صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۶۷۳۹۵

عراق ایستگاه آخر داعش!

تجربه جنگ سوریه، نزدیکی عراق به ایران، حساسیت ویژه شیعیان و اهل سنت عراق به بارگاه‌های مقدس کربلا، نجف و... کار داعش و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن را دشوار کرده است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: حمله گسترده روز گذشته گروهک تروریستی داعش به شهرک‌های کردنشین شمال عراق و تصرف شهر مهم موصل و بخش‌هایی از استان صلاح‌الدین و ... مهر تأییدی بود بر برخی گمانه‌زنی‌هایی که از مدت‌ها پیش و به‌ویژه پس از حوادث سوریه مطرح می‌شد؛ یعنی طرح سناریوی شوم و خطرناکی که برخی کشورهای غربی به همراهی دول مرتجع منطقه برای جبهه مقاومت داشتند. سناریویی که در آن قرار بود دولت‌های جبهه مقاومت در منطقه یا سرنگون شوند و یا آنقدر ضعیف شوند که دیگر تهدیدی برای منافع این کشورها محسوب نشوند! تا در سناریویی بزرگ‌تر، با تضعیف این جبهه، اهرم قدرت جمهوری اسلامی در منطقه با چالش جدی مواجه شود.
اگر چه این سناریو در سوریه موفق نشد؛ اما ویرانی‌های زیادی را برای این دولت در پی داشت و البته امروز همین سناریو را برای عراق در نظر دارند. در عراق، بحث تجزیه این کشور به سه منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین را هم در برنامه‌هایشان گنجانده‌اند که قبلاً نیز آن را اعلام کرده‌ بودند. گفته می‌شود برنامه‌ریزی این حمله بزرگ، ماه‌ها قبل و در اتاق‌های جنگ ارتش سعودی کلید زده شده و نزدیک به سه میلیارد دلار هم برای آن هزینه شده است. در نظر سعودی‌ها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای که از همان ابتدای بحران سوریه، سعی داشتند به بهانه دفاع از حقوق اهل سنت آتش جنگ مذهبی را در سوریه شعله‌ور سازند، عراق زمینه‌های بهتر و مناسب‌تری برای راه‌اندازی یک جنگ واقعی شیعه و سنی دارد. آن‌ها معتقدند حمله داعش به شهرهای مقدس شیعه که به بهانه دفاع از حقوق اهل سنت انجام می‌گیرد - اگرچه این گروهک نشان داده که در کشتار مردم منطقه، شیعه و سنی نمی‌شناسد - می‌تواند آن کاری را که در سوریه نتوانستند انجام دهند، در عراق به سرانجام برساند؛ از این رو از روز گذشته دست به حملات وحشیانه و گسترده‌ای زده‌اند؛ اما آن‌ها از یک نکته غافلند و آن اینکه عراق توان زیادی برای سرکوب این گروهک تروریستی دارد و می‌تواند حرکت داعش را در هم بشکند.

تجربه جنگ سوریه، نزدیکی عراق به ایران، حساسیت ویژه شیعیان و اهل سنت عراق به بارگاه‌های مقدس کربلا، نجف و... کار داعش و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن را دشوار کرده است. از همان دیروز، گروه‌های مردمی اعم از شیعه و سنی، دست به سلاح برده و به کمک ارتش این کشور شتافته‌اند. البته در این بین، یک روی سخن با سعودی‌هاست و باید بدانند که اینهمه جنایت‌هایی که این گروهک در سایه حمایت آن‌ها در منطقه انجام می‌دهد، آنچنان چهره‌ای از آنان در بین مردم و دول منطقه و جهان ایجاد کرده است که برایشان بسیار گران تمام خواهد شد.
یکی از نکات مهم و قابل‌تأمل در حمله دیروز عراق، حمایت گسترده کشورها از دولت عراق برای سرکوب این گروهک خون‌آشام بود. نکته‌ای که درخود، پیام‌های زیادی، هم برای این تروریست‌ها و هم برای حامیان آنان در بردارد. عراق قطعاً ایستگاه آخر داعش خواهد بود!/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات