صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۵۲

عقب‌نشینی تاکتیکی

پس از آنکه آلمان، انگلیس و آمریکا از موضع گذشته خود در قبال بحران سوریه مبنی‌بر اینکه پیش از هر راه‌حلی در سوریه «ابتدا باید اسد برود»، عقب‌نشینی کردند، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز [...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت:  پس از آنکه آلمان، انگلیس و آمریکا از موضع گذشته خود در قبال بحران سوریه مبنی‌بر اینکه پیش از هر راه‌حلی در سوریه «ابتدا باید اسد برود»، عقب‌نشینی کردند، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز در یک عقب‌نشینی آشکار گفته است، ضرورتی ‌ندارد که بشار اسد پیش از یک دوره انتقال سیاسی در این کشور از قدرت کنار برود. درباره دلایل این تغییر موضع غرب باید گفت:
۱ـ با توجه به طولانی شدن بحران سوریه و محرز شدن اینکه حکومت اسد سرنگون نخواهد شد، اکنون غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و در این میان آنها دو گزینه پیش روی خود می‌بینند؛ یا کناررفتن اسد که خطر روی کارآمدن تکفیری‌ها در سوریه را در‌ پی دارد یا بر سر کار ماندن وی. غربی‌ها ترجیح می‌دهند اسد در قدرت بماند؛ زیرا روی کارآمدن تکفیری‌ها در سوریه خطرات بیشتری برای غرب دارد. به بیان دیگر، رفتن اسد و آمدن تکفیری‌ها در سوریه به معنای افزایش قدرت آنهاست که در این صورت، کل منطقه غرب آسیا و حتی خود غربی‌ها از آفات آنها در امان نخواهند بود و این گزینه مطلوب غربی‌ها نیست.
۲ـ در این خصوص باید به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه به منزله متغیری دخیل نگریست. در همین راستا، گفتنی است که تجربه القاعده پیش روی غرب قرار دارد؛ غربی‌ها القاعده را تشکیل دادند، اما در نهایت القاعده علیه آنها نیز اقداماتی انجام داد.
۳ـ با توجه به روند کنونی تحولات سوریه،‌ که توازن قوا در آن به ضرر غرب تغییر کرده است،‌ به نظر می‌رسد غربی‌ها با این عقب‌نشینی می‌خواهند توازن قوا بیش از این به ضرر آنها تغییر نکند و درواقع، با این کار به نوعی برای خود فرصت‌اندوزی می‌کنند؛ زیرا همان‌گونه که فابیوس تأکید کرده، این به معنای تغییر راهبرد غرب در قبال بحران سوریه نیست و آنها همچنان به سرنگونی اسد می¬اندیشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات