تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۱۲۶۴۰
مشروح مناظره کواکبیان، شیخ‌الاسلام و قشقاوی در دانشگاه تهران

عملکرد دستگاه دیپلماسی پا به پای اهداف نهایی سیاست خارجی پیش نرفته است


مناظره ای با موضوع "پایان تاریخ مستکبرین " با حضور حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوقی ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی و حسین شیخ الاسلام مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تهران وعلوم پزشکی تهران در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش فارس، حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مناظره درباره مهمترین تاثیری که حرکت انقلاب اسلامی در سیاست خارجی ایران داشت، گفت: بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران برای کشورهای منطقه و جهان یکپارچگی دین و سیاست، ماده و معنا و دنیا و آخرت بود.
وی افزود: در کشورهای اسلامی همواره یکپارچگی دین و سیاست مطرح است اما در غرب معنویت له شده و این گونه تعریف می شود که دین تنها مربوط به زندگی فردی است.
قشقاوی در پاسخ به این سوال مجری جلسه مناظره که پرسید، مهمترین تاثیری که انقلاب اسلامی ایران در سیاست خارجی کشورمان داشته چیست، گفت: باید در ابتدا پرسید که چه انتظاری از انقلاب اسلامی ایران داریم؟ و آیا این انقلاب آرمان های ما را اجرایی کرده است؟ آن آرمان ما کجاست و در کدام کتاب و مقاله موجود است؟
وی با اشاره به اینکه تجمیع آرمان های ملت ایران در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: من یک فرد حکومتی هستم و روشنفکر نیستم. حقوق اساسی انواع قرائت ها را از قانون اساسی دارد. حکومت گران حق تفسیر مختلف از قانون اساسی را ندارند اما روشنفکران می توانند قرائت های مختلفی داشته باشند.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: حکومت گران، نمایندگان مجلس و رئیس جمهور به اجرای قانون اساسی قسم خورده اند پس باید طبق آن حرکت کنند. اگر یک نماینده مجلس و یا وزیر قرائت های مختلفی از قانون اساسی داشته باشد پس باید بگوییم این روسا چطور در ابتدای کار خود به قانون اساسی قسم یاد کرده اند؟
قشقاوی با بیان اینکه روشنفکران و کارشناسان حقوقی می توانند قرائت های مختلفی داشته باشند و نظریات خود را ارائه دهند، تصریح کرد: اگر سیاست خارجی کشورمان منطبق بر قانون اساسی و حمایت از مستضعفان و مسلمانان جهان باشد این سیاست کاملا قانونی خواهد بود.
وی با قرائت بخشی از مواد قانون اساسی کشورمان گفت: زلزله انقلاب اسلامی در کشورهای غربی تاثیراتی گذاشته و این تاثیرات موجب تاثیرگذاری بر خاورمیانه نیز شده است.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش اول سخنان خود در این مناظره، گفت: در این جلسه باید به این نکته پرداخت که در سال 57 چه اتفاقی روی داد که موجب شد سیاست خارجی کشورمان بر معادلات جهانی تاثیرگذار باشد؟
وی افزود: معتقدم انقلاب اسلامی ایران یکی از مردمی ترین انقلاب های دوران معاصر است.
کواکبیان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران برای تحقق حاکمیت مردمی و اسلامی احساس تازه ای میان ملت های جهان ایجاد کرد. تا قبل از انقلاب اسلامی این امکان قابل تصور نبود و کسی تصور نمی کرد که بتوان با رژیم تا بن دندان مسلح مقابله کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: از میان رفتن هژمونی سلطه گران و به خصوص آمریکا از دیگر حرکت های انقلاب اسلامی ایران بود. آمریکا این تصور را در جهان ایجاد کرده بود که حکومت هایی که حامی این کشور باشند دوام پیدا خواهند کرد اما با پیروزی انقلاب اسلامی در عمل این امر اثبات نشد.
مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری در ادامه تصریح کرد: ایجاد نگرانی جدید در منطقه و به خصوص برای رژیم صهیونیستی از دیگر حرکت های انقلاب اسلامی بوده است. انقلاب اسلامی ایران امروزه به اهدافی که در بدو پیدایش خود داشته تا حدودی رسیده اما به وضعیت مطلوب دست پیدا نکرده است.
کواکبیان اظهار داشت: معتقدم انقلاب اسلامی ایران باید صادر شود اما این طور نیست تحولاتی که در شمال آفریقا رخ داده نسخه صددرصدی از انقلاب اسلامی ایران است اما این پیام انقلاب به کشورهای منطقه صادر شده و این پیام را داشته است که اگر ملت ها بخواهند می توانند برعلیه مستکبران غلبه پیدا کنند و خود حاکم کشور خود بوده و مردم سالاری ایجاد کنند.
نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: مفهوم سخنان من این نیست که کشورمان به همه جنبه های مردم سالاری دینی دست پیدا کرده است اما بزرگ ترین مفهوم انقلاب اسلامی ایران صدور پیام ایجاد پیروزی مردم بر مستکبران است.
وی خاطرنشان کرد: تفکراتی که اکنون در میان مردم کشورهای یمن، تونس، مصر و... حاصل شده است بزرگ ترین دستاوردی است که امام خمینی(ره) در کشورهای اسلامی پدید آوردند.
حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دوم از سخنان خود با اشاره به اینکه باید به نتیجه کار نگریسته شود، گفت: در منطقه خاورمیانه حزب الله لبنانی وجود نداشت و اکنون این تشکیلات در منطقه فعالیت دارد. حزب الله لبنان هم اکنون نقش تعیین کننده ای را در لبنان بازی می کند و اگر قرار باشد فعالیتی در این کشور ایجاد شود باید با هماهنگی این حزب عملی شود.
وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حماس در فلسطین فعالیتی نداشت اما اکنون این تشکل در فلسطین فعالیت دارد. وقتی صحبت از سیاست خارجی ایران می کنیم یعنی اینکه این سیاست آماده کننده حرکت های مردمی بوده است.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشورمان و دستگاه دیپلماسی ایران آموزش نظامی به حزب الله لبنان نیاموخت اما موجب ایجاد این تشکل و هماهنگی آن با سایر کشورهای منطقه و اسلامی شد.
دبیرکل جمعیت حمایت از فلسطین در ادامه تصریح کرد: اکنون حزب الله لبنان با قدرت اعلام می کند که هیچ جای سرزمین های اشغالی برای رژیم صهیونیستی امن نخواهد بود و این نکته را نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعتراف داشته است.
وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشورمان می تواند اکنون با هماهنگی سایر گروه های منطقه معادلات منطقه را تغییر دهد.
حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت خارجه در بخش دوم از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران اکنون یک قدرت استراتژیک است، افزود: در دنیا تنها چند قدرت استراتژیک وجود دارد که یکی از این قدرت ها ایران اسلامی است و این امر براساس مولفه های علمی و روابط بین الملل به اثبات رسیده است.
قشقاوی خاطرنشان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در منطقه یک قدرت تاکتیکی بود و اگر این قدرت را نداشتیم هیچ گاه صدام حسین به ایران حمله نظامی نمی کرد.
معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تمامی جنگ های نظامی پس از جنگ های جهانی اول و دوم میان قدرت های استراتژیک و تاکتیکی در گرفت، خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم قدرت های استراتژیک دیگر با یکدیگر روبه رو نشدند چون این قدرت ها عمق نفوذ پیدا کرده بودند.
وی افزود: ایدئولوژی و نقش اسلام در سیاست خارجی کشورمان موجب حفظ تمامیت ارضی ایران شده است. سیاست خارجی ایران ایدئولوژیک بوده و موجب تقویت و عمق نفوذ در منطقه و جهان شده است.
قشقاوی در ادامه تصریح کرد: قدرت های جهانی اکنون به خوبی می دانند که اگر بخواهند به ایران اسلامی دست اندازی کنند سایر مناطق جهان نیز تکان خواهد خورد.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، با تاکید براینکه بزرگ ترین ارزش انقلاب اسلامی ایران این است که سیاست خارجی آن ایدئولوژیک است و لذا تمامیت ارضی ایران اسلامی تامین شده، خاطرنشان کرد: اما اگر شعار "نه غزه، نه لبنان " را سر دهیم یعنی اینکه قدرت های جهان قطعا به ایران حمله کنید اما به برکت انقلاب اسلامی ایران از حفظ خاک و منافع ملی کشورمان نگرانی نداریم.
از حمایت فلسطین نمی‌توانیم دست بکشیم
مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در بخش دوم از سخنان خود با بیان اینکه سه عامل موجب شد تا آن طور که باید و شاید به آرمان های اولیه انقلاب اسلامی ایران نرسیم، گفت: انقلاب اسلامی ایران می توانست در سه دهه گذشته بهتر از اینها عمل کند اما با وجود توطئه های داخلی و جنگ تحمیلی 8 ساله به درجه های بالایی نرسید چون گرفتار دیوانه ای مانند صدام حسین شد و بنابراین نتوانست به اهداف ابتدایی انقلاب اسلامی به نحو شایسته برسد.
وی افزود: نداشتن یک برنامه مدون و راهبردی برای روابط بین المللی در طول سه دهه گذشته از دیگر مشکلات نرسیدن به آرمان های اولیه انقلاب اسلامی ایران بوده است.
کواکبیان خاطرنشان کرد: عامل سومی که موجب شد به اهداف ابتدایی انقلاب اسلامی ایران نرسیم تقابل ساختگی میان ایدئولوژی و منافع ملی بود.
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ما به خوبی نتوانستیم منافع ملی خود را تعریف کنیم و این انتقاد به ما می شود که چون با روسیه دوست هستیم باید از حقوق مردم چچن که مسلمان هستند چشم بپوشیم.
وی افزود: معتقدم که گروه هایی چون حماس، حزب الله لبنان، جهاد اسلامی و بسیاری از گروه های انقلابی دیگر در راستای منافع ملی ایران بوده اند.
کواکبیان با بیان اینکه آمریکا نیز در حوزه سیاست خارجی خود به اقداماتی دست می زند اما به روشنی اعلام نمی کند که ایدئولوژیک عمل کرده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی با توجه به عظمت ایران و مردم کشورمان می توانست برنامه ریزی هایی داشته باشد و بهتر از اینها عمل کند.
نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام(ره) معتقد بودند باید حزب جهانی مستضعفان و نهضت اسلامی جهانی ایجاد کنیم. جامعه مدنی جهانی یعنی اینکه احزاب کشورهای مختلف بتوانند حرکت های نهایی را زمینه سازی کنند.
وی با تاکید براینکه مسئله فلسطین بحثی است که نمی توانیم از آن دست بکشیم و از آن حمایت نکنیم، درباره تحولات مصر اظهار داشت: در مصر اولویت بر اسلامی بودن این کشور است اما مهمترین شاخصه این است که اکنون حکومت دیکتاتوری از این کشور باید کاملا برچیده شود.
نقش ایران در حمایت از جنبش حزب‌الله لبنان
حسین شیخ الاسلام دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حزب الله لبنان در منطقه وجود نداشت و شناخته شده نبود اما وزارت امور خارجه ایران موجب شناخته شدن این تشکل در منطقه شد.
وی افزود: در آن دوران بنده معاون وزیر امور خارجه بودم و جلسات متعددی با عوامل حزب الله لبنان داشته و در این خصوص با امام خمینی(ره) نیز مشورت هایی داشتیم.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: در سال 1982 لبنان توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد و از این سال بود که حرکت های نظامی در لبنان شکل گرفت اما رژیم صهیونیستی یک سال پیش از انقلاب اسلامی ایران حتی کمربندهای امنیتی دور لبنان را نیز اشغال کرده بود.
مشاور بین الملل رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: پس از اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی نیروهای نظامی انگلیس، آمریکا و فرانسه وارد بیروت شدند و این کشورها از نظر نظامی نیز از رژیم صهیونیستی حمایت کردند.
وی افزود: حزب الله لبنان براین اساس تشکیل شد که اگر همه گروه ها با رژیم صهیونیستی سازش کردند باید نیرویی وجود داشته باشد تا همواره امنیت رژیم صهیونیستی را در منطقه تهدید کند و حتی این امر نیز در اساسنامه حزب الله لبنان تاکید شده است.
شیخ الاسلام تصریح کرد: البته گروه هایی بودند که برخلاف مشی اصلی حزب الله لبنان شکل گرفتند که از آن جمله می توان به جنبش امل اشاره کرد و سخت ترین دوران زندگی من هنگامی بود که در لبنان حزب الله و جنبش امل با یکدیگر درگیر شدند.
وی تاکید کرد: در این دوره بود که سیاست خارجی کشورمان و دستگاه دیپلماسی ایران با حمایت هایی که از حزب الله لبنان داشت اجازه نداد تا این تشکل شکست خورده و نابود شود.
حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه قانون اساسی کشورمان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تدوین شد، گفت: رهنمودهای امام خمینی(ره) در دستگاه دیپلماسی ایران و سیاست خارجی کشورمان نقش داشته است.
وی افزود: رویکردهای کلان سیاست خارجی کشورمان بر مبنای قانون اساسی و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است، بنابراین این رویکردها کاملا درست بوده است.
قشقاوی با بیان اینکه باید از بحث های مصداقی پرهیز کنیم، گفت: در عملکرد هیچکس قائل به عصمت نیستم. من می توانم در حوزه سیاست خارجی صد نقطه ضعف را اشاره کنم اما خط مشی اساسی و جهت گیری وزارت خارجه کشورمان درست بوده است.
وی اظهار داشت: همواره مضمون سخنان مقام معظم رهبری این بوده که یکی از نهادهای حزب الهی در کشورمان وزارت امور خارجه است.
معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه تاکید کرد: در وزارت امور خارجه برای تمامی کارمندان پرونده کارگزینی وجود دارد و تمامی کارکنان این وزارتخانه یا رزمنده بودند یا از خانواده های ایثارگران هستند.
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه دارای دیپلمات هایی است که یا رزمنده و یا ایثارگر هستند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهید می توانم پرونده کارگزینی خود و معاونان وزارت امور خارجه را بازگو کنم.
قشقاوی با اشاره به اینکه اگر قبول دارید که کارکنان این وزارتخانه حزب الهی هستند و براساس خط مشی رهبری عمل کرده اند پس موفق بودیم، تصریح کرد: وزارت امور خارجه نسبت به منتقدین خود طلبکار است و اکنون ما در محیط علمی صحبت می کنیم و باید در خصوص کلیات به صورت دقیق بحث کنیم.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید به عملکردها پرداخت و از آن پرهیز نکرد اما باید قبول داشت که کسی معصوم نیست، گفت: آقای قشقاوی اعلام می کند همه کارکنان وزارت امور خارجه از عناصر حزب الهی هستند اما از همین وزارت امور خارجه افرادی به کشورهای خارجی پناهنده شدند.
وی افزود: اگر قرار بود سیستم گزینشی درست عمل کند نباید در این وزارتخانه این اتفاقات می افتاد پس این سخن درستی است که هیچ کس معصوم نیست.
کواکبیان تصریح کرد: سیاست خارجی کشورمان در سه دهه گذشته از رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری انحراف جدی نداشته است اما این طور هم نیست که منویات این دو بزرگوار کاملا در سیاست خارجی کشورمان اجرا شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: قصه شعار "راه قدس از کربلا می گذرد " این بود که رژیم صهیونیستی لبنان را اشغال کرد و عده ای معتقد بودند باید با اقدام نظامی پاسخ رژیم صهیونیستی را داد و حتی سه هواپیمای نظامی ایران برای اقدام نظامی بر علیه رژیم صهیونیستی وارد فرودگاه دمشق شد اما امام خمینی(ره) از این موضوع اطلاع پیدا کرده و این نیروها را باز گرداندند و فرمودند "اکنون مشکل اساسی ما صدام حسین است و راه قدس از کربلا می گذرد. "
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر کسانی در سیاست خارجی کشورمان تندروی کرده اند خلاف بوده است، یادآور شد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که حزب الله لبنان باید آموزش نظامی ببیند و این کار نیز توسط نیروهای نظامی کشورمان عملی شد منتهی یکی از مشکلات وزارت امور خارجه کشورمان این است که اغلب کسانی که در مسندهای دیپلماتیک کشورمان فعالیت دارند تخصص این کار را ندارند.
رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت: یکی از دلایل مخالفت من با رای اعتماد وزیر امور خارجه فعلی در مجلس شورای اسلامی عدم تخصص وی بود چون صالحی در رشته های فنی ورود پیدا کرده و تخصصی در بحث دیپلماسی خارجی ندارد.
وی افزود: بیش از 20 سال است که وزارت امور خارجه دارای دانشکده روابط بین الملل است اما آیا پرسیده اید چقدر از فارغ التحصیلان این دانشکده در وزارت امور خارجه مشغول فعالیت هستند.
این نماینده مجلس در خصوص مذاکرات سعدآباد که محل مناقشه دو طیف سیاسی کشور است، گفت: مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای مقام معظم رهبری می رسد و مذاکره سعدآباد نیز از این دست موارد بود. مگر می شد این مذاکرات بدون اطلاع مقام معظم رهبری صورت گرفته باشد.
مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری خاطرنشان کرد: ما به رئیس جمهور آمریکا نامه می نویسیم و وی پاسخ ما را نمی دهد و در سازمان ملل متحد تا آخر به سخنان وی گوش فرا می دهیم اما هنگامی که رئیس جمهور ایران قصد سخنرانی دارد محل اجلاس را ترک می کند. آیا این اقدامات با روابط بین المللی و سیاست خارجی کشورمان مطابقت دارد؟
به هرحال عملکرد دستگاه دیپلماسی پا به پای اهداف نهایی سیاست خارجی پیش نرفته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ممکن است اکنون در مصر آمریکا ده ها سناریو را طرح ریزی کرده باشد و البته ممکن است حرکت های مردمی و اسلامی نقشه های آمریکا را نقش برآب کند اما آیا سیاست خارجی کشورمان برنامه ریزی داشته است که میان اخوان المسلمین و شیعیان مصر چه میزان حامی دارد؟
وی خاطرنشان کرد: اگر یک جریان ناسیونالیست عربی تندرو در مصر ایجاد شود به نفع ایران نخواهد بود.
حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : به گفته آقای کواکبیان یکی از اشتباهات ما در دوران جنگ تحمیلی در وزارت امور خارجه این بود که قصد داشتیم در خصوص لبنان با رژیم صهیونیستی رو در رو شویم اما امام(ره) با بزرگواری خودشان فرمودند "راه قدس از کربلا می گذرد " و باید در ابتدا به مقابله با صدام حسین بپردازیم.
وی افزود: یکی دیگر از اشتباهات ما این بود که در تنگه هرمز در دوران جنگ تحمیلی کشتی های آمریکایی را مورد هدف قرار ندادیم.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی در وزارت امور خارجه دو نوع تفکر وجود داشت; عده ای می گفتند نباید با سازمان ملل متحد مذاکره ای در خصوص صلح داشته باشیم چون این امر موجب دلسردی رزمندگان در جبهه ها می شود و بنده نیز معتقد به این تفکر بودم اما عده ای معتقد بودند پایان هر جنگی بر روی میز صلح و مصالحه است.
مشاور امور بین الملل رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: قطعنامه 598 در دورانی امضا شد که ایران در بهترین موقعیت جنگی بود و منطقه فاو عراق را به اشغال خود درآورده بودیم.
وی افزود: به راستی هرکس که عهده دار مسئولیتی است باید به خوبی از عهده انجام آن برآید و با قصد قربت به هدف رسید.
شیخ الاسلام با تاکید براینکه مقام معظم رهبری و ولایت فقیه در بزنگاه ها ایران اسلامی را نجات داده است، گفت: یکی از بزنگاه ها این بود که در مجلس شورای اسلامی قصد داشتند پروتکل الحاقی را با قید 3 فوریت بپذیرند و اگر ایستادگی مقام معظم رهبری نبود اکنون ملت ایران ذلیل بود.
دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان هنگامی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان فرمودند "با همه کشورها مذاکره می کنیم الا آمریکا " و این نکته بسیار ثمربخش است.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه روندهای سیاست خارجی کشورمان در سه دهه اخیر زیر نظر مقام معظم رهبری بوده است و فهم دقیق از سیاست خارجی و شان نزول برخی از سخنان مقام معظم رهبری و امام(ره) را باید در این سیاست دقت داشت.
کواکبیان خاطرنشان کرد: امام(ره) با عنوان یک رهبر کاریزماتیک و شخصیت جهانی سخنانی را می فرمودند که دستگاه دیپلماسی نمی توانست آنها را بیان کند و سیاست خارجه کشورمان باید در راستای آن حرکت می کرد.
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: معتقدم که نباید مدافع سیاست های خارجی در دوران هاشمی و خاتمی بود و در دوران هاشمی بنده خود یکی از منتقدان سیاست خارجی این دولت بودم.
کواکبیان همچنین تاکید کرد: باید واقعیت ها را قبول داشت که در این دوران نقدهایی بر سیاست خارجی کشورمان وارد است، اما باید توجه داشت هاشمی و خاتمی سعی داشتند سیاست خارجی کشور را براساس نظرات مقام معظم رهبری هدایت کنند و به طور مثال با گفت وگوی تمدن ها سیاست های خارجی کشورمان را پیش ببرند.
وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم که در دوران هاشمی و خاتمی از بعد سیاست خارجی ایران بر مستضعفان جهان اجحاف شده و این سیاست خارجی، خارج از خط رهبری بوده است، اما در دوره کنونی هم نمی توانیم بگوییم که سیاست خارجی نعل به نعل در خط امام و رهبری پیش رفته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مکتب سیاسی امام (ره) را باید همه جانبه ببینیم، گفت: نمی توان به طور کامل به جنگ مستکبرین رفت و از مستضعفان حمایت کرد اما ناگهان انقلاب اسلامی را از دست داد.
دانشجویان در مقابل تلاش غرب برای انحراف قیام مصر بایستند
در ادامه این مناظره حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت خارجه با بیان اینکه هیچ مخالفتی با انتقادات ندارم، گفت: معتقدم عملکردها در وزارت خارجه شامل لیستی از انتقادات و پیشرفت ها است.
وی افزود: مطمئنا انتقادات، موجب رشد و بالندگی می شود اما انتقاد صرف موجب رخوت جامعه خواهد شد.
سخنگوی سابق وزارت خارجه با طرح این سوال که چرا باید اینقدر در جامعه انتقادها را مطرح کرد، گفت: از نظر آقای کواکبیان بیشتر پناهندگان به کشورهای خارجی از وزارت امور خارجه بودند، اما باید توجه داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت امور خارجه 9 هزار ماموریت دیپلماتیک داشته است که حتی 10 مورد از این ماموریت ها نیز موجب پناهندگی نشده است.
وی خطاب به کواکبیان گفت: شما خود یک فرد مطبوعاتی هستید و به خوبی می توانید بگویید که چه میزان از مطبوعاتی ها به کشورهای خارجه پناه برده اند.
قشقاوی با بیان اینکه بحث خاورمیانه و فلسطین 90 درصد دیپلماسی کشورهای جهان را فرا گرفته است، اظهار داشت: آقای کواکبیان مسائلی را در خصوص وزیر امور خارجه کنونی مطرح کردند که باید در پاسخ گفت وزیر خارجه کنونی دروس علوم پایه را گذرانده است و معتقدم دیپلمات هایی که دروس علوم پایه را می گذارنند به خوبی می توانند در علوم سیاسی و دیپلماسی خارجی موفق باشند.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه گفت: من از دانشجویان مطالبه ای دارم و باید مطرح کنم که در کجا باید در خصوص بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و سایر مسائل دانشگاهی صحبت کنیم. قشقاوی افزود: آمریکا و کشورهای غربی از طریق فیس بوک و توئیتر قصد دارند انقلاب مصر را منحرف کنند، اما دانشجویان کشورمان هیچ کاری در این خصوص انجام نداده اند.
وی در پاسخ به سوال مجری این جلسه مناظره که گفت چرا رامین مهمان پرست موضع روشنی از مواضع ایران در خصوص مصر ارائه نکرد، تاکید کرد: مهمان پرست یک مقام رسمی است و در سخنان خود اعلام کرد که باید با معترضان مصری بدون خشونت رفتار شود. حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از سخنان خود در این مناظره گفت: مردم مصر و به خصوص اخوان المسلمین تا پیش از ایجاد این حرکت های مردمی در مصر، از اینکه یک نهضت اسلامی را در این کشور برپا کند، ابا داشتند.
وی افزود: در خصوص تحولات اخیر مصر و تونس شخصا 2 بار با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کردم و آنها تاکید داشتند که در این خصوص مردم مصر و تونس باید در صحنه باشند و این انقلاب را ایجاد کنند.
شیخ الاسلام همچنین خاطرنشان کرد: همانطور که دیدیم سیدحسن نصرالله تا هنگامی که مقام معظم رهبری موضعی را در خصوص مصر و تونس اعلام نکردند، وی نیز مواضع خود را اعلام نکرد و اینجاست که نقش رهبری در یک جامعه اسلامی به خوبی مشخص می شود.
مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه هر کسی در جامعه مشخص است، تصریح کرد: اکنون نقش دانشجویان در انقلاب مصر که آمریکا و کشورهای غربی قصد دارند آن را به انحراف بکشند، از بعد مجازی بسیار حائز اهمیت است و دانشجویان باید اکنون در جنگ سایبری شرکت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر هر کدام از دانشجویان ایرانی از طریق فضای سایبر با 10 مصری ارتباط برقرار کنند، کمک شایانی به پیشبرد انقلاب مصر خواهند کرد.
به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص بخشی از سخنان آقای قشقاوی بحث هایی دارم و آنچه مشخص است اکنون صالحی به عنوان وزیر امور خارجه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و ما به وی ارادت داریم.
کواکبیان با بیان اینکه باری به هر جهت عمل کردن ممکن است کارها را پیش ببرد اما نتایج خوبی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در سال 58 در خصوص حسنی مبارک مطالبی را فرمودند که اگر اکنون همانند امام عمل می کردیم مبارک سه دهه در مصر حاکمیت نمی کرد.
حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بسیج مدنی ترین نهاد در کشور است، گفت: باید صدای انتقاد را پایین بیاوریم و در حوزه سیاست خارجی خواستار ارائه پیشنهادها از سوی افراد باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی کشورمان نیاز به دگردیسی دارد و باید ذهنمان را همانطور که در انتقادها فعال می کنیم در پیشنهادها نیز فعال کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات