صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۹۵۰۷
ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس سیاست خارجی

منافع مشترک

پایگاه بصیرت / ساحل عباسی/ گروه پرونده
به گزارش «صبح صادق»، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان در سفر به تهران خواهان تقویت همکاری و ارتباط بین تهران و اربیل است. این سفر برای کشورمان از آنجا اهمیت دارد که ایجاد ناامنی درمرزهای کشور از طریق تروریست‌ها در اقلیم کردستان باید در همکاری با اربیل حل و فصل شود. بنابراین، دستاورد این سفر آنگونه که رئیس‌جمهور کشورمان خواستار آن شدند، از نظر جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده عناصر دشمن صهیونیستی و نیروهای ضدانقلاب از خاک این منطقه علیه ایران بسیار حائز اهمیت است.
«ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت‌وگو با «صبح صادق» درباره دلایل سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران چند ماه پس از حمله موشکی سپاه به اربیل با هدف رفع کدورت بین تهران و اربیل گفت: «ارتقای تعاملات بین ایران و اقلیم کردستان از موضوعات مهمی است که قطعاً طرفین دنبال می‌کنند. بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها دراقلیم کردستان، به نظر می‌رسد تهران و اربیل خواستار ارزیابی و تقویت تعاملات خود برای بهبود و ترمیم روابط هستند؛ چرا که ارتباطات هر چه بین تهران و اربیل و ایران و عراق بیشتر باشد، به افزایش امنیت هر دو کشور منتهی می‌شود.»
وی در این باره خاطر نشان کرد: «در ده سال گذشته این چهارمین سفر نیچروان بارزانی به‌عنوان یک مقام ارشد منطقه کردستان عراق، به ایران به شمار می‌رود. این سفر از آن رو حائز اهمیت است که نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق است و از خاندان بارزانی به شمار می‌رود که شناخت کاملی از ایران و ملت ایران دارند. آنها ضمن تسلط به زبان فارسی، با فرهنگ ایران و رویکردهای سیاسی و منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آشنا هستند، لذا درصدد هستند تا راه‌های تقویت همکاری بیشتر خود با ایران را مسدود نکنند.»
کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل و مسائل منطقه خاطرنشان کرد: «سفر آقای نیچروان بارزانی به تهران و دیدار در بالاترین سطح از جمله رهبر معظم انقلاب گویای توجهی است که جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان دارد و نیاز اقلیم کردستان برای تعاملات هر چه بیشتر با ایران را درحوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی تا امنیتی و سیاسی نشان می‌دهد.»
وی در این باره افزود: «کردها اهمیت ویژه‌ای به توسعه روابط با ایران می‌دهند، ضمن اینکه ما نیز خواهان همکاری هر چه بیشتر با اقلیم کردستان هستیم؛ چرا که کردستان بخشی از حوزه تمدنی و پاره تن ایران به شمار می‌رود.»
ابوالفضل ظهره‌وند خاطر نشان کرد: «قطع به یقین ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین تهران و اربیل و جود دارد که دو طرف نباید ازآن غفلت کنند، به این دلیل بسیار مهم در این سفر آمادگی کردستان و ایران در سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی به خصوص صادرات کالا از ایران و انتقال نفت از طریق ایران به عنوان همکاری‌های فی مابین به سرانجام مشخصی رسید.»
ابوالفضل ظهره‌وند خاطر نشان کرد: «با توجه به اهمیت موقعیت اقلیم کردستان مسئولان مترصد این فرصت هستند تا همکاری نزدیکی‌تری با اربیل داشته باشند؛ چرا که در اولویت قرار دادن همکاری با کشورهای دوست مانند عراق و اقلیم کردستان دستاوردهای ویژه‌ای به دنبال خواهد داشت که بخشی از آن با مراودات اقتصادی و تجاری و بخش دیگر با مسائل امنیتی گره خورده است.»
ظهره‌وند معتقد است: «افزایش همکاری بین ایران و عراق و اقلیم کردستان به رشد و تقویت روابط دوجانبه و پیوستگی منقطه‌ای منجر می‌شود. بنابراین می‌توان مسائل ژیوپلیتیکی را تحت تأثیر قرار داد و مانع از آن شد که دشمنان مشترک مردم ایران و عراق بتوانند از بروز اختلافاتی هر چند کوچک بین تهران و اربیل سوءاستفاده کنند.»
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه تصریح کرد: «نزدیک‌تر شدن اربیل به تهران به نفع اقلیم کردستان است، به این دلیل هر چقدر چسبندگی به سمت ایران در ابعاد گوناگون افزایش یابد، ثبات و تقویت موقعیت ژئوپلیتیکی اقلیم کردستان نیز افزایش می‌یابد و در نهایت این دستاورد مهم به کل منطقه تعمیم می‌یابد. بنابراین، این سفر از ابعاد گوناگون واجد اهمیت است.»
کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل افزود: «در این سفر آقای بارزانی هم به مسئولان ایرانی نسبت به این موضوع مهم، یعنی جلوگیری از توطئه‌چینی‌های امنیتی علیه ایران اطمینان داده است. مانع گذاشتن در برابر تهدیدات امنیتی علیه ایران و عراق وابسته به تقویت روابط دوجانبه است، به خصوص در حوزه اقتصادی، لذا باید به سمت تقویت روابط تجاری و اقتصادی برویم تا تهدیدات دشمن علیه دو ملت را خنثی کنیم.»
کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل افزود: «ایران به عنوان کشور مادر و در حفظ خیمه ژیوپلیتیکی باید نگاه تساهل‌آمیزی به برخی مسائل داشته باشد؛ باید بدانیم اقلیم کردستان محدودیت‌های خاص خود را دارد و در تراز یک کشور نیست. بنابراین باید به نوعی صبوری کنیم و توسعه روابط با اقلیم کردستان را در دستور کار قرار دهیم.»
وی در این باره بیان داشت: «با گسترش و تقویت پیوندها امنیت مرزها حفظ می‌شود. بنابراین برای ایستایی در مقابل فشار رقبا اگر از کانال روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در اقلیم کردستان نقش ایفا نکنیم، نمی‌توان امنیت مرزها را تضمین کرد. همکاری با اقلیم کردستان در موضوعات گوناگونی، مانند انتقال نفت و صادرات کالای مورد نیاز اقلیم سبب می‌شود اقلیم کردستان نسبت به تعهدات خود در قبال ایران مسئولیت بیشتری داشته باشد و ما بتوانیم روی تعهدات آنها حساب بیشتری باز کنیم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات