صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۶۱۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما مسلمان‌ها البته باید قدر بدانیم؛ باید در پدیده‌ بعثت بیندیشیم؛ باید از آن درس بگیریم؛ باید این گذشته‌ پرفروغ را چراغی کنیم برای راه آینده‌ دشوار خودمان که در پیش داریم.(۱۳۸۴/۶/۱۱) *عید سعید مبعث، آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
گذر از مجازی و آشتی با واقعیت
کمتر از یک ماه به رویداد بزرگ انتخابات در کشور مانده است. انتخاباتی که مظهر مردم‌سالاری دینی و دموکراسی قلمداد می‌شود. در این انتخابات است که نخبگان جامعه در یک فرآیند نرم وارد صحنه قدرت شده و فعالیت سیاسی خود را آغاز می‌کنند. در واقعه انتخابات است که برنامه‌ها، اندیشه‌ها، ایده‌های پیشرفت و توسعه کشور بازخوانی می‌شود و در معرض رقابت و انتخاب مردم قرار می‌گیرد. انتخاباتی که مهم است؛ چرا که ریل توسعه و حرکت مردم و کشور را برای چهار سال بعد مشخص می‌کند. ساده‌لوحانه است که با صندوق‌های رأی قهر صورت بگیرد به این بهانه که با این کار ممکن است صدای اعتراض افرادی شنیده شود؛ کما اینکه صندوق‌های رأی نیز برای این به وجود آمده است که فریاد‌های اعتراض افراد شنیده شود. صندوق رأی است که می‌تواند حکم کند هر تفکری چقدر خواهان و طرفدار دارد و بنابراین در این ساختار است که اکثریت می‌تواند سیاست‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کند. البته در همین سازوکار انتخاباتی اقلیت‌ها هم می‌توانند در یک صحنه رقابت آزاد و سلامت ایده‌ها، افکار و اندیشه‌های خود را در معرض قضاوت عمومی قرار دهند و اگر به اندازه کافی جذاب باشند، می‌توانند در این رقابت تأثیرگذار باشند. در این میان، برخی افراد البته همچنان در اوهام و مجازستان باقی مانده‌اند و تصورشان این است که ربات‌ها و یگان‌های سایبری صهیونیستی و منافقین اکثریت را شکل می‌دهند؛ در حالی که از بین رفتن مقر منافقین در آلبانی، درگیر شدن رژیم منحوس صهیونیستی در جنگ با حماس و سرگرم شدن دشمنان نظام با مشکلات عدیده باعث شده است که دیگر هجوم سایبری و رسانه‌ای گذشته به سمت جامعه وجود نداشته باشد و بنابراین می‌توان گفت، ملت همیشه پیروز ایران بار دیگر از این فتنه پیچیده دشمن پیروزمندانه عبور کرده و با گذشت از دنیای مجازی با واقعیت جامعه آشتی کرده‌ است. واقعیت‌هایی همانند داشتن عرق ملی، میهن‌دوستی، خوشحالی از موفقیت‌های کشور، افتخار به سرزمین و افتخار به اینکه ایرانی «باخت نمی‌دهد». هرچند برخی همچنان اصرار دارند تا در دنیای غیر واقعی خود سیر کنند و از قهر با صندوق‌های انتخاباتی صحبت می‌کنند یا حتی برخی احزاب سیاسی در یک تناقض آشکار اعلام می‌کنند، در انتخابات آتی لیست نامزد‌های متبوع خود را نمی‌دهند؛ در حالی که اساسا اصلی‌ترین کارکرد احزاب در فرآیند انتخابات و معرفی نامزدهای انتخاباتی تجلی می‌یابد، اما مردم ایران بار دیگر با حضوری شکوهمندانه و دشمن‌سوز در پای صندوق‌های رأی، سرنوشت سیاسی خود را رقم خواهند زد.                  
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
جدال دولت با غول تورم
اخبارها حاکی از موفقیت دولت در مهار تورم در بخش‌هایی از اقتصاد کشور است؛ کاهش قیمت خودروهای خارجی تا ۱۷۰ میلیون تومان، بازگشت قیمت ارز به کف کانال ۵۵ هزارتومان، سقوط تورم تولید کننده در پاییز به کف یک ساله خود؛ این خبرها و اخبار مثبت اقتصادی دیگر که گاهی در دل بسیاری از اخبار منفی گم می‌شوند، حاکی از تلاش شبانه‌روزی دولت برای مهار تورم است. 
در یک دسته‌بندی کلی ما سه نوع تورم داریم، تورم از ناحیه تولید، تورم از ناحیه مصرف و تورم انتظاری؛ منظور از تورم از ناحیه تولید، بالارفتن هزینه تولید و همان تورم واقعی است. کنترل این تورم ابزارهای خاص خود را می‌خواهد. خبر سقوط تورم تولید کننده در پاییز به کف یک ساله خود حاکی از آن است که دولت در مهار این نوع از تورم به توفیقاتی دست یافته است. 
منظور از تورم از ناحیه مصرف، تأثیر نقدینگی جامعه بر فرآیند عرضه و تقاضاست؛ زمانی که نقدینگی در جامعه بالا می‌رود، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و در نتیجه قیمت کالا بالا می‌رود. این افزایش قیمت و یا به اصطلاح تورم محصول ناشی از افزایش نقدینگی است که رفتار مصرف کننده عامل آن بوده است. دولت برای مهار این نوع تورم سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته است. انضباط‌بخشی به تسهیلات بانکی در راستای کنترل خلق پول از ناحیه بانک‌ها یا فروش اوراق مشارکت از جمله اقدامات دولت در این عرصه بوده است. گزارش‌های اعلامی طی چند ماه اخیر را که حاکی از کاهش رشد نقدینگی در جامعه به کمترین میزان در چند سال اخیر بوده است، می‌توان نمونه‌ای از تلاش‌های تحقق یافته دولت برای کنترل تورم از ناحیه مصرف کننده یا نقدینگی در جامعه دانست. 
منظور از تورم انتظاری، تورمی است که عواملی به جز دو عامل بالا را دارند و در حقیقت تحت تأثیر عوامل ذهنی و روانی در جامعه رخ می‌دهند؛ مانند تأثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاهای غیرمرتبط. اتفاقاتی که در دو هفته اخیر در بازار ارز روی داد، از نوع تورم انتظاری بود؛ یعنی جامعه ایران انتظار دارد که بعد از حدود یک سال آرامش در قیمت ارز، در پایان سال دوباره نرخ ارز افزایش پیدا کند؛ اما تلاش‌های بانک مرکزی و دولت در این زمینه نیز مؤثر بود و دولت توانست انتظارات تورمی را تا حدی مهار کند و قیمت ارز خیلی زود روند سریع افزایشی خود را تغییر داد. کنترل قیمت ارز و کاهش قیمت خودروهای خارجی از موفقیت های دولت در مهار این نوع از تورم است. 
در مجموع دولت در جدالی سخت به مقابله با تورم برخاسته و تحلیل این صحنه حاکی از آن است که این موفقیت‌ها تا مهار کامل تورم ادامه دارد؛ اما انتظار کنترل تورم در بازه زمانی کوتاه منطقی به نظر نمی‌رسد.       
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
شکست بزرگی که رسمی اعلام نمی‌شود
روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده است، بر اساس ارزیابی داخلی و محرمانه ارتش رژیم اشغالگر، بیش از یک پنجم گروگان‌های باقیمانده در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند. افسران اطلاعاتی صهیونیست به این نتیجه رسیده‌اند که ۳۲ نفر از ۱۳۶ گروگانی که روز ۱۵ مهر به دست حماس و گروه‌های متحدش اسیر شدند، از ابتدای جنگ جان باخته‌اند. نیویورک تایمز می‌گوید، نسخه‌ای از گزارش محرمانه ارتش رژیم صهیونیستی را دیده است و چهار منبع نظامی این رژیم گفته‌اند به خانواده‌های این ۳۲ گروگان نیز مرگ عزیزان‌شان اطلاع داده شده است. این منابع همچنین گفته‌اند، اطلاعات تأیید نشده حاکی از آن است که دست‌کم ۲۰ گروگان دیگر نیز کشته شده‌اند. عدد ۳۲ که در این گزارش آمده است، از آمار پیشین مقامات اسرائیلی که به شکل رسمی مرگ گروگان‌ها را اعلام کرده بودند، بالاتر است.ارتش صهیونیستی در پاسخ به نیویورک تایمز گفته است، بیشتر قربانیان در همان روز ۱۵ مهر کشته شده‌اند.
 
 
▼ اخبار 
شروط سازش با تل‌آویو
وزارت خارجه عربستان اعلام کرد، دولت آمریکا را از موضع ثابت خود درباره برقراری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تل‌آویو قرار داده است و آن، اینکه تا وقتی دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و حمله به غزه متوقف نشود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل نخواهد بود. عربستان که این روزها ناظران معتقدند بیش از پیش به سازش با صهیونیست‌ها نزدیک شده، خواستار تسریع به رسمیت شناختن کشور فلسطین شده است. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از سفر به عربستان اعلام کرد، عربستان علاقه‌مند به عادی سازی روابط است، اما خواهان یک مسیر «روشن» به سمت کشور فلسطین است. به تازگی روزنامه های صهیونیستی فاش کردند، قرار است عربستان متولی تشکیل دولت فلسطین بدون حضور تشکیلات خودگردان و گروه‌های فلسطینی و نیز متولی بازسازی غزه بعد از جنگ شود و دولت مذکور تحت قیمومیت صهیونیست‌ها خواهد بود. با این حال، برخی در جدیت ریاض در گفته‌هایش تشکیک دارند.
 
رزمایش مشترک ایران و روسیه
رزمایش دریایی مشترک با کشور‌های روسیه و چین با هدف تأمین امنیت منطقه در پایان سال برگزار می‌شود. «امیر دریادار شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن اعلام خبر برگزاری این رزمایش مشترک، گفت: «در رزمایش دریایی مشترک ایران با روسیه و چین از دیگر کشور‌ها نیز دعوت شده است تا در این رزمایش شرکت کنند.» وی افزود: «مهم‌ترین راهبرد نیروی دریایی ارتش در شرایط حاضر حفظ و حراست از منافع و منابع اقتصادی نظام اسلامی و مردم است. این رزمایش با هدف تأمین امنیت منطقه و منافع مشترک اجرا می‌شود.» فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: «ما با همراهی کشتی‌های ایران در دریا، از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حراست و برای تأمین امنیت و ایمنی به کشور‌هایی که به حمایت نیاز دارند، کمک می‌کنیم.» امیر ایرانی تأکید کرد: «با پشتیبانی‌های وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح، تا پایان امسال الحاق چند کشتی به ناوگان نیروی دریایی پیش‌بینی شده است.»
 
۸۸ تقلب نشده بود
«محمد عطریانفر» فعال اصلاح‌طلب و از اعضای حزب کارگزاران درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ گفت: «با توجه به تجربه کاری در وزارت کشور معتقدم در انتخابات تخلف می‌شود، اما تخلف تأثیرگذار در میزان آرا صورت نمی‌پذیرد، بر همین اساس در سال ۱۳۸۸ نیز آقای احمدی‌نژاد منتخب مردم بود. بر اساس نظریه حضرت امام(ره) وقتی فردی منتخب مردم است حتی اگر او مورد پسند ما نیست، حق نداریم نظر خود را به مردم تحمیل کنیم.» وی افزود: «عصر ۲۲ خرداد ۸۸ نیز گفته بودم بر اساس شواهد معتقدم احمدی‌نژاد پیروز این انتخابات است و در خوشبینانه‌ترین حالت انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود. گفتنی است در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ که با مشارکت ۴۰ میلیونی و مشارکت کم‌نظیر ۸۵ درصدی مردم نامزد اصلاح‌طلبان با ادعای پیروزی فتنه‌ای را در کشور به پا کرد، ریشه بسیاری از مشکلات امروز کشور از آن فتنه است.»
 
تبدیل انتخابات به پروژه نه به نظام!
کنش‌های لایه‌های رادیکال جریان اصلاحات نشان می‌دهد، برای این بخش از جریان اصلاحات مسئله مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات نه تنها مسئله اصلی نیست، که راهبرد اصلی آنان تلاش برای «کاهش مشارکت» است. در این زمینه بررسی‌ها نشان می دهد، تلاش‌ها، اقدامات و تماس‌هایی با طیف مشارکت‌جو، همچون حامیان روحانی، لاریجانی و بخشی از اصلاح‌طلبان گرفته شده و با اشاره به بررسی نتایج ردصلاحیت‌ها، کناره گیری از کاندیداتوری و عدم ارائه لیست مورد تأکید قرار گرفته است! گفته می‌شود بیشتر این اقدامات و تلاش‌ها شهرهای بزرگ و به ویژه تهران را هدف قرار داده تا از این طریق با کاهش مشارکت و بازنمایی به عنوان نه به کلیت نظام، پروژه و پیامی سیاسی مخابره شود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
ساخت رآکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات در نیروگاه هسته‌ای اصفهان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور آغاز شد. «محمد اسلامی» در آیین پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» نیروگاه هسته‌ای اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: «مطالعات تفصیلی، آماده‌سازی، تجهیز و آماده کردن نقشه‌ها و طرح‌هایی که مربوط به تجهیرات است، در فاز اول این پروژه انجام و امروز بتن‌ریزی این رآکتور در نیروگاه اصفهان آغاز شد.» وی افزود: «نیروگاه هسته‌ای اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های هسته‌ای در جهان با دارا بودن سه رآکتور هسته‌ای و با در دستور کار داشتن ساخت رآکتور چهارم، مرکز موفق هسته‌ای است.»
 
ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد، معاون فرمانده لشکر ۶۰۱ مکانیزه در نبردهای شمال نوار غزه به دست نیروهای مقاومت فلسطین کشته شد. این در حالی است که پیش از این ارتش رژیم صهیونیستی از زخمی شدن سه نظامی‌اش در نبردهای نوار غزه خبر داده بود. به این ترتیب، شمار نظامیان کشته شده اعلام شده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون به ۵۶۳ نفر رسید. همچنین شمار نظامیان زخمی به ۲۸۲۸ نفر، از جمله ۱۳۰۴ نفر از زمان آغاز جنگ زمینی در ۲۷ اکتبر رسیده است.
 
«هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان گفت: «ما دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنیم، در همین راستا تاکنون حدود ۸ هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی نسبت به آنها وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را با آنها مطرح کردیم و اگر آنها نیز اسناد و نکاتی داشتند، دریافت کردیم.» وی افزود: «تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست.»
 
«سیدمصطفی میرسلیم» رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره آرایش انتخاباتی مجموعه‌های اصولگرا نیز یادآور شد: «هنوز تکلیف آنکه در تهران چند فهرست انتخاباتی از جریان اصولگرا داشته باشیم، مشخص نیست. خوب بود که همه اصولگرایان می‌توانستند به یک فهرست واحد برسند، اما این میسّر نمی‌شود. در خوشبینانه‌ترین حالت دو فهرست از اصولگرایان خواهیم داشت که در کل به نظرم بیشتر از دو فهرست خواهد شد.»
 
رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری گفت، احتمال ارائه یک لیست واحد از سوی جبهه پایداری و شورای ائتلاف مشخص نیست و این به عملکرد شورای ائتلاف بستگی دارد. «مرتضی آقاتهرانی» اظهار داشت: «ما روند بررسی لیست جبهه پایداری را آغاز کرده‌ایم و منتظر هستیم و هم‌اکنون در حال مصاحبه و گفت‌وگو با برخی گزینه‌های جدید و جوان هستیم تا در صورت تطبیق شاخص‌ها از آنها حمایت کنیم.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات