صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۱۹

اخبار و تحلیل های روزانه 28 مهرماه

دم خروس ادعاهای حقوق بشری غرب

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دیروز در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج 94، ضمن تلخ و حیرت‌انگیز خواندن فاجعه منا، به چند نکته مهم اشاره کردند؛ از جمله مسئول‌دانستن دولت سعودی در قبال جان‌باختن هفت هزار مسلمان، تأکید بر پیگیری قاطع این فاجعه از سوی دستگاه دیپلماسی و سازمان حج، انتقاد از اعتراض‌نکردن دنیای اسلام به دولت سعودی، تأکید بر سیاسی‌نبودن این مسئله، انتقاد از سکوت دولت­ها، به ویژه دولت­های غربی و سازمان­های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ، پیگیری و زنده نگه‌داشتن این موضوع مهم از سوی سازمان حج و تشکر از زحمات دلسوزانه مسئولان حج کشور که این موارد اصلی‌ترین محورهای بیانات ایشان در این دیدار بود. در واقع، این فاجعه همانند موارد بی‌شمار دیگر، رویکرد گزینشی و معیارهای دوگانه حقوق بشر غرب را نشان داد. به تعبیر بهتر، بایکوت رسانه­ای فاجعه منا از سوی کشورهای به اصطلاح طرفدار حقوق بشر و سکوت سازمان­های مدعی حقوق بشر در قبال این فاجعه، بار دیگر پرده از چهره تزویر ادعاهای حقوق بشری غرب کنار زد و نشان داد، سازمان‌های مدعی نیز از کارآمدی لازم برخوردار نیستند. به عبارت دیگر، انفعال و سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال فاجعه منا، پازل دروغین ادعاهای آنان را کامل‌تر کرد؛ بدین معنا که دولت­های مستکبر غربی که ضمن سکوت در مقابل جنایت­های رژیم کودک­کش در فلسطین، جنایت­های عربستان در یمن و بحرین، جنایت­های گروهک­های تروریستی و... از آنها حمایت نیز می‌کنند، با سکوت در قبال فاجعه منا تناقض ادعاهای خود را به کمال رساندند. از این رو، در اینجا این مسئله مطرح می‌شود که غرب و سرکرده آن، یعنی شیطان بزرگ چگونه می­تواند کشورهای دیگر را به نقض حقوق بشر متهم کند!!

ابعاد روابط ایران و اتحادیه اروپا پس از برجام

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 20 اکتبر 2015 (28 مهر) در مقاله‌ای به اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای ایران و تأثیرات آن بر روابط ایران و اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: منتقدان توافق هسته‌ای ایران از دولت اوباما می‌خواهند به سرعت محدودیت‌هایی را در زمینه برداشته‌شدن تحریم‌ها اعمال کند تا از گسستگی ائتلاف بین‌المللی که ایران را به میز مذاکره کشاند، جلوگیری کند. با اجرایی‌شدن برجام در 18 اکتبر، منتقدان نگران این هستند که ورود شرکت‌های اروپایی به بازارهای ایران گسترش یابد و از کنترل خارج شود. آنها می‌گویند جداسازی تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای دشوار است؛ به ویژه آنکه باید میان آمریکا و اتحادیه اروپا همکاری گسترده‌ای در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: «امانوئلا وتولنگی» عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید:‌« آینده رژیم تحریم‌ها واقعاً به قاطعیت مقامات آمریکایی در این بازی بستگی دارد؛ زیرا می‌تواند بر موضع‌گیری اروپایی‌ها تأثیر بگذارد... در صورتی که اروپایی‌ها احساس کنند پیامدهای چندانی بر‌ای‌شان نخواهد داشت و اقدام چندانی علیه آنها صورت نگیرد، آنها بی‌شک مرزهای تحریم و محدودیت را درخواهند نوردید». سناتور «جین شاهین» دموکرات ارشد عضو میز روابط خارجی امور اروپا ماه گذشته به سفرای فرانسه، بریتانیا و آلمان نوشت: «به شدت معتقدم قدرت و اتحاد ائتلاف فراآتلانتیک نقشی مثبت در موفقیت بلندمدت این توافق ایفا خواهد کرد... برجام دربرگیرنده مشوق‌های فراوان برای ایران است تا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند؛ اما واکنشی متحد و یکپارچه به هرگونه پایبندنبودن ایران، بهترین راه برای تضمین موفقیت بلندمدت این توافق است».

در پایان مقاله آمده است: «مطابق مفاد توافق، آمریکا و اروپا قرار است تحریم‌های هسته‌ای خود را تعلیق کنند، البته مشروط به اینکه ایران گام‌های اعتمادساز خود را مطابق توافق بردارد که این فرایند شش ماه یا بیشتر به طول خواهد انجامید. با وجود این، آمریکا قطعاً دسته‌ای از تحریم‌های ضدایرانی خود را که هدفش تنبیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم،‌ نقض حقوق بشر و تحقیقات موشک‌های بالستیک است، حفظ خواهد کرد».

تبریک و تهدید با بهانه برجام

پس از طی مراحل قانونی تصویب برجام در ایران و آمریکا، سرانجام برجام با بیانیه مشترک ظریف و موگرینی، وارد مرحله تازه‌ای شد. گام تازه‌ای که بازتاب‌ها و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت؛ علی لاریجانی در سخنانی هشدار داد، اگر غربی‌ها به وعده خود در لغو تحریم‌ها عمل نکنند، پاسخ درشت و سختی از ملت ایران می‌گیرند؛ اما در آن سو «آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه مجازی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: روز پذیرش‌تان مبارک! جان کری نیز با بیان اینکه تحریم‌ها تا انجام تمام تعهدات ایران و تأیید آژانس لغو نخواهد شد، تأکید کرد: «با اعمال دوباره تحریم‌ها و ابزارهای دیگر مانع تقلب ایران خواهیم شد».

اما رسانه‌ها نگاه متفاوتی به موضوع داشتند و چگونگی فرایند اجرای برجام را بررسی کردند؛ روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای تودی» درباره توقف تحریم‌ها براساس نظر آژانس نوشت: «هیچ تاریخی برای روز اجرا تعیین نشده است. براساس توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک معروف است، آغاز اجرا تنها از زمانی خواهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند، ایران به وظایف خود در خصوص کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، برچیدن دو سوم سانتریفیوژها و توقف ساخت تأسیسات جدید هسته‌ای عمل کرده است». سخنانی که نشان می‌دهد، همچنان جامعه ایران باید در انتظار رفتار عادلانه و صادقانه آژانس بماند؛ انتظاری که در گذشته هرگز برآورده نشده است.

تحریم های ایران را تشدید کنید

akhbar-1«رابرت منندز» سناتور ایالت نیوجرسی آمریکا به تازگی با ارسال نامه‌ای به «جان کری» وزیر خارجه این کشور، تشدید تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آزمایش موشک عماد را خواستار شد. به گزارش «هیل»، این سناتور آمریکایی از وزیر خارجه درباره «گام‌های معناداری» که دولت در واکنش به اقدام موشکی ایران اتخاذ خواهد کرد، توضیح خواسته است. منندز در این نامه می‌نویسد: «حکومت ایران، خط و نشانی کشیده که نشان می‌دهد این کشور تنها به‌طور سلیقه‌ای به برخی از تعهداتش در زمینه برنامه تسلیحاتی تحریم‌ شده‌اش عمل خواهد کرد». در ادامه نامه منندز آمده است: «این نامه را نوشته‌ام تا به شما پیشنهاد کنم از اختیارات دولت به منظور اعمال تمامی تحریم‌هایی که در دسترس دارید، برای جریمه‌کردن ایران استفاده کنید». گفتنی است، موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است، به تازگی با موفقیت آزمایش شده است.

امیدهای غرب به دو انتخابات ایران

 akhbar-2روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی با موضوع انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نوشت: مقامات غربی و آمریکایی امیدوارند، توافق هسته‌ای به ورود اصلاح‌طلبان ایران به مجلس بینجامد. در این گزارش که با رویکرد القای جنگ قدرت در ایران نگاشته شده، آمده است: به اعتقاد مقامات غربی که با دقت آماده‌سازی برگزاری انتخابات در ایران را دنبال می‌کنند، دو انتخابات پیش رو می‌تواند آینده سیاسی ایران را تعیین کند. به نوشته «جی سالمون» تصویب مجوز اجرای توافق هسته‌ای در مجلس موجب شد تا در غرب این امیدواری ایجاد شود که رئیس‌جمهور میانه‌رو ایران، در حال به دست‌آوردن حمایت سیاسی در ایران است. این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام اروپایی نوشته است: «انتخابات‌های پیش رو، آینده سیاسی ایران را رقم می‌زند. هنوز مشخص نیست که اوضاع به کدام سو می‌رود». در همین گزارش آمده است: «مقامات آمریکایی در محافل خصوصی گفته‌اند، امیدوارند توافق به تقویت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس منجر شود».

اخبار کوتا

Description: akhbar-kootah-1«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه دربااه تبادل اورانیوم گفت: درباره ذخایر غنی‌شده دو گزینه وجود دارد؛ یکی از گزینه‌ها رقیق‌سازی و دیگری فروش مواد اتمی به یک خریدار و خرید اورانیوم طبیعی به جای آن است. ما مذاکرات خوبی داشته‌ایم و فکر می‌کنم به جای رقیق‌سازی، می‌توانیم تبادل کنیم. این گزینه در حال بررسی است و ما امیدواریم که عملی شود.

Description: akhbar-kootah-2«علی‌محمد غریبانی» رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره ریاست آقای عارف بر این شورا اجماع صددرصدی دارند و تاکنون صحبتی در زمینه ریاست فرد دیگری در این شورا مطرح نشده است.

Description: akhbar-kootah-3«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن هشدار نسبت به فروپاشی خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] تأکید کرد: «مداخله» نظامی روسیه در سوریه جدیدترین عوارض از هم‌فروپاشی نقش آمریکا در حفظ ثبات خاورمیانه است؛ نقشی که آمریکا از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973، آن را ایفا کرده است.

Description: akhbar-kootah-4فائزه هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با یک تلویزیون اینترنتی خارج از کشور، حکم محمدعلی طاهری، سرکرده فرقه انحرافی عرفان حلقه را زیرسؤال برد. وی با بیان اینکه اطلاع چندانی از ماجرای عرفان حلقه و مسائل آن ندارد، حکم صادره را زیرسؤال برد. البته وی پاسخ نداد که وقتی تصریح می‌کند از عرفان حلقه و ماجرای طاهری اطلاعات چندانی ندارد، چگونه حکم صادره برای او را زیرسؤال می‌برد و تفکرات طاهری را فرصتی جهانی برای ایران می‌داند!

Description: akhbar-kootah-5وزیر خارجه عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد که ایران با تغییر سیاست‌هایش از دخالت در امور کشورهای منطقه خودداری کند و در عین حال تهدید کرد، ریاض حتی آماده مقابله نظامی با اقدامات ایران است. عادل الجبیر در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان ادعا کرد: «ما امیدواریم ایران سیاست‌هایش را تغییر دهد و دخالت در امور کشورهای منطقه، از جمله سوریه، یمن، عراق و لبنان را متوقف کند».

Description: akhbar-kootah-6«ولفگانگ نیومن» رئیس بنیاد جهانی انرژی در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران گفت: بنیاد جهانی انرژی به منزله بزرگ‌ترین مرجع ارزیابی و حمایت‌کننده از طرح‌های محیط زیستی، پروژه فاضلاب تهران را یکی از 15 طرح برتر جهان به منظور دریافت جایزه جهانی انرژی مطرح کرده است. هر سال بانک جهانی، وام با بهره کمی را به میزان 30 میلیارد دلار برای این‌گونه پروژه‌ها در نظر می‌گیرد که پس از آغاز تحریم‌ها، بانک جهانی وام 145 میلیون دلار به پروژه فاضلاب تهران را قطع کرد.

Description: akhbar-kootah-7پس از آنکه مشخص شد ادعای بابک زنجانی مبنی‌بر واریز چهار میلیارد یورو از وجوه حاصل از فروش نفت به حساب بانک مسکن واهی است، در ادامه پیگیری‌ها برای وصول مطالبات، بابک زنجانی یک فقره ضمانتنامه بانکی مؤسسه مالی و اعتباری توسعه، به مبلغ 80 هزار میلیارد ریال به نفع شهرداری تهران ارائه کرد و اظهار داشت: شهرداری متعهد شده است در قبال این ضمانت‌نامه، بدهی به شرکت ملی نفت را تضمین کند.

 Description: akhbar-kootah-7براساس آنچه در روزنامه رسمی ثبت شده، شرکت مک‌دونالد برای 10 سال، علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رسانده است.     مک‌دونالد که یکی از اصلی‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌رود، به منزله نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات