صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۳۹۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 آبان 94 شماره 4237

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است. (20/4/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
به نام تروریسم به کام نژادپرستی!
«حوادث تروریستی جمعه شب گذشته در پایتخت فرانسه، سبب بروز واکنش‌های تهاجمی ضداسلامی در آمریکا و اروپا شده است.» این «تحلیل» برساخته در قالب «خبر» با مضامین مختلف خبری، گزارشی و تحلیلی، رویکرد رسانه‌ای جدید غرب به‌ویژه رسانه‌های فرانسه، آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر اروپایی در روزهای پس از حوادث تروریستی پاریس است که موجبات نگرانی جوامع مسلمان ساکن اروپا و آمریکا از اقدامات نژادپرستانه و انتقام‌جویانه کور را فراهم کرده است. بدون شک، اقدامات تروریستی پاریس محکوم است، همان‌طور که اقدامات تروریستی لبنان، سوریه، عراق و هر جای دیگری از کره زمین که عده‌ای زبان خشونت و ترور را از روی جهل و ناتوانی به زبان تفاهم و گفت‌وگو ترجیح می‌دهند، محکوم است؛ اما رویه و روند خطرناکی که در غرب و رسانه‌های آن در حال پیگیری است، گرفتار شدن در دور تسلسل باطلی است که خود موجد این وضعیت است.
حوادث پاریس به اعتقاد بسیاری از کارشناسان علوم مختلف، محصول تقسیم بی‌خردانه تروریسم به خوب و بد است؛ لذا اگر به جای مبارزه با علت یا علل آن، به‌گونه‌ای به مدد رسانه‌ای انبوه بذر نفرت، وحشت و اختلاف را در سرزمین قلوب جریحه‌دار بکاریم، در واقع اشتباهی بزرگ‌تر مرتکب شده و اسلام‌هراسی نوین و در عین حال خونینی بازتولید می‌شود که تبعات پیش‌بینی‌ناپذیر آن دامن مردم بی‌گناه بیشتری در پهنه گیتی را خواهد گرفت؛ نگاه و روندی که امروز از سوی افراطیون و راست‌های رادیکال در آمریکا و اروپا به جد پیگیری می‌شود. در حالی که ترور و تروریسم ذاتاً محکوم و شر است و هدف، انگیزه و ایدئولوژی‌ای جز مزدوری ندارد و به قطع و تجربه، روزی هم دامن حامیانش را به آتش خواهد کشید.
راه‌حل ریشه‌کنی تروریسم، وحدت و همدلی جهان برای نابودی آن با هر ویژگی‌، تفکر و دیدگاهی است. رسانه‌های غربی از دمیدن در تنور نژادپرستی و ایجاد محدودیت‌های بی‌شمار برای مسلمانان به نام مبارزه با تروریسم سودی نمی‌برند، آنها به تجربه باید دریافته باشند که در نگاه سودمحورانه معادله هزینه- فایده این رویکرد برای آنها مقرون به صرفه نیست.

ترجمه
ابعاد نقش‌آفرینی‌های پسابرجامی چین در ایران

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی «وال‌استریت‌ژورنال» 18 نوامبر 2015 (۲۷ آبان) در مقاله‌ای به ابعاد روابط ایران و چین در پرتو امضا و اجرای برجام پرداخت و نوشت: «برجام زیرساخت هسته‌ای ایران را آن‌چنان که کاخ سفید اساساً متعهد شده است، محدود نمی‌کند. در واقع، برجام طی دهه آتی به تهران مسیری آرام، اما بی‌وقفه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌دهد و حتی این وضعیت سبب می‌شود حکومت ایران به‌طور بی‌سابقه‌ای به درآمدهای اقتصادی دست یابد. بخش دیگر بسیار مبهم‌تر است. برداشته شدن تحریم‌ها پس از برجام که سالانه حدود 100 میلیارد دلار یا بیشتر به درآمدهای جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید، احتمالاً به ایران در ادامه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش در جبهه‌های مختلف کمک جدی خواهد کرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «این تحولات، آمریکا و متحدانش را به‌طور جدی تهدید خواهد کرد. با وجود این، رهبران چین اوضاع را کاملاً متفاوت می‌بینند. از نظر آنها، ایران امروز بیش از آنکه تهدیدی راهبردی باشد، فرصتی اقتصادی است و به همین دلیل این روزها پکن مشغول طرح‌ریزی افزایش حضور خود در جمهوری اسلامی ایران است. ایران سال 2011 در واکنش به تشدید تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای‌اش، چرخش به سوی آسیا را آغاز و روابط خود با کشورها و بازارهای این منطقه را به منزله راهی برای پرهیز از انزوای اقتصادی تقویت کرد.»
در پایان مقاله آمده است: «چین در میان این شرکای جدید ایران، کشوری مهم بود؛ چرا که این کشور تقریباً نیمی از نفت ایران را خریداری می‌کرد و در جایگاه یکی از اعضای گروه 1+5، نقشی کلیدی در گفت‌وگوها داشت؛ اما از زمان امضای برجام شاهد هستیم که تلاش‌های چین در قبال ایران تشدید شده و تأثیر آن بر اوضاع بازار و راهبرد کلان چین در قبال جمهوری اسلامی ایران محسوس است. البته چینی‌ها این نگرانی‌ را نیز دارند که در فضای پساتحریم فرصت‌های آنها در ایران به دلیل حضور سایر سرمایه‌گذاران، از جمله غربی‌ها محدود شود.»

گزارش روز
رویکرد ضدفرهنگی

«اردوی مختلط یعنی چه؟ کوهنوردی مختلط، اردوی مختلط، گاهی حتی خارج از کشور! بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ خیال می‌کنند کار فرهنگی این است‌؛ نه، کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، مفهوم دیگری دارد. مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها بفهمند چه‌کار می‌کنند.» این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تکرار دغدغه‌ای بود که بارها از زبان ایشان نسبت به اوضاع فرهنگی دانشگاه‌های کشور مطرح شده است. ایشان در سال جاری در هر دو دیداری که با مدیران دانشگاهی داشتند، در این‌باره موضعی صریح اتخاذ کردند و تغییر این روند را خواستار شدند.
اما در مقابل تذکرات مکرر ایشان، از یک سو با انکار تلویحی مسئولان دانشگاهی روبه‌رو شدیم و از سوی دیگر شاهد تداوم اقدامات ضدفرهنگی به نام کار فرهنگی در دانشگاه بوده و هستیم! گویی برخی اصل را نه بر اداره درست محیط فرهنگی دانشگاه که براساس جلب رضایت برخی جریانات خاص گذاشته‌اند. خبرها، فیلم‌ها و عکس‌هایی که در پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بیانگر این واقعیت است که اردوهای مختلط در برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود دارد و اعتراف یا انکار برخی دست‌اندرکاران تأثیری در اصل موضوع ندارد.
اما سرانجام در جلسه دیروز شورای انقلاب فرهنگی، اعضای این شورا به موضوع ورود کردند و رئیس‌جمهور هم که ریاست این شورا را عهده‌دار است، با ایجاد کارگروهی خواستار بررسی موضوع شد و با قید «اگر چنین چیزی وجود داشته باشد» دستور برخورد و جلوگیری از آن را داد. حال باید منتظر ماند و دید که تا چه حد این دستور در تغییر رویه غلط فرهنگی دانشگاه‌ها تأثیر می‌گذارد.
 
 اخبار 
1- ارتباط تنگاتنگ امنیت سوریه با امنیت جمهوری اسلامی ایران

  فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت سردار شهید حاج‌حسین همدانی در جمع خبرنگاران، گفت: نقش سردار همدانی در مقاومت برجسته بود و بدون تردید می‌توان گفت که اگر شهید همدانی در ماجرای دو سه سال پیش نبود، دمشق سقوط کرده بود و معلوم نبود جبهه مقاومت با چه مشکلی مواجه می‌شد. سردار جعفری در ادامه گفت: امنیت سوریه ارتباط تنگاتنگی با امنیت جمهوری اسلامی ایران دارد. سرلشکر ایزدی، معاون راهبردی و اشراف ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: این امنیت به واسطه تلاش‌ها و مجاهدت‌های شهیدان بزرگواری ‌مانند سردار همدانی است که از ابتدای انقلاب در داخل کشور در مبارزه با ضدانقلاب و بعد هم در راستای حمایت از جبهه مقاومت در کرانه‌های دور به نبرد پرداختند. وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما قوه دفاعی و زور در صحنه نداشته باشیم، قطعاً تهدیدات متوجه ما نیز خواهد شد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، برخی کشورهای مرتجع منطقه مشوق این امر هستند؛ ما باید کاملاً هوشیار و بیدار باشیم.
2- جنگ غیرقانونی برای ایجاد یک نظام مزدور
 ریچارد بلاک، سناتور ایالت ویرجینیای آمریکا در نامه‌ای به بشار اسد تأکید کرد که جنگ سوریه به‌دلیل ناآرامی‌های داخلی نیست؛ بلکه یک جنگ غیرقانونی است که از سوی قدرت‌های خارجی برای ایجاد یک نظام مزدور در سوریه طراحی شده است. بلاک در این نامه اعلام می‌کند، سوریه بیش از هر کشور عربی دیگری دارای آزادی اعتقادات و برابری بین زن و مرد بوده است. وی با اشاره به حملات کشورهای غربی، از جمله آمریکا به سوریه می‌نویسد: قبل از اینکه از سوریه انتقاد شود، این متحدان آمریکا از جمله عربستان، قطر و کویت هستند که باید به ملت‌های خود آزادی بدهند. این سناتور آمریکایی در ادامه تصریح کرد: من احساس ناامیدی می‌کنم؛ زیرا آمریکا با تحویل کامیون‌های موشک ضدتانک «تاو» به تروریست‌ها با کمک‌های مسکو به سوریه مقابله کرد.

اخبار کوتاه    
**  نشریه «نیویورک‌پست» وابسته به جمهوریخواهان آمریکایی با انتقاد شدید از مواضع دولت کنونی این کشور می‌نویسد: «زمان آن رسیده که اوباما استعفا دهد. این حقیقت که ما در جنگ هستیم، آن‌چنان واضح است که اصلاً به بازگو کردن آن نیازی نیست؛ اما حتی پس از قتل عام در پاریس، هنوز یک تردید ناراحت‌کننده در این‌باره وجود دارد که آیا فرمانده کل قوا در آمریکا این موضوع را درک می‌کند؟!» نویسنده این سرمقاله می‌آورد: «او مهارت‌های فکری و سخنوری خود را در خدمت ناشایسته اتهام‌زنی و پنهان کردن شکست قرار داده است. اگر به جای این اظهارات از بمب‌ها استفاده می‌شد، سال‌ها قبل داعش نابود می‌شد.»
**  روزنامه «بوبلیکو» اسپانیا نوشت: دادگاهی در اسپانیا اعلام کرده است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و هفت نفر دیگر از مقامات کنونی و قبلی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به‌محض ورود به خاک اسپانیا باید دستگیر شوند. «خوزه دی لاماتا» قاضی اسپانیایی در دادگاه ملی این کشور خواست تا نتانیاهو هنگام ورود به این کشور به علت بازجویی و بازبودن پرونده حمله نیروهای اشغالگر به کشتی مرمره در سال 2010 میلادی بازداشت شود. افزون بر نتانیاهو، اسامی «ایهود باراک»، «اویگدور لیبرمن»، «موشه یعلون»، «ایلی یشای»، «بنی بیگن» و دریادار «ایلییزر مارون» از مسئولان رژیم صهیونیستی در این حکم بازداشت وجود دارد.
** به گزارش «اینترنشنال بیزنس‌تایمز» رشد اقتصادی ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها تا شش درصد افزایش خواهد یافت که به این ترتیب از رشد اقتصادی سالانه چین بیشتر خواهد بود. این نشریه می‌نویسد: «چین که موتور اقتصاد جهانی است، اکنون با رکود نسبی در بازار سرمایه و تولید روبه‌رو است و بازار بکر ایران با جمعیت 85 میلیون نفری برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب است. ایران به دلیل داشتن زیربناهای کافی برای توسعه و همچنین منابع غنی انرژی در حال حاضر به مبدأ بسیار جالبی برای سرمایه‌گذاران مبدل شده است.»
**  براساس اخبار رسیده، امیرحسین کریمی که از طریق آکادمی موسیقی گوگوش در شبکه ضدانقلاب «من و تو» معرفی شد، قرار است نخستین آلبوم رسمی خود در ایران را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر  کند. او در این آلبوم با چهره‌های سرشناس موسیقی کشور همکاری کرده و یکی از بزرگ‌ترین تهیه‌کننده‌های موسیقی پاپ با وی قرارداد پنج‌ساله امضا کرده است.
**  موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات درباره ورود سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری گفت: نظر شخصی من این است که فکر می‌کنم سیدحسن خمینی با همه شایستگی‌ها و لیاقتی که دارد، حضور وی در حوزه علمیه و حفظ کرسی درس و بحث حوزوی بیشتر می‌تواند مغتنم باشد تا در مجامع این‌چنینی.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات