صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 آذر 1394 شماره 4245

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) همچنانکه در چند سال اخیر تجربه نشان داد، می‌توان از موانع حتی با دست خالی اما با داشتن مدیریت خوب عبور کرد. (94/9/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
نیروی دریایی راهبردی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش، رسیدن به جایگاه متناسب با شأن تاریخی ملت ایران و جمهوری اسلامی در دریا را مسئولیت بزرگ نیروی دریایی دانستند و فرمودند: ما هنوز در آغاز این راهیم و شما مردان این راه هستید که باید مسیر را باز کنید و این امید و آینده مطلوب را رقم بزنید.
ارتقای سطح توان نیروی دریایی کشورمان به سطح راهبردی به چند دلیل برای کشورمان اهمیت دارد:
۱ـ ناوگان نظامی بیگانه در مناطق دریایی پیرامون ایران حضور دارند و دزدان دریایی در این مناطق فعالیت می‌کنند که این مسئله نیازمند ارتقای سطح توان نیروی دریایی کشورمان است.
۲ـ 31 درصد از مرزهای کشور را مرزهای دریایی تشکیل داده و حدود 93 درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا صورت می¬گیرد. بنابراین، حفظ و بهره¬برداری از این موقعیت، مستلزم ارتقای توان نیروی دریایی کشورمان به سطح راهبردی است.
۳ـ براساس سند چشم‌انداز، جمهوری اسلامی باید در سال 1404 قدرت اول منطقه باشد. برای تحقق این مهم، نیازمند گسترش روابط اقتصادی با دنیا هستیم که برای این منظور، باید قدرت دریایی خود را تا حد راهبردی ارتقا دهیم. افزون بر این، دستیابی به قدرت اول در منطقه بدون شک مستلزم وجود ثبات و آرامش در محیط پیرامونی-مان است و مسلم است که تحقق این امر به نیروی دریایی راهبردی نیاز دارد.
۴ـ جمهوری اسلامی برای شکل دادن به نظم جدید منطقه‌ای مطلوب خود، نیازمند حضور قدرتمندانه در منطقه است که این حضور را نیروی دریایی راهبردی تأمین می¬کند.
بنابراین، تقویت توان راهبردی نیروی دریایی کشورمان متناسب با نیازهای کشور و اهداف ترسیم شده در اسناد بالادستی کشور صورت می‌گیرد و برای کشورهای منطقه هیچ‌گونه تهدیدی در پی نخواهد داشت. البته حضور مقتدارنه ایران در آب‌های منطقه، می¬تواند حاوی این پیام برای بیگانگان باشد که به آنها اجازه دخالت و دست‌اندازی در سرنوشت ملت¬های مسلمان منطقه داده نمی‌شود.

ترجمه
گسترش روابط تجاری ایران و آلمان
گروه ترجمه
- پایگاه اینترنتی «وال‌استریت‌ژورنال» 30 نوامبر 2015 (9 آذر) در مقاله‌ای به روند لغو تحریم‌ها و حضور شرکت‌های آلمان در ایران پرداخت و نوشت: «با وجود تحریم‌های بین‌المللی که سبب فشار شدید بر اقتصاد و تجارت خارجی ایران شده است، بسیاری از شرکت‌ها در سال‌های اخیر به تجارت خود با ایران ادامه داده‌اند. حال این شرکت‌ها احتمالاً از جمله نخستین کسانی هستند که از لغو تحریم‌های ایران سود خواهند بود. مطابق گفته اتاق صنعت و تجارت آلمان - ایران، سال گذشته بیش از 75 شرکت آلمانی در ایران فعال بوده‌اند. بیشتر آنها جزء تجارت‌های کوچک و خانوادگی بوده‌اند که تولیدات آنها تحت تحریم نبوده است. لوازم بهداشتی و پزشکی، ساختمانی و خودرویی، از جمله تجارت آنها به شمار می‌رود.»
در ادامه مقاله آمده است: این شرکت‌ها که بسیاری از آنها خصوصی اداره می‌شوند، به دلیل روابط اندکی که با آمریکایی‌ها دارند، توانسته‌اند حضور خود را در بازار ایران حفظ کنند. مطابق گفته کارشناسان، آمریکا هم اهرم فشار چندانی علیه این شرکت‌ها ندارد. در مقابل، بسیاری از شرکت‌های چندملیتی آلمان، از جمله «زیمنس» گزینه چندانی به جز پایبندی به محدودیت‌های آمریکا ندارند. مارک پیس، رئیس‌ اجرایی و یکی از مالکان شرکت «دنتاروم جی‌ام‌بی‌اچ» می‌گوید: «ما هرگز به معنای واقعی کشور ایران را ترک نکردیم... و سال‌هاست که در ایران به تجارت مشغول هستیم».
در پایان مقاله آمده است: «کارشناسان می‌گویند. از نظر شرکت‌های آلمانی، بزرگ‌ترین چالش نحوه تبادل پول و پرداخت‌هاست؛ زیرا تحریم‌ها سبب شده است که ایران از نظام بانکداری جهانی خارج شود؛ از این رو، فروش‌ شرکت دنتاروم به ایران طی یک دهه گذشته تقریباً 90 درصد کاهش یافته است. مدیران شرکت‌های آلمانی می‌گویند، دسترسی به بازار 80 میلیونی ایران ارزشمند است. ایرانی‌ها محصولات آلمانی را قبول دارند و خواهان دسترسی به فناوری‌های پیشرفته هستند.»

گزارش روز
نامه‌ای به رهبران آینده غرب

در ساعات پایانی روز گذشته، خبری منتشر شد که رسانه‌ها و افکار عمومی جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. خبر انتشار دومین نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی، در کمترین فاصله ممکن تبدیل به خبر اول شبکه‌های اجتماعی شد و رسانه‌های جهان را نیز تحت تأثیر قرار داد. خبرگزاری فرانسه با اعلام اینکه رهبر عالی ایران برای دومین‌بار به جوانان غربی نامه نوشته است، «آمریکا از تروریسم حمایت می‌کند» را تیتر کرد. پایگاه «امریکن هرالد تریبیون» نیز با پوشش نگارش نامه جدید امام خامنه‌ای، انتقاد ایشان از سیاست‌های دوگانه نهادهای بین‌الملل در قبال تروریسم را مورد توجه قرار داد، تیترها و خبرهایی که در ده‌ها رسانه دیگر نیز تکرار شد؛ اما در این میان توجه خاص رسانه‌های صهیونیستی به این نامه با توجه به اشاره رهبر معظم انقلاب به مسئله فلسطین جالب توجه است. نشریه تایمز رژیم صهیونیستی در واکنش به نامه رهبر‌ معظم انقلاب می‌نویسد: «رهبر ایران، اسرائیل را وحشی‌تر از تروریست‌ها خواند».
البته تمام بازتاب این نامه به رسانه‌های غربی ختم نشد؛ نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای بسیاری از محققان و صاحبان فکر در آمریکا و اروپا نیز جالب توجه بود. «کوین برت» تحلیلگر سیاسی و از منتقدان برجسته جنگ در آمریکا با بیان اینکه خطاب قرار دادن جوانان از سوی رهبر ایران بسیار هوشمندانه است، می‌گوید: «اگر کس دیگری می‌خواست نامه‌ای خطاب به غربی‌ها بنویسد، شاید دانشگاهیان را مخاطب قرار می‌داد، اما رهبر ایران به خوبی می‌داند که دانشگاهیان و نخبگان غربی، اغلب به فساد کشیده شده‌اند و به قول «نوام چامسکی»، به «ابزاری برای تولید رضایت» از نظام کنونی تبدیل شده‌اند. جایی که به یک ابزار تبلیغاتی در دست دولت تبدیل شده باشد، جایی نیست که کسی بتواند در آن آزادانه فکر یا تحقیق کند و به علاوه سرنوشت اروپا در آینده به دست این جوانان است.» این تحلیلگر به نکته‌ای بسیار دقیقی اشاره کرده است و بی‌تردید ما اخبار فراوانی از استقبال، توجه و تأثیرپذیری جوانان غربی از این نامه خواهیم شنید.
 
 
اخبار
مرزهای اصلاح‌طلبی کجاست؟

  محمدرضا تاجيك، مشاور رئیس دولت اصلاحات در مطلبی با انتقاد از وضعیت اصلاح‌طلبان می‌نویسد: «آنچه عيان است چه حاجت به بيان است. ديگر راه چاره‌اي باقي نمانده و بايد هزينه هر گرايش و كنشي به نام اصلاحات را بپردازيم. از كسي كه به نام اصلاح‌طلبي مي‌رود و با فرح پهلوي ملاقات مي‌كند تا كسي كه با خارج از كشور مي‌بندد، تا كسي كه در پشت تريبون رسانه‌هاي خارجي مي‌خواهد نظام را براندازي كند، همه‌اش را مي‌اندازند گردن اصلاح‌طلبان، پس از ماست كه برماست. جريان اصلاحات نبايد هزينه هر كسي و هر حرفي و هر كنشي را بدهد. هرچه سريع‌تر بايد مشخص شود كه مرزهاي اصلاحات كجاست. هر كسي و جرياني كه از اين مرز عبور كند، اصلاح‌طلب نيست. بايد معلوم شود كه اگر كسي از اين مرز عبور كرد، ديگر عبور كرده و نام او، اصلاح‌طلب نيست.»

اخبار کوتاه
**  روزنامه «آرمان» در تحلیلی از سخنان غلامحسین کرباسچی مبنی‌بر احتمال جدا شدن کارگزاران به همراه حامیان دولت از اصلاح‌طلبان دو گمانه را مطرح کرد؛ نخست اینکه برخی شایعات درباره حزب کارگزاران به واقعیت نزدیک است؛ یعنی این حزب مانند انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خواهد نقش‌آفرین عرصه انتخابات شود و با عاریه گرفتن نیرو از رقیب، آنها را وامدار خود کرده و در مواقع لزوم به نفع خود بهره گیرد و دیگر اینکه کارگزاران به حامیان دولت بسیار نزدیک است و می‌توان در برخی موضوعات آنها را در یک پکیج تعریف کرد؛ در نتیجه پس از جدا شدن حامیان دولت از اصلاح‌طلبان، کارگزاران هم ندای جدایی سر دهد و از ائتلاف خارج شود.
**  وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، شمار زخمی‌شدگان جنگ‌های پیشین این رژیم، 56 هزار و 706 تن است. این آمار که در پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوا» منتشر شده است، در حاشیه مراسمی برای زخمی‌شدگان جنگ‌های اسرائیل و حملات ضداسرائیلی اعلام شده است. طبق این آمار، از این تعداد 47 هزار و 843 نفر مرد و سه هزار و 293 نفر زن هستند. همچنین، پنج هزار و 572 اسرائیلی دیگر که در طول خدمت در ارتش مجروح شده‌اند و هنوز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند، نیز جزء این آمار قرار گرفته‌اند.
**  علاءالدین بروجردی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از بازدید از تأسیسات هسته‌ای نطنز اظهار داشت: آنچه ما شاهد بودیم، این است که از مجموع سانتریفیوژهای فعال، هیچ‌یک متوقف نشده و فعالیت‌ها کما‌فی‌السابق ادامه دارد. هرچند تعداد شش هزار ماشین سانتریفیوژ غیرفعال که تاکنون هیچ‌گاه گازدهی نشده‌، جمع‌آوری شده‌اند. وی افزود: امروز این دانش در مغز دانشمندان ایرانی نهادینه شده و هیچ‌یک از قدرت‌هایی که تاکنون بارها تهدید کرده‌اند، نمی‌توانند در این دژ مستحکم خللی وارد کنند.
**  «گوئیدو روزا» رئیس بخش بین‌الملل اتحادیه بانک‌های ایتالیا در همایش تجاری ایران و ایتالیا گفت: در این همایش به دلیل اهمیت موضوع به همراه دوازده بانک معتبر ایتالیا که ۵۵ درصد نظام بانکی این کشور را نمایندگی می‌کنند، حضور یافته‌ایم. ایتالیا دومین کشور صنعتی اروپا و هفتمین کشور صنعتی دنیاست و همواره درصدد است تا رشد تولید خود را به مدد بانک‌های اروپایی مثبت نگه دارد.
**  «رمضان قدیروف» رئیس‌جمهور چچن در واکنش به مطالب منتشرشده در رسانه‌های ترکیه مبنی بر اینکه «ترکیه همواره به ملت چچن کمک کرده است»، اظهار داشت: آنکارا فقط به تروریست‌های چچنی کمک کرده و اکنون در حال حمایت از تروریست‌های داعش است. وی ادامه داد: بله شما به وهابی‌ها و تروریست‌ها کمک کرده و برای آنها پول جمع‌آوری کرده‌اید.
**  محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب گفت: روند همگرایی اصولگرایان خوب پیش می‌رود. ما امیدواریم که همه اصولگرایان زیر خیمه وحدت جمع شوند و از نفوذ نامحرمان و اجرای پروژه نفوذ جریانی شبکه‌ای جلوگیری کنند. ما همچنان به شعار «یک صدا یک فهرست» در انتخابات پایبندیم و حضور همه اصولگرایان را در دایره ائتلاف ضروری می‌دانیم.
**  «هاشم محمدحاتم» مدیرکل روابط اقتصاد خارجی وزارت بازرگانی عراق تأکید کرد: حجم مبادلات تجاری بین عراق و ایران از مارس 2014 تا مارس 2015 میلادی به رقمی بالغ بر شش میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. صادرات عراق به ایران حدود 61 میلیون دلار و صادرات ایران به عراق شش میلیارد و 439 میلیون دلار است.
**  مأموران پلیس فدرال موسوم به «اف‌بی‌آی» حدود یک هزار مظنون به ارتباط با گروه تروریستی «داعش» در آمریکا را تحت تعقیب قرار داده‌اند؛ گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دست‌کم 48 نفر از این مظنونان، بسیار خطرناک هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
0
0
سلام لینک دانلود این تحلیل به صورت پی دی اف یا ورود خراب است لطفا رسیدگی کنید نمیشه دانلودش کرد.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات