صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۲۲۰۱

حماس غافلگیری بسیاری برای رژیم صهیونیستی دارد

«عبدالعلیم محمد» تحلیلگر مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام گفت: رویارویی بزرگ میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی هنوز آغاز نشده است.

کارشناسان و تحلیلگران مصری اعلام کردند که جعبه حماس آکنده از غافلگیری است و حمله زمینی برای رژیم اسرائیل تفریح و گردش نخواهد بود.
«عبدالعلیم محمد» تحلیلگر مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام گفت: رویارویی بزرگ میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی هنوز آغاز نشده است.
وی افزود: حمله زمینی محتمل است، اما اسرائیلی‌ها هنوز در این باره مردد هستند. حماس در جعبه خود غافلگیری زیادی برای اسرائیل دارد
این تحلیلگر مصری درباره نشست قاهره هم گفت: این اجلاس صرف نظر از شکلی که به پایان رسید، مثبت است، از این نظر که نمایانگر اصرار مصر و کشورهای عربی برای اتخاذ موضع یکپارچه درباره موضوع و ضرورت آتش بس، راهکار دو دولتی و بازگشت به مذاکرات بر اساس مرجعیت بین المللی است.
عبدالعلیم محمد درباره مواضع کشورهای اروپایی هم افزود: آنها وابسته به آمریکا هستند، امیدی نیست و نمی توان روی آنها حساب باز کرد.
وی درباره اوضاع کنونی و اینکه آیا امکان استفاده از سلاح نفت و گاز وجود دارد ، ادامه داد: روشن است که از این سلاح استفاده نخواهد شد.
این تحلیلگر مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام تصریح کرد: روزهای آتی اگر حمله زمینی شود، آکنده از غافلگیری است که احدی نمی تواند آن را پیش بینی کند.
از سوی دیگر «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره گفت: اینکه مصر مخالفت خود با اسکان فلسطینیان در سینا را اعلام کند، کافی نیست. حداقل کاری که می تواند انجام دهد، این است که ساکنان غزه را رها نکند تا از گرسنگی و تشنگی یا به سبب نبود دارو و خدمات بهداشتی قربانی شوند و باید در راستای شکستن محاصره تحمیل شده علیه غزه با همه ابزار تلاش کند.
«اسماعیل صبری» استاد علوم سیاسی و روابط بین المللی مصری هم از اینکه کشورهای عربی تماشاگر اوضاع هستند و همسو با مواضع کشورهای غربی و آمریکا حرکت می کنند، انتقاد کرد.
وی افزود: کشورها معمولا برای دفاع از امنیت ملی علیه خطرات و تهدیدات خارجی، خود را از حیث نظامی مجهز می‌کنند به ویژه زمانی که نقش نرم دیپلماسی کارساز نیست.
این استاد علوم سیاسی اضافه کرد: هنگامی که روی آوردن به گزینه نظامی آخرین گزینه است، راه گریزی از آن نیست، این موضوعی بدیهی و غیرقابل مناقشه است.
صبری تاکید کرد: آغاز کار با دیپلماسی و پایان با قدرت نظامی است، با وجود اینکه استفاده از آن تبعات و هزینه به همراه دارد. یک مثل قدیمی وجود دارد که برای تحقق صلح باید همواره آماده جنگ بود. این ماهیت روابط بین المل در جهانی است که زور و منافع اصل حاکم بر آن است.
وی ادامه داد: کشورهای عربی بیشترین هزینه نظامی را می کنند اما در به کار بردن آن برای دفاع از امنیت خود بسیار بی توجه و بی رغبت هستند. آنها به میزان تهدید و خطری که برای این امنیت وجود دارد، بی توجه هستند و آخرین مورد هم روندی است که در غزه شاهد آن هستیم.
استاد علوم سیاسی و روابط بین المللی مصری بیان کرد: انباشت این سلاح وقتی که استفاده‌ای از آن نشود، به چه درد می‌خورد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات