صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۹۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 26 آبان 94 شماره 4236

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اصول انقلابی و راهبردهای ثابت سیاست خارجی را تکرار کنید تا بیگانگان و دنباله‌های داخلی آنان، به تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دل خوش نکنند. (10/8/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
فروپاشی روانی
صهیونیست‌ها با این توهم که در سایه تحولات منطقه و درگیر شدن مسلمانان و کشورهای منطقه، می‌توانند نقشه‌های شوم خود را علیه مسجدالاقصی عملی کنند، ابتدا طرح تقسیم زمانی حضور مسلمانان و یهودی‌ها در مسجدالاقصی را اجرا کردند و قصد داشتند مراحل بعدی نقشه خود را به اجرا بگذارند و این مکان مقدس را ضمیمه سرزمین‌های اشغال‌شده خود کنند که مردم فلسطین توطئه‌های آنان را ناکام گذاشته و وارد میدان شدند و در این مدت با دستان خالی حماسه‌ای آفریدند که رژیم صهیونیستی را کلافه و سردرگم کرد. صهیونیست‌ها که تصور می‌کردند زمان مناسب برای غصب بیت‌المقدس فرا رسیده است، اکنون به شدت مورد سرزنش حامیان خود قرار گرفته‌اند که اگر با چنین اقدام نسنجیده‌ای ابعاد این قیام به‌طور پیش‌بینی‌ناپذیر گسترش یابد، در آن صورت نه‌تنها تمامی طرح‌ها و نقشه‌های این رژیم بر باد خواهد رفت، بلکه موجودیت این رژیم نیز شدیداً به خطر خواهد افتاد؛ به ویژه آنکه سرمایه‌گذاران اقتصادی و بانک‌های اتحادیه اروپا به دلیل بی‌ثباتی و نبود امنیت در سرزمین‌های اشغالی، سرمایه‌های خود را از این رژیم خارج خواهند کرد که همین مسئله اقتصاد رو به زوال این منطقه را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد. همچنین، رژیم صهیونیستی بدون درنظر گرفتن روحیه نظامیانش که اضطراب و وحشت آنها را فرا گرفته، کار را به جایی رسانده است که روز به روز مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های سلامت روانی ناشی از تشدید ابعاد انتفاضه در حال افزایش است. پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» به نقل از یک کارشناس سلامت روانی اعلام کرد: «درمانگاه‌های اسرائیل در حال نزدیک شدن به مرحله فروپاشی روانی هستند و اوضاع به گونه‌ای است که احساس می‌کنیم در زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کنیم.» در پایان باید گفت: عملیات‌های مبارزان فلسطینی نشان می‌دهد، مجریان این عملیات‌ها به هیچ حزب، جریان، گروه، تشکیلات و جنبش فلسطینی وابستگی نداشته و میانگین سن‌شان بین 16 تا 25 سال است و بخش اعظم آنان مجرد هستند. این ترکیب جمعیتی نشان‌دهنده ناامیدی نسل جدید از تشکیلات خودگردان فلسطین در تحقق وعده‌های آنان و خشم این نسل از جنایات دشمن صهیونیستی در طول این دوران بوده است.  

ترجمه
رویکرد نامزدهای جمهوریخواه در قبال حملات پاریس
گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 17 نوامبر 2015 (26 آبان) در مقاله‌ای به حملات تروریستی پاریس و رویکرد آمریکا در قبال آن پرداخت و نوشت: «حملات تروریستی پاریس سبب بروز واکنش‌های ضداسلامی در آمریکا شده است؛ در حالی که در مناظره 14 نوامبر نامزدهای دموکرات، همگی از گفتن جنگ آمریکا با اسلام رادیکال امتناع می‌کردند، جمهوریخواهان از گفتن این مسائل واهمه‌ای نداشتند. برخی از آنها نیز از «برخورد تمدن‌ها» سخن می‌گفتند.»
در ادامه مقاله آمده است: سناتور «تد کروز» جمهوریخواه اهل تگزاس به فاکس‌نیوز گفت: «داعش شکل خاصی از اسلام رادیکال است که مطابق آن هر کس این نوع اسلام را نپذیرد، باید کشته یا اینکه به زور مسلمان شود... این چیزی است که در پاریس شاهد آن بودیم. در اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نیز چنین وضعیتی وجود دارد و متأسفانه باید بگویم که این مسئله به آمریکا نیز کشانده خواهد شد». سناتور جمهوریخواه «مارکو روبیو» نیز گفت: «آنها به این دلیل که ما در خاورمیانه حضور نظامی داریم، از ما متنفر نیستند... بلکه به این دلیل متنفرند که در اینجا دختران جوان به مدرسه می‌روند؛ زنان رانندگی می‌کنند؛ آزادی بیان در اینجا وجود دارد و ادیان مختلف مورد احترام هستند. آنها از ما متنفرند؛ زیرا ما جامعه‌ای تحمل‌پذیر و متنوع داریم».
در پایان مقاله آمده است: شادی حمید، عضو ارشد مرکز سیاست‌های خاورمیانه وابسته به مؤسسه بروکینگز می‌گوید: «تصور می‌کنم این نوع موضع‌گیری‌های برخی سیاست‌مداران آمریکایی نشان می‌دهد، آنها درک اساسی درباره تهدیدی که با آن مواجه هستیم، ندارند... داعش خواهان تحریک برخورد تمدن‌هاست. این موضوع عمدی است؛ بنابراین، هنگامی که از لحنی مشابه استفاده می‌کنیم، ما در دام آنها افتاده‌ایم. دولت اسلامی (داعش) به دنبال ایجاد شکاف میان مسلمانان فرانسوی و سایر جمعیت این کشور است. آنها تمایل دارند به مسلمانان فرانسه بگویند که ببینید، شما هرگز در فرانسه به منزله شهروندان برابر پذیرفته نخواهید شد. بنابراین، با ما باشید».

گزارش روز
ممنون سردار
«با کمال میل و افتخار می‌گویم که امن ماندن خانه‌ام را مدیون قاسم سلیمانی‌ها می‌دانم. او یک شخص نیست. یک فرهنگ است؛ فرهنگی که حرمت خانه را از جان عزیزتر می‌داند. من هرگز حاج‌قاسم سلیمانی را از نزدیک ندیده‌ام، اما به صراحت می‌گویم که هر وقت ملاقات‌شان کنم، به احترام‌شان تعظیم کرده و دست‌شان را خواهم بوسید.» رضا رشیدپور از مجریان و برنامه‌سازان تلویزیونی، این جملات را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است؛ جملاتی که این روزها مشابه آن در صفحه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از هر قشر و گروهی که باشند، به چشم می‌خورد؛ چرا که صدای انفجار و رگبار گلوله‌ها در قلب اروپا، در کنار قساوت‌های بی‌پایان تروریست‌های تکفیری در سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان، نیجریه، لیبی و... ما را به این درک مشترک رسانده است که امنیت جمهوری اسلامی، ثمره سیاست‌های دوراندیشانه نظام و شجاعت و درایت سربازان و سرداران ایرانی است که مبارزه با دشمن را از کیلومترها دورتر از مرزهای جغرافیایی ایران آغاز کرده‌اند. تصاویر اشک و خون و جنازه در کشورهای مختلف جهان، ما را به این رساند که پیکر پاک یاران سردار سلیمانی که این روزها به کشور باز می‌گردند، تضمین‌کننده امنیت ماست. آرامش و امنیت ایران در وسط پرخطرترین منطقه جهان به ما ثابت کرد که سرمایه‌گذاری ایران و حضور سرداران ایرانی در لبنان و سوریه، یک تدبیر بی‌نظیر از جمهوری اسلامی بوده است. امروز همه ما ایرانیان، حتی آنان که پیشتر به حضور ایران در خط مقدم مبارزه با داعش خرده می‌گرفتند، این جمله را بازنشر می‌دهیم که «ممنون سردار».
 
 
اخبار
تئوری کيسينجر برای مقابله پسا هسته‌ای با ايران
  مشاور پیشین امنیت ملی و دیپلمات مشهور آمریکایی با ابراز نگرانی از رخدادهای پس از توافق هسته‌ای، گفت: باید از متحدان سنی خود ضد ایران حمایت کنیم. شبکه الجزیره «مباشر» گزارش داد: «هنری کیسینجر» در نشست مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن با عنوان «ایران و مسیر خاورمیانه» ضمن اشاره به اینکه داعش تفکر خود را به تفکری بدون مرز تبدیل کرده است، گفت: حملات پاریس تا حد زیادی روابط کشورهای عرب و اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی در ادامه با بیان اینکه دخالت روسیه در سوریه بدون مشورت با آمریکا صورت گرفت، افزود: روسیه در خاورمیانه به قدرت مسلط تبدیل خواهد شد. روس‌ها نگرانی زیادی درباره ثبات در خاورمیانه دارند و از آن می‌ترسند که بی‌ثباتی‌ها بر روسیه تأثیر بگذارد. در عین حال، معتقدم که می‌توان با روسیه درباره راه و روشی که در قبال داعش در پیش گرفته است، کنار آمد. وی با بیان اینکه قائل به ارتباط میان سیاست‌های روسیه در اوکراین و خاورمیانه است، ادامه داد: نمی‌توان میان سیاست‌های روسیه در خاورمیانه و اوکراین قائل به جدایی بود.

اخبار کوتاه
**  حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سفر وزیر ارشاد به شهر مقدس قم و ملاقات نکردن با تعدادی از مراجع گفت: به دلیل برنامه‌ریزی این دفاتر امکان دیدار به وجود نیامد و همچنین کسالت آیت‌الله مکارم‌شیرازی دلیل عدم دیدار وزیر ارشاد با ایشان بود که این سخنان با واکنش فرزند آیت‌الله مکارم‌شیرازی همراه شد. حجت‌الاسلام مسعود مکارم گفت: «نه کتباً و نه شفاهاً از سوی دفتر ایشان (وزیر ارشاد) از ما درخواست وقت برای ملاقات نشده بود، ولی اگر درخواستی هم می‌شد آقا قبول نمی‌کردند.» وی همچنین افزود: مشکلاتی راجع به کتاب‌هایی که اجازه چاپ گرفته‌اند و تک‌خوانی زن‌ها و موارد دیگر وجود دارد که آیت‌الله مکارم نسبت به آنها گلایه‌مند هستند.
**  جان مک‌کین در واکنش به تهدید داعش و هشدار جان برنان، رئیس سازمان سیا درباره جدی بودن تهدید تروریستی ضد واشنگتن گفت: «برنان قطعاً اطلاعاتی در اختیار دارد که ما به آن دسترسی نداریم.» مک‌کین با اذعان به این نکته که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش از یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا گریخته است، افزود: «هیچ شکی وجود ندارد که تهدیدهای او واقعی است.» سناتور جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا بر افزایش اقدام‌های نظارتی و بازرسی در فرودگاه‌ها و مرزهای این کشور تأکید کرد و گفت: تروریست‌ها در آینده‌ای نزدیک آمریکایی‌ها را به زحمت می‌اندازند؛ لذا باید از هر لحاظ آماده باشیم.
**  پایگاه خبری «الاخبار» به‌تازگی فایل صوتی‌ای را منتشر کرده است که از نارضایتی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی از نتایج نشست اخیر درباره سوریه که در وین برگزار شد، حکایت دارد. در این فایل صوتی که در یک جمع خصوصی در حاشیه نشست وین ضبط شده است، جبیر از اشاره نشدن به وضعیت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سند نهایی این نشست ابراز ناخرسندی کرده است. وزیر خارجه سعودی که ناراحتی در لحن صحبت وی مشهود است، می‌افزاید: «ما در یک سند سه صفحه‌ای درباره انتقال سیاسی صحبت کرده‌ایم؛ اما در آن هیچ اشاره‌ای به اسد نکرده‌ایم. این درست نیست.»
**  رسانه‌های اماراتی اعلام کردند: 41 تروریست که قبلاً با جبهه النصره در سوریه همکاری کرده‌اند، در تلاش‌هایی که برای سرنگونی دولت امارات داشتند، دستگیر شدند. براساس این گزارش‌ها، قصد این افراد حمله به مراکز تجاری، ‌هتل‌ها و اعلام حکومت در امارات بوده است. گویا کسانی که تاکنون از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کردند، اکنون در دام تروریست‌ها گرفتار شده‌اند.
**  هفته‌نامه «صدا» از زیرمجموعه‌های مکتوب حزب کارگزاران در شماره 60 خود در مطلبی با عنوان «روشنفکری ما به درمانگری تقلیل یافته است»، چند روشنفکر مد نظر خود را بررسی کرده است. این هفته‌نامه در بررسی چهره مورد نظر خود، به سراغ افراد بدنام و حتی منفور رفته و سعی کرده است از آنها چهره مطلوب نظر جامعه روشنفکری کشور بسازد. «صادق هدایت»، «فروغی» و... که هر یک کارنامه توهین به مقدسات و ضددین دارند، از چهره‌هایی هستند که این هفته‌نامه سعی در تطهیر آنها داشته است.
**  محمد هاشمی از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی که چند ماه پیش از کارگزاران استعفا داد، در مصاحبه‌ای با انتقاد از گرایش اعضای این حزب به لیبرالیست و حضور  برخی از افراد در کارگزاران گفته است: دعا می‌کند که ان‌شاءالله خداوند به راه راست هدایت‌شان کند!
**  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: با وجود اینکه ما چندین مرز مشترک با داعش در اطراف خود داریم، اما داعش کاری با ما ندارد؛ آنچه ما را نگران می‌کند حضور ایران در منطقه است. «موشه یعلون» افزود: آنچه در سوریه رخ می‌دهد، قدرت ایران را بیشتر می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات