بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۹۵
پیرامون حادثه تروریستی اخیر در پاریس

وقتی تروریسم به خانه بر می گردد

بر اساس گزارش گاردین، تعداد شهروندان فرانسوی که برای پیوستن به داعش راهی سوریه و عراق شده اند، از دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است. بر اساس گزارش سنای فرانسه در اوریل دست کم 1،430 نفر از 3،000 نفر اروپایی جهادی که به سوریه و عراق برای جنگیدن برای داعش سفر کرده اند، فرانسوی هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسن مولایی
چند ماه بعد از حمله به مجله شارلی ابدو توسط داعش و شبکه القاعده که 17 نفر را در پاریس به کام مرگ فرو برد، شهر پاریس دو شب قبل شاهد 6 عملیات همزمان تروریستی بود که طی آن دست‌کم 153 تن جان باخته و 200 تن مجروح شدند. گزارش شده است که حال 80 تن از زخمی‌ها وخیم است.
افراد مسلح و بمب گذاران، به رستوران ها، یک سالن کنسرت و یک استادیوم ورزشی در پاریس حمله کردند. اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پر ازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد.
دست‌کم ۱۰۰ نفر از قربانیان در سالن کنسرت باتاکلان، جایی که حمله کنندگان صدها نفر را به گروگان گرفتند، کشته شده‌اند که گزارش ها حاکی از ان است که 11 افسر پلیس نیز در اثر درگیری کشته شده اند. دیگر افراد جان باخته در انفجارهای انتحاری در نزدیک استادیوم ملی فرانسه و حملات مسلحانه در مرکز شهر پاریس کشته شده‌اند.

وقتی تروریسم به خانه بر می گردد

همچنین دفتر دادستانی کل فرانسه اعلام کرد هشت افراط ‌گرا در حملات پاریس کشته شدند که هفت تن از آن ها عاملان انتحاری بودند.
رئیس جمهور فرانسه پس از این حملات حالت اضطراری در سراسر کشور فرانسه اعلام کرد. این برای نخستین بار در چندین دهه گذشته است که وضعیت اضطراری سراسری در فرانسه اعلام می شود. فرانسه همچنین مرزهای خود را بست، تا مانع فرار تروریست ها شود. متروی فرانسه نیز بسته شد و به مدارس، دانشگاه ها و ساختمان های شهرداری ها دستور داده شد در روز شنبه بسته بمانند. در عین حال برخی خطوط ریلی و هوایی به کار خود ادامه خواهند داد.
اولاند در تلویزیون ظاهر شد و این حوادث را وحشتناک خواند. وی همچنین با حضور در محل این حملات وعده داد فرانسه جنگی بی رحم و شفقت علیه تروریسم به راه خواهد انداخت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، یک شاهد عینی اظهار داشت مهاجمان قبل از تیراندازی در سالن کنسرت باتاکلان پاریس، فریاد می زدند: «این تقصیر اولاند است، او نباید در سوریه مداخله می کرد.»
مدتی بعد از آن بود که خبر گزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی ایتالیایی زبان اسکای تی جی بیست و چهار، اعلام کرد گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش مسئولیت حملات تروریستی روز گذشته پاریس را بر عهده گرفت. این گروه تروریستی اعلام کرد این خون بهای سوریه است، این یازده سپتامبر فرانسه است
گروه تروریستی داعش با قبول مسئولیت این حملات در سایت "دابق"، به زبان فرانسوی اعلام کرد فرانسه جنگنده‌های خود را به سوریه فرستاده تا کودکان و افراد مسن را هدف قرار دهد و امروز از همان جام زهر خود می‌نوشد. داعش در سایت این مجله اینترنتی خود آورده است که بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است.
همه ماجرا اما این نیست، یعنی هرچند مشارکت فرانسه در ائتلاف آمریکایی علیه داعش که چندان هم با جدیّت و صداقت همراه نیست، یکی از عوامل عملیات داعش در پاریس است، اما نکته بسیار مهم تر عضویت شهروندان فرانسوی در گروه داعش است. بر اساس گزارش گاردین، تعداد شهروندان فرانسوی که برای پیوستن به داعش راهی سوریه و عراق شده اند، از دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است. بر اساس گزارش سنای فرانسه در اوریل دست کم 1،430 نفر از 3،000 نفر اروپایی جهادی که به سوریه و عراق برای جنگیدن برای داعش سفر کرده اند، فرانسوی هستند.
همچنین بر اساس گزارش آژانس خبری AFP در ابتدای همین سال میلادی، سرویس اطلاعاتی فرانسه 1،570 را که به نوعی ارتباط با شبکه داعش در سوریه داشتند، را شناسایی کرد و خطر رسیدن این تعداد تا 7،000 نفر را نیز عنوان کردند و تا به امروز بیش از 150 نفر به اتهام افراط گرایی در زندان های فرانسه هستند و نگران کننده تر این که بر اساس گزارش سرویس های اطلاعاتی فرانسه 200 نفر فرانسوی که در سرزمین های تحت اشغال داعش جنگیده اند، به فرانسه برگشته اند.
لازم به ذکر است که بر اساس گزارش مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی در اوایل امسال، فرانسوی ها بعد از عربستان سعودی، تونس، روسیه و اردن بیشترین مبارز را در گروه تروریستی داعش داشتند و این اساسی ترین عامل ضربه پذیری کشوهایی خواهد بود که از این گروه ها به خیال ضد شیعه بودنشان، برای جلوگیری از نفوذ و ضربه به جمهوری اسلامی ایران حمایت می کردنند و خود را مصون از تهدیدات آن ها می دیدند، در حالی که این گره های افراطی دقیقا به دلیل ایدئولوژی ضد شیعه و افراطی بودنشان از هیچ جایگاه اجتماعی در جوامع شیعی برخوردار نبوده و نفوذی ندارند، ولی نقطه ضعف کشورهای اروپایی و کشورهای عربی و ترکیه در این جاست که این گروه ها هم دارای پایگاه اجتماعی در این کشورها هستند و هم از خود شهروندان همین کشورها محسوب می شوند، که دیر یا زود به کشورهای خودشان برخواهند گشت.
در این زمان کشورهای اروپایی چه باید بکنند؟ این سؤالی است که سیاستمداران اروپایی را کلافه کرده و آن ها پاسخ روشنی به آن ندارند، چرا که زمان پاسخ دادن دیر شده است و می بایست چند سال قبل در قبال اقدامات ترکیه، عربستان و آمریکا در سازماندهی و اعزام تروریست های تکفیری به سوریه و عراق سکوت نمی کردند.
باید گفت داعش به هر جهنمی که قرار باشد برود دوستان و متحدان خودش را هم خواهد برد؛ معارضین خسته ای که بعد از 5 سال جنگ برای شرکای غربی – عربی شان، احساس می کنند شرکایشان آن ها را تنها گذاشته اند.
بر این اساس به نظر می رسد این عملیات تروریستی در پاریس، چند تاثیر متفاوت خواهد داشت:
1) با رسیدن تروریسم به خانه اروپایی ها، موضع  آن ها در مورد بحران سوریه به ایران و روسیه نزدیک تر خواهد شد و موضع گیری افراطی - سادیسمی عربستان سعودی را در قبال جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی به انزوا خواهد برد.
2) حضور نظامی کشورهای اروپایی در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد، ولی به دلیل پاسخگو نبودن حملات هوایی در مبارزه با تروریسم، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. در این جا الگوی مواجه ایران، عراق، سوریه و روسیه، بیش از اقدامات پراکنده و مستأصل اروپایی ها نتیجه بخش است.
3) اروپائیان برای جلوگیری از بازگشت تروریست ها به کشورهایشان، مجبور خواند بود، در قبال ورود مهاجرین سیاست های سخت گیرانه تری اعمال کنند و با بسته شدن مرزهای اروپا به روی مهاجرین، بحران پناهندگان وخیم تر می شود. از این جهت ترکیه بیش از هر کشور دیگری دچار بحران شده و تنش های آن با اتحادیه اروپا بیشتر خواهد شد.
4) حمله تروریستی داعش به شهروندان اروپایی، موج اسلام ستیزی را در اروپا بیش از پیش افزایش خواهد داد و اگر اسلام ستیزی در اروپا بیشتر دنبال شود – که طبق تجربه، صهیونیست ها نقش زیادی در این کار دارند-، اقدامی اشتباه در اشتباه خواهد بود، چرا که در واکنش به آن، افراط گرایی مذهبی در اروپا افزایش خواهد یافت و ماجرا از نو تکرار خواهد شد.
5) رویکرد امنیت سنتی در سطح بین الملل که اغلب تهدیدات را دولت محور تفسیر می کرد، بیش از پیش دچار تحول شده و دولت ها برای مبارزه با تهدیدات جدید نیاز به همکاری با هم خواهند داشت، چرا که تهدیدات از سوی گروه های تروریستی، مبتنی بر هیچ منطقی نیست و می تواند دولت های حامی خود را نیز تهدید کند؛ موضوعی که دو شب قبل در پاریس به اثبات رسید. بر این اساس اقدام غرب در تقویت گروه های افراطی و ضد نظام در خاورمیانه در جهت فشار بر کشورهای اسلامی و خط مقاومت منطقه ای، اشتباهی تاریخی است./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات