صبح صادق >>  جهان >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۴۹

دو راهی رأی‌دهندگان

با شدت گرفتن جنگ خاورمیانه واکنش «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به این درگیری، به هزینه کاهش حمایت سیاسی از وی منجر شده و او را به تغییر موضع اولیه‌اش وادار کرده است. ترامپ نیز از این مسئله مستثنی نیست؛ اما به نظر می‌رسد [...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان/ گروه جهان

با شدت گرفتن جنگ خاورمیانه واکنش «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به این درگیری، به هزینه کاهش حمایت سیاسی از وی منجر شده و او را به تغییر موضع اولیه‌اش وادار کرده است. ترامپ نیز از این مسئله مستثنی نیست؛ اما به نظر می‌رسد او از همان ابتدای امر می‌دانست که رأی جامعه مسلمانان آمریکا را با خود ندارد و به همین دلیل به افزایش تنش‌های شخصی‌اش با مسلمانان رو آورده ‌است. سیاست کلی ایالات متحده در طول دوران جنگ غزه، همواره این مسئله بوده است که رژیم صهیونیستی حق دارد از خود در برابر مسلمانان در غزه یا کرانه باختری دفاع کند. بایدن نیز بر همین اساس باور ذاتی و قوی دارد که رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند. این مسئله به هزینه کاهش حمایت از او از سوی برخی لیبرال‌های حزب دموکرات منجر شده‌ است و در عین حال اگر رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت کمتری از این رژیم داشته ‌باشد یا حتی تلاش کند تعهد خود را با اشاره به‌ضرورت حفاظت از جان مردم فلسطین کاهش دهد، ممکن است حمایت بخش بزرگی از جمعیت یهودیان و دیگر نیروهای میانه‌روی سیاسی ایالات متحده را از دست بدهد. در ابتدا به نظر می‌رسید بایدن به پیامدهای سیاسی مواضعش در قبال جنگ غزه و حمایت از اسرائیل توجهی ندارد و در سخنان خود در کاخ سفید با ادعای اینکه «توجیهی برای تروریسم و بهانه‌ای برای آن وجود ندارد» حمایت تمام‌عیار و صریح خود را از تل‌آویو ابراز کرد. بایدن همچنین بر حمایتش از رژیم صهیونیستی با سفر به سرزمین‌های اشغالی در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) و در آغوش گرفتن بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد. با این حال، او هم اکنون در دو راهی حمایت تمام‌قد از رژیم صهیونیستی یا انتقاد از اقدامات غیر بشر دوستانه و جنایت‌های جنگی نتانیاهو در غزه قرار دارد. به تازگی یک نظرسنجی در آمریکا نشان‌می‌دهد، مسلمانان به رأی دادن به بایدن تمایلی ندارند و تنها حدود 15 درصد از جامعه مسلمانان آمریکا به بایدن رأی خواهند داد. این در حالی است که تا انتخابات قبلی، میزان حمایت مسلمانان از کاندیدای دموکرات بالای 50 درصد بوده است. وضعیت اما در این میان بهتر از بایدن است. او از مدت‌ها قبل تکلیف خود با مسلمانان را روشن کرده و به‌دلیل اینکه می‌داند رأیی از جامعه مسلمانان ندارد، به حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل و جنایات این رژیم در غزه رو آورده ‌است. جمهوری‌خواهان نیز بر همین اساس حمایت خود را از ترامپ بیشتر کرده‌اند. این در حالی است که تا پیش از این نیز ترامپ گفته ‌بود اگر او رئیس‌جمهور آمریکا بود، جنگ غزه اصلاً رخ نمی‌داد و این مسئله سفیدپوستان آمریکایی را بیش از پیش به ترامپ امیدوار کرده است.
مؤسسه افکارسنجی «گالوپ» ۲۶ اکتبر (چهارم آبان) اعلام ‌کرد، رضایت از عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در بین حتی هم حزبی‌های دموکرات او با کاهش ۱۱ درصدی در ماه گذشته مواجه شده و حال در بدترین شرایط طول ریاست‌جمهوری‌اش در حزب متبوعش است. نشریه هیل ارزیابی کرده است، کاهش حمایت از بایدن از سوی حزب دموکرات، بازتاب افزایش همدردی با فلسطینی‌ها در مقایسه با رژیم اسرائیل در این حزب است. هرچند نظرسنجی گالوپ در مارس ۲۰۲۳ نشان داد، اکنون همدردی با فلسطینی‌ها در این حزب با ۴۹ درصد، بیش از حمایت از اسرائیلی‌ها با ۳۸ درصد است.
برخی از گزارش‌های جدید همچنین نشان می‌دهند، جامعه آمریکایی‌های عرب‌تبار و مسلمان در ایالت‌هایی همچون میشگان نسبت به حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی خشمگین هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات