صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۴۱

امارات؛ کورسوی نجات اسرائیل در زمستان سرد روابط دیپلماتیک با خاورمیانه!

مقامات آمریکایی، اماراتی و اسرائیلی پیش‌بینی کردند توافق آن‌ها، صلح را در سراسر خاورمیانه گسترش خواهد داد. اما اکنون که بمباران چندماهه غزه، خشم منطقه از اسرائیل را برانگیخته، یافتن هواداران امارات این توافق روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

‍ روزنامه نیویورک‌تایمز امروز در یادداشتی به چشم امید صهیونیست‌ها به امارات، در سایه خشم فزاینده جهان عرب و خاورمیانه از کشتار غزه پرداخته است:

تا همین چند سال پیش، بسیاری از شهروندان امارات مایل بودند با آب‌وتاب درباره روابط تازه‌پاگرفته کشورشان با اسرائیل صحبت کنند. مقامات آمریکایی، اماراتی و اسرائیلی پیش‌بینی کردند توافق آن‌ها، صلح را در سراسر خاورمیانه گسترش خواهد داد. اما اکنون که بمباران چندماهه غزه، خشم منطقه از اسرائیل را برانگیخته، یافتن هواداران امارات این توافق روزبه‌روز دشوارتر می‌شود.

یک تاجر اماراتی که روزی این روابط اقتصادی را تبلیغ کرده بود، گفت از شورای بازرگانی امارات-اسرائیل خارج شده و دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد. برخی اماراتی‌ها نیز اگرچه از این توافق ناامید شده‌اند، اما با استناد به پیشینه دولت خودکامه خود در بازداشت منتقدان، گفتند که از صحبت علنی می‌ترسند.

تحلیلگران می‌گویند نه امارات و نه اسرائیل، به احتمال زیاد از توافق خارج نخواهند شد؛ و این [روابط] یک راه نجات دیپلماتیک برای اسرائیل باقی می‌ماند. با این‌حال، جنگ غزه انگشت‌شماری از رهبران عرب دارای روابط با اسرائیل را، به بازنگری در این رابطه واداشته است.

زمستان دیپلماتیک، سفارت و کنسولگری اسرائیل در امارات را به تنها نمایندگی دیپلماتیک کاملاً فعال تل‌آویو در جهان عرب تبدیل کرده است.امارات همچنین تنها کشور خاورمیانه شده که شهروندان آن می‌توانند مستقیماً به اسرائیل پرواز کنند. به‌رغم فشارها، مقامات امارات، اما می‌گویند قصدی برای قطع روابط ندارند. به گفته آن‌ها، ارتباطات دیپلماتیک و سیاسی در مواقع دشواری مانند الان، اهمیت پیدا می‌کند.

به گفته «نوآ گاستفروند»، از بنیانگذاران اسرائیلی «منطقه فناوری» (گروهی که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فناوری امارات و اسرائیل را به هم پیوند می‌دهد)، مرحله رمانتیک پیمان آبراهام به نوعی محو شد؛ و اکنون ما وارد مرحله واقع‌بیانیه درک این موضوع شدیم که آسان نخواهد بود. پیمان آبراهام سال ۲۰۲۰ امضا شد، نتانیاهو و ترامپ از آن به عنوان یک نقطه عطف استقبال کردند؛ محمد بن زاید، اما تأکید کرد این توافق با هدف توقف الحاق بیشتر سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل امضا شده است.

پس از آن، صد‌ها هزار گردشگر اسرائیلی به امارات سرازیر شدند، و سال ۲۰۲۲ این کشور از تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل خبر داد. چند رستوران اسرائیلی نیز در دبی گشایش یافت. اما با گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری به زودی شکاف‌هایی در میان اماراتی‌های ناامید پدید آمد؛ چندین برنامه سفر نتانیاهو به امارات هرگز محقق نشد. نش‌ها از آغاز جنگ به این‌سو، بدتر شده است.

انور قرقاش، از مقامات بلندپایه امارات ماه سپتامبر گفت روابط با اسرائیل «دوران سختی را سپری می‌کند». پیش از جنگ، نتانیاهو و دولت بایدن به جایزه‌ای بزرگ‌تر از روابط با امارات چشم دوخته بودند: عادی‌سازی با سعودی! اکنون، اما تحلیلگران می‌گویند این چشم‌انداز به‌گونه‌ای فزاینده دور از دسترس است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات