صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۴ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عیسی مسیح(علیه‌السلام) مجهز به معجزه و دعوت الهی برای نجات بشر از ظلمات شرک و کفر و جهل و ظلم و رسانیدن وی به نور معرفت و عدل و عبودیت پروردگار مبعوث گشت و در همه مدت اقامت خود در میان انسان‌ها لحظه‌‌ای در مبارزه با بدی و دعوت به نیکی درنگ نفرمود. و این درسی است که مسیحیان و مسلمانان که معتقدان به نبوت آن بزرگوارند باید فراگیرند.(۱۳۷۲/۱۰/۱۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
مسئله‌ تعیین‌کننده‌ انتخابات
بیانات روز شنبه، دوم دی‌ماه رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم «کرمان» و «خوزستان» با معظم‌له واجد نکات راهبردی و کاربردی مهم و روزآمدی است که باید همه دست‌اندرکاران «مسئله‌ تعیین‌کننده‌ انتخابات» و همه تریبون‌داران به آن توجه کرده، تحقق فوری آنها در ایام باقی مانده به موعد انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند. رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه هر یک از دو انتخابات، کلید انتخاب این دو مجلس را با دو روش مستقیم و غیرمستقیم بر عهده مردم دانستند. در واقع، مردم بازیگران اصلی انتخابات هستند. این موضوع در بیان منطق و چرایی برگزاری انتخابات در کلام رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز این گونه تأکید شد: «من عرض می‌کنم هر دو کلمه‌ «جمهوری» و «اسلامی» وابسته‌ به انتخابات است. «جمهوری» یعنی مردم‌سالاری، یعنی حاکمیت کشور به دست مردم. خب مردم چه جوری در حاکمیت دخالت کنند؟ هیچ راهی به جز انتخابات وجود ندارد. بعضی‌ها در مورد لزوم انتخابات اشکال‌تراشی می‌کنند، [مردم را] دلسرد می‌کنند، توجه نمی‌کنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرج‌ومرج و ناامنی. آن چیزی که جلوی بُروز دیکتاتوری را در کشور می‌گیرد انتخابات است؛ آن چیزی که جلوی هرج‌ومرج و اغتشاش و ناامنی را می‌گیرد انتخابات است. انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم می‌توانند به وسیله‌ آن و از آن مسیر، حاکمیت ملی را، مردم‌سالاری را، جمهوریت را در کشور تأمین کنند. این، مسئله‌ جمهوریت انتخابات می‌تواند ولی‌فقیه در کشور انتخاب بکند و به وجود بیاورد، یعنی اسلامیت را تأمین کند.»
همچنین بار‌ دیگر بر چهار راهبردی که فروردین امسال درباره انتخابات بیان کرده بودند، با توصیفاتی اضافی و البته بسیار حیاتی برای این دوره از انتخابات و همه ادوار انتخاباتی تأکید کردند که هر یک در جای خود و با توجه به شرایط و اتمسفر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی که در آن قرار داریم، واجد نکات تفسیری و تحلیلی مهمی هستند. 
۱ـ مشارکت قوی، حضور پُرشور مردم در انتخابات که ایجادکننده وحدت ملی، قدرت ملی، امنیت ملی، تحول و حل مشکلات کشور است.
۲ـ رقابت واقعی، یعنی میدان باز باشد برای مسابقه‌ جناح‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی و نظرات سیاسی در انتخابات.
۳ـ سلامت به معنای حقیقی کلمه، یعنی هیچ شائبه‌ای نتواند اعتبار و اعتماد مردم را خدشه‌دار کند.
۴ـ امنیت کامل، یعنی اجازه هیچ نوع خرابکاری و ایجاد ناامنی داده نشود. 
با توجه کامل به این راهبردها و تأمل در این نکته که راه‌حل مطمئن رفع و دفع مشکلات از صندوق‌های رأی می‌گذرد، باید در مقابل هر نوع ایجاد دلسردی در مردم که به ضرر مردم و کشور است، ایستاد.  
 فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
آمریکا؛ منزوی‌تر از قبل!
چند وقت پیش خبر تشکیل ائتلاف دریایی به فرماندهی ایالات متحده آمریکا در رسانه‌های جمعی مخابره شد. تشکیل ائتلاف دریایی با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی و پاسخ به تحرکات حوثی‌های یمن در توقیف کشتی‌های مرتبط با این رژیم در تنگه باب‌المندب تحلیل می‌شود. گفتنی است، حمایت‌های فراوان ایالات متحده از جریان افراطی بنیامین ‌نتانیاهو (حزب لیکود) به گونه‌ای شده است که حتی صدای برخی از سیاستمداران داخلی آمریکا را نیز در آورده است. چند هفته پس از عملیات طوفان‌الاقصی، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی افشا کرد، بیش از ۴۰۰ نفر از نخبگان سیاسی و کارکنان دولت آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن به حمایت او از رژیم اسرائیل در جنگ غزه اعتراض کرده‌اند. جدای از اعتراضات نخبگان سیاسی، اعتراضات و راهپیمایی‌های مردمی در حمایت از فلسطینیان و محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها و همچنین درخواست عمومی برای پایان دادن به کمک‌ها و حمایت‌های ایالات متحده از رژیم جعلی صهیونیستی سبب شده است حاکمان فعلی ایالات متحده در یک انزوای تاریخی در سیاست داخلی به سر برند. از سوی دیگر، در سیاست خارجی نیز به نظر می‌رسد خلأ گفتمانی و همچنین سردرگمی در تصمیم‌گیری موجب شده است ایالات متحده دیگر توان اجماع‌سازی گذشته خود را نداشته باشد. آمریکا دیگر حتی در میان متحدان استراتژیک خود نیز نمی‌تواند نقش یک رهبر و فرمانده بین‌المللی را بازی کند؛ کشور‌های اروپایی دیگر به بازی کردن در پازل آمریکایی تمایلی ندارند، کشور‌های غرب آسیا و حاشیه خلیج‌فارس از آمریکا دلزده شده‌اند، آفریقایی‌ها از هر‌گونه انتفاع خارجی از ایالات متحده ناامید شده‌اند و در نهایت کشور‌های شرق آسیا نیز در حال محاسبه مجدد شرایط و تأمل جدی در سطح روابط خود با ایالات متحده هستند؛ چرا که ایالات متحده در عمل نشان داد توان حمایت راهبردی از هیچ‌کس را ندارد. در ماجرای توقیف کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ نیز آمریکا توان مقابله انفرادی با تصمیم حوثی‌های یمن را ندارد و مجبور به تشکیل ائتلافی از کشور‌ها برای مقابله با آن شده است. هر‌چند‌ «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری مدعی شده بود، ۲۰ کشور به عضویت ائتلاف دریایی چند ملیتی برای تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی در دریای سرخ با فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا(USNAVCENT) پیوسته‌اند، اما اخبار رسیده حکایت از این دارد که این کشور‌ها یک به یک در حال لغو عضویت خود در این ائتلاف هستند. به گزارش خبرگزاری «دیلی اکسپرس»، در یک تحول مهم، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رسماً مشارکت خود در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ را لغو کرده‌اند. همچنین استرالیا درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کرده است. «ریچارد مارلز» وزیر دفاع این کشور گفت: «تمرکز راهبردی این کشور بر منطقه ایندو‌ـ پاسیفیک است.» 
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
نقل قول از رهبر معظم انقلاب درباره صلاحیت‌ها صحت داشت؟
«هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان درباره پاسخ به پرسشی درباره نقل قول‌هایی که در رسانه‌ها درباره این دیدار می‌شود، نسبت به صلاحیت برخی اشخاص و همچنین درباره مقوله عدم احراز گفت: «مسائل گفته شده در برخی رسانه‌ها در جلسه‌ای که اعضای شورای نگهبان خدمت رهبرمعظم انقلاب بوده‌اند، به شکلی که نقل شده در جلسه طرح نشده است. اساساً برخی از اشخاصی که این روزها اسم‌شان مطرح می‌شود، در تمام ادواری که در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند، توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و بعضاً الآن هم نماینده مجلس هستند. نظر اخیری هم که نسبت به این افراد داده شده، نظر شورای نگهبان نبوده، بلکه نظر هیئت‌های اجرایی بوده است که در همان زمان هم ما خطاب به همه کسانی که صلاحیت‌شان تأیید نشده بود، اعلام کردیم که فرصت اعتراض نسبت به نظر هیئت‌های اجرایی را دارند.» وی در پایان گفت: «ما الآن در حال بررسی این اعتراض‌ها هستیم و این بررسی‌ها تا ۱۴ دی ادامه دارد و بعد از آن هم نتیجه ابلاغ می‌شود که البته آنجا هم باز کار تمام شده‌ و نهایی نیست.»
 
 
▼ اخبار 
صهیونیست‌ها پذیرفتند که غزه را ترک کنند؟
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش خود ادعا کرد، مصری‌ها طرح سه مرحله‌ای را برای مبادله اسرا پیشنهاد کرده‌اند. این رسانه عبری به نقل از یک مسئول اسرائیلی خبر داد، تل‌آویو به طور کامل این طرح را پذیرفته است. در این خبر که با عکس تظاهرات خانواده اسرای صهیونیست برای تسریع در آزادی آنها در پایگاه این رسانه منتشر شده، آمده است، براساس پیشنهاد مصر، در مرحله اول ۴۰ نفر از اسرای صهیونیست که زنان، افراد مجروح و بیمار و مسن هستند در مقابل آتش‌بسی دو تا سه هفته‌ای آزادی می‌شوند، در مرحله دوم نظامیان زن و اجساد صهیونیست‌ها کشته شده در غزه تسلیم و همزمان با آن مذاکرات در مورد فردای پایان جنگ هم آغاز می‌شود. مرحله سوم، که چالش اصلی و بزرگ‌ترین مشکل برای اسرائیل است مربوط به آزادی نظامیان مرد اسرائیلی در مقابل آزادی اسرای مقاومت است که در کنار آن اسرائیل باید ارتش خود را از نوار غزه خارج و آتش‌بس دائم اعلام کند.
 
پایان جنگ چه کسی نابود می‌شود؟
«دیوید هرست» نویسنده و تحلیلگر برجسته انگلیسی و سردبیر وبگاه «میدل ایست» با بیان اینکه واقعیت سیاسی پس از ۷ اکتبر خلاف خواست آمریکا و سایر حامیان رژیم صهیونیستی است، تأکید کرد: «نتانیاهو و کابینه جنگ او به‌دنبال نابودی حماس بودند، اما جنگ غزه می‌تواند نابودی اسرائیل را رقم بزند. جنبش حماس موفق شده است خود را در بخش‌هایی از جهان عرب و اسلام به‌عنوان مدافع آرمان فلسطین و مبارزی مؤثر علیه اسرائیل تثبیت کند، این یک خبر بد برای آمریکا و همه کشورهایی است که تصور می‌کردند تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند جایگزین حماس در غزه شود. این ارزیابی‌های صورت گرفته صرفاً در حد آمار و ارقام نیست؛ بلکه مربوط به واقعیت سیاسی جدید بعد پس از ۷ اکتبر است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مدتی قبل از آغاز عملیات ۷ اکتبر وعده تغییر نقشه خاورمیانه را داده بود و این اتفاق بعد از جنگ غزه رخ داد؛ اما نه آن‌گونه که نتانیاهو و کابینه وی می‌خواستند.»
 
تلاش برای وارد کردن ایران به منازعات دریای سرخ!
وزارت دفاع آمریکا مدعی شد، پهپادی که به یک کشتی حامل مواد شیمیایی در نزدیکی اقیانوس هند اصابت کرده بود، منشأ ایرانی دارد. بر اساسس ادعای ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام دو موشک بالستیک و چهار پهپاد را که از یمن شلیک و ارسال شده بود، رهگیری کرده است. «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس نیز تأکید کرده است، ما باید پیام روشنی به ایران بفرستیم مبنی بر اینکه حملات به کشتی‌ها را تحمل نخواهیم کرد. این ادعاها پس از آن مطرح شد که رویترز به نقل از یک مقام نیروی دریایی انگلیسی نوشت: «یک پهپاد انتحاری نزدیک یک کشتی در باب‌المندب منفجر شده است». این رسانه در ادامه آورده است: «پهپاد مذکور قبل از منفجر شدن در نزدیک کشتی، در حدود ۹۲ کیلومتری غرب بندر «الحدیده»، واقع در غرب یمن در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد!»
 
تکرار روز سیاه برای اشغالگران
روزنامه عبری‌زبان «معاریو» با اشاره به درگیری‌های روز شنبه در نوار غزه از آن به «شنبه سیاه» یاد کرد؛ تعبیری که پیش از این برای آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر و در روز شنبه از سوی نیروهای فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی استفاده شده بود. روزنامه معاریو در این خصوص نوشت: «درگیری های شنبه سیاه در نوار غزه به کشته شدن ۱۳ افسر و سرباز و تعداد زیادی زخمی انجامید که حال شش نفر از آنها وخیم گزارش شده است.» این در حالی است که آمار غیر رسمی و واقعی تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه بسیار بیشتر از آن چیزی است که ارتش این رژیم در سایه سانسور شدید اعلام می‌کند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«علیرضا خامسیان» از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف با بیان اینکه جلسات عارف با استانداران ادوار در سال‌های گذشته به صورت منظم برگزار شده است و این جلسات صرفا جنبه انتخاباتی ندارد، در پاسخ به این پرسش که آیا این جریان سیاسی از لیست انتخاباتی حمایت خواهد کرد؟ تصریح کرد: «این مسئله قابل پیش‌بینی نیست. باید ببینیم جریان اصلاحات به سمت ارائه لیست می‌رود یا نه.» گفتنی است، اخبار منتشر شده از دو قطبی روحانی و عارف در اردوگاه اصلاح طلبان برای انتخابات اسفند ماه خبر می‌دهد.
 
«محمد هاشمی» از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان پیرامون برخی اظهارات مبنی بر تحریم انتخابات یا کنار کشیدن از آن گفته است: «تحریم یا کناره‌گیری یا هر اسمی که روی آن گذاشته شود، رویکردی در جهت خلاف مبانی نظام جمهوری اسلامی و به زیان کشور است.» او با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که «میزان رأی ملت است» تصریح کرد: «با توجه به تأکیدات ویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی، هر نوع تحریم یا کاهش مشارکت، یا پیشگیری از حضور جناح‌ها در این میدان رقابت، به ضرر ایران خواهد بود.»
 
«فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه تاکنون جمع‌بندی کلی‌ای در جریان اصلاحات در خصوص انتخابات آتی وجود ندارد، گفت: «به عنوان یک نفر از این جریان، منتقد این هستم که ماه‌های زیادی است که جبهه اصلاحات با ریاست، فرم و تشکیل کمیته‌های جدید و متنوع شروع به کار کرده، اما من به عنوان یکی از اعضای اصلاح‌طلب، بروندهی از این فعالیت نمی‌بینم.»
 
بر اساس آمار واحدهای مسکونی معامله شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر‌ماه ۱۴۰۲ به ۷۴۰/۹ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل ۲/۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این رشد منفی در آذر ماه در تداوم روند نزولی این مؤلفه از تیرماه سال جاری بوده است.
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: «مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۸ درصدی داشته است.» «سعید عقلی» اظهار داشت: «با برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های انجام‌شده، از ابتدای امسال تا پایان آذرماه شاهد افزایش ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها بودیم.»
 
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه روسیه قدرتی بزرگ در جهان است، گفت: «اگر ما به‌سرعت تغییر مسیر نداده و تمام توان خود را به کار نگیریم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند در جنگ اوکراین پیروز شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات