صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۴۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بنده ایشان را قبل از شهادت هم از نزدیک مى‌شناختم. قبل از اینکه وزیر شود، در جلسه‌اى که با مرحوم آقاى «بهشتى» و بعضى دیگر در منزل یکى از دوستان برگزار شد، از ایشان هم دعوت کردند که بیاید تا ما ایشان را از نزدیک برانداز کنیم؛ چون بنا بود وزیر «شهید رجایى» شود. مرحوم رجایى مشورت مى‌کرد و اصرار داشت ما نظر بدهیم. آقاى تندگویان به جلسه آمد و به تعبیرى باید بگویم همه را مرید خودش کرد. خیلى جوان به نظر مى‌رسید و تیپ دانشجویى هم داشت. از لحاظ روحیه و رفتار و برخورد و خانواده، خیلى با شخصیت بود.(۱۳۷۸/۹/۲۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
روز بین‌المللی همبستگی بشر
امروز روز بین‌المللی همبستگی بشر است. شاید بسیاری از خوانندگان عزیز حتی از وجود چنین روزی در تقویم مطلع نبوده‌اند! درست است؛ یک اتفاق تقویمی وقتی برای افراد مورد توجه خواهد بود که یادآور اتفاق و یک اشتراک ملی یا بین‌المللی باشد. منظور آن است که برای اینکه روز بین‌المللی همبستگی برای‌مان معنا پیدا کند، به شاخص نیاز داریم. در سال ۲۰۰۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز بیستم دسامبر(۲۹ آذر) را روز جهانی «همبستگی بشر» تعیین کرد. این اقدام ابتکاری در جنگ علیه فقر بود و در راستای آن مجمع با قطعنامه‌‌ای همبستگی را یکی از ارزش‌های اصلی و جهانی اعلام کرد که باید زمینه‌ روابط بین افراد در قرن بیست‌ویکم باشد. در این قطعنامه از سران کشورها خواسته شده است همبستگی بشر را به رسمیت شناخته و در راستای آن تلاش کنند. در تعریف همبستگی می‌توان گفت، احساس مسئولیت متقابل افرادی که از آگاهی و اراده برخوردار باشند و شامل پیوندهای انسانی و برادری بین انسان‌ها به طور کلی و حتی وابستگی متقابل حیات و منافع آنها باشد... . از سال ۲۰۰۵ که این قطعنامه تصویب شده و روز بین‌المللی همبستگی بشر در تقویم نقش بسته است تا‌کنون، نمودِ این همبستگی در موضوعات مختلف دیده نمی‌شود، اما این روزها و بعد از طوفان‌الاقصی و حوادث پس از آن، انگار شاخصی برای همبستگی انسان‌ها در سطح بین‌المللی نمود و ظهور پیدا کرده است. اینکه ملت‌های مختلف از آمریکا تا قلب اروپا و از آفریقا تا آسیا یک صدا بر مسئله فلسطین متحد شده وبه خیابان‌ها آمده‌اند، یعنی حالا می‌شود به این همبستگی امیدوار بود، یعنی امروز به صورت ملموس شاخصی پیدا شده که هر گاه به تقویم نگاه کنیم روز ۲۹ آذر به ما می‌گوید امروز مردم دنیا برای آزادی مردم فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی به همبستگی رسیده‌اند. این همبستگی با تلاش دولت‌ها به دست نیامده و حتی برخی از این دولت‌ها، مانند دولت‌های اروپایی و آمریکا که از شعاردهندگان همبستگی بشر، آن هم فقط و فقط در شعار و ادعا هستند، امروز مخالف شکل‌گیری این همبستگی هستند؛ اما این همبستگی بین‌المللی شکل گرفته و این کابوس اصلی رژیم صهیونیستی است که وجدان جمعی بشری بیدار شده و هم‌بسته و متحد شده است. به نظر می‌رسد باید این نام‌گذاری را به غنیمت شمرد و در سطح رسانه‌ای و در دنیا روی این مسئله کار رسانه‌ای دقیق صورت پذیرد که این مناسبت تقویمی در اذهان عمومی با نام همبستگی بین‌المللی برای آزادی مردم مظلوم و مقاوم و پیروز فلسطین شکل گیرد.       
مصطفی برزکار
 
 
▼ گزارش روز
نیروی دریایی؛ نیروی راهبردی
سردار علیرضا تنگسیری در جریان همایش نقش بسیج و قدرت دریایی در هشت سال دفاع مقدس گفت: «از ابتدای شروع جنگ تحمیلی با مشکلات زیادی مواجه و مجبور به طی کردن فاصله بندر امام تا آبادان در چهار روز بودیم و از همان زمان احساس کردیم برای عبور از رودخانه و دریا به شناور نیاز است. فراموش نمی‌کنیم زمانی که آبادان در محاصره بود، از شناورها و لنج‌های مردمی استفاده کردیم.» سردار تنگسیری گفت: «باید دید راهبردی نسبت به دریا داشته باشیم»؛ یعنی همان دیدی که رهبر معظم انقلاب در خلال بیانات خود به آن اشاره داشتند: «نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است.» سردار تنگسیری اضافه کرد: «دید راهبردی یعنی استفاده از ظرفیت مردمی؛ نیروی دریایی در برد، جغرافیا و تجهیزات، راهبردی است. نیروی دریایی می‌تواند قانوناً تا نزدیک مرزهای آبی کشورهای دیگر برود و از همه انواع سلاح‌ها، تجهیزات و توپ‌هایی که نیروهای دیگر دارند، استفاده کند. ما اگر اهمیت آب را ندانیم، جان خود را فدای آن نمی‌کنیم و از آنجا که دریا بسیار مهم است، باید جوانان خود را با اهمیت دریا آشنا کنیم.» گفتنی است، موضوع اهمیت حمل‌ونقل دریایی از دیرباز مورد توجه و تأکید کشورها و قدرت‌های بزرگ بوده است. درباره اهمیت حمل‌ونقل دریایی می‌توان به بحث ارزان و به‌صرفه بودن حمل‌ونقل دریایی و همچنین توان بسیار بالای انتقال با ظرفیت‌های حجیم و سنگین کالایی در دریا‌ها اشاره کرد. البته جدای از به صرفه و آسانی حمل‌ونقل و تجارت دریایی نکته حائز اهمیت، تأمین امنیت دریایی است. چه از حیث دزدان دریایی که در دریا‌ها حضور دارند و نا‌امنی ایجاد می‌کنند و چه از سوی قوای نیروی دریایی قدرت‌های بزرگ که به دنبال دست یازیدن به ممالک و کشور‌های مختلف و استعمار و تحت فشار قرار دادن آنها هستند. فلذا بنا به همین منطق پس از انقلاب اسلامی سپاه پاسداران با درک اهمیت استراتژیک دریا‌ها اقدام به راه‌‌اندازی نیروی دریایی سپاه با مأموریت حراست از مرز‌های آبی و همچنین حفاظت و صیانت از منافع انقلاب اسلامی در دریاها و اقیانوس‌ها کرده است. اقدامات شجاعانه انصارالله یمن و نیروی دریایی یمن در توقیف کشتی‌های اسرائیلی و همچنین ممانعت از تردد و ارسال کالا و تجهیزات به رژیم اشغالگر صهیونیستی شاهدی حاضر بر راهبردی بودن و تعیین‌کننده بودن نیروی دریایی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است. ایده استفاده از بسیج دریایی(امکانات و ظرفیت دریایی مردمان ساحل‌نشین) که با تأکیدات و تشویقات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد شده، باعث شده است که یک نیروی دریایی در سایه برای ضربه‌زنی و انجام عملیات در بزنگاه‌ها و مواقع مورد نیاز و بحرانی به وجود بیاید که این نیروی در سایه در کنار نیروی دریایی سپاه می‌توانند به مثابه بازوی استراتژیک نظام عمل کنند.       
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
حمله سایبری اخیر کار رژیم صهیونیستی نیست
بر اساس اعلام منابع آگاه، با وجود آنکه در اخبار اولیه تلاش شد تا حمله سایبری اخیر به رژیم صهیونیستی ربط داده شود، اما در بررسی‌های دقیق‌تر و تحلیل متخصصان سایبری این حمله به هیچ عنوان نمی‌تواند کار رژیمی باشد که خود آماج حملات سایبری قرار گرفته و ضعف‌های شدید امنیتی در زیرساخت‌های حیاتی‌اش وجود دارد و از طرفی در جنگ تمام توانش را برای حمله و مقابله با یک گروه نظامی در غزه صرف می‌کند، چنین رژیمی تمرکز و توان انجام چنین حملاتی را ندارد. این جنس حملات در موقعیت کنونی از کشوری بر می‌آید که انگیزه‌های بزرگ‌تری دارد و در وضعیت بهتری به سر می‌برد. این حمله در قد و قواره رژیم صهیونیستی نیست. مدارک و شواهد نشان می‌دهد، بدون شک این گروه هکری با برنامه و تحت حمایت ایالات متحده آمریکا به میدان بازگشته است.
 
 
▼ اخبار 
جنگ موجودیتی در برابر یک گروه چریکی!
«سردار حاجی‌زاده» با ترسیم وضعیت کنونی جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: «بدانید که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی حرکتش رو به جلو بوده است و شرایط امروز کاملاً با گذشته متفاوت است. امروز ما یک قدرت هستیم، نه قدرت منطقه‌ای، بلکه یک قدرت جهانی هستیم.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بخشی از سخنان خود با اشاره به شکست دکترین نظامی رژیم صهیونیستی بیان کرد: «یک روز می‌گفتند‌ ما باید نیل تا فرات را بگیریم، می‌گفتند ما هسته‌ای ایران را می‌زنیم، امروز در مقابل یک گروه چریکی می‌گویند جنگ ما جنگ موجودیتی است، یعنی موجودیت‌شان به خطر افتاده است.» وی خطر نشان کرد: «این حادثه (عملیات طوفان‌الاقصی) شروع حوادث بزرگی در جهان و منطقه است. این شکست فقط شکست رژیم صهیونیستی نیست؛ بلکه شکست آمریکاست. مطمئناً فروپاشی ‌آمریکا را هم خواهیم دید و دیگر نمی‌توانند از یک گروه صهیونیستی حمایت کنند.»
 
احمدی نژاد وارد انتخابات مجلس می‌شود؟
یک فعال اصولگرا با بیان اینکه هر چه به زمان انتخابات نزدیک می شویم، تلاش مجموعه‌های گوناگون، احزاب، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های مشهور برای اثرگذاری بر معادلات صحنه بیشتر خواهد شد، گفت: «مجموعه‌های مختلف در جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب بالاخره برآوردی از انتخابات آینده خواهند داشت و براساس آن برآورد جهت‌گیری‌های خودشان را مشخص می‌کنند؛ اما بعضی جریان‌ها، مثل جریان آقای احمدی نژاد هنوز برای انتخابات اسفندماه امسال بروز و ظهوری از خود نشان ندادند.» حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا گفت: «امکان دارد احمدی‌نژادی‌ها بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها در قالب گروه‌های حاضر در صحنه به صورت نسبی حمایت‌هایی را نشان دهند؛ اما آنکه به صورت مستقل بخواهند حرکتی کنند و تأثیرگذاری چندانی از خود نشان دهند، فعلاً چنین چیزی به نظر نمی‌آید که بخواهند اینها لیستی بدهند.»
 
اقتصاد ایران پیش‌بینی‌پذیر می‌شود
«سیداحسان خاندوزی» با بیان اینکه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بر انضباط بخش مالی و پولی کشور، از جمله بازار ارز تمرکز داشته است، گفت: «در کنار این موضوع، با پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به سمت رشد اقتصاد و به تبع آن رشد اشتغال و درآمد ملی حرکت کردیم. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار در ۸ فصل فعالیت دولت سیزدهم، از پاییز ۱۴۰۰ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲ تمام رشدها مثبت بوده است.» وزیر اقتصاد با بیان اینکه در تابستان امسال، رشد اقتصادی با نفت به ۷/۱ درصد و بدون احتساب نفت، به ۴/۲ درصد رسیده است، عنوان کرد: «همچنین نرخ بیکاری تابستان امسال به کمترین میزان خود در چهار دهه اخیر، یعنی عدد ۷/۹ درصد کاهش یافته است.» خاندوزی مطرح کرد: «در بخش صنعت و معدن در شرایطی در شش ماهه امسال رشد ۸ درصدی داشتیم که در شش ماهه سال قبل نیز رشد ۵/۲ درصدی رقم خورده بود.»
 
نفرت از صدراعظم
حمایت‌های تمام‌عیار «اولاف شولتز» صدراعظم ژرمن‌ها از نسل‌کشی و جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه به خشم شدید افکار عمومی این کشور از دولت ائتلافی و ناتوان او منجر شده است. یک نظرسنجی جدید در آلمان نشان می‌دهد، موضع طرف‌دارانه دولت شولتز نسبت به رژیم جعلی اسرائیل درباره جنگ غزه مورد حمایت مردم این کشور نیست. نتایج نظرسنجی موسسه آلنزباخ حاکی از آن است که عموم آلمانی‌ها مخالف جانب‌داری از رژیم صهیونیستی در مناقشه اسرائیل و فلسطین بوده و به شدت مخالف حمایت نظامی از اسرائیل هستند. حدود ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند آلمان باید از درگیری دور بماند و تنها ۳۴ درصد گفته‌اند که با این دیدگاه موافقند که آلمان به دلیل گذشته خود در دوران نازی مسئولیت ویژه‌ای در قبال اسرائیل دارد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در باره نشست اخیر این حزب با حسن روحانی گفت: «در این گفت‌وگو در خصوص نحوه حضور و رقابت جریانات گوناگون فروض مختلفی را مطرح کردم و اینکه برخی پیشنهاد کرده‌اند آقای دکتر روحانی با ارائه لیست وارد این عرصه شوند و موضوع لیست ۱۶ نفره هم یکی از مفروضات چگونگی حضور دکتر روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.» «محمدباقر نوبخت» افزود: «از جمله پیشنهادات مطرح شده ارائه لیست نامزدهای استان تهران است و طبیعی است که هر یک از این مفروضات پس از اعلام اسامی نهایی نامزدها قابل بررسی است.»
 
«حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی» در نشست هیئت عالی شورای وحدت با اشاره به شأن و جایگاه بانوان گفت: «ما نه‌تنها در تهران، بلکه در استان‌ها نیز پیگیری می‌کنیم و خواسته‌ایم که از بانوان کارآمد، متخصص و شایسته استفاده شود و خانم‌ها در لیست‌های انتخاباتی حضور پررنگ و فعال داشته باشند. بر این اساس در لیست انتخاباتی شورای وحدت در تهران، هفت نفر از بانوان با عنایت به تخصص و شایستگی حضور خواهند داشت.»
 
«حسین میرمحمد صادقی» رئیس انجمن نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به دبیر نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، اسامی ۱۳ نفر از تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات اتاق ایران را برای ریاست اتاق اعلام کرد. در بخش دیگر این نامه، «حسین سلاح‌ورزی» برای حضور در انتخابات فاقد صلاحیت اعلام شده است؛ طبق استعلام مراجع نظارتی، وی امکان نامزدی در انتخابات اتاق ایران را ندارد.
 
وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» در این گزارش نوشته است: «در روز ۷ اکتبر، این پرتاب راکت از غزه نبود که باعث حیرانی سربازان اسرائیلی در منطقه جنوب اسرائیل شد، بلکه صدای غیرمعمولی در بالای سرشان که تا به حال نشنیده بودند باعث حیرانی آنها شد.» بلومبرگ نوشته است، ناوگانی از پهپادهای ۶۵۰۰ دلاری حصار مرزی ۱ میلیارد دلاری اسرائیل را فتح کردند.
 
دادگاه عالی کلرادو دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل نقض قانون اساسی آمریکا رد صلاحیت و او را از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ محروم کرد. این برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا است که یک ایالت با توسط به این بند قانونی، یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را رد صلاحیت می‌کند.
 
وزیر دفاع یمن در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی اظهار کرد: «ما امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابرتان را غرق کنیم. دریای سرخ گورستان شما خواهد شد.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات