تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۵۷۷۴۱

پاسخ یک تهدید


محمد ربیعی
همزمان با اعلام آمادگی اتحادیه اروپا به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران بدون توقف غنی‌سازی اورانیوم، آمریکا و رژیم صهیونیستی به تهدید علیه کشورمان روی آوردند.
تمرین نظامی هواپیماهای رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه روز جمعه بازتاب بسیار وسیعی در تلویزیون‌های آمریکایی و عربی داشت و برخی مفسران از قول منابع ناشناس، مانور هوایی اسرائیل را تمرین حمله به اهدافی در ایران دانسته‌اند.
خبرنگار فاکس‌نیوز از پنتاگون گزارش داد مقامات نظامی آمریکا از عواقب حمله اسرائیل به ایران نگرانند. این شبکه خبری وابسته به نو محافظه‏کاران با عظیم و خطرناک توصیف کردن تمرین نظامی اسرائیل تاکید کردند مقامات تل‌آویو خطر اتمی ایران را بسیار جدی می دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که غرب بزودی ایران هسته‏ای را به رسمیت خواهد شناخت به همین دلیل آنها می‌خواهند به تنهایی به ایران حمله کنند و پای آمریکا را هم به این میدان باز کنند.
برخی رسانه‌های غربی با برجسته کردن وسعت 900 مایلی مانور هوایی رژیم صهیونیستی و مرتبط کردن آن با فاصله هوایی ایران و فلسطین اشغالی اعلام کردند که اسرائیل حمله به اهدافی اتمی در ایران را تمرین کرده و حتی اعزام هلی کوپتر برای نجات خلبان‌هایی که هواپیمایشان سرنگون شود را نیز تمرین کرده است.
در این حال مقامات رسمی رژیم صهیونیستی درباره اهداف این مانور که حتی زمان دقیق آن نیز اعلام نشده سکوت کرده و آنرا یک تمرین نظامی عادی توصیف کردند. شائول موفار وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی هفته گذشته و ظاهراً یک روز پس از این مانور، از آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران سخن گفته بود، اما مقامات رسمی اسرائیل قصد این رژیم را برای حمله به ایران تکذیب کردند. در این باره یک تحلیلگر فرانسوی به تلویزیون این کشور گفت: با توجه به توان تدافعی و تهاجمی ایران، امروز در اسرائیل صحبت از حمله به ایران حتی در حد حرف هم جرأت می‌خواهد و با توجه به استراتژی‌های نظامی اسرائیل، این کشور هرگز وارد به جنگی که عاقبت آن نامعلوم است، نخواهد شد.
از سوی دیگر بلندشدن زمزمه‌هایی در اتحادیه اروپا مبنی بر عقب نشینی کشورهای اروپایی از درخواست تعلیق غنی سازی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، نمایندگان کنگره و سناتورهای ضد ایرانی در واشنگتن را به شدت عصبانی کرده است.
به گزارش رسانه‏های غربی، روز پنج شنبه در سنای آمریکا صحبت از طرحی بود که به موجب آن از تردد کشتی‌ها به بنادر جنوبی ایران جلوگیری شود. رسانه‏ها و تحلیلگران غربی، با غیرعملی دانستن این طرح، آنرا نوعی اعلان جنگ دانستند و حتی برلوسکونی، نخست‌وزیر راستگرای افراطی ایتالیا هم، طرح سنا درباره ایران را تند و غیرعملی دانست.
رئیس‌جمهور مصر در گفتگو با تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به شایعات حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران، نسبت به استفاده از زور علیه ایران چه از سوی اسرائیل و چه از سوی آمریکا به شدت هشدار داد و عواقب آن را وخیم و خطرناک توصیف کرد.
حسنی مبارک تاکید کرد، به هیچوجه نباید استفاده از زور علیه ایران صورت گیرد چرا که این موضوع عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت.
پاسخ دیپلماتیک
به گفته رئیس مجلس، غرب با توجه به رفتار دوگانه‌اش در آستانه یک بن‌بست استراتژیک در منطقه قرار دارد و به دقایق سوت پایان بازی شکست‌خورده نزدیک می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به غرب اخطار کرد که چنانکه احساس شود یک‌جانبه تصمیم می‌گیرد و مذاکره را وسیله توجیه اقدامات غیرقانونی خود قرار داده‌اید مطمئن باشید مسیر عوض خواهد شد و این راهی است که شما در آن گام نهاده‌اید و مسئولیت آن بر شما خواهد بود.... به شما توصیه می‌کنیم هشدارهای آقای البرادعی را جدی بگیرد و به دنبال تحریک ایران نباشید....با محاسبه‌های غلط هزینه‌های خود را زیاد نکنید چرا که ملت ایران تحرکات شما را با دقت بررسی می‌کند.
پاسخ کوبنده ایران
فرمانده توپخانه و موشکی سپاه سال گذشته اعلام کرده بود در اولین دقیقه هر تهدید عملی دشمن، نیروی زمینی سپاه 11 هزار راکت و گلوله به مواضع از پیش تعیین شده دشمن شلیک خواهد کرد.
فرمانده کل سپاه نیز اخیرا گفت: اگر چنانچه دشمن دچار خطای راهبردی شود، برادران پاسدار با آمادگی کامل پاسخ کوبنده‌ای به دشمن خواهند داد.... امروز سپاه پاسداران در بهترین موقعیت برای دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن قرار دارد و علت اینکه دشمن با وجود امکانات، توان مقابله یا درگیری با ما را ندارد، همین آمادگی و قدرت بازدارندگی ماست.
جنگ روانی
پس از مشارکت مردمی‌ گسترده در دفاع از دستاورد هسته‌ای کشورمان غربی‌ها سعی دارند با بزرگ مطرح کردن تهدید اسرائیل مردم ایران را از ادامه همراهی و مشارکت در این زمینه بازدارند.
کسانی که اقدام به این عملیات روانی تبلیغاتی می‌کنند هر بار امید دارند تا ایران تحت فشار این حرکت تسلیم شود و با بالا بردن دست‌های خود به غریب‌ها امتیاز بدهد. تکرار این شیوه و ناکامی ‌هرباره باعث گردید تا آنها این مرتبه و به دنبال تسلیم بسته جدید به ایران در مشی و روش خود اندکی تغییر ایجاد کنند.
در حرکت جدید نقش مهمی ‌به عهده رژیم صهیونیستی گذاشته شده است. طبق برنامه جدید می‌بایست رژیم صهیونیستی از چندی پیش یک خیز تهدیدآمیز علیه ایران بر می‌داشت که با تهدید آشکار شائول موفاز وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی علیه ایران این خیز برداشته شد که رسانه‌های غربی مطابق برنامه و در حد نیاز آن را بازتاب دادند و در خصوص آن به اظهارنظر پرداختند. در مرحله بعد انجام رزمایش هوایی رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفت و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به عنوان "جلودار" این عملیات روانی مفصلا به این اقدام رژیم صهیونیستی پرداخت تا پس از آن خیل رسانه‌های نوشتاری، شنیداری و دیداری را به دنبال خود بکشاند.
در پرده بعدی این سناریو که باید با ابهام آفرینی و ایجاد بلاتکلیفی در ذهن مخاطب تشویش و نگرانی همراه با وحشت به اوج خود نزدیک شود، شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ نسبت به این مسئله با طفره رفتن برنامه‌ریزی شده و گزینش عبارات دقیقی که بتواند بخوبی تولید نگرانی و وحشت کند تا عملیات روانی با تاثیرگذاری و نفوذ بیشتر ادامه یابد رو به خبرنگاران گفت: " شما باید با دولت اسرائیل درباره رزمایش‌هایشان و هدف نهایی آن رزمایش‌ها صحبت کنید." وی برای موجه نشان دادن جهت‌گیری این رزمایش و آنچه که پیرامون آن گفته می‌شود در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور ایران درباره حذف اسرائیل از روی نقشه صحبت کرده است من احساسات آنها را درک می‌کنم. اسرائیل ایران را یک تهدید جدی می‌داند اما باز هم می‌گویم که مجبورم مسئولیت پاسخ به سوالات مربوط به اینکه هدف آنها از این رزمایش چه بود و به چه چیزی می‌خواستند دست یابند را به دولت اسرائیل بسپارم، تنها آنها می‌توانند با کارآمدی درباره این مسایل صحبت کنند."
درج خبر رزمایش رژیم صهیونیستی به همراه تحلیل در روزنامه نیویورک تایمز رسانه‌های دیگری همچون لوموند، بوستون گلوب، کریستین سانیس مانیتور، اشپیگل، فاکس نیوز، سی.ان.ان و چند رسانه دیگر را با همان جهت‌گیری و ادبیات نیویورک تایمز به صحنه این موضوع کشاند تا بر حجم وحشت تولید شده افزوده گردد.
در این حال با وجود اینکه زمان کوتاهی از حضور خاویر سولانا و ارائه بسته پیشنهادی اعضای 1+5 به مقامات ایرانی می‌گذرد و در مقطعی که آنها منتظر پاسخ مقامات ایرانی هستند، اتحادیه اروپا با اعمال تحریم علیه بانک ملی کشورمان حسن نیت ارائه‌کنندگان بسته را زیر سوال ‌برد.
اقدام اتحادیه اروپا در اعمال تحریم همزمان با ارائه بسته پیشنهادی که به زعم خود راهی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز و حفظ حقوق طرفین است، در تضاد و تناقض کامل قرار داد و آن حسن نیت نصفه و نیمه باقی‌مانده را نیز زیر سوال می‌برد.
در پیش گرفتن این سوءنیت‌ها از سوی غربی‌ها تازگی ندارد. تکرار این رفتارها از سوی کشورهای غربی نشان از دور باطل و تسلسل‌واری است که افتادن در آن و تن دادن به خواسته‌های آنها صرفا جمهوری اسلامی ایران را از حق مشروعش باز داشته و روند پیشرفت را کند می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران که عضو ان‌پی‌تی است، براساس بندی از این پیمان که حق غنی‌سازی اورانیوم را برای تمام اعضا مجاز شمرده، به دنبال تحقق این امر بوده است. تعامل با ایران نیازمند تغییر این استراتژی نخ‌نما شده است. صرفا تحریم ایران و تحمیل چند امتیاز اقتصادی در قبال محروم کردن ایران از حق هسته‌ای‌اش چاره‌ساز نخواهد بود و غیرقابل قیاس است.
واقعیت یک تهدید
وقایع مهمی همچون اشغال افغانستان، عراق و جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان نشان داد که مقامات آمریکایی و صهیونیستی فاقد هرگونه ویژگی‌های لازم برای محاسبه و پیش‌بینی صحیح حوادث و میزان نزدیکی واقعیت با طراحی‌های ذهنی هستند لذا اینگونه به نظر می‌رسد که به هر میزان سهم این مباحث از میدان عمل بیشتر می‌شود و یا حرکت از حوزه جنگ روانی به سمت برخورد فیزیکی متمایل می‌شود بر ترس و هراس مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی افزوده می‌گردد زیرا اگر در ظاهر نابرابری در تجهیزات مشهود است در باطن نیز نابرابری‌هایی به نفع ایران وجود دارد که از سوی دشمن کمتر قابل محاسبه و برآورد می‌باشد. این عامل مهم که اصلی‌ترین نقطه ضعف آمریکا و رژیم صهیونیستی و علت شکست‌ آن دو در افغانستان، عراق و جنگ 33 روزه بوده همچنان باقی و همچنان ناشناخته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات