بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۰۹۸

بررسی پیشنهادِ جدید آتش‌بس مصر با محوریت جنگ غزه

«پیشنهاد جدید مصر با محوریت برقراری آتش‌بس در جنگ غزه، به جای اینکه به دنبال رفع بنیادین مشکلات باشد، صرفا یک مرهم موقتی را پیشنهاد می کند.»

به تازگی و در بحبوحه سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد اراده دولت مصر جهت ارائه یک پیشنهاد تازه با محوریت برقراری آتش‌بس در چهارچوب جنگ غزه مطرح شده است. منابع آگاه به این نکته اشاره داشته اند که مصری‌ها پیشن‌ها خود را در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورشان با وی به اشتراک خواهند گذاشت.
پیشنهادی که در ادامه تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک چند ماه اخیر مصر و قطر جهت متوقف کردن جنگ غزه و کشتار مردم فلسطین در قالب این جنگ قرار دارد. اگرچه تاکنون جزئیات کمی از پیشنهاد جدید مصر برای خاتمه دادن به جنگ غزه به بیرون درز کرده، با این حال، چهارچوب کلی پیشنهاد، حامل نکات قابل تأملی است. برخی منابع آگاه به این مساله اشاره کرده اند که در پیشنهاد مصر به این نکته تاکید می‌شود که مبادله اسرا میان اسرائیل و جنبش حماس صورت گیرد و زمینه برای برقراری آتش بس سه هفته‌ای در نوار غزه فراهم شود. آتش‌بسی که بیش از همه به دنبال جلوگیری از حمله ارتش اسرائیل به شهر رفح است.
در عین حال، برخی اخبار نیز حاکی از این هستند که مصری‌ها پیشنهاد داده اند که روند بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه و به خانه‌های خود از طریق حضور مستقیم نیرو‌های ارتش مصر و بازرسی آوارگان فلسطینی صورت گیرد و صهیونیست‌ها در این رابطه حضور میدانی نداشته باشند. در این راستا، در مورد طرح مصر می‌توان به طور خاص به ۲ نکته مهم و محوری اشاره کرد.
اولا، پیشنهاد جدید مصر نیز همچنان بر موقتی بودنِ دوره زمانی آتش بس تاکید دارد. در قالب این طرح عملاً آنچه مطلوب صهیونیست‌ها است مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا از یک سو کابینه نتانیاهو با آزادیِ شماری از اسرای صهیونیست می‌تواند تا حدی از شدت فشار‌ها علیه خود بکاهد و از سوی دیگر، موقتی بودن دوره زمانی آتش بس نیز به این رژیم امکان می‌دهد تا همچنان گزینه حمله خونین به شهر رفح و یا طرح درخواست‌های مشابه جهت آزادی شمار بیشتری از اسرای اسرائیلی را روی میز داشته باشد.
اساساً به همین دلیل است که منابع آگاه به این مساله اشاره داشته اند که جنبش حماس یادآور شده که دوره زمانی آتش بس باید دائمی و نَه محدود باشد.
دوم اینکه پیشنهاد جدید مصر به جای اینکه به دنبال رفع بنیادین مشکلات باشد، صرفاً یک مرهم موقتی را پیشنهاد می‌کند. حجم خرابی‌های ایجاد شده توسط صهیونیست‌ها در نوار غزه به قدری گسترده است که سال‌ها زمان می‌برد تا این منطقه بار دیگر آباد شود. حال چرا مردم غزه و فلسطین باید بپذیرند که با یک آتش‌بس موقت همراهی کنند و دست خود را خالی نمایند و بار دیگر زیر بمباران و آتش صهیونیست‌ها قرار گیرند؟ چرا ریشه‌های اصلی بحران و تنش میان رژیم اشغالگر قدس و ملت فلسطین بررسی نمی‌شود تا با توجه به آن‌ها به ارائه راه حل ادقام شود؟
چرا حکام عرب حاضر نیستند به نحوی یکپارچه و هماهنگ در حمایت از ملت فلسطین وارد میدان شوند و اسرائیل را در زمینه توقف جنایاتش تحت فشار قرار دهند؟ به نظر می‌رسد پیشنهاد جدید دولت مصر نیز چندان راه به جایی نبرد.

 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات