صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۸۸

اخبار و تحلیل های روزانه 5 آبان ماه

دانلود    اخبار و تحلیل های روزانه 5 آبان ماه- word

حرف روز/ مسافر بيگانه
جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي، صحنه تذکر برخي نمايندگان به وزير امور خارجه بود؛ از جمله اين افراد احمد سالک‌کاشاني، نماينده مردم اصفهان بود که در پايان جلسه علني دیروز در تذکري به وزير، برجام را بستر نفوذ در کشور دانست و نسبت به حضور «جک استراو» وزير خارجه اسبق انگليس در شهرهاي اصفهان و شاهين‌شهر تذکر داد. به تعبير وي، از زماني که لانه جاسوسي انگليس در تهران باز شده، امکان نفوذ جاسوسان در لايه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي بیشتر شده است.
استراو در دهه 1380 وزیر خارجه انگليس بوده و در اتخاذ سياست‌هاي خصمانه عليه جمهوري اسلامي و ملت ايران سهم داشته است. وي که از روز يکشنبه هفته گذشته به همراه خانواده خود وارد ايران شده و تاکنون به شهرهاي تهران، يزد، اصفهان و شيراز سفر کرده است، همان کسي است که در کارنامه خود فشار عليه جمهوري اسلامي ايران در پرونده هسته‌اي را به ثبت رسانده است.
اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد که پس از هشدار جدي و مستمر مبني‌بر خطر نفوذ دشمن در کشور، به ویژه در عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي، حساسيت‌هاي جامعه نسبت به اين مسئله افزايش يافته و سبب شده است تا در روزهاي گذشته شاهد اعتراضات مردمي و دانشجويي نسبت به حضور وي در کشور باشيم.
در اين بين، اهداف دعوت‌کنندگان و برنامه‌ريزان حضور چنين افراد سياسي با سوابق سياه عليه ملت ايران، مبهم و نامعلوم و پرترديد است و گويا آنها به دنبال حساسيت‌زدایي و محک جامعه نسبت به حضور بيگانگان در کشور هستند. بی‌شک، چنين تصميماتي از يک‌سو موجب ايجاد اختلاف و دودستگي در کشور شده و از سوي ديگر، بدبيني به وزارت خارجه و دستگاه ديپلماسي را به همراه خواهد داشت؛ لذا تجديدنظر در چنين سياست‌هاي مبهمي ضروري به نظر مي‌رسد.

ترجمه/ ابعاد حضور نظامی ایران در سوریه
گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی «نیویورکر» 27 اکتبر 2015 (5 آبان) در مقاله‌ای به ابعاد حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه پرداخت و نوشت: «ایران دیگر مداخله خود در جنگ داخلی سوریه را نفی نمی‌کند. دو تن از سرداران سپاه، ماه جاری در سوریه کشته شدند و تعداد کشته‌های ایرانی در این جنگ افزایش یافته است. هفته گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد، تعداد کشته‌های ایرانی طی دو روز هشت نفر بوده است. ایران مجبور شده است، وجود تلفات خود در سوریه را تأیید کند و مطابق برخی گزارش‌ها، آمار کشته‌های ایرانی از زمان مداخله جمهوری اسلامی ایران رو به افزایش است.»
در ادامه مقاله آمده است: «برای سردار حسین همدانی که 8 اکتبر کشته شد، مراسمی رسمی برگزار گردید و رهبر ایران شخصاً برای تسلیت به خانه سردار همدانی رفت. مطابق گزارش هفته‌نامه دفاعی «جینز»، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، تعداد نیروهای ارتش سوریه به نصف رسیده است. اسد به طور فزاینده‌ای برای تدوین راهبرد به رهبران ایران متکی است و روی حزب‌الله در حکم نیروی دست‌نشانده ایران حساب می‌کند تا نیروهای تازه‌نفس به سوریه بفرستد. سردار همدانی قهرمان جنگ ایران و عراق بود و کشته شدن وی ضربه نظامی جدی برای ایران به شمار می‌رود. سال 2013 نیروی قدس به سازمان‌دهی نیروهای شبه‌نظامی دفاع ملی سوریه کمک کرد که در حال حاضر، با حداقل 70 هزار نیرو به کمک ارتش ضعیف‌شده اسد آمده است.»
در پایان مقاله آمده است: «همکاری روسیه با ایران در سوریه بیشتر جنبه تاکتیکی دارد و نه راهبردی. کمک‌های ایران نیز از زمان تسلط دولت اسلامی (داعش)، جبهه النصره و سایر افراط‌گرایان سنی بر بخش‌های مهمی از سوریه و عراق افزایش یافته است. طی ماه گذشته، صدها مستشار نظامی ایران به سوریه رفته است. رسانه‌های خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] نیز مدعی شده‌اند، سرلشکر قاسم سلیمانی ماه جاری به منظور سازمان‌دهی حملات جدید اطراف حلب به سوریه سفر کرده است.»

اخبار

اعتراض پشت اعتراض!
باز هم اعتراض به مدیریت ضعیف «معصومه ابتکار» و این‌بار از سوی کارمندان سازمان محیط زیست! رئیس سازمان محیط زیست که پیش از این به دلیل جنجال‌‌سازی در زمینه بنزین تولید داخل، بی‌توجهی به پدیده گرد و خاک در استان‌های جنوبی، اعطای مجوزهای غیرقانونی شکار به اتباع خارجی و... با اعتراضات گسترده مردمی روبه‌رو شده بود، این‌بار اعتراض کارمندان سازمان محیط زیست را پیش روی خود می‌بیند. معترضان با در دست‌داشتن دست‌نوشته‌هایی با جملاتی، مانند «چاپلوسی مساوی ارتقا»، «سازمان محیط زیست سیاسی مساوی تخریب جنگل‌های شفارود» و «اگر بودجه سازمان تا آسمان باشد، وضعیت محیط زیست همین است»، به اوضاع حاکم بر این سازمان اعتراض کردند. یکی از معترضان درباره میزان نارضایتی از عملکرد ابتکار گفت: تمام 800 نفر کارکنان سازمان محیط زیست معترض هستند. معترض دیگری افزود: نزدیک به شش ماه است که هر هفته اعتراض خود را مطرح می‌کنیم و هر بار مسئولان حراست با ما برخورد می‌کنند، همچنین تهدید به اخراج می‌شویم و رئیس سازمان نیز هیچ اهمیتی به این اعتراض‌ها نمی‌دهد. یکی دیگر از کارمندان سازمان در حرف‌هایی تأمل‌برانگیز گفت: به‌تازگی یک فرد دیپلمه در پستی تخصصی به کار گرفته شده است. وی همچنین افزود: در حالی که در جلسات ارزیابی گفته می‌شود مجوزهای غیرقانونی به پروژه‌ها داده نمی‌شود؛ اما چند روز بعد نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد که تمام پروژه‌های غیرقانونی مجوز می‌گیرند! اما در مقابل معصومه ابتکار و معاونانش با بی‌تفاوتی از کنار همه این اعتراض‌ها گذشتند و حتی حاضر نشدند به میان معترضان بیایند و حرف‌های آنان را بشنوند. این در حالی است که چندی پیش، وقتی عده معدودی برای حمایت از سگ‌ها در مقابل این سازمان تجمع کرده بودند، معصومه ابتکار به سرعت خود را به جمع آنان رساند!

اعتراف صهیونیست‌ها به تلفات خود در انتفاضه جدید
  در درگیری‌های صهیونیست‌ها با فلسطینیان در 26 روز گذشته، حدود شش هزار فلسطینی مجروح و 61 نفر شهید شده‌اند که 14 نفر از شهدا کودکند. براساس گزارش‌ها و آمارها، بیش از 98 درصد از شهدای انتفاضه زیر 30 سال هستند. همچنین، بنیاد اسرائیل‌شناسی «قدس» در گزارشی تصریح کرد: فلسطینیان از آغاز انتفاضه قدس در واکنش به جنایت‌های دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مسجد مبارک الاقصی، 96 عملیات ضدصهیونیستی، از جمله 54 مورد حمله با سلاح سرد و زیرگرفتن با خودرو و 42 مورد عملیات تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها را به اجرا گذاشته‌اند. بنیاد مذکور در ادامه نوشت: در عملیات‌های مقاومت از آغاز انتفاضه فلسطین تاکنون 10 صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند و رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، در این عملیات‌ها 137 نظامی و شهرک‌نشین هم مجروح شده‌اند؛ اما آمارهای ما نشان می‌دهد، شمار واقعی مجروحان صهیونیست 239 نفر است.

لاریجانی زیر چتر جامعتین عمل خواهد کرد
  «غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره آخرین وضعیت آرایشی اصولگریان در انتخابات پیش رو اظهار داشت: جامعه روحانیت محوریت انتخابات مجلس و جامعه مدرسین محوریت انتخابات خبرگان را خواهند داشت و هر یک برای این دو انتخابات فهرستی را ارائه خواهند داد که فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از فراگیری برخوردار است و مردم به آن اعتماد خواهند کرد؛ لذا اصولگرایان هیچ نگرانی برای انتخابات خبرگان رهبری ندارند. وی در ادامه بیان کرد: ان‌شاءالله شورای هماهنگی شکل می‌گیرد. طرحش تهیه شده، اما ترکیبش هنوز نهایی نشده است. تعدادی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز عضو آنند و بقیه از نمایندگان احزاب اصولگرا هستند. آنچه ما خبر داریم، این است که آقای لاریجانی زیر چتر جامعتین عمل خواهد کرد و از این چارچوب خارج نمی‌شود. آخرین صحبت‌هایی که با لاریجانی داشتیم، حکایت از آن دارد که وی ضمن وفاداری به محوریت جامعتین، معتقد است: می‌بایست همه گروه‌های اصولگرا تحت این چتر کار خود را انجام دهند.



اخبار کوتاه
* «اسامه مرسی» پسر «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر خطاب به جوانان فلسطین نامه‌ای با عنوان «نامه‌ای به شهسواران زمان» نوشته و در آن آورده است: «زمانی که کودکی بیش نبودم، پدرم به من بازی ساخت پازل مسجدالاقصی را یاد می‌داد و تا به امروز هم سخنانش خطاب به کودکان را که می‌گفت، عید و خوشی تنها پس از آزادی مسجدالاقصی معنی می‌دهد، از یاد نبرده‌ام.» اسامه در ادامه می‌گوید: «سال‌های زیادی از عمرم گذشت و من همچنان شیفته مبارزات ساکنان قدس و داستان دلاوری آنان هستم. مصر در این سال‌ها دستخوش تحولات زیادی بوده است و توطئه‌های زیادی علیه آن اندیشیده شده است و شاید من و امثال من به دلیل مشغول‌بودن به حال و اوضاع خود تا حدودی از قدس غافل مانده‌ایم.»
 *  رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد و صادرکننده نمونه فولاد، سال گذشته را سال سخت فولاد نامید و گفت: ایران سالانه حدود 20 میلیون تن تولید فولاد دارد و براساس اهداف تعریف‌شده در سند چشم‌انداز 1404، لازم است حجم این تولیدات به 55 میلیون تن در سال برسد. دکتر سبحانی افزود: علاوه بر ایران، سایر کشورها هم توسعه تولیدات فولادی را با توجه به اهمیت این صنعت در دستور کار خود قرار داده‌اند و بدین ترتیب کشوری مانند ترکیه از جمله قدرت‌های نوظهور فولاد جهان در سال 2012 به شمار می‌رود که به تنهایی 36 میلیون تن فولاد (عمدتاً از ضایعات فلزی سایر کشورها) تولید کرده است. در میان 20 ‏کشور بزرگ تولیدکننده فولاد، تنها آمریکا، روسیه، مکزیک و ایران سه ‏عنصر اصلی ‏تولید فولاد، یعنی سنگ‌آهن، انرژی و آب را دارند.
 *  «عصام الریس» سخنگوی گروه به اصطلاح ارتش آزاد در سوریه با تکذیب برخی اخبار مبنی‌بر رد پیشنهاد حمایت نظامی روسیه از این گروه، گفت: ما هیچ‌گاه این پیشنهاد را رد نکردیم، بلکه به روس‌ها اعلام کردیم مقدمه ارائه حمایت‌های نظامی به ارتش آزاد، متوقف‌کردن عملیات‌های نظامی علیه اعضای این گروه است. گفتنی است، پیشتر یکی از سخنگویان ارتش آزاد در واکنش به پیشنهاد روسیه گفته بود: روسیه از یک‌سو مواضع ما را در سوریه بمباران می‌کند و از سوی دیگر به ما پیشنهاد می‌دهد، علیه داعش با یکدیگر متحد شویم. به‌راستی، چگونه ممکن است ما به این کار دست بزنیم.
*   «فاطمه ظفرنژاد» پژوهشگر آب و توسعه پایدار با هشدار نسبت به اینکه خارجی‌ها نباید وارد مسائل آب ایران شوند؛ زیرا ایرانی‌ها خود می‌توانند به خوبی آب را مدیریت کنند، گفت: اکتشاف و استخراج آب‌های ژرف از سوی خارجی‌ها و تکنوکرات‌ها موجب تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود. وی در واکنش به اظهارات وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی روسیه که اعلام کرد، روس‌ها قرار است در ایران برای اکتشاف آب‌های ژرف فعالیت کنند، گفت: در وزارت نیرو بسیاری از اقدامات سری و محرمانه است و اخبار این وزارتخانه سرّی‌تر از امنیتی‌ترین قسمت‌های هر کشوری است.
*   معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه بیش از 100 علت برای وقوع جرم فرار از خدمت سربازان احصا شده است، گفت: در این حوزه و با بهره‌گیری از تجارب کارشناسان و محققان نیروهای مسلح، 643 راهکار مقابله‌ای استخراج شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات