صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۶۲۱۵

دیدار دو بازنده در واشنگتن/ وجه اشتراک بایدن و شولتس

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که از تلاش‌های ناتو در اعطای کمک مالی به اوکراین حمایت می‌کند، با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که از تلاش‌های ناتو در اعطای کمک مالی به اوکراین حمایت می‌کند، با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد. شولتس در این دیدار ضمن گفتگو درباره جنگ روسیه با اوکراین، بحران جاری در جنگ غزه را نیز در گفتگو با بایدن بررسی کرد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این دیدار ضمن تشکر از صدراعظم آلمان در تامین کمک نظامی برای کی‌یف، گفت اگر کنگره آمریکا نتواند بودجه‌ای را برای حمایت از اوکراین تصویب کند، به دلیل بی‌توجهی و «غفلت جنایتکارانه» مقصر خواهد بود. بایدن در گفتگو با شولتس گفت شکست کنگره ایالات متحده در حمایت نکردن از اوکراین، «افتضاح» است.

بن بست در جنگ اوکراین
دیدار صدراعظم آلمان و رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که هر روز، گره‌های کور جنگ اوکراین به ضرر ناتو پیچیده‌تر می‌شود. بسیاری از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی قدرت حمایت پایدار از کی یف را از دست داده و حتی در تحریم‌های وضع شده علیه روسیه نیز رویه مشترک و واحدی از سوی اعضای اتحادیه اروپا و ناتو وجود ندارد. فراتر از آن، شرایط میدانی نبرد به سود روس‌ها رقم خورده و بمباران اخیر خارکف، اوضاع را به ضرر غرب بدتر ساخته است. در دونتسک و لوهانسک اوضاع پیچیده‌تر و سخت‌تر است، جایی که روس‌ها توانسته اند برخی مناطق در شرق اوکراین را دوباره تصرف کنند. کاخ سفید در طول ماه‌های گذشته بار‌ها هشدار داده است که کوتاهی قانونگذاران در ارائه کمک به کی‌یف، به توانایی اوکراین برای مبارزه با روسیه، دو سال پس از حمله مسکو، آسیب می‌زند. پیش از برگزاری نشست میان رهبران آمریکا و آلمان، شولتس در گفتگو با خبرنگاران، به اقدام سنای ایالات متحده برای پیشبرد لایحه ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان اشاره کرد. صدراعظم آلمان ضمن اشاره به «مشارکت قاطع» کشورش در حمایت از اوکراین مقابل روسیه گفت: «بسیار خوشحالم که در اروپا برای انجام حمایت مالی لازم از اوکراین تصمیم‌هایی گرفته‌ایم. آلمان آماده است که حمایتش را از کی‌یف با تحویل سلاح‌های بیشتر افزایش دهد. امیدوارم کنگره ایالات متحده نیز در زمینه حمایت‌های لازم از اوکراین تصمیم بگیرد.»

پیام غرب به کی‌یف
صورت مسئله مشخص است: بازیگران غربی درصدد هستند پیام حمایت محکم خود از کی‌یف را به زلنسکی منتقل کنند، اما مخالفت رسمی برخی کشور‌های عضو ناتو با پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی و حتی مخالفت برخی اعضای ارشد اتحادیه اروپا با پیوستن این کشور جنگ زده به اروپای واحد، بیانگر خط قرمز‌هایی است که غرب در قبال کی‌یف ترسیم کرده و از آن‌ها نیز در زمان حال یا حتی آینده کوتاه نخواهد آمد. ضمن آنکه برخی کشور‌های اروپایی در عین لفاظی علیه روسیه، خط تماس پنهان خود را با مسکو حفظ کرده وحتی پیشنهاداتی را در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین مطرح ساخته اند. اما اولاف شولتس صدراعظم سرزمین ژرمن‌ها را باید یکی از بازندگان اصلی جنگ اوکراین تلقی کرد. این سیاستمدار سوسیال دموکرات به جای آنکه نقش واسطه گری خود را در نبرد میان روسیه و اوکراین به سود پایان جنگ ایفا کند، تبدیل به یکی از بازیگران آتش افزور جنگ شد. شولتس تصور می‌کرد فرسایشی شدن نبرد به سود برلین و ناتو خواهد بود، اما اکنون در حالی متوجه خطای محاسباتی و راهبردی خود شده که راه بازگشتی ندارد. مخالفت اکثر شهروندان آلمانی با عملکرد دولت شولتس در عرصه سیاست خارجی، بیانگر ناتوانی سه حزب ائتلافی (سوسیال دموکرات، سبز و دموکرات‌های آزاد) در اقناع افکار عمومی محسوب می‌شود.
شولتس در سفر اخیر خود به آمریکا، با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روی فراموش کردن اوکراین حساب می‌کند، گفت: «به همین دلیل حمایت از اوکراین باید در بقیه کشور‌های اروپایی و همچنین ایالات متحده اتفاق بیفتد.»
واقعیت امر این است که صدراعظم آلمان به مانند بایدن باید خود را برای پذیرش دو شکست بزرگ در عرصه سیاست خارجی کشورش آماده کند:یکی جنگ اوکراین و دیگری جنگ غزه. شولتس از اصلی‌ترین حامیان نسل کشی در غزه به شمار می‌آید و بار‌ها رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونستی را به استمرار جنایاتش تشویق کرده است. هم افزایی برلین و واشنگتن در حمایت از تروریسم در نظام الملل موضوعی نیست که بتوان به سادگی ازکنار آن گذشت. اما نتیجه این هم افزایی قطعا به سود این بازیگران نبوده ودر اینده نیز نخواهد بود.

گفتار درمانی اولاف شولتس
شولتس مدعی شده که در دیدارش با سناتور‌های آمریکایی از هر دو حزب به او اطمینان داده شده که کارشناسان سیاست خارجی و امنیت در کنگره آمریکا نیاز به حمایت پایدار از اوکراین را درک کرده‌اند. صدراعظم آلمان همچنین درباره مصاحبه پوتین با مجری محافظه‌کار آمریکایی، تاکر کارلسون، گفت که رئیس‌جمهوری روسیه «داستانی کاملا پوچ درباره منشا جنگ اوکراین» بازگو کرد. او تاکید کرد: «دلیل روشنی برای این جنگ وجود دارد و آن اراده رئیس‌جمهوری روسیه برای الحاق بخشی از اوکراین است.»
با این حال مشخص نیست که اگر چنین پیامی به شولتس از سوی کنگره منتقل شده، چرا نمودی در سیاست‌های عملیاتی بایدن و کاخ سفید ندارد! به نظر می‌رسد یکی از اهداف شولتس در سفر به واشنگتن نوعی گفتاردرمانی در راستای تشویق زلنسکی به ادامه جنگ با روسیه (در عین نارضایتی‌های غربگرایان کی یف از ناتو به دلیل عدم عمل به تعهداتش) است.
اتحادیه اروپا هفته گذشته تسهیلاتی به ارزش ۵۰ میلیارد یورو برای حمایت از اوکراین تصویب کرد. اوکراین که آرزوی پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را دارد، برای ادامه مقابله با تهاجم روسیه به‌شدت نیازمند حمایت مالی و نظامی کشور‌های غربی است. با ادامه نگرانی‌ها از کمبود مهمات جنگی در اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از اروپا خواست تولید تسلیحات نظامی را برای حمایت از کی‌یف، و جلوگیری از «دهه‌ها رویارویی بالقوه» با مسکو افزایش دهد. استولتنبرگ در گفت‌وگویی که رسانه‌های آلمانی منتشر کردند، تاکید کرد: «ما باید پایگاه صنعتی خود را سریع‌تر بازسازی کنیم و آن را گسترش دهیم، تا تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین را بالا ببریم و زرادخانه خود را بار دیگر پر کنیم.»
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، پیش از دیدار بایدن و شولتس گفته بود که این دو احتمالا درباره وضعیت غزه نیز گفتگو می‌کنند. او گفت که آن‌ها همچنین احتمالا درباره مسائل جاری در دریای سرخ گفتگو‌هایی خواهند داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات