صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۹۵۰۵

یار روزهای سخت

پایگاه بصیرت / گروه گزارش
سفر «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران در شرایطی معنادار شده که این سفر پس از عملیات «وعده صادق» بوده است؛ در حالی که بر اساس برخی از منابع، رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان فعالیت‌های ضد ایرانی انجام داده و سرویس جاسوسی موساد در آن عملیات‌هایی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده است، و تلاش می‌شد که اقلیم را از ایران جدا کنند و نگاه دوستانه ایران به اقلیم کردستان را به عکس آن تبدیل کنند، سفر رئیس اقلیم کردستان عراق می‌تواند تأکیدی بر جلوگیری اقلیم از فعالیت‌ها و رفتارهای ضد ایرانی رژیم در این منطقه باشد. حال بر همگان آشکار شده است که ایران نسبت به امنیت خود با هیچ کشور و گروهی تعارف ندارد و اقلیم هم در این زمینه حساسیت ایران را به خوبی درک کرده است. انتظار می‌رود نیچروان بارزانی دست گروه‌ها و کشورهای امنیت‌زدا در اقلیم را کوتاه کند. در همین زمینه، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه روابط کردستان با ایران بر پیوندهای تاریخی، ملی، دینی و فرهنگی استوار است، اظهار امیدواری کرد: «سفر وی به نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شود.»
 
ایران پشتوانه‌ای بزرگ
نکته دوم تأکید بر نوع نگاه و عملکرد جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان است. تجارت ایران با اقلیم، حساسیت ایران به امنیت اقلیم که برای نمونه می‌توان به نجات اقلیم از دست داعش با تلاش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و همچنین خدمات کشاورزی و پزشکی که ایران در اختیار کردهای منطقه اقلیم گذاشته است ثابت کرده است که ایران پشتوانه بزرگی برای آن منطقه است. در همین زمینه رئیس‌جمهور کشورمان گفت: «حمایت‌های ایران از کردها چه در زمان رژیم صدام، چه قتل‌عام حلبچه و چه حمله داعش اثبات می‌کند ایران پشتوانه‌ای بزرگ و دوست روزهای سخت عراق و کردستان عراق است.» حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه دولت و ملت ایران، امنیت عراق را امنیت خود می‌شمارند، افزود: «ما نسبت به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوءاستفاده عناصر دشمن صهیونیست و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری به عمل آورند.» رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از اقدامات دولت عراق و نیز اقلیم کردستان در اجرای مفاد توافقنامه امنیتی فی‌مابین، بر اجرای کامل و دقیق این توافق تأکید و تصریح کرد: «خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضد انقلاب در خاک عراق یک ضرورت است.» رئیسی همچنین تأکید کرد: «ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد.»
 
انقلاب اسلامی، احیاگر  قوم کرد  
نیچروان بارزانی در سفر به ایران با بیان اینکه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، در طول سالیان متمادی همسایگی، پیوندهایی عمیق را میان دو طرف ایجاد کرده است، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت و کشوری که همواره هنگام بروز مشکلات کنار عراق و اقلیم کردستان بوده است، صمیمانه قدردانی کرد. 
وی گفت: «اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود حرکت کُرد امروز چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد. هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح دهیم.» رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین بر پایبندی بر اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق تأکید کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات