تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۱۲۶۲۸۰
اعتراف غرب به نقش بی‌بدیل ایران در حل بحران لبنان

همه راه‌ها به تهران ختم می‌شود


سرویس سیاسی-
همه دنیا سر برگردانده اند و ایران را می نگرند، این بار اما نه به عنوان کشوری که باید به خاطر خطاهای نکرده اش در زمینه فعالیت های هسته ای حساب و کتاب پس بدهد، بلکه به عنوان یک -و تنها- قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه که می تواند برای حل و فصل منازعه فعلی میان رزمندگان حزب الله لبنان و صهیونیست ها راهی بیابد.

طی چند روز گذشته هر بار که در اروپا یا جای دیگر بحثی از خاتمه بحران به میان آمده، نام «ایران» نیز بارها تکرار شده است. دو روز قبل «مارگارت بکت» وزیر خارجه کابینه متزلزل «تونی بلر» گفت که «لندن برای حل بحران لبنان از روابط خود با تهران استفاده می کند.» انگلستان طی حدود دو هفته ای که از آغاز نبرد حزب الله و اسرائیل می گذرد، اصلی ترین کریدور ترانزیت سلاح های مرگبار آمریکایی به سرزمین های اشغالی بوده است. بکت ادامه داد: «ایران و سوریه می توانند با استفاده از نفوذ خود در کاهش تنش نقش ایفا کنند و اگر انگلستان در این جهت تلاش نکند، نشانه ضعف آن تلقی خواهد شد». این در حالی است که گروه های مدنی و سیاستمداران کهنه کار در انگلستان مدت هاست از اینکه دولت بلر نقشی بیشتر از یک دولت دنباله رو و حرف گوش کن در مقابل آمریکا را ایفا نمی کند به شدت انتقاد می کنند و عقیده دارند به همین دلیل انگلیس توانایی هرگونه میانجی گری مؤثر در بحران های منطقه ای -خصوصاً در خاورمیانه- را از دست داده است. پس از بکت، نوبت همتای فرانسوی او بود که زبان به تحسین برتری های منطقه ای ایران بگشاید. «فیلیپ دوست بلازی» وزیر خارجه فرانسه روز پنج شنبه به رادیو دولتی این کشورگفت: «ما عقیده داریم ایران می تواند نقش مهمی در ثبات منطقه خاورمیانه بازی کند». فرانسه دارای نوعی نفوذ سنتی در لبنان است. یا لااقل تا مدتی اینگونه تصور می شد. اکنون گویا فرانسوی ها به این باور رسیده اند که با وجود حزب الله و پیوندهای عمیقی که این گروه با ایران دارد، هرگونه ادعای نفوذ داشتن در لبنان از جانب هر کشور دیگر فقط نوعی فضل فروشی بی مبناست. دوست بلازی در ادامه با توجه به همین حقیقت نسبت به افزایش نفوذ و محبوبیت حزب الله در بین مردم لبنان هشدار داده است. وی ضمناً در این گفت وگو به حقیقتی توجه کرده که کمتر از جانب مقامات غربی اشارتی به آن دیده ایم: «نباید اجازه داد این بحران به رویارویی مسلمانان با غرب منجر شود». این دقیقاً به این معناست که غربی ها فهمیده اند رویارویی لبنان- فلسطین این ظرفیت را دارد که جبهه ای به وسعت تمام جهان اسلام- خصوصاً امت اسلامی- در مقابل حامیان صهیونیسم بگشاید. اما مهم ترین تصدیق براین جمله که «همه راه ها به ایران ختم می شود» از آن زی بیگینو برژینسکی سیاستمدار صاحبنام آمریکایی است.
مشاور امنیتی «جیمی کارتر» رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از سیاست «جرج بوش» در خاورمیانه گفت: «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا باید از طریق شخص ثالث با ایران، حزب الله و حماس وارد مذاکره شود.
برژینسکی در گفت وگو با شماره دوشنبه روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ با انتقاد از اینکه سفر رایس به خاورمیانه دیر انجام شد، افزود: وزیر امور خارجه آمریکا باید با کشورهای عربی دوست و همچنین سوریه که کشور دوست محسوب نمی شود، مذاکره کند.
مشاور سابق امنیتی آمریکا در پاسخ به اینکه آیا سفر روز دوشنبه رایس به خاورمیانه حاکی از استیصال آمریکا است و یا راهبرد جدید این کشور محسوب می شود، گفت: این امر حداقل نشانی از بی تفاوتی است زیرا چنین به نظر می رسد آمریکا وانمود می کند که نسبت به اوضاع فعلی بین اسرائیل و همسایگانش بی تفاوت است.
برژینسکی افزود: من واقعاً نگران عدم قبولی آمریکا در آزمایش تاریخی در خاورمیانه هستم.
مشاور امنیتی رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: ما خود را در برابر سه چالش از جمله بحران بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها، جنگ در عراق و اوضاع آشفته با ایران می بینیم. این در حالی است که زبان غیر قابل پیش بینی و گه گاه مشمئز کننده ایرانی ها نیز این اوضاع را مشکل تر می کند.
برژینسکی در پاسخ به اینکه «شما نگران هستید که به جای برقراری دموکراسی، بی ثباتی بیشتر منطقه را تهدید کند»، گفت: عملکرد و روشی که دولت آمریکا برای دموکراتیزه کردن خاورمیانه دنبال می کند، دقیقاً ایجاد بی ثباتی بیشتر است.
مشاور امنیتی سابق آمریکا افزود: من این سوءظن را دارم که برخی در دولت آمریکا تمایل دارند که سیاستی را در خاورمیانه دنبال کنند که یکجانبه موضع گیری شود. این افراد نمی خواستند آمریکا در خاورمیانه مناسبات دوستانه با کشورهای عربی داشته و بدین ترتیب یک سیاست متعادل داشته باشد.
برژینسکی تأکید کرد: اما حوادث کنونی خاورمیانه می تواند باعث توقف چنین تلاشی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات