صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۷۸

مردم تعیین تکلیف می‌کنند!

پایگاه بصیرت / انسیه ربیعی/ گروه پرونده
رهبر معظم انقلاب دوم دی ماه در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: «ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.» در همین راستا نیز یازدهم دی ماه، رئیس‌جمهور نشستی را با حضور 50 نفر از دبیران کل احزاب و فعالان سیاسی ترتیب دادند تا با حضور تمام سلایق سیاسی کشور، نکاتی پیرامون مسائل حزبی و انتخابات پیش‌رو مطرح شود. برای انتخابات مجلس دوازدهم، فعالان سیاسی در سه اردوگاه اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال در حال رایزنی و تدارک برنامه برای حضور در همه‌پرسی ۱۱ اسفندماه هستند. هرچند در جریان التهابات سیاسی کشور در پاییز 1401، عده‌ای از تحریم انتخابات سخن گفتند؛ اما شاهد هستیم که در آستانه این رویداد سیاسی مهم، سه تشکل سیاسی در جریان کارگزاران، اصلاح‌طلب و اعتدالی، رایزنی‌های انتخاباتی خود را برای رسیدن به یک فهرست مشترک در انتخابات مجلس دوازدهم آغاز کرده‌اند.
 
ائتلاف اعتدال و اصلاحات؟
حزب کارگزاران سازندگی به دبیرکلی «حسین مرعشی»، حزب ندای ایرانیان به دبیرکلی «سیدشهاب‌الدین طباطبایی» و حزب اعتدال و توسعه به دبیرکلی «محمدباقر نوبخت» در حال بحث و بررسی برای نحوه ورود به انتخابات هستند.
حزب اعتدال و توسعه هم از یک سو فهرست خود را برای انتخابات آماده کرده و از سوی دیگر نیز با دو حزب اصلاح‌طلب در حال مذاکره و رایزنی است تا اگر توافق حاصل شد، یک فهرست مشترک ارائه دهند. البته باید خاطرنشان کرد، چندی پیش سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگویی اذعان کرده بود، محمدباقر نوبخت، چهره برجسته فهرست آنهاست؛ از این‌رو احتمال اینکه معاون حسن روحانی در دولت دوازدهم، سرلیست حزب اعتدال و توسعه شود، بسیار بالا خواهد بود. 
 
ضلع بعدی، اصولگرایان
در ادامه باید گفت، در فضای سیاسی کشور منتهی به انتخابات، اصولگرایان بیشتر در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ریاست «غلامعلی حدادعادل»، شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز، جبهه پایداری انقلاب اسلامی با دبیرکلی «صادق محصولی» و شبکه یاران انقلاب اسلامی(شریان) به میدان خواهند آمد. تاکنون هریک از تشکل‌ها جداگانه فعالیت‌ها و تحرکات خود را دنبال کرده‌اند، اما در این جریان پیام‌هایی هم مبنی بر وحدت و همگرایی دریافت می‌شود؛ از این رو قطع به یقین ظرف یک ماه آینده چشم‌انداز روشن‌تری از سوی اصولگرایان در آوردگاه پیش رو ترسیم خواهد شد، اما این همه ماجرا نیست و نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم، فقط متعلق به سه جریان سیاسی نیستند؛ بلکه در این دوره یک ضلع دیگر اضافه شد و آن «ادواری‌ها» هستند.
 
و اما «ادواری»‌ها 
نمایندگان ادوار مجلس در این دوره بنا را بر حضور فعال و تأثیرگذار در صحنه رقابت گذاشته‌اند؛ به همین دلیل با دورخیزی که برداشته‌اند، نیروهای خود را وارد گود کرده‌اند تا با کارگردانی یک چهره شناخته شده نقش خود را در گرم شدن رقابت انتخاباتی ایفا کنند. در همین راستا، «کمال‌الدین پیرمؤذن» در گفت‌وگویی از حضور و کاندیداتوری برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان ادوار در انتخابات ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «سید فرید موسوی» نماینده ادوار مجلس و عضو پیشین فراکسیون امید، «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، «جمشید انصاری» رئیس سازمان اداری و استخدامی در دولت سابق و «سید محسن علوی» نماینده پیشین مجلس از جمله اشخاصی هستند که در انتخابات مجلس دوازدهم نام‌نویسی کرده‌اند.
 
وزرای ادوارهم می‌آیند
تنور انتخابات با حضور نامزدها از طیف‌های گوناگون، در حال گرم شدن است و در همین راستا نیز مجمع وزرای ادوار به ریاست «محمدرضا عارف» خود را برای انتخابات مجلس آماده کرده است. در این باره «علیرضا خامسیان» چهره نزدیک به محمدرضا عارف گفت: «آقای عارف به واسطه جایگاهی که در نظام داشته و دارد، ارتباط خود را با مدیران اجرایی کشور حفظ کرده است. جلسه با استانداران ادوار یکی از جلساتی است که به صورت منظم برگزار و تلاش می‌شود در این جلسات تصمیماتی برای حل مشکلات کشور گرفته شود. آقای عارف به واسطه مرجعیتی که در بدنه نخبگان کشور دارد، در زمان انتخابات محل رجوع این افراد خواهد بود.»
 
لاریجانی کجاست؟
از شروع نیمه دوم سال، گمانه زنی‌هایی مبنی بر حضور مجدد علی لاریجانی در انتخابات مجلس، مطرح می‌شد و حتی محمدرضا باهنر، ارائه لیست مشترک از سوی حسن روحانی و علی لاریجانی در انتخابات آتی مجلس را محتمل می‌دانست؛ اما این روزها اخباری که به گوش می‌رسد، کمی متفاوت است. چندی پیش «منصور حقیقت‌پور» مشاور علی لاریجانی خبر داد: «علایمی از اینکه آقای لاریجانی قصد داشته باشد که لیست بدهد ملاحظه نمی‌کنیم. آقای لاریجانی هدف‌شان درواقع عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در خصوص گرم کردن انتخابات است.»
 
باز هم مردم پای کار خواهند بود
با توجه به بررسی روند فعالیت در اردوگاه سیاسی کشور، هم از تعامل میان احزاب و هم از حضور جریان‌های گوناگون می‌توان پیش‌بینی کرد که آرام آرام با یک جهش حضور و مشارکت مردم در انتخابات مواجه خواهیم شد. هر چند در این میان برخی به دنبال آن هستند که علیه اراده ملت ناامیدی را به جامعه القا کنند، اما دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور بابیان اینکه نظرسنجی‌های سطح کشور از روند رو به رشد مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو حکایت دارد، گفت: «طبق این نظرسنجی‌ها ملت بزرگ ایران تصمیم به مشارکت و حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دارند.» وی افزود: «با برگزاری نشست‌های متعدد و کارشناسی با همه دست‌اندرکاران و مسئولان انتخابات برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا مردم احساس کنند انتخابات سرنوشت‌ساز است و با یک انتخاب خوب نقش مؤثر در نهادهای حاکمیتی دارند.»
 
یک انتخابات متفاوت
انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود. نام‌نویسی در این دوره برای اولین بار و به ابتکار دولت سیزدهم به صورت کاملا الکترونیک برگزار شد و تمامی داوطلبان، توانستند نام‌نویسی خود را به صورت الکترونیکی قطعی کنند. در این دوره، به منظور شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تأکید شده است، داوطلبان حتما باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری کنند که الزاماً از این شماره حساب برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده شود. براساس جدول زمانبندی انتخابات مجلس دوازدهم، هیئت‌های اجرایی، صلاحیت داوطلبان را بررسی و پس از آن، از ۱۹ تا ۲۰ آبان، مراتب عدم تأیید یا عدم احراز از سوی فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه، به داوطلبان ابلاغ شد. داوطلبانی که نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض داشتند، اعتراض خود را با به هیئت‌های نظارت اعلام کردند و نتایج نهایی ۱۵ دی ماه به آنها اعلام می‌شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات