صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۰۱۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3975 یکشنبه 20 مهر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) قدرت غربى بر این دو پایه بود: پایه‌هاى اخلاقى و معنوى و ارزشى؛ و پایه‌ نظامى و سیاسى و امنیتى و عملى. هر دوى این‌ها متزلزل شده است.(13/6/93)

سرمقاله

بازگشت کابوس به ترکیه!

پس از کشته شدن 35 شهروند ترکیه که بیشتر آن‌ها کرد بودند، «جمیل بیک» یکی از فرماندهان گروه پ.ک.ک ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون «آی. آر. دی» آلمان اعلام کرد که اگر امور به همین منوال ادامه پیدا کند، از مردم خود دفاع خواهیم کرد و وظیفه اصلی این گروه، دفاع از مردم است. افراد فوق در اعتراضات خیابانی و درگیری با پلیس ترکیه کشته شدند. طی چند روز گذشته کردهای ترکیه در بیشتر استان‌های این کشور علیه دولت تظاهرات کردند و با پلیس این کشور درگیر شدند. علت اعتراضات، حمایت تلویحی ترکیه از گروهک تکفیری صهیونیستی داعش در حمله به شهرکردنشین کوبانی سوریه است که ترکیه مانع از رسیدن نیرو و تجهیزات به این شهر و کمک به مدافعان آن در برابر حمله داعش شده است. «جمیل بیک» در ادامه افزود: «چون دولت ترکیه سربازان خود را در جنوب شرقی و شرق این کشور مستقر کرده است، تصمیم گرفتیم تحرکات خود را آغاز کنیم.» پیش از این «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی گروه «پ.ک.ک» به دولت ترکیه هشدار داده بود که سقوط کوبانی به معنای پایان عملیات صلح و مذاکراتی است که اوایل سال گذشته برای پایان دادن به درگیری‌های 30 ساله بین این گروه و ارتش ترکیه آغاز شد.

به نظر می‌رسد مقامات ترکیه ظهور داعش تکفیری را برای خود فرصت بزرگی می‌دانند و برای آن، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند که حاضر شده‌اند با حمایت از آن، روند گفت‌وگوهای مهم با «پ.ک.ک» را بر هم بزنند. این حرکت ترکیه بیانگر آن است که مقامات این کشور، آینده منطقه را به‌گونه‌ای تصور می‌کنند که در آن، گروه «پ.ک.ک» یا تهدیدی برای ترکیه نیست و یا اگر هم تهدید باشد، ترکیه به جای درگیر شدن با آن‌ها، داعش را به جنگ کردها ترغیب می‌کند تا بدین وسیله تهدید کردهای ترکیه، سوریه و حتی کردهای عراق را که پس از حوادث اخیر احتمالاً روابط دوستانه گذشته را با ترکیه نخواهند داشت، رفع کند؛ اما در این میان، پرسش اساسی این است که آیا روند حوادث همان‌گونه پیش خواهد رفت که مقامات ترکی می‌اندیشند و یا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند یا اینکه عوامل پنهانی وجود دارند که با به صحنه آمدن، همه‌چیز را دگرگون می‌کنند؟! دست‌کم پیچیدگی مسائل منطقه بیانگر آن است که تحولات آتی نمی‌تواند با تصورات مقامات ترکیه همراه باشد و این احتمال وجود دارد که ترکیه چیزهای بسیاری را یکجا از دست بدهد!

‌در هر صورت، خبر بازگشت «پ.ک.ک» از شمال عراق به ترکیه برای دولتمردان ترک خبر خوبی نیست و به معنای بازگشت کابوس به ترکیه است!

ترجمه

تأثیر اقدامات نظامی آمریکا بر روند گفت‌وگوهای هسته‌ای

گروه ترجمه - روزنامه جروزالم‌پست 12 اکتبر 2014 (20 مهر) در مقاله‌ای به حملات هوایی علیه داعش و سایر اهداف در سوریه و تأثیرات آن بر تقویت دولت سوریه و در عین حال، پیامدهای آن برای گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های جهادی در سوریه پیامدهای متعددی دارد. از یک سو، جهادی‌های سنی فعال در حوزه نفوذ ایران تضعیف یا مهار می‌شوند. کاهش قدرت نیروهای جهادی در سوریه قطعاً به نفع رژیم اسد در دمشق خواهد بود که متحد طولانی‌مدت ایران به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با حملات نظامی خود در سوریه برای ایران غافلگیری راهبردی ایجاد کرد. مخالفت جدی اوباما با هرگونه مداخله نظامی برای ایران مهم بود، زیرا ایران نیز با خطر حملات پیشگیرانه آمریکا یا اسرائیل[رژیم صهیونیستی] علیه برنامه هسته‌ای خود رو‌به‌روست. با وجود این، اقدام نظامی آمریکا در سوریه باید محاسبات راهبردی ایران را تغییر دهد.

در ادامه مقاله آمده است: تصمیم اوباما برای اقدام در سوریه و عراق همانند جورج بوش پس از حملات یازدهم سپتامبر نشان داد که وی در برخی موارد ترجیح می‌دهد به سوی گزینه حملات پیشگیرانه پیش رود. از سوی دیگر، آمریکا در سوریه گروهی از پادشاهی‌های عرب سنی (امارات متحده عربی، اردن، بحرین و عربستان سعودی) را هدایت می‌کند که در مجاورت ایران قرار دارند و با رژیم شیعه ایران دشمن هستند. ایران نمی‌تواند همکاری نظامی آمریکا و این گروه از کشورهای عربی علیه دشمنی مشترک را نادیده بگیرد.

در پایان مقاله آمده است: واشنگتن شکل‌گیری ائتلاف را به‌طور ماهرانه‌ای به‌منظور دور زدن سازمان ملل صورت داد و سازوکاری جایگزین را به‌منظور مشروعیت‌بخشی به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه خود ایجاد کرد. حسن روحانی نیز 24 سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «این بمباران‌ها در سوریه جایگاه قانونی ندارد و می‌توانیم آن را حمله تفسیر کنیم.» مطابق اعلام 29 سپتامبر سازمان هوافضای سپاه پاسداران، ایران موشک کروز سطح به سطح با برد 700 کیلومتر موسوم به «یاعلی» ساخته که برد آن بیش از دو برابر نسخه‌های قبلی موشک‌های کروز ایران است. بی‌تردید اعلام این خبر از سوی ایران می‌تواند هشداری به فرماندهان نیروی دریایی آمریکا به‌ویژه به ناوهای هواپیمابر آمریکا و کشتی‌های حامل موشک کروز توماهاوک باشد که در آب‌های نزدیک ایران مستقر هستند. با فرض درست بودن این تحلیل‌ها باید گفت که پیامدهای این وضعیت برای اسرائیل می‌تواند مستقیم باشد. نخست، دستگاه اطلاعاتی اسرائیل بیش از گذشته باید تصمیم‌های سری هسته‌ای ایران را رصد کند. حضور راهبردی کنونی آمریکا در منطقه می‌تواند تأثیر بازدارندگی در برابر تصمیم‌های هسته‌ای ایران داشته باشد. دوم، ایران احتمالاً تلاش‌های خود برای منحرف کردن توجه اسرائیل به سوی سایر مسائل را افزایش خواهد داد؛ از جمله آغاز تنش‌ها و کشمکش‌ها و کشاندن ناامنی به کرانه باختری. در نهایت، تصمیم اسرائیل برای حملات هسته‌ای پیش‌دستانه علیه برنامه هسته‌ای ایران جدی‌تر از گذشته شده است.

اخبار و تحلیل‌ها: رژیم صهیونیستی می‌کوشد از تحولات پرمخاطره منطقه علیه فعالیت‌ هسته‌ای ایران استفاده کند. ظاهراً رعب‌آفرینی با تکیه بر تحرکات نظامی آمریکا در منطقه در دستور کار عوامل تبلیغاتی این رژیم منحوس قرار گرفته تا حداکثر بهره را از آن ببرند و این در حالی است که مقامات آمریکا از پیامدهای واقعی هر اقدام نسنجیده علیه ایران کاملاً آگاه هستند و به احتمال زیاد، از نزدیک شدن به آن اجتناب می‌ورزند.

اخبار

    از الطاف الهی خواندن احمدی‌نژاد تا مصلح واقعی خواندن هاشمی؟!

  یکی از پایگاه‌های خبری در مطلبی با عنوان «آیا علی مطهری هنوز هم اصلاح‌طلبان را برانداز می‌داند؟»، به ارزیابی رفتارشناسی سیاسی علی مطهری در عرصه سیاسی کشور در دهه هفتاد و هشتاد شمسی با رفتار امروز وی پرداخته که قابل‌توجه است. در بخشی از این مطلب آمده است: «آقای مطهری الآن در مجلس همان کاری را می‌کند که ما در مجلس ششم انجام می‌دادیم و به براندازی متهم شدیم!» این، قسمتی از اظهارات سیدمحمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم و از فعالان فتنه 1388 از رفتارشناسی سیاسی علی مطهری، نماینده ادوار مجلس در عصرکنونی است. از سوی دیگر، مصطفی تاج‌زاده در سال 1379 در پاسخ به یادداشت «جفا به استاد مطهری» به علی مطهری هشدار می‌دهد که شورای نظارت بر نشر آثار شهید مطهری را وارد میدان سیاسی نکند، زیرا «آن‌ها که به‌تازگی جناب‌عالی را به ورود در چنین عرصه‌ای تحریض می‌کنند و حتی روزنامه خود را برای نقد و در حقیقت نفی «اصلاحات» و شعارهای رئیس‌جمهور محترم در اختیار شما قرار داده‌اند، می‌کوشند تا به‌گمان خویش به نام دفاع از «مطهری» بر ادامه‌دهنده راستین راه او یعنی«خاتمی» بتازند»! این دو اظهارنظر، رفتار متناقض سیاسی علی مطهری را در دو مقطع روایت می‌کند و آنچه که برای بسیاری از ناظران سیاسی نسبت به رفتارشناسی سیاسی علی مطهری تعجب‌برانگیز است، «موج سینوسی» تغییرات فکری و جناحی وی در بازه‌های زمانی مختلف است؛ به نحوی که «ارزش‌های» سیاسی و «شخصیت‌های» محبوب وی بدون معیار مشخصی در حال تغییر و تحول است؛ روزگاری انتخاب محمود احمدی‌نژاد را از «الطاف خفیه الهی» بداند و سپس پس از سال‌ها مخالفت با حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش، او را «مصلح واقعی و منتقدان دلسوز جامعه» بخواند.»!

 اخبار کوتاه

* یک مقام رسمی دولت آمریکا در سخنانی اظهار داشت نشست آینده تجاری ایران و اروپا که اولین در نوع خود است، اگر به هدف دور زدن تحریم‌های فعلی باشد، جریمه‌های شدیدی در برخواهد داشت. به گزارش وبگاه خبری «صدای آمریکا» این مقام آمریکایی در ادامه افزود: بدون رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای، فعالیت‌های تجاری با ایران ممنوع است و آمریکا به هر فعالیتی با سرعت و قدرت پاسخ نشان خواهد داد.

* دولت خودخوانده داعش تمایل دارد دانشگاهی را در موصل، بازگشایی کند! ای‌دبلیو دی نیوز نوشت: ابوولید المغربی، شهردار منتصب داعش در موصل، در این باره گفت: «ان‌شاءالله ما نخستین دانشگاه خود را که بر پایه رهنمون‌های شریعت است و در آن، هیچ جایی برای ایدئولوژی‌های غیرسالم غربی نخواهد بود، راه‌اندازی می‌کنیم.»!

* خانم «مولاوردی» معاون رئیس‌جمهور، در صفحه فیس‌بوکش به تیتر روزنامه آرمان واکنش نشان داد. وی نوشت: به‌تازگی مصاحبه کوتاهی با روزنامه آرمان در مورد افتخارآفرینی‌های زنان و دختران عزیزمان در بازی‌های آسیایی داشتم. در پایان مصاحبه، سؤال کوتاهی در مورد مشارکت سیاسی زنان در دولت تدبیر و امید مطرح شد که من هم اظهار امیدواری کردم زمینه‌های لازم برای سازماندهی زنان در قالب تشکل‌های سیاسی برای فعال شدن زنان جهت شرکت در انتخابات آتی و ورود بیشتر زنان به مجلس فراهم شود. روزنامه هم به‌قول مادربزرگ‌هایمان نه گذاشت و نه برداشت! با انتخاب عبارت «آماده‌باش انتخاباتی به زنان» به عنوان تیتر اول، ما را درگیر حواشی کرد!»

* شاخه استانی حزب اصلاح‌طلب جدید «ندا» در برخی از استان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است. در همین راستا گفته می‌شود شاخه قم این حزب توسط «ه.ش» از اعضای فعال شورای مشورتی اصلاح‌طلبان قم و مسئول کمیته جوانان این شورا، شروع به فعالیت کرده است. یکی از برنامه‌های اصلی این حزب جدیدالتأسیس در استان‌ها برای جذب بیشتر جوانان، ایجاد ارتباط با تشکل‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه‌ها است.

* شنیده می‌شود طرح عبور از احمد مسجدجامعی نیز در بین اصلاح‌طلبان شورای شهر آغاز شده است. اصلاح‌طلبان در این زمینه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که رهبر قبلی خود را که دیگر یک مهره سوخته محسوب می‌شود، تغییر دهند! در این بین، قرار است محمد حقانی به‌عنوان رهبر جدید این جریان در شورا معرفی شود.

پیک پژوهشگاه: کتاب «شایستگی‌های مدیریت و فرماندهی» به قلم پژوهشگران پژوهشگاه امام صادق(ع) در انتشارات «زمزم هدایت» در 4 بخش و 15 فصل به چاپ رسیده است. قابلیت مدیریت راهبردی، تفکر راهبردی، قابلیت مدیریتی، قابلیت فرماندهی، قدرت تصمیم‎گیری و پیاده‎سازی و قابلیت رهبری از مباحث مطرح شده در این کتاب است. (ارتباط با پژوهشگاه 1000118259)

 

 

          

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات