صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۴۱۶

چرا زنجیره تأمین غذایی جهان آسیب‌ دیده است؟

این روزها هشدارهای صریح و هدفمندی از سوی نهادهای ذی‌ربط بین‌المللی در قبال تشدید بحران اقتصادی در جهان مخابره می‌شود.به عبارت بهتر، پیش‌بینی‌ها می‌گوید تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی به‌مانند سال قبل ( و بلکه بدتر) تحت تأثیر تنش‌های مزمن و مستمر بین‌المللی قرار خواهد گرفت. مصدر این تنش‌ها ، در دو سوی آتلانتیک ( آمریکا و اروپا) بوده و چشم‌اندازی نیز برای پایان دادن به این بحران‌سازی‌ها از سوی غرب وجود ندارد. محصول این ماجراجویی‌های پرهزینه، به خطر افتادن روند حرکت زنجیره تأمین غذایی جهان است. اکنون امنیت غذایی کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه، در خطر است و مسئول این روند، بازیگران بحران‌ساز غربی در نظام بین‌الملل هستند. سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌عنوان اعضای غربی دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه‌تنها اقدامی در مواجهه با بحران غذا در جهان صورت نمی‌دهند، بلکه تلاش می‌کنند از بحران‌های خودساخته، به‌مثابه ابزاری برای اعمال سلطه خود بر دیگر کشورهای استفاده نمایند. این همان رویکرد وقیحانه و ضد انسانی نهادینه‌شده در غرب محسوب می‌شود. فقیرتر شدن شهروندان آمریکایی و اروپایی در طول سال ۲۰۲۳ میلادی و استمرار این روند در سال جدید میلادی نیز تأثیری در این خصوص نداشته است! 

در یکی از این موارد، کارشناسان اقتصادی سازمان ملل در یک گزارش تازه اعلام کردند جنگ در اوکراین، باعث تشدید فشار تورمی شده است و روند بهبود شرایط اقتصادی، پس از همه‌گیری ویروس کرونا را متوقف کرده است.سؤال اصلی اینجاست که کدام بازیگران ، اکنون مانع از چینش میز مذاکرات دیپلماتیک میان کی‌یف و مسکو شده‌اند؟بدیهی است که زلنسکی به‌خودی‌خود اختیاری ندارد و واشنگتن و دیگر اعضای ارشد پیمان آتلانتیک شمالی، حدودوثغور ادامه یا پایان دادن به جنگ را برای وی تعیین می‌کنند. در چنین شرایطی، ادامه جنگ اوکراین مرهون اصرار پشت پرده و آشکار بازیگران غربی است. بازیگرانی که تأمین منابع شرکت‌ها و لابی‌های تسلیحاتی خود را نسبت به تشدید بحران‌های انسانی در جهان اولویت می‌دهند! 
صورت‌مسئله مشخص است؛براثر بحران‌های ایجادشده از سوی غرب،  سرعت رشد اقتصاد جهانی کاهش‌یافته و حتی اقتصادهای آمریکا ، چین و اتحادیه اروپا، در شرایط رکود همراه با تورم قرار دارند.کارشناسان اقتصادی سازمان ملل ارزیابی‌‌های خود از رشد اقتصادی جهان در سال جدید میلادی  را از ۴ درصد به ۳/۱ کاهش داده‌اند.در بخشی از گزارش سازمان ملل آمده که رکود و کاهش رشد اقتصاد جهانی و همچنین ادامه جنگ در اوکراین، به امنیت غذایی، خاصه در کشورهای درحال‌توسعه، ضربه زده است.تنظیم‌کنندگان گزارش وضعیت «اقتصاد جهانی و چشم‌اندازها» می‌گویند رکود در فعالیت‌های اقتصادی، به «زنجیره تأمین» کالاها در جهان ضربه زده است و همین امر، علاوه بر افزایش بهای کالاها، به افزایش هزینه‌های تولید منجر شده و صادرات را دشوار کرده است.قطعا این قاعده در خصوص جنگ غزه نیز صادق است. اصرار آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بر نسل‌کشی در غزه و عدم پذیرش آتش‌بس دائمی، منجر به خلق بحران‌های عمومی و غذایی دیگری در دنیا شده که مصدری کاملا غربی-صهیونیستی دارد.
منبع: روزنامه رسالت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات