فرهنگی >>  دین >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۳۳

اعزام ۶ میلیون دارنده فیش عمره به سرزمین وحی چند سال طول می‌کشد؟

حدود 6 میلیون ایرانی بیش از هشت سال است که در انتظار تشرف به عمره هستند. وزیر ارشاد گفته که امسال 350 هزار و سال آینده 750 هزار ایرانی به عمره می‌روند. اما اعزام دارندگان فیش و ثبت‌نام از متقاضیان جدید عمره چقدر طول می‌کشد؟

 پس از هشت سال انتظار، عمره مفرده بزودی برقرار می‌شود و دارندگان فیش عمره می‌توانند بر اساس اولویت به این سفر اعزام شوند.

اعزام ۶ میلیون دارنده فیش عمره به سرزمین وحی چند سال طول می‌کشد؟

ثبت‌نام عمره از سال ۹۳ متوقف شد

از سال ۹۳ که دیگر ثبت‌نام عمره انجام نشد، بسیاری مشتاق تشرف به سرزمین وحی بوده و هستند. با این وجود، با توجه به بسته بودن مسیر زیارت خانه خدا و انجام اعمال عمره مفرده، همچنان حدود ۶ میلیون نفر در اولویت قرار دارند.

تایم لپس از مسجدالحرام

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که امسال ۳۵۰ هزار نفر از کشورمان راهی سفر عمره می‌شوند که این تعداد سال آینده به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد.

حال سؤال اینجاست در صورتی که سالانه ۷۵۰ هزار نفر هم به عمره اعزام شوند، چند سال باید طول بکشد تا همه دارندگان فیش راهی سرزمین وحی شوند و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌ها بتواند از متقاضیان جدید این سفر ثبت‌نام به عمل آورد؟

انتظار بیش از ۷ ساله برای ثبت‌نام از متقاضیان جدید عمره

با بررسی ساده اگر حتی هر سال ۸۰۰ هزار نفر از کشورمان به عمره مفرده مشرف شوند، بیش از هفت سال روند اعزام ادامه خواهد داشت. البته در صورتی که تعداد زائران ایرانی که عازم عمره می‌شوند، هر سال تصاعدی افزایش یابد، ممکن است طی ۶ سال و نیم اعزام‌ افرادی که فیش عمره دارند، به پایان برسد و ثبت‌نام جدید از متقاضیان انجام شود.

استقبال سعودی‌ها از افزایش تعداد زائران برای بالا بردن درآمد غیرنفتی

البته این امر در صورتی است که سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران به سرزمین وحی با برنامه مدون پیش رود. اما در حال حاضر شاهد هستیم که افرادی که فیش عمره هم ندارند، به راحتی عازم سرزمین وحی می‌شوند و کسی هم امکان جلوگیری از اعزام این افراد را ندارد. چرا که عربستان در سال‌های اخیر با توجه به چشم‌انداز ۲۰۳۰ درصدد افزایش تعداد زائران خانه خدا است و از طرفی هم با الکترونیکی کردن بسیاری از خدمات به زائران، سهولت زیارت را در برنامه‌های خود قرار داده و اجرایی کرده است.

بر همین اساس هم افراد بدون دخالت مسؤولان می‌توانند ویزای عربستان را گرفته و به این سفر بروند. همانطور که در گزارش‌های قبلی به این امر اشاره کردیم. در هفته‌های اخیر برخی از افراد و حتی دفاتر زیارتی با جذب زائران و دریافت هزینه‌های بالا از حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان، از طریق کشور همسایه زائران را به عمره مفرده می‌برند.

تشرف به عمره بدون فیش

عربستان هم که مشتاق افزایش تعداد زائران و بالا بردن درآمد غیرنفتی خود است، از این اقدام استقبال می‌کند.برخی از منابع سعودی از آمادگی برای پذیرش زائران ایرانی خبر می‌دهند و منتظر تشرف ایرانیان به سرزمین وحی هستند.

علی امیرنژاد، یکی از زائرانی که در روزهای آینده قرار است از طریق عراق با هزینه ۸۲ میلیون تومانی راهی سرزمین وحی شود، می‌گوید: من فیش عمره ندارم و وقتی متوجه اعزام‌های بدون فیش شدم، ثبت‌نام کرده و هفته آینده راهی خانه خدا هستم.

سفر زائران ایرانی به سرزمین وحی از عراق

در صورتی که پروازهای ایران به عربستان برقرار شود، اعزام‌های خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت غیرقابل تصور نخواهد بود. مسعود حیاتی، یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید: اگر کسی فیش عمره داشته باشد، اعزام با سازمان حج و زیارت برایش به صرفه‌تر است. اما وقتی کسی فیش هم نداشته باشد و بخواهد برای اعزام جداگانه فیش تهیه کند، به طور حتم هزینه سفر برایش بالاتر خواهد بود. برای همین هم برخی از افرادی فیش ندارند، حاضر به سفر با کاروان‌هایی هستند که اکنون زائران را از عراق به عربستان اعزام می‌کنند.

سکوت سازمان حج و زیارت در آستانه برقراری عمره

با وجود اینکه مسؤولان کشورمان از برقراری عمره مفرده از پایان ماه جاری خبر دادند، اما هنوز هم متقاضیان این سفر اطلاعی از شیوه اجرای سفر نداشته و ارز اختصاص یافته به عمره هم مشخص نیست. سازمان حج و زیارت هم به عنوان متولی اعزام زائران همچنان در سکوت خبری است و نشست یا برنامه‌ای برای انعکاس جزئیات این سفر و حتی ثبت‌نام از دارندگان فیش عمره برگزار نکرده است.

فرشته غلامی، یکی از دارندگان فیش عمره که بیش از 80 سال دارد، می‌گوید: من سال 90 با پرداخت هزینه حدود 800 هزار تومان برای عمره ثبت‌نام کردم به امید اینکه نهایت تا پنج سال بعد زائر خانه خدا شوم. عمره متوقف شد و این توفیق را نداشتم. اما حالا که عمره بزودی برقرار می‌شود، هیچ اطلاعی ندارم که چه زمانی نوبتم خواهد شد و در چه اولویتی هستم. آیا اجل مهلت می‌دهد به سرزمین وحی بروم.

البته به گفته یک منبع مطلع، مشخص نبودن هزینه سفر موجب شده تا جزئیات این سفر هم قطعی نشود. در حالی که شاید بهتر بود سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد و تکرار نشدن راه‌اندازی کاروان غیرمجاز که در سفرهای زیارتی به ویژه عتبات شاهد هستیم، راهکارهایی اتخاذ می‌کرد.

 از نوروز سال ۹۴ تاکنون هیچ زائر ایرانی به عمره اعزام نشده است. پس از مذاکرات بسیار با طرف سعودی و آمادگی آنها برای پذیرش شروط ایران، بالاخره با برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان، عمره مفرده بزودی برقرار می‌شود. به این ترتیب انتظار زائران پس از هشت سال به سر می‌رسد و دارندگان فیش عمره بر اساس اولویت می‌توانند زائر خانه خدا شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات