تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۶۳۹۹۰

پس‌لرزه‌های یک بده بستان سیاسی


چند روز پس از انتشار نامه جمعی از هواداران گروه پایداری که به نامه تطهیر معروف شد، پیامدهای آن دامن این گروه را گرفته است.در این نامه طرح یک بده بستان سیاسی بین گروه پایداری و دولت مطرح شده بود. از یکسو گروه پایداری نقش جریان انحراف در درون دولت را نادیده می‌گرفت و از آن طرف هم امکانات گسترده دولتی به خدمت گروه پایداری در می‌آمد و در واقع نوعی پیوند انتخاباتی برقرار می‌شد.

در این راستا صادق محصولی، میلیاردر مشهوری که یار غار احمدی نژاد و عضو اصلی گروه پایداری است، به انتقاد از علنی شدن نامه پرداخته و گفته که نمی بایستی این نامه علنی می‌شد. محصولی تصریح کرده نویسندگان نامه وقتی به صورت رسانه‌ای و سر گشاده اقدام می‌کنند بوی سیاسی کاری می‌دهد. گفتنی است انتقادات محصولی در شرایطی بیان شده که در سوی دیگر هم نامه ای منسوب به 779 نفر از دانشجویان ملایری منتشر شده که به سبک نامه تطهیر از آیت‌الله مصباح یزدی خواسته اند به معرفی کاندیدای اصلح بپردازد. انتشار چنین نامه هایی برای سیاست انتخاباتی گروه پایداری دردسرهایی آفریده است.

رسانه ای شدن نامه «تطهیر» و فاش شدن پرونده تعامل انتخاباتی دولت با گروه پایداری موجب دردسر این گروه شد، به نحوی که دیروز صادق محصولی لیدر طیف تهران پایداری مجبور شد به آن واکنش نشان دهد. براساس اظهارات محصولی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف بنا نبود نامه 775 نفر از همفکران پایداری به آیت‌الله مصباح یزدی علنی شود.

ماجرای تطهیر انحرافیون چه بود

775 نفر از همفکران گروه پایداری دوشنبه هفته گذشته و پس از اینکه رهبران این گروه با پاسخ منفی افراد برای کاندیداتوری مواجه شدند ، طی نامه سرگشاده‌ای خطاب به آیت الله مصباح یزدی خوستار ائتلاف دولت با گروه پایداری شده و ناخواسته بده بستان سیاسی- انتخاباتی بزرگ گروه پایداری با دولت را آشکار کردند. در نامه مذکور که تحت عنوان « فعالان بدنه اجتماعی، طلاب و دانشجویان جبهه گفتمانی سوم تیر در سراسر کشور» منتشر شد از رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خواسته شد تا در یافتن کاندیدای اصلح به آنان کمک کنند.

این در حالی است که در این نامه در تشریح کاندیدای اصلح نشانه هایی داده شده است که با غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم تطابق داشت. البته پایداری ها برای ورود به بحث تعامل با دولت، طی مقدمه ای در این نامه تلاش کردند موضوع جریان انحراف در دولت را بی اهمیت و حتی جعلی جلوه دهند. در همین خصوص در نامه ای که به عنوان «نامه تطهیر» مشهور شده می خوانیم: «برخی واژه جعلی «ساکت انحراف» را در کنار واژه اصیل و معنادار «ساکت فتنه» قرار داده‌اند.. از عجایب روزگار این است که برخی دوستان ما ، به‌رغم افتادن در این دام – باور به واژه جریان انحراف- و فاصله گرفتن از امتیازات دولت و موضع‌گیری روزانه علیه آن، هنوز هم از سوی جریان خبرساز مذکور، ساکت انحراف خوانده شده و به ارتباط با انحراف متهم می‌شوند.»

روزنامه «تهران امروز» یک روز پس از رسانه ای شدن نامه «تطهیر» و انتشار وسیع آن در رسانه های جبهه پایداری، طی گزارشی ضمن تحلیل این نامه آن را مقدمه‌سازی برای یک بده و بستان سیاسی انتخاباتی بین دولت و پایداری تفسیر کرد. نکته حائز اهمیت دیگر آنکه همزمان با انتشار این گزارش، روزنامه ایران طی گزارش جداگانه با تیتر بزرگ «پیام روشن یک نامه» این بده و بستان سیاسی و انتخاباتی بین دولت و پایداری را تایید کرد.

استقبال ارگان دولت از نامه «تطهیر»

روزنامه دولت چهارشنبه هفته گذشته در استقبال از بده و بستان سیاسی و انتخاباتی با پایداری طی گزارشی مفصلا به نامه «تطهیر» پرداخت و با انتشار مصاحبه هایی از سران گروه پایداری زوایای گوناگون پیوند دولت و گروه پایداری را تشریح کرد.ارگان دولت درباره برخی کدهایی که در نامه تطهیر نسبت به اصلح بودن برخی چهره‌های دولتی داده شده،‌نوشت: «در میانه‌های نامه با توجه به قریب‌الوقوع بودن معرفی کاندیدای احتمالی جبهه پایداری پیامی روشن برای اعضای شورای مرکزی این جبهه ارسال شده است.»

ارگان دولت در ادامه سراغ دو نفر از اعضای پایداری یعنی «محمدجواد ابطحی» و «روح الله حسینیان» می‌رود و تلاش می‌کند از زبان آنان به این نتیجه برسد که افراد مطرح شده در گروه پایداری یعنی «جلیلی، فتاح و لنکرانی» گزینه‌های «بدنه اجتماعی پایداری» نیستند و این گروه برای آنکه بتواند در انتخابات نتیجه بگیرد ناگزیر به ائتلاف با دولت است. موضوعی که اخبار منتشره راجع به مذاکرات فشرده برخی عناصر پایداری با دولت آن را تائید می‌کند.

روزنامه ایران درخصوص فلسفه نگاشتن این نامه به نقل از ابطحی می‌نویسد: «احساس می‌شود در فضای کنونی، کاندیداهایی که مطرح شده‌اند تا به حال فاقد آنچه که مقام‌معظم‌رهبری بدان اشاره کردند یعنی نقاط قوت دولت فعلی هستند. یعنی در یک کلام اصلح نیستند.» از سوی دیگر حسینیان عضو دیگر گروه پایداری نامه همفکران پایداری به آیت‌الله مصباح‌یزدی را مثبت ارزیابی کرده و به روزنامه ایران می‌گوید: «بانیان نگارش این نامه با جبهه پایداری هم مشورت کرده‌اند.»

عصبانیت محصولی از انتشار نامه «تطهیر»

با این همه به‌نظر می‌رسد رسانه‌ای شدن نامه «تطهیر» که موجب افشا اقدامات پنهانی دولت و پایداری در آستانه معرفی کاندیدا شده، باعث دردسر و عصبانیت اعضای گروه پایداری شده است. صادق محصولی که رد پای وی در نامه تطهیر دیده می شود، طی توضیحات کوتاهی که ‌دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف داد درباره این نامه به تناقض گویی افتاد. وی گفت، این افراد «بنابر تشخیص خود» اقدام به نوشتن نامه ای خطاب به آیت الله مصباح یزدی کرده اند.

این در حالی است که بر اساس اظهارات روح‌الله حسینیان در مصاحبه با ارگان دولت نویسندگان نامه «تطهیر» با مشورت اعضای گروه پایداری اقدام به تنظیم این نامه کردند. بنابراین اگر بنای ما سخنان حسینیان باشد، حتما محصولی که بیش از یک عضو معمولی شورای مرکزی گروه پایداری است از نوشتن این نامه و محتویات آن باخبر بود و «خودسرانه» جلوه دادن نگارش نامه «تطهیر» برای فرار از این مخمصه است. البته نشانه های دیگری برای تایید این موضوع وجود دارد.

چرا که محصولی در ادامه توضیحات خود به دانشجویان صنعتی شریف تلویحا تایید می کند که این نامه ناخواسته رسانه ای شده است. وی در این خصوص می گوید: «تهیه کنندگان اصلی این نامه اگر واقعا دغدغه معرفی کاندیدای اصلح را دارند می‌توانستند به صورت خصوصی این نامه را به آیت الله مصباح بفرستند.» از سوی دیگر محصولی برای اینکه نقش خود در تهیه این نامه را تکذیب کند، اقدام همفکران پایداری برای تنظیم نامه «تطهیر» را «سیاسی کاری» عنوان کرد.

نامه دوم خطاب به آیت الله

در حالی که دردسر گروه پایداری بر اثر رسانه ای شدن نامه «تطهیر» پایان نیافته و رهبران این گروه در محافل مختلف دانشجویی درباره آن توضیح می دادند،‌یک نامه دیگر در همین راستا منتشر شد. در نامه دوم که آن هم خطاب به آیت الله مصباح یزدی نوشته شد، ضمن تمجید از عملکرد دولت بار دیگر 779 نفر از همفکران پایداری در قالب «دانشجویان ملایری» تلویحا خواستار ائتلاف این گروه با دولت شدند. در این نامه که از جنس نامه «تطهیر» است،‌تنظیم کنندگان به نحوی دولت احمدی‌نژاد را ناجی آیت الله مصباح یزدی دانسته و می نویسند: «به خوبی مستحضر هستید که رخدادهای تیرماه سال84 نشان‌دهنده مفاهیم عمیقی در ساختار اجتماعی گفتمان‌های سیاسی است.

آن روزگار، موعد خرد شدن هیمنه پوشالی زرسالارانی است که سال‌ها خود را ستون نظام می‌دانستند و طنین شکستن استخوان‌های متعفن اشرافی‌شان با غریو فریاد و صف آرایی‌شان در مقابل نظام و رهبری همراه گردید، همان جماعتی که روزگاری نه چندان دور با شعار دروغین اصلاح‌طلبی و در واقع فساد‌طلبی، هیچ ابایی از لجن‌پراکنی علیه شخصیت ارزشمند و محبوبی چون حضرتعالی نداشتند و در آن ایام بود که مردی از جنس ملت طلایه‌دار این غبار‌روبی نظام اسلامی شد.» حال سوالی که مطرح است این که چه لزومی دارد در این نامه که ظاهرا درخواستی برای معرفی کاندیدای اصلح از سوی آیت الله مصباح یزدی است، به تضاد مواضع دولت های گذشته و دولت فعلی نسبت به شخصیت آیت الله مصباح پرداخته شود؟!

تنها پاسخی که می توان به این موضوع داد این است که تنظیم کنندگان نامه تنها کاندیدایی را اصلح می دانند که ادامه دولت فعلی باشد و به نحوی از آیت الله مصباح یزدی که شدیدا نسبت به جریان انحرافی موضع دارد، خواستند با دولت ائتلاف کنند.

بالاگرفتن اختلاف در پایداری

حجت الاسلام جلالی، رئیس دفتر آیت الله مصباح یزدی و از اعضای طیف «قم» گروه پایداری دیروز همزمان با پس لرزه های بده و بستان سیاسی این گروه با دولت اعلام کرد کاندیدای نهایی خود را پنج شنبه هفته آینده معرفی خواهند کرد. این در حالی است که هنوز طیف«تهران» این موضوع را تایید نکرده و احتمال اینکه نشست پایداری برای معرفی کاندیدای نهایی لغو شود، بسیار زیاد است.

با توجه به اینکه رد پای اعضای شاخص طیف «تهران» پایداری در نامه نگاری های اخیر خطاب به آیت الله مصباح یزدی مشهود است،‌به نظر می رسد اعلام مشخص شدن کاندیدای نهایی این گروه از سوی جلالی به نحوی اقدام پیش‌دستانه شاگردان آیت الله مصباح برای ناکام گذاشتن تلاش های چهره های دولتی این جریان برای متقاعد کردن عضو «شورای فقاهتی پایداری» جهت تایید ائتلاف دولت-پایداری است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات