبول کردند. 

در همین زمینه نشریه فایننشال تایمز می نویسد: کنترل جنگ غزه و تحولات خاورمیانه منطقه را به باتلاق دیپلماتیک بایدن تبدیل کرده استآمریکا نگران فروپاشی رژیم صهیونیستی است.

"بعد از عملیات توفان‌ الاقصی، تمام پایه‌های رژیم صهیونیستی آسیب دید. بایدن در سفری بی‌سابقه وارد سرزمین‌های اشغالی شد تا به همه این پیام را برساند که کاخ سفید در کنار رژیم صهیونیستی است. شاید به آغوش کشیدن نتانیاهو در فرودگاه بن‌گورین، از آن آغوش‌هایی بوده که بایدن هیچگاه میلی به آن نداشته است اما مساله، حالا فراتر از اختلافات دولت دموکرات آمریکا با نتانیاهو است. از سال ۱۹۴۸ تاکنون هیچ‌گاه تا این اندازه موجودیت صهیونیست‌ها به مخاطره نیفتاده بود. 
بایدن حالا مسؤول و به عبارتی فرمانده جنگ رژیم صهیونیستی است. هنوز او سرزمین‌های اشغالی را ترک نکرده بود که حملات پراکنده به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق و سوریه آغاز شد. شامگاه پنجشنبه یک کابوس تمام‌عیار برای آمریکایی‌ها بود. ناو یو‌اس‌اس کارنی چند موشک‌ و پهپادی را که گفته می‌شود از سمت یمن به پرواز درآمده بودند شناسایی کرد. کمی بعد گفته شد هدف این موشک‌ها و پهپادها، سرزمین‌های اشغالی بوده است. همان زمان خبر رسید یک آمریکابی در عین‌الاسد بر اثر سکته قلبی ناشی از شلیک موشک به این پایگاه جانش را از دست داده است. همزمان پایگاه آمریکایی‌ها در التنف سوریه هدف حمله قرار گرفت. جمعه شب نیز پایگاه آمریکایی الحریر در منطقه کردستان عراق هدف حملات پهپادی قرار گرفت.
 پیش از سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی، مقامات مقاومت اعلام کرده بودند در صورت ورود مستقیم آمریکا به جنگ غزه، هیچ آمریکایی‌ای در منطقه در امان نخواهد بود. حالا آمریکا با یک تهدید گسترده معتبر در منطقه روبه‌رو است.
این اتفاقات در حالی ‌است که آمریکایی‌ها همچنان تاکید می‌کنند نباید جبهه شمال علیه رژیم صهیونیستی گشوده شود. مقامات آمریکایی به بایدن گزارش داده‌اند بیش از ۱۰۰ هزار موشک در اختیار حزب‌الله لبنان است. چندی پیش گزارش‌هایی درباره توانمندی‌های سامانه موشکی ضدزره ثارالله حزب‌الله لبنان در رسانه‌های عبری منتشر شد. پنتاگون هفته گذشته درباره ورود حزب‌الله به جنگ غزه هشدار داد. آمریکایی‌ها نسبت به گشوده شدن جبهه شمال علیه صهیونیست‌ها بسیار نگران هستند و معتقدند ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه می‌تواند ۲ غافلگیری بزرگ به همراه داشته باشد. اولی سورپرایزهایی است که حماس و جهاد در غزه برای آنها آماده کرده‌اند و دیگری ورود گسترده حزب‌الله و ایجاد یک جنگ پایدار میان حزب‌الله و صهیونیست‌ها. جنگی که در صورت ورود زمینی حزب‌الله به اراضی اشغالی و حتی کشیده شدن جنگ به حیفا، تبدیل به یک بحران بزرگ برای تل‌آویو و واشنگتن خواهد شد. به اینها اضافه کنید هزاران مبارز فلسطینی و عراقی را که در مرزهای فلسطین و اردن آماده‌اند در صورت لزوم، وارد سرزمین‌های اشغالی شوند.

بایدن اما در سخنرانی پنجشنبه خود در oval office در حالی‌که گفت تمام‌قد در کنار رژیم صهیونیستی است، ذهن‌ها را به جای دیگری نیز برد: روسیه. بایدن تلاش کرد جنگ غزه و جنگ اوکراین را در امتداد یک طراحی علیه امنیت ملی آمریکا قرار دهد. این اظهارنظر بایدن اما به وضوح نشان داد در کاخ سفید، یک نگرانی عمده درباره اتفاقات خاورمیانه، موضوع اوکراین و تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین است. اگرچه پیش از این وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این کشور ظرفیت مدیریت همزمان ۲ جنگ اوکراین و فلسطین را دارد اما مشخص است همین اظهارنظر و نیز اشارات بایدن در سخنرانی oval office ناشی از یک نگرانی بزرگ در کاخ سفید است. آمریکایی‌ها کم‌هوش‌تر از شارل‌ میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپایی نیستند که اذعان کرد از جنگ اخیر غزه، روس‌ها بیشترین سود را می‌برند. این اظهارنظر شاید این پیام را به صورت برجسته به واشنگتن منتقل کرد که در صورت شعله‌ور شدن جنگ در غرب آسیا، اروپا نمی‌تواند از روسیه غافل شود.

حالا در کاخ سفید این یک دستورکار ویژه است که در صورت شعله‌ور شدن جنگ در غرب آسیا و دخالت مستقیم آمریکا در این جنگ، وضعیت جنگ در اوکراین چگونه پیش خواهد رفت؟ روس‌ها هنوز نقشه‌های خود برای اوکراین را در صورت شعله‌ور شدن جنگ در غرب آسیا رو نکرده‌اند ولی کیست که نداند ورود مستقیم آمریکا به جنگ فراگیر در غرب آسیا، زمان طلایی برای روسیه نیز به حساب خواهد آمد. کرملین حتما اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر آمادگی برای مدیریت همزمان جنگ اوکراین و غزه را شنیده است اما آیا روس‌ها دچار آلزایمر شده‌اند و اتفاق بی‌سابقه اخیر عزل مک‌کارتی، رئیس کنگره آمریکا به خاطر اختلاف‌نظر عمیق در واشنگتن بر سر ادامه کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین را از یاد برده‌اند؟ شکاف در واشنگتن به خاطر جنگ اوکراین به اوج خود رسیده و سخنرانی اخیر بایدن و ارائه تحلیل جنگ غزه در امتداد جنگ اوکراین نیز نشان‌دهنده نگرانی او از وضعیت این شکاف در صورت فراگیر شدن جنگ غزه است. روسیه از این شکاف باخبر است و روی تعمیق آن در صورت گسترده شدن جنگ فلسطین حساب ویژه باز کرده است. این یک زمان طلایی برای روس‌ها است تا اهداف اصلی خود در جنگ اوکراین را پی بگیرند.
اما چین؛ حواس‌ها کمی از چین پرت شده است. این تحلیل که جنگ اخیر در فلسطین و ایجاد جنگ گسترده در منطقه غرب آسیا منافع اقتصادی چین را به مخاطره می‌اندازد تحلیل درستی است اما حتما خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند جنگ فلسطین اگر گسترده شود، دومینویی است که پس از ریختن بنزین روی آتش جنگ اوکراین، می‌تواند به انبار باروت خشم چینی‌ها از ماجرای تایوان نیز جرقه بزند.  چینی‌ها برای فیصله دادن به مساله تایوان مترصد فرصت هستند. آمریکا تایوان را به پادگانی مجهز علیه چین تبدیل کرده است. از سوی دیگر واشنگتن همواره پکن را از تبعات و مجازات‌های اقتصادی در صورت حمله به تایوان ترسانده است اما شی جین پینگ که در اوج جنگ اوکراین راهی مسکو شد و رئیس‌جمهور روسیه را «رفیق» نامید و مانند یک پشتیبان اقتصادی، روس‌ها را به ادامه جنگ اوکراین ترغیب کرد، خوب می‌داند درگیر شدن آمریکا در ۲ جبهه غرب آسیا و شرق اروپا، فرصتی است که شاید دیگر برای فیصله دادن به مساله تایوان نصیبش نشود.
حتما آمریکایی‌ها در محاسبات‌شان درباره بحران اخیر فلسطین، موضوع حمله احتمالی چین به تایوان را نیز در نظر گرفته‌اند؛  همان‌طور که به وضعیت اوکراین فکر کرده‌اند و ابعاد پاسخ‌ معتبر جبهه مقاومت را در صورت گسترده شدن جنگ غزه تخمین زده‌اند. 
اصرار مقامات کاخ سفید مبنی بر نبود شواهد درباره دست داشتن ایران در عملیات توفان ‌الاقصی و همین‌طور اکراه علنی آنها درباره ورود زمینی ارتش صهیونیستی به غزه، نشانه‌هایی از همین برآورد درباره مختصات تبعات گسترده‌تر شدن شعله‌های جنگ در منطقه غرب آسیا است. آمریکا الان در چنین وضعیتی است؛ از یک سو  نسبت به در خطر افتادن موجودیت صهیونیست‌ها بشدت نگران است و تمام تلاشش را برای دفاع از رژیم اشغالگر تل‌آویو انجام می‌دهد؛ از سوی دیگر بیم آن را دارد خشونت دیوانه‌وار صهیونیست‌ها منجر به توسعه جنگ و ورود دیگر اضلاع جبهه مقاومت شود. در این شرایط برخی در واشنگتن و اروپا از بایدن انتظار دارند در دام نتانیاهو برای کشیده شدن پایش به جنگ مستقیم با ایران نیفتد و همه اینها در حالی است که با کابوس فعال شدن همزمان جنگ در غرب آسیا، تشدید جنگ اوکراین و به صدا درآمدن ناقوس جنگ در تایوان مواجه است.
دولت بایدن در‌ مخمصه‌ است؛ هم از بعد خارجی و از جهت شکاف‌های سیاسی - اجتماعی داخلی. آمریکا اکنون کشوری نیست که بتواند همزمان در چند جنگ بزرگ در دنیا حضور داشته باشد؛ شواهد این را نشان می‌دهد."

ناتوانی آمریکا در حال آشکار است که در هر دو جنگ آمریکا در زمینی بازی می کند که طراح آن طرف مقابل بوده است. در واقع ایالات متحده تاکتیک هایی را عملیاتی می کند که در راهبرد اصلی آن آمریکا هیچ گونه نقشی نداشته است.  صحنه فلسطین و تحولات مربوط به خاورمیانه را محور مقاومت مدیریت می کند و جنگ اوکراین نیز روسیه تعیین کننده کیفیت میدان است. بنابراین آمریکا بیشترین ضرر را در دوجنگ اوکراین و غزه متحمل خواهد شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات