تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۵۰
زيبا كلام در رابطه با اينكه اگر توافق در دوران احمدي‌نژاد حاصل مي‌شد. خبر داد:

مجلسی‌ها می‌گفتند یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم

(روزنامه ابتكار - 1394/06/18 - شماره 3238 - صفحه 10)

برای این سوالات یک پاسخ بیشتر ندارم و آن این است که متاسفانه برخورد مجلس برخوردی کاملا سیاسی، خطی و جناحی است. درواقع آن تعدادی که با روحانی مشکل دارند به خصوص حامیان دولت قبل اصرار دارند، وارد بحث هسته‌ای شوند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با نحوه ورود مجلس به موضوع برجام گفت: عملکرد مجلس بر اساس سیاسی کاری است، چراکه پیش از این هیچ ورودی به مسئله هسته‌ای نداشته است. صادق زیبا کلام در گفت و گو با تدبیر و امید در رابطه با نحوه ورود مجلس به مسئله هسته‌ای گفت: من فکر می‌کنم بدترین شکل ممکن شکلی است که اکنون مجلس به آن ورود پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: من با بند بند وجودم معتقدم مجلس در راس امور است اما سوال اساسی از مجلس محترم این است که آیا از سال 84 که همفکران اصولگرای شما به قدرت رسیدند تا 24 خرداد 92، راس ان هشت سال شما چقدر ورود داشتید به تحولات هسته‌ای کشور؟! آن شش سال که جلیلی داشت با 1+5 مذاکره می‌کرد چند بار از جلیلی توضیح خواستید و مطرح کردید که مجلس را باید در جریان روند مذاکرات قرار دهد؟! زیبا کلام افزود: واقع امر این است که مجلس اساسا در برنامه هسته‌ای از همان ابتدا که مسئله هسته‌ای مطرح شد، هیچ‌گاه به این موضوع ورود پیدا نکرد و شورای عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرد و اساسا مجلس هیچ‌گاه خود را مسئول و موظف در رابطه با برنامه هسته‌ای ندانست. این اولین بار هست که مجلس در بحث هسته‌ای ورود پیدا می‌کند.

برخورد مجلس برخوردی کاملا سیاسی، خطی و جناحی

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح چند پرسش ادامه می‌دهد: سوال اینجاست که چرا در آن هشت سال دولت احمدی‌نژاد وارد مسئله هسته‌ای نشد؟ چرا مجلس در دوران مذاکرات سعید جلیلی هیچگاه او را مورد سوال قرار نداد، در حالی که امروز تا به این اندازه خواستار ورود به مسئله هسته‌ای است؟ برای این سوالات یک پاسخ بیشتر ندارم و آن این است که متاسفانه برخورد مجلس برخوردی کاملا سیاسی، خطی و جناحی است. درواقع آن تعدادی که با روحانی مشکل دارند به خصوص حامیان دولت قبل اصرار دارند، وارد بحث هسته‌ای شوند، آن هم تنها از راهی که اخلال در روند کار دولت یازدهم به وجود آورند؛ چراکه به هر حال دولت را از خود نمی‌دانند و از همین رو با انگیزه‌ای سیاسی می‌خواهد به موضوع ورود پیدا کنند.

وی همچنین گفت: اگر غیر از این بود مجلس در دوران احمدی‌نژاد هم خود را موظف می‌دانست که در بحث هسته‌ای ورود داشته باشد و نظارت کند و بارها جلیلی یا دیگران را به بهارستان فرا می‌خواند تا در این رابطه توضیح دهند که در این صورت امروز نیز این تصور به وجود می‌آمد که روال کار مجلس دنباله رو رویه قبلی اوست؛ اما واقعیت آن است که تا پیش از دولت روحانی مجلس کاری به مسئله هسته‌ای نداشت اما اینکه امروز می‌خواهد وارد این مسئله شود، همانطور که بیان شد یک مسئله سیاسی است و ابایی هم ندارد که انگیزه‌های سیاسی را پنهان کند؛ یعنی مجلس در اولین گام به سراغ اعضای پیشین مذاکره‌کننده رفته است و با آنها شروع به رایزنی می‌کند، درحالی که اگر عملکرد تیم سعید جلیلی، فریدون عباسی و سلطانیه موفقیت‌آمیز بود که مسئله هسته‌ای ایران وارد پیچ مشکلات نمی‌شد.

استعلام مجلس از افرادی که هیچ موفقیتی کسب نکرده‌اند

زیباکلام ادامه داد: در واقع مجلس در خصوص مذاکرات هسته‌ای از کسانی استعلام می‌کند که هیچ موفقیتی در این رابطه در کارنامه خود ندارند. بنابراین این اظهارنظرها نمی‌تواند، صحت داشته باشد و تنها جنبه سیاسی دارد. وی بار دیگر با تاکید بر راس امور بودن مجلس گفت: درست است که مجلس در راس امور است اما باید دید که انگیزه نمایندگان فعلی برای ورود به این موضوع چیست.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که نمایندگان همواره بر این امر تاکید می‌کنند که پیش از این توافقی وجود نداشته است و ورود امروز مجلس بر اساس قانون اساسی است گفت: به نظرم مجلس در اینجا سیاسی کاری می‌کند، چراکه حتی وقتی که توافق صورت نگرفته بود اساسا مجلس می‌دید که چگونه برنامه هسته‌ای و عدم‌پیشرفت در توافق در کنار افزایش تحریم بر کشور فشار وارد می‌کند، مگر نمایندگان در ایران زندگی نمی‌کردند؟ مگر نمی‌دیدند.

چگونه تحریم‌ها بنیاد اقتصاد کشور را هدف قرار داده است؟ چطور آن زمان دخالت نمی‌کردند؟! بنابراین صرف آنکه گفته می‌شود آن زمان توافق نبوده است و امروز توافق حاصل شده است نمی‌تواند صحیح باشد و با قاطعیت می‌توان گفت اگر این توافق در دوران احمدی‌نژاد به دست می‌آمد مجلسی‌ها می‌‌گفتند این یک توافق بزرگ بوده است و ما یک بار دیگر بر دهان آمریکا زده‌ایم و تنها توقعی که نداشتند آن بوده است که بیایند و در تصویب این توافق ورود پیدا کنند.

ش.د9402431

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات