تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۷۷۸۷۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها15مرداد


روزنامه کیهان **

سرشکستگان فتنه 88 را به اجتهاد و خبرگان چه کار؟!

یک حامی فتنه‌گران و بازداشتی آشوب 88 می‌گوید ای کاش مجلس خبرگان، شرط اجتهاد را از نامزدهای انتخابات این مجلس بردارد.

مسعود-الف- از بازداشتی‌های فتنه 88 است که در شورای مشورتی و هماهنگی اصلاح‌طلبان حضور داشت و سوم تیر 93 (پس از انتخابات ریاست جمهوری) به همراه محمد علی نجفی، ابتکار، مسجد جامعی، رضا خاتمی، رهامی، جلایی‌پور و خانیکی با روحانی دیدار کرد. وی همچنین یکی از چند سخنران مراسم افطار امسال جمعی از روحانیون با روحانی بود و حمایت وی از فتنه‌گران اعتراض برخی از حضار را برانگیخت.

نامبرده در مصاحبه با ایلنا گفته است: با توجه به این که مجلس خبرگان بنابر قانون اساسی، تنها نهادی است که خودش همه مسائل و شرایط خود را تعیین و تصویب می‌کند، ای کاش هیأت رئیسه در آخرین اجلاس خود در شهریور ماه شرایط عضویت خبرگان را تغییر بدهند و قید اجتهاد را که هم اکنون شرط نامزدها برای نامزدی و عضویت در خبرگان است بردارند.

وی در توجیه این پیشنهاد گفته که «اجتهاد تنها یکی از شروط رهبری است» اما توضیح نداده که «غیر مجتهد» چگونه می‌تواند برخورداری از اجتهاد را تشخیص دهد؟! اما موضوع مهم‌تر این است که دست‌اندرکاران فتنه 88 رسماً و علناً مورد حمایت مثلث استکبار (آمریکا، انگلیس و اسرائیل) قرار داشتند و آشوب نیابتی سرویس‌های جاسوسی سیا، ام‌آی‌سیکس و موساد را به اجرا گذاشتند و به همین دلیل هم پیاده نظام و شعبان بی‌مخ‌های آنها علناً شعار می‌دادند «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «انتخابات بهانه است. اصل نظام نشانه است» و... تأکید بر حذف اسلام از جمهوری اسلامی داشتند. از این جهت آلودگان از سر توجه به فتنه 88، کمترین صلاحیتی برای حضور در ارکان نظام ندارند چرا که خود را در صف سلطنت‌طلب‌ها، سازمان منافقین، نهضت آزادی، گروهک ریگی و نظایر آنها قرار داده‌اند. طبیعتاً در چنان صفی هم جز به شعبان بی‌مخ و رمضان یخی و پری بلنده یا حداکثر فضل‌الله زاهدی نیاز نیست.

 

اقدام مثبت یک سایت عذرخواهی فرارو از دانشجوی ارزشی

با گذشت بیش از یک سال از حادثه درگیری رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با یکی از دانشجویان دوره دکترای این دانشگاه و ملاحظه اسناد و شواهد دقیق آن واقعه، پایگاه خبری تحلیلی فرارو نوشت: در ماجرای ضرب و جرح آقای سیدحسین علوی توسط رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، حق با وی بوده و علوی توسط استادمدعی دانشگاه علامه مضروب شده و نمرات وی نیز از سوی برخی دست‌اندرکاران دانشگاه مورد دستکاری قرار گرفته است.

این سایت برخلاف ادعاهای سابق خود نوشت: بررسی فرارو حکایت از وجود اسناد قضایی صریح و غیرقابل خدشه‌ای از جمله شهادت شهود متعدد در دادسرا و نیروی انتظامی، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر مضروب کردن آقای علوی با جسم سخت و نهایتا مقرر داشتن مبلغ نیم درصد دیه کامل مرد مسلمان توسط پزشکی قانونی دستگاه محترم قضایی برای وی دارد.

گفتنی است دانشگاه علامه طباطبایی در آن مقطع، مطالب خلاف واقعی را با سربرگ رسمی آن دانشگاه منتشر نمود که سایت فرارو نیز به اعتبار نام و آوازه این دانشگاه معتبر، دست به انتشار آنها زد. از جمله این که رئیس دانشگاه علامه مدعی شده بود که فیلمی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آقای سیدحسین علوی بدون آن که مضروب شود با رئیس دانشگاه ملاقات نموده و بدون کوچکترین ضرب و جرحی، صحیح و سالم از اتاق وی خارج شده است!

این در حالی است که با وجود اصرارهای پیگیری‌کنندگان ماجرا، به رغم گذشت بیش از یک سال، تاکنون هیچ فیلمی از وقایع ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته داخل اتاق رئیس دانشگاه که صحت چنین ادعایی را ثابت نماید، از سوی سلیمی- ضارب- و دانشگاه علامه طباطبایی منتشر نشده و همگی شواهد و قرائن حکایت از آن دارند که طرح این ادعا کذب بوده است.

به نظر می‌رسد این اقدام به منظور ایجاد فضایی بوده تا شرایط سختی که در اثر ضرب و شتم این دانشجوی دکتری توسط رئیس یک دانشگاه دولتی، برای استاد خاطی به وجود آمده بوده را با توسل به عملیات روانی، خنثی نمایند.

ریشه ضرب و شتم علوی توسط رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به ادعای علوی مبنی بر سرقت نمرات 5 درس وی توسط مسئولین دانشگاه علامه؛ آن هم با اشراف کامل شخص رئیس دانشگاه باز می‌گشت.

بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد پس از شکایت علوی از سلیمی به اتهام جعل اسناد دولتی، در شعبه سوم دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت؛ تمامی نمراتی که از کارنامه این دانشجو به ناحق «حذف» شده بود، عینا به کارنامه وی بازگردانده شده است.

در پایان تکذییبه سایت فرارو آمده است: بنابر آنچه ذکر شد، تقوای الهی اقتضا می‌کند اکنون که تمامی جوانب موضوع برای فرارو محرز و مظلوم حقیقی این دعوی مشخص شده است، فرارو بابت انتشار تمامی توهین‌ها، افترائات و انتساب عناوین کذب، از آقای سیدحسین علوی عذرخواهی و طلب حلالیت نماید.

و اکنون وظیفه وزارت علوم و دستگاه قضایی است که رئیس دانشگاه را به جرم جعل اسناد دولتی و برخورد حزبی با دانشجویان تحت پیگرد قانونی قرار دهند و حقوق ضایع شده دانشجوی مزبور را اعاده کنند.

 

مونیز: توافق وین بخشی از رویکرد امنیتی‌ ما برای خاورمیانه است

یک مقام آمریکایی گفت توافق وین بخشی از یک رویکرد امنیتی بزرگتر آمریکا برای خاورمیانه است.

ارنست مونیز  وزیر انرژی آمریکا گفت: اگر من یک اسرائیلی بودم از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کردم.

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» با انتشار این خبر گزارش داد: وزیر انرژی آمریکا ضمن تایید و حمایت از توافق وین افزود که این امر باعث تضعیف پیوندها با طرف اسرائیلی نخواهد شد.

مونیز که در یک نشست خبری توجیهی در جمع خبرنگاران صهیونیست موسوم به «انجمن خبرنگاران دیپلماتیک اسرائیلی» (IDSA)  و در دفتر خود در وزارت انرژی آمریکا سخن می‌گفت، اظهار داشت: البته نباید اشتباه کرد که این توافق ذره‌ای تغییر (در روابط) ما با دوستان و متحدان خود در منطقه همچون اسرائیل، کشورهای عضو همکاری خلیج(فارس) و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه، به وجود نخواهد آورد.

مونیز حصول توافق وین را موردی برای چرخش واشنگتن به سوی تهران ندانست و افزود: تا زمانی که ایران دست از حمایت از تروریسم برندارد در چارچوبی که قرار داشته است، باقی خواهد ماند.

وزیر انرژی آمریکا حمایت از حزب‌الله لبنان، تلاش برای بی‌ثباتی منطقه، حل مساله حقوق بشر در ایران و ادامه لفاظی‌ها علیه رژیم صهیونیستی را از مواردی دانست که ایران می‌بایست در آن تغییر رویه دهد.

وزیر انرژی آمریکا گفت که توافق وین بخشی از موارد بزرگتر امنیتی مدنظر واشنگتن در منطقه خاورمیانه است و افزود که توافق به مانند ابزاری برای انجام این مهم است تا بدین ترتیب یک تهدید موجود برداشته شود.

 

درباره بازدید از مراکز نظامی عراقچی درست می‌گوید یا برجام؟!

بر اساس بند 78 ضمیمه اول توافق وین، آژانس می‌تواند از مکان‌های نظامی نیز بازدید کند و ایران موظف است ظرف حداکثر 24 روز این امکان را برای آژانس فراهم کند. به نظر می‌رسد اظهار نظر آقای عراقچی در خصوص عدم اجازه آژانس برای بازدید از مراکز نظامی، خلاف متن مذاکرات است.

به گزارش مشرق، در هر سه توافق ژنو، لوزان و وین تیم ایرانی و تیم آمریکایی اظهارات کاملا متناقضی در خصوص تعهدات ایران بیان کرده‌اند و در دو سال اخیر، شنیدن اظهارنظرهای متناقض درباره تعهدات ایران به امری عادی تبدیل شده است.

یکی از مواردی که طرف ایرانی و آمریکایی ادعاهای کاملا متعارضی درباره آن داشته‌اند امکان بازرسی از مراکز و تاسیسات نظامی است. مسلما یکی از خطوط قرمز اصلی نظام، صیانت از امنیت کشور و جلوگیری از جاسوسی توسط دشمنان به بهانه بازرسی‌های آژانس است و این، مسئله کوچکی نیست که بتوان در خصوص آن بی‌تفاوت بود و به سادگی از کنار آن گذشت. باید روشن شود که آیا آژانس بر اساس توافق وین می‌تواند به تاسیسات نظامی دسترسی داشته باشد یا خیر.

مقام معظم رهبری در تیرماه سال جاری و در دیدار با کارگزاران نظام به صراحت اعلام کردند: بازرسی‌های غیرمتعارف و پرس‌وجو از شخصیت‌ها را هم به هیچ‌وجه بنده موافق نیستم. بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم همچنان که قبلا هم گفتیم.

در همین راستا آقای عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما تصریح کردند که به هیچ‌وجه آژانس حق بازرسی از تاسیسات نظامی را ندارد و بر این اساس خط قرمز نظام در زمینه حفظ امنیت کشور رعایت شده است. اما ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا- در جلسه استماع کنگره و در دفاع از توافق صورت گرفته- در اظهار نظری کاملا متناقض با ادعای عراقچی گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند پس از اطلاع‌رسانی 24 روزه قبلی به تمامی «سایت‌های مشکوک» ایران دسترسی داشته باشد.»

مطابق ادعای مونیز، آژانس می‌تواند به همه سایت‌های مشکوک از جمله سایت‌های نظامی دسترسی پیدا کند و به عبارت دیگر طبق ادعای ایشان آژانس حق بازرسی از اماکن نظامی را دارد.

توافق نهایی دارای یک متن اصلی و پنج ضمیمه است که از جهت ارزش و اعتبار حقوقی، متن توافق و ضمایم آن هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. بندهای 74 تا 79 ضمیمه اول توافق، درباره دسترسی‌های آژانس است.

طبق این مواد 1- وظیفه راستی‌آزمایی در خصوص فقدان مواد و فعالیت‌های اعلام نشده یا مغایر با توافق نهایی برعهده آژانس انرژی اتمی است. فعالیت‌های آژانس صرفا به منظور راستی‌آزمایی است و هیچ قصد سوئی ندارد. 2- در صورتی که آژانس در خصوص وجود مواد یا فعالیت‌های اعلام نشده یا مغایر با توافق نهایی در مکان‌هایی به غیر از مکان‌هایی که بر اساس ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی مجاز به بازدید از آنهاست نگران شود درخواست مستند خود را برای رفع نگرانی در این زمینه به ایران اعلام می‌کند. 3- مکان مورد درخواست آژانس می‌تواند هر مکانی اضافه بر مکان‌هایی باشد که بر طبق ان‌پی‌تی یا پروتکل الحاقی مجاز به بازدید از آنهاست؛ بنابراین محل مورد درخواست می‌تواند یک کارخانه از کارافتاده تولید پفک، ساختمانی متروکه در یک معدن قدیمی، ساختمانی در نهاد ریاست جمهوری یا یک کارخانه تولید اسلحه باشد. 4- ایران می‌تواند برای رفع نگرانی‌های آژانس، روش‌های جایگزینی را به جای بازدید از محل‌های مشکوک به آژانس پیشنهاد کند؛ اما در صورتی که این روش‌های جایگزین قادر به رفع نگرانی آژانس نباشد باید بر سر روشی که نگرانی آژانس را رفع کند با آژانس به توافق برسد.

طبق بند 78 در صورتی که ایران نتواند ظرف چهارده روز از درخواست اولیه آژانس بر سر روشی که می‌تواند نگرانی آژانس را برطرف کند به توافق برسد «کمیسیون مشترک» ظرف 7 روز روش‌هایی را برای رفع نگرانی آژانس با رای اجماعی  یا اکثری به ایران پیشنهاد می‌کند و ایران موظف است ظرف حداکثر 3 روز این پیشنهادها را اجرایی کند.

اعضای «کمیسیون مشترک» عبارت‌اند از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، نماینده اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران. با این ترکیب، رای‌ ایران در این کمیسیون حداکثر 3 رای خواهد بود و قاعدتا روش پیشنهادی ایران حداکثر 3 رای خواهد داشت؛ بنابراین آمریکا با همراهی متحدین سنتی خود می‌تواند بازدید از محل‌های نظامی را به عنوان تنها راهی که می‌تواند نگرانی آژانس را برطرف کند در این کمیسیون به تصویب برساند و ایران ملزم خواهد بود ظرف سه روز امکان بازدید از مکان‌های نظامی را برای آژانس فراهم کند.

*************************************

روزنامه قدس ***

هشدار آمریکا به «پ ک ک»

مشرق: آمریکا با حمایت دوباره از ترکیه، از گروه افراطی پ ک ک خواست به خشونتهای اخیر پایان دهد و مذاکرات صلح با دولت ترکیه را از سر گیرد.

 

بازارها در برزخ پس از توافق

گروه سیاسی: خبرها بیانگر این است که پس از توافق هسته ای، وضعیت بازارهای مختلف در کشورهنوز مشخص نیست. به گفته کارشناسان، با توجه به احتمال ورود گسترده کالاها به کشور، بازارها همچنان در برزخ به سر می‌برند واین وضعیت تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

پخش مستند «ایرانی‌های مرتد» از شبکه افق

تسنیم: مستند «ایرانی‌های مرتد» به کارگردانی حمید عبدا... زاده و تهیه ‌کنندگی عرفان طالبی با موضوع مصاحبه با یکی از سران گروه تروریستی داعش از شبکه «افق» سیما آماده پخش شد. در این فیلم با یکی از سران داعش که در اجرای حکم اعدام 1700 سرباز عراقی دست داشته، مصاحبه شده است. عنوان «ایرانی های مرتد» طبق گفته کارگردان فیلم، براساس تفکر و شناختی است که داعش از ایرانی‌ها دارد.

 

واکنش زاکانی به تکذیب صالحی

جهان: زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای صالحی اظهارات خود را در مورد توافق در یک جلسه با حضور تعدادی از نمایندگان مطرح کرد که هنگام حضور وی این نمایندگان را با رئیس سازمان انرژی اتمی رو در رو می‌کنم تا به خاطر بیاورد که چه گفته است.

 

مخالفان توافق ۴ درصد هستند

تابناک: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان گلستان گفت: که در یک نظرسنجی میزان کسانی که با توافق هسته‌ای مخالفت داشتند، چهار درصد بود.

مراقب شطرنج «برره‌ای» آمریکا باشیم!

فارس: عزت ا... ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا وسیما در واکنش به اظهارنظر رئیس جمهور که گفته بود فقط موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی می‌شوند، ممنوع است، در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: باتجربه و سابقه‌ مختصری که در این زمینه دارم معتقدم صرفاً به کلمه‌ طراحی نباید قناعت کرد. قاعده بازی نباید دست حریف باشد و الا به هر بهانه تک‌روی خواهد کرد. مثلا خواهد گفت موشک ٢ یا ٣ هزار کیلومتری که کلاهک هسته‌ای حمل نکند که به درد نمی‌خورد!! منظور ما موشک کاتیوشا (٢٠ کیلومتری) بوده است! وی در پی نوشت مطلبش آورده است: شیرفرهاد (مهران مدیری) در شطرنج برره‌ای، مهره‌ اسب را ٦ خانه جلو می‌برد و در مقابل اعتراض حریف که یادآوری می‌کرد که قاعده‌ حرکت این مهره فقط ٣ خانه است، می‌گفت: «اسب اگر اسب باشه، ٦ تا خونه هم می‌پره»!! (با لحن برره‌ای بخوانید!) چنان هم حق به جانب می‌گفت که واقعاً باید پاسخ قانع‌کننده‌ای می‌شنید.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* منابع یمنی برای نخستین بار اسنادی را از پرداخت دستمزدهای بسیار بالای عربستان سعودی به مزدوران خود در یمن فاش کردند. به گزارش العالم، منابع یمنی تاکید کردند این اسناد محرمانه‌ که برای نخستین بار منتشر شده است، حاوی جزییات و اسامی مزدورانی است که از عربستان حقوق می‌گیرند. نام حدود 2700 شخصیت سیاسی و قبیله‌ای و نظامی و روزنامه‌نگار یمن ماهانه 56 میلیون ریال سعودی از وزارت دفاع عربستان و کمیته‌های ویژه این کشور دریافت می‌کنند، در روزنامه‌ها فاش شده است. علی عبدالله صالح، در گذشته ماهانه 40 میلیون ریال سعودی دریافت می‌کرد و حقوق ماهانه سایر افراد بین 5000 ریال تا 000/000/10 ریال سعودی می‌باشد.

* مسئولان بلندپایه اروپائی که این روزها به تهران سفر می‌کنند یا به نحوی به ایران چراغ سبز نشان می‌دهند، در کنار اهداف اقتصادی خود یک خواسته سیاسی را نیز دنبال می‌نمایند که عبارتست از تغییر سیاست‌های ایران در منطقه. وزیر خارجه ایتالیا که در روزهای گذشته با مقامات ایرانی دیدار داشت از آنها پرسید آیا ایران حاضر است در کشورهای منطقه دخالت نکند؟ فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز سه شنبه گفت لندن امیدوار است تهران پس از توافق هسته‌ای رویکردهای منطقه‌ای خود را اصلاح کند. هاموند در مصاحبه با شبکه سعودی الحدث در پاسخ به سئوالی در مورد «نگرانی‌ها» در برخی از کشورهای عربی در مورد تبعات توافق هسته‌ای، گفت: «این یک توافق خوب است و اطمینان دارم که تسلیحات هسته‌ای را از دسترس ایران دور می‌کند، که این همواره نیت اصلی ما بوده است. من در عین حال درک می‌کنم که شرکا و متحدانمان در خلیج (فارس) در مورد رفتارهای ایران، فراتر از مسئله هسته‌ای، نگرانی‌هایی دارند.» مسئولان ایرانی در پاسخ به این قبیل ادعاها با صراحت گفته‌اند این غربی‌ها هستند که در امور کشورهای منطقه دخالت و از تروریسم حمایت می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران همواره به کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم کمک کرده و خواهان خودداری کشورهای اروپائی و آمریکا از دخالت در این کشورهاست.

*************************************

روزنامه خراسان ***

جهان نيوز مدعي شد

شنيده هاي خبرنگاران حاکي از آن است که علت تاخير در اجراي حکم مهدي هاشمي بيماري ديسک کمر عفت مرعشي، مادر اوست که براي عمل جراحي به کشور سوئيس سفر کرده است و ظاهرا قرار است پس از بازگشت وي، اين حکم اجرايي شود.

 

سايت ميدان 72 مدعي شد

رامبد جوان گفت: من گفته ام از همه دعوت مي کنم ولي الان زود است. حتي برنامه اي هم دارم که از آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور سابق کشورمان دعوت کنم.

 

انتخاب نوشت

حيدري وکيل مدافع محمود احمدي نژاد اظهار کرد: آقاي اشرفي اصفهاني حتي يک دليل کوچک هم براي اظهارات خود ندارد تا بتواند به سازمان بازرسي کل کشور يا هر مرجع ديگري ارائه کند؛ بنابراين عليه ايشان به دليل انتشار اکاذيب و افترا طرح شکايت مي کنيم.وي گفت: همانطور که پيشتر نيز اعلام کرده بوديم شکايت از افترا زنندگان و منتشرکنندگان اکاذيب ادامه خواهد داشت.اين درحالي است که اشرفي اصفهاني در گفت و گو يي، در مورد شکايت محمود احمدي نژاد از وي گفت: ما پاسخ کامل براي اين شکايت ها داريم که به وقت مناسب آنها را ارائه خواهيم داد و براي پاسخگويي مفصل در اين زمينه آمادگي داريم مستندات لازم را در جلسات دادگاه نشان دهيم.

 

تابناک مدعي شد

دبير انجمن شرکت هاي هواپيمايي از آمادگي کامل ايرلاين ها براي برقراري پرواز مستقيم ايران-آمريکا خبر داد. مقصود اسعدي ساماني تصريح کرد: برقراري پرواز مستقيم ايران-آمريکا منوط به برقراري روابط سياسي و ديپلماسي و همچنين موافقت نامه هاي دوجانبه براي اين امر است.

 

جام جم آنلاين خبرداد

حميد رسايي مديرمسئول 9 دي در جديدترين مطلب شخصي اينستاگرامش نوشت: از زماني که خبر توقيف ۹ دي منتشر شده، چند رسانه فارسي زبان خارجي براي مصاحبه درباره توقيف ۹ دي تماس گرفته اند و من طبق معمول، حاضر به گفت وگو با آنها نشدم.وي در باره دليل اين مصاحبه نکردن مي گويد: دليل آن روشن است چون نمي خواهم به اندازه يک مصاحبه هم به آنها مشروعيت بدهم هر چند دولت محترم با کليدش دهان ما را قفل کند و دهان BBC را باز کند!روز گذشته وقتي از بي بي سي و راديو زمانه و... براي اين موضوع درخواست مصاحبه کردند، پاسخم همين بود: شما دشمن ملتم هستيد و دعواي من با دولت يازدهم، دعواي خانوادگي است.

************************************

روزنامه ایران******

انتظار طولانی طرح «تعریف‌ جرم ‌سیاسی»

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس خبر داد که «رسیدگی به طرح تعریف ‌جرم‌ سیاسی در کمیسیون قضایی‌ و حقوقی مجلس به پایان رسیده و همچنان در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد.» محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سؤالی پیرامون طولانی شدن روند رسیدگی به طرح جرم سیاسی در مجلس گفت: «اگر قرار باشد طرح زودتر به نتیجه برسد، باید برای تغییر دستور صحن و رسیدگی پیش از موعد به این طرح اقدام شود.»

اشرفی اصفهانی: مستندات را در دادگاه ارائه می‌کنیم

رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری گفت: «احمدی‌نژاد و اطرافیانش بدانند با این فضاسازی‌ها به جایی نمی‌رسند.» حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در مورد شکایت محمود احمدی‌نژاد از وی تصریح کرد: «ما پاسخ کامل برای این شکایت‌ها داریم که به وقت مناسب آنها را ارائه خواهیم داد و برای پاسخگویی مفصل در این زمینه آمادگی داریم مستندات لازم را در جلسات دادگاه نشان دهیم.» رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری تأکید کرد: «ما مثل آقایان به دنبال سوء استفاده و فرصت‌طلبی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیستیم.»

موافقت یهودیان ایران با توافق

نماینده کلیمیان در مجلس  گفت: «کلیمیان ایران به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر جامعه ایران، سرنوشت مشترکی با تمام ایرانیان برای خود قائلند و هر موضوعی که به نفع ایرانیان باشد، به نفع جامعه کلیمیان هم خواهد بود و بالعکس و بر این اساس ما موافق این توافق هستیم.» «مره صدق» در گفت‌و‌گو با «عصر ایران» با اشاره به برگزاری جلسات اخیر بین یهودیان امریکا با رئیس جمهوری این کشور تأکید کرد: «اکثریت یهودیان امریکا صلح‌طلب و حامی توافق ایران و 1+5 هستند اما اقلیتی که کارخانه‌های اسلحه‌سازی و رسانه‌ها را در اختیار دارند و جنگ‌طلب و افراطی به شمار می‌روند، با این توافق مخالف‌اند و به علت داشتن نفوذ و رسانه سعی می‌کنند همه یهودیان امریکا را مخالف توافق جلوه دهند در حالی که براساس اطلاعاتی که ما داریم، بدنه اصلی یهودیان امریکا موافق توافق‌اند.»

تکذیب سفر وزیر دفاع عربستان به تهران

یک «مقام آگاه» در سفارت عربستان در تهران اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وزیر دفاع عربستان به تهران را موثق ندانست. وی به ایسنا گفت: «به ما تا این لحظه در این ارتباط اطلاعی داده نشده است.» در چند روز اخیر برخی منابع خبری به نقل از یک فعال «توییتر» عربستانی مدعی شده بودند وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد این کشور قصد دارد که بزودی راهی ایران شود.» در همین حال، «احمد عبدالعزیز قطان» سفیر عربستان در مصر گفت: «ما مصمم به مقابله با ایران هستیم، البته عربستان هیچ گاه به دنبال یک جنگ تمام عیار نیست.»

درآمد 30 میلیارد دلاری کاسبان تحریم

رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: «به علت تحریم‌های موجود سالانه بین ۲5 تا ۳۰ میلیارد دلار از ارز کشور به دلالان و واسطه‌ها بابت واردات کالاها پرداخت می‌شد که بعد از توافق، این روند متوقف خواهد شد.» به گزارش «تابناک»، علی فاضلی طی سخنانی در نشست «بررسی فرصت‌ها، تهدید‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از تفاهمنامه 1+5» که با حضور صاحبنظران اقتصادی و رؤسای اتحادیه‌های صنفی در سالن اجتماعات اتاق اصناف ایران برگزار شد، افزود: «حذف واسطه‌ها و جلوگیری از خسارت ۲5 تا ۳۰ میلیارد دلاری ناشی از واردات کالاها در زمان تحریم، کمترین دستاورد توافق هسته‌‌ای است.»

حمید بقایی با وکیلش ملاقات کرد

حمید بقایی که حدود دوماه از بازداشت او می‌گذرد صبح روز سه‌شنبه با وکیل مدافع خود ملاقات کرد. در بخش‌هایی از متنی که دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم در اختیار «ایسنا» قرار داده ،وکلای بقایی با ابراز ناخرسندی خود از روند رسیدگی قضایی نسبت به این پرونده،خواستار تسریع رسیدگی به آن شدند.

************************************

 روزنامه جام جم **

مجوز یک‌هفته‌ای وزارت ارشاد به بی.بی.سی

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور مجوز یک هفته‌ای فعالیت برای بخش جهانی بی.بی.سی در ایران خبر داد و گفت: با این حال، دفتر بی.بی.سی فارسی همچنان اجازه فعالیت ندارد.

او در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مجوز صادره برای بخش جهانی بی.بی.سی با توجه به تقاضای ارائه شده و با رعایت همه جوانب و مقررات و شئونات خبری بوده است. با این حال فارس نوشته افزون بر بی.‌بی.‌سی برای 16 رسانه غربی دیگر نیز مجوز فعالیت در مرداد صادر شده است.

نوش‌آبادی در گفت‌وگو با میزان نیز با اشاره به اعطای مجوز به بی.بی.سی برای تهیه گزارش درباره مسائل هسته‌ای گفت: این مجوز در چارچوب مقررات و شئونات جمهوری اسلامی ایران داده شده که گزارش‌های تهیه شده باید به دور از سیاه‌نمایی و دروغ‌پردازی باشد.

او بیان کرد: برای فعالیت آنها نیروی انتظامی مکانی را در نظر گرفته و رفت و آمد آنها کنترل می‌شود و اجازه فعالیت کاملا آزاد را ندارند.

همزمان محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره از وزارتخانه‌های اطلاعات و ارشاد خواست بر فعالیت BBC در ایران با دقت نظارت کنند.

 

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به شیخ‌الازهر

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در نامه‌ای به شیخ الازهر گفت: همه مراجع و برخی فضلای شیعه از دشنام و بدگویی به برخی صحابه برائت می‌جویند.

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در پاسخ به سخنان و بحث‌های دکتر احمد طیب، در ماه مبارک رمضان درباره عقاید شیعیان و لزوم وحدت شیعه و سنی و نیز دعوت وی از علمای تشیع و تسنن برای برگزاری نشست علمی در الازهر اظهار کرد: ما بر این باوریم که برخی نکات بیان شده از سوی جنابعالی در این برنامه تلویزیونی درخصوص باورها و اعتقادات شیعه، قابل بحث و مناقشه است، همچنین با وجود احترام فراوانی که برای جنابعالی قائل هستیم، بر این باوریم که طرح این مطالب از طریق رسانه‌ها، موجب افزایش اختلافات میان شیعه و سنی می‌شود و بسیاری از دشمنان اسلام همین مطالب را دستمایه اهداف خودشان خواهند کرد؛ ای کاش، این مسائل در جلسات علمی و غیرعلنی و با حضور علمای دو مذهب شیعه و سنی، طرح و بررسی می‌شد، نه در رسانه گروهی.

 

حقوق ماهانه مرتضوی در تامین اجتماعی چقدر بود؟

مجتبی نظری، وکیل سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با تسنیم درباره این‌که آیا در پاسخ به استعلام دادگاه، میزان حقوق دریافتی مرتضوی که مدعی است جلوی آن توسط وزیر تعاون گرفته شده، مشخص شده است یا خیر، گفت: آقای مرتضوی تا آخرین روزی که در تامین اجتماعی بوده، ماهانه هفت میلیون و 590 هزار تومان حقوق دریافت کرده است. خودش می‌گوید این مبلغ مساعده است. اگر این مبلغ مساعده است پس 90 هزار تومان چیست؟ در مساعده‌ها ارقام و اعداد رُند هستند.

 

بیانیه آمریکا و اعراب درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای

وزارت خارجه آمریکا بیانیه مشترک نشست وزیران خارجه آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، وزیران در این بیانیه توافق‌نامه هسته‌ای وین از جمله محدودیت‌هایش، شفافیت، ‌پادمان‌ها، دسترسی به تاسیسات اعلام شده یا اعلام نشده، سازوکار اجرا و پیامدهای منطقه‌ای‌اش را به طور مفصل بررسی کردند.

آنها با تاکید بر موضع قبلی خود یعنی حمایت از یک توافق جامع و قابل راستی‌آزمایی که به طور کامل دغدغه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مدنظر قرار می‌دهد و به نفع کشورهای شورای همکاری، آمریکا و منطقه است، خاطرنشان کردند برنامه جامع اقدام مشترک، وقتی به طور کامل اجرا شود، به امنیت بلندمدت در منطقه منجر می‌شود.

 

هاشمی: افراط و تفریط همیشه به ما آسیب زده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که افراط و تفریط، همیشه به ما ضربه زده است، گفت: یک عده انسان تنبل که نماد تفریط هستند و یک عده تندروی بی‌ترمز به عنوان نماد افراط، همیشه به ما آسیب رساندند؛ البته وجود این دو قشر در دوره‌های مختلف، بی‌تاثیر نبوده است. به گزارش فارس، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش گفت: تابوی مذاکره با آمریکا شکست، اما مخالفان آن هنوز هم دست و پا می‌زنند.

 

تکذیب توییتری ادعای جمهوری‌خواهان

ونسا کری، دختر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در توییتر، خبر چند رسانه‌‌ آمریکایی هوادار جمهوری‌خواهان در مورد حضور مهدی ظریف، پسر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مراسم عروسی‌اش با بهروز والاناهید در سال ۲۰۰۹ را رد کرد.

به گزارش آنا، وی نوشته است: «پسر ظریف ساقدوش داماد (شوهرش) نبوده و اصلا جشن عروسی برگزار نشد، شرمنده که بعضی‌ها را ناامید می‌کنم.»

پیشتر نیز یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه، ادعای یک سایت آمریکایی در مورد حضور فرزند وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم ازدواج فرزند وزیر امور خارجه آمریکا را خبرسازی محض دانسته بود.

 

فرمانداران غیرهمسو کنار گذاشته می‌شوند

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور گفت: از حدود دو ماه پیش کار ارزیابی عملکرد فرمانداران به صورت جدی آغاز شده و کسانی که در این ارزیابی‌ها همسو با دولت نباشند یا برنامه‌هایشان منطبق با دولت نباشد از سمت خود کنار خواهند رفت.

او به تسنیم گفت: ‌اکنون از 430 فرماندار، حدود ٣٢ فرماندار از دولت قبل باقی مانده‌اند که آقای مقیمی، معاون سیاسی وزیر دستور دادند هرچه سریع‌تر عملکرد آنها نیز ارزیابی شود تا کسانی که سیاست‌های دولت را قبول ندارند یا برنامه‌هایشان در این راستا نیست از این سمت کنار بروند.

 

جلسه 6 ساعته رسیدگی به پرونده حادثه شیراز

وکیل علی مطهری با اشاره به این مطلب که اولین جلسه رسیدگی به پرونده حادثه شیراز شش ساعت طول کشید گفت: جلسه بعدی دادگاه ۲۶ مرداد برگزار می‌شود.

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر افزود: با توجه به این‌که در این پرونده 11 متهم وجود دارد و به لحاظ گستردگی موضوعات، فرصت نشد همه متهمان و وکلایشان صحبت کنند. تنها وکلای سه نفر از متهمان که جزو افراد دانشگاهی هستند دفاعیاتشان را اعلام کردند و بقیه متهمان که حمله‌کنندگان به حساب می‌آیند دفاعیاتشان به جلسه بعدی موکول شد.

 

واکنش صالحی به اظهارات زاکانی

علی‌اکبر صالحی، رئیس ‌سازمان ‌انرژی ‌اتمی عصر دیروز در حاشیه نشست مرکز الگوی ایرانی اسلامی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که واکنش شما به اظهارات علیرضا زاکانی، نماینده مجلس که به نقل از شما گفته است «دعا کنید برجام به‌هم بخورد»، گفت: آقای‌زاکانی را می‌شناسم، اما با توجه به این‌که توفیق آشنایی از نزدیک و صحبت درگوشی خاصی با ایشان را ندارم، احتمالا این دیدار را در خواب دیده‌اند.

به گزارش انتخاب، او به کنایه گفت:‌ جالب اینجاست همان روزی که بنابر ادعای آقای زاکانی من به ایشان گفته‌ام دعا می‌کنم که برجام به هم بخورد پسر آقای ظریف در مجلس عروسی فرزند آقای جان کری بوده و همزمان آقای عراقچی هم حرف‌های دیگری زده است که این صحبت‌ها باورنکردنی است.

 *********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات