صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۱۲۶

تامین مالی تولید با راهکار بانک مرکزی ممکن شد

کاهش التهاب در بازار‌های مختلف اعم از طلا یا ارز و خودرو و ماشین به عنوان دارایی‌های مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد که البته در طی سال‌های گذشته منجر به انتظارات تورمی شده قطعا یکی از موضوعاتی است که سیاست‌گذار در بانک مرکزی و در دولت آن را دنبال می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ احسان رضاپور

کاهش التهاب در بازار‌های مختلف اعم از طلا یا ارز و خودرو و ماشین به عنوان دارایی‌های مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد که البته در طی سال‌های گذشته منجر به انتظارات تورمی شده قطعا یکی از موضوعاتی است که سیاست‌گذار در بانک مرکزی و در دولت آن را دنبال می‌کند.

این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که منجر به کاهش نرخ تورم و بی اثر شدن رفتار‌های سفته بازی و دلالی می‌شود به این خاطر در طی هفته جاری شاهد ورود بانک مرکزی به این عرصه با انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ جذاب ۳۰ درصدی بودیم، گواهی‌هایی که همچنان مخاطب دارد و بسیاری از دارندگان نقدینگی که راهکار دیگری جز سرمایه‌گذاری در بانک به عنوان گزینه بسیار کم ریسک ندارند یا از آن‌ها به عنوان سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز یاد می‌شود مایل هستند خریدار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصدی باشند.

هر چند برخی از این سرمایه‌داران با روش‌های دیگر سرمایه گذاری مثل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت آشنا نیستند یا با سایر روش‌هایی که ریسک پایین‌تری نسبت به ورود در بازار‌های دیگر دارد آشنایی کافی ندارند بنابراین این گواهی‌های سپرده برای این دست از سرمایه داران جذاب و جالب است.

آنچه در خصوص گواهی سپرده خاص لازم به تاکید است و بانک مرکزی نیز در پی انتشار به این موضوع اذعان داشته حمایت از تولید در راستای بهبود فضای کسب و کار و تامین نقدینگی بخش مولد کشور است. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که گواهی سپرده خاص به دلیل سود ۳۰ درصدی برای دو طرف جذاب است یعنی هم برای دارنده نقدینگی و هم برای طرف دوم، یعنی نیازمند به تامین مالی، چرا که به واسطه شرایط تورمی دو سمت متقاضی یعنی کسی که پول را می‌دهد و کسی که پول را می‌گیرد از گواهی‌های سپرده بانک مرکزی استقبال کرده‌اند.

به نظر می‌رسد روز‌ها و هفته‌های آینده شاهد مجوز‌هایی برای انتشار این نوع اوراق به واسطه تقاضای زیادی که از سمت شبکه‌های تولیدی و خدماتی کشور وجود دارد باشیم و حتی ممکن است دوباره بانک مرکزی مجوز اعطای گواهی سپرده خاص را صادر کند.

آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه به دلیل وجود تورم‌های بالای ۴۰ درصدی در طی سال‌های اخیر این موضوع اثرات خود را مداوم در فضای کسب و کار‌ها نشان داده است لذا تامین مالی تولید سخت شده بنابراین تامین مالی با نرخ سود گواهی سپرده خاص همچنان برای برخی جذاب است و باعث شده آن‌ها با دریافت این نقدینگی از سوی بانک مرکزی قادر به تعمیرات و تجهیزات و نوسازی ماشین آلات و دستگاه‌های بنگاه تولیدی خود شوند و مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

هر چند نرخ ۳۰ درصدی بهره نرخ کمی نیست، اما به نظر می‌رسد باز هم تولید با این پول گران قیمت در مقابل شرایط تورمی می‌توانند وضعیت بهتری برای خود ایجاد کند تا اینکه به دنبال موکول کردن تامین مالی به آینده باشد در حالی که مشخص نیست شرایط اقتصادی دچار چه تغییراتی خواهد شد به این خاطر اگر از زاویه دید متقاضیان به این مسائل نگاه کنیم متوجه می‌شویم این اوراق و بهره آن‌ها همچنان برای بخش مولد به دلیل تامین مالی سریع جذاب است چرا که تامین مالی در بازار‌های غیر رسمی و سکو‌های مالی عمدتا با نرخ بیش از ۳۵ درصد انجام می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات