صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۰۸

راه‌حل مشکلات کشور

حدود دو ماه تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان باقی مانده است و همه بازیگران این عرصه آماده می‌شوند تا با توجه به راهبرد اتخاذ شده، به نقش‌آفرینی مشغول شوند. در این میان، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در اولین روزهای زمستان در جمع مردمان خونگرم کرمان و خوزستان سخنان مهمی را فرمودند و از آغاز فصلی سخن گفتند که در ماه پایانی آن انتخابات به ثمر خواهد رسید[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه سیاسی
حدود دو ماه تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان باقی مانده است و همه بازیگران این عرصه آماده می‌شوند تا با توجه به راهبرد اتخاذ شده، به نقش‌آفرینی مشغول شوند. در این میان، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در اولین روزهای زمستان در جمع مردمان خونگرم کرمان و خوزستان سخنان مهمی را فرمودند و از آغاز فصلی سخن گفتند که در ماه پایانی آن انتخابات به ثمر خواهد رسید. همین اظهارات را می‌توان گامی بزرگ برای گرم شدن فضای انتخاباتی کشور دانست که مراحل نام‌نویسی و بررسی‌های اولیه صلاحیت‌های آن در وزارت کشور طی شده است و هم اکنون کار بررسی صلاحیت‌هایش در دست شورای نگهبان قرار دارد و همه منتظرند تا نتایج اعلام و رقابت‌های رسمی آغاز شود.
رهبری در این دیدار با تبیین اهمیت انتخابات، جمهوریت و اسلامیت را در گرو انتخابات دانستند و ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت گسترده و قوی، فرمودند: «برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.»
حقیقت آن است که کشور دچار مشکلات گوناگونی است و به طور طبیعی همه مردم خواهان رفع این مشکلات هستند. داشتن مجلس قوی بدون شک یکی از اهرم‌های مهم حل مشکلات کشور است. پس اگر حتی به وضعیت موجود اعتراض داریم و خواهان تغییر آن هستیم، راهش مشارکت در انتخابات است. فرد معترض در انتخابات مشارکت می‌کند تا با انتخاب خودش وضعیت را بهبود بخشد و بستر را برای تحول و بهبود اوضاع فراهم آورد. پس راه اعتراض عاقلانه و سازنده هم مشارکت است نه عدم مشارکت، چرا که آنچه «سیاست‌های خیابانی» خوانده می‌شود چیزی جز ایجاد ناامنی و اغتشاش به همراه نداشته و تنها مسیر تضعیف حکمرانی را دنبال می‌کند. در حالی که مشارکت نتیجه عکس داده و بستر را برای شکل‌گیری مجلسی قوی فراهم خواهد آورد. به همین دلیل است که رهبری مشارکت ضعیف را منجر به تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع کامل مشکلات برشمردند و تأکید کردند: «برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است.»
یکی از ابعاد مهم انتخابات که تأثیر مستقیمی بر افزایش مشارکت نیز دارد، اصل رقابت است. رقابت در فضای تکثر و وجود نامزدهای متعدد با گرایش‌ها و سلایق گوناگون ممکن خواهد بود. در این دوره از انتخابات هر چند برخی از فعالان سیاسی متأسفانه برخلاف منافع ملی عمل کرده و از حضور در نهضت نام‌نویسی جا مانده‌اند، اما نام‌نویسی بیش از 24 هزار نفر در انتخابات (که نوعی رکوردشکنی نیز به حساب می‌آید) فرصت را برای تنوع و تکثر نامزدها فراهم کرده است. از میان آنها بدون شک صاحبان صلاحیت حق وارد شدن به میدان رقابت را خواهند یافت.
نظام اسلامی خواهان رقابتی بودن انتخابات است و در این مسیر موانع را برداشته و راه را همراه خواهد کرد. با توجه به این حقیقت است که رهبری در تبیین رقابت واقعی سیاسی، فرموده‌اند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی ـ اقتصادی‌ـ فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.»
در آستانه انتخابات آنچه موجب تقویت ملی این سرزمین است، پذیرش قاعده بازی «حل مشکلات کشور از طریق انتخابات» است، چه آنها که آبادانی کشور را در «تداوم» راه مجلس یازدهم می‌دانند و چه آنهایی که راه پیشرفت و بهبود اوضاع را در «تغییر» و «عبور» از مجلس یازدهم می‌دانند، همگی به مشارکت در انتخابات باید بیندیشند!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات