تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۵۳
رئیس مجلس خبرگان رهبری:

نظارت شورای نگهبان، استصوابی است نه تماشایی

(روزنامه ايران - 1394/06/11 - شماره 6017 - صفحه 2)

روز گذشته ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی، میزبان فقهای عضو مجلس خبرگان بود که از صبح دیروز برای برگزاری نشستی دو روزه دور هم جمع شده‌اند. همچنین نشستی که با سخنان آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری آغاز شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، آیت‌الله محمد یزدی در طول سخنرانی‌اش موضوعات مورد اشاره دولتمردان در چند روز اخیر را محور اظهارات خود قرار داد و چند جا نیز بدان انتقاد وارد کرد از جمله مواضع روحانی درباره نقش نظارتی شورای نگهبان که بازتاب‌های متفاوت و متعددی داشت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در این نشست برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری را یادآور شد و گفت: امسال دو انتخابات در پیش داریم و با هیچ کس هیچ تعارفی نداریم. وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی. وی با بیان اینکه «نظارت شورای نگهبان از لحظه نامنویسی تا لحظه اعلام نتیجه خواهد بود»، تأکید کرد: در نامنویسی، وزارت کشور اصرار دارد که الکترونیکی عمل شود؛ در حالی که هنوز ساده‌ترین وسیله آن را ندارند و می‌خواهند از چین بخرند. در صورتی که در شورای نگهبان ما می‌گوییم به این وسیله‌ها اطمینانی نداریم.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: در شورای نگهبان برخی افراد هستند که متخصص این کارند و تا وقتی اطمینان شورای نگهبان جلب نشود، نمی‌توان گفت دولت تصویب کرده و در کلانشهرها باید الکترونیکی باشد. وی یادآور شد: امروز سر و کار داشتن با کامپیوتر را همه بلدند و ما باید اطمینان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیدا کنیم. خود من طرفدار جدی برگزاری انتخابات الکترونیکی هستم. امیدواریم انتخابات خوبی صورت گیرد، اما مطابق اصولی که طبق متن قانون اساسی است، در انتخابات اجرا با وزارت کشور و نظارت تصویبی با شورای نگهبان است. ان‌شاءالله که با هم تعامل داشته باشند؛ بخصوص چون دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با هم است.

برجام باید در مجلس طرح شود

موضوع دیگر که آیت‌الله یزدی، نسبت به آن واکنش نشان داد، مسأله برجام و تأکید دولت به نبود ضرورت تصویب آن در مجلس بود. رئیس مجلس خبرگان رهبری در واکنش به این سخنان گفت: در هر جلسه‌ای که می‌رویم، کلمه «برجام» مطرح است و اینکه خوب بوده یا نه. اولاً ما در جریان یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور قرار داریم و باید بدانیم که آیندگان درباره آنچه در این مرحله حساس می‌گذرد قضاوت می‌کنند و باید سعی کنیم طوری باشد که تجلیل کنند.

وی با بیان اینکه «برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند»، افزود: آقای رئیس جمهوری هم در این جلسه حضور دارند؛ باید گفت برجام چون تعهد دارد، اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و نباید این شبهه به وجود بیاید که چون امضا نشده، نباید در مجلس مطرح شود. از نظر قانون اساسی وقتی کلمه تعهد وجود داشته باشد، قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد بررسی کند. برجام در شورای عالی امنیت ملی هم در حال بررسی شدن است و طبق نام آن که برنامه جامع اقدام مشترک است هر دو طرف باید اقدام کنند و بزودی هم موعد اقدام فرا می‌رسد.

قدردانی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای

آیت‌الله یزدی در عین حال از تیم مذاکره کننده هسته‌ای تجلیل کرد و افزود: مذاکره کنندگان ما خیلی زحمت کشیده‌اند و شاید در طول تاریخ چنین نمونه‌ای وجود نداشته باشد که یک تیم اینقدر طولانی و دقیق، مقاومت و بحث کند. وی در ادامه با بیان اینکه «باید مراقب باشیم این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر ندهد»، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، امریکا را نخستین دشمن خود می‌داند و باید توجه کنیم که امریکا چه برخوردهای چندگانه‌ای دارد. رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید به امریکا بگویم که خوابی که دیده‌اید- تا مجدداً ایران بازار مصرف و منبع درآمد شما باشد- را به گور خواهید برد. اگر مذاکره‌ای در مسأله هسته‌ای با آنها انجام شده، ربطی به روابط دوجانبه ندارد و براحتی نمی‌توان روابط را برقرار کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: شاید در این بخش مخاطبم شخص رئیس جمهوری محترم و دولتمردان باشند. دوستان باید بدانند که با وجود رفت و آمدهای هیأت‌های گوناگون که به اینجا می‌آیند، نباید فراموش کنیم که اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار دهیم. اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت دستگاه‌های مولد داخل کشور. امروز بسیاری از دستگاه‌های تولیدی زیر ظرفیت خود کار می‌کنند. رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: باید با مولدان کشور از نزدیک صحبت کنید و آنها را به کار گیرید. باید اول به تولید در کشور توجه کنید. حتی قلم و کاغذ ما در داخل کشور باید داخلی باشد و برای چه باید از چین و کره بیاوریم. البته باید کمک کنید تا کیفیت هم بالا برود. به کیفیت و کمیت همزمان توجه شود.

به سخنان اوباما مغرور نشویم

وی در ادامه اوضاع و احوال آشفته منطقه را به دلیل سیاست‌های ‌امریکا و تحت نفوذ اسرائیل دانست و افزود: سرچشمه فتنه‌ها در امریکا و پشت سر آنها اسرائیل است. روابط امریکا و اسرائیل به گونه‌ای است که خاورمیانه را به آتش می‌کشند تا اسرائیل را نگه دارند. نباید با برخی صحبت‌هایی که اوباما می‌گوید مغرور شویم؛ بلکه باید به عمل‌شان نگاه کنیم. آن وقت می‌فهمیم چطور عمل می‌کنند و نمی‌خواهند اسرائیلی‌ها ناراضی باشند. رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود گفت: فقیه جامع الشرایط از طرف خدا و ائمه برای تصدی حکومت منصوب می شود.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه در جریان انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) دستورات مختلفی را صادر کردند که دستورات حکومتی بود، یادآور شد: فقها زمانی که یک نفر حاکم شد بقیه آنها در مسائل حکومتی دخالت نمی‌کنند اما می‌توانند مشورت کنند و تصمیم شورایی نیز نمی‌تواند حکومت را از مخاطره جدال و درگیری نجات دهد. وی ادامه داد: پس از امام(ره)، رهبر معظم انقلاب توانستند کشور را از فراز و نشیب‌هایی که داشت، به سلامت عبور دهند و امروز می‌بینیم که در کشور ما امنیت برقرار است.

نطق وزیر اطلاعات

بعد از سخنان آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله بهشتی و سید محمود علوی وزیر اطلاعات نطق کردند. به گزارش ایرنا، وزیر اطلاعات در این جلسه از خنثی شدن برنامه‌های «خرابکارانه» و «ضد امنیتی» دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن برای ایجاد ناآرامی و انجام انفجارهایی در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: با تدابیر و زحمات شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) برنامه‌های خرابکارانه دشمن در کشور خنثی و تیم‌های عملیاتی خرابکار، شناسایی، دستگیر یا به هلاکت رسیدند.

وی با تشریح عملکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم و تدابیر این وزارتخانه برای ایجاد امنیت و آرامش پایدار در جامعه اظهار داشت: رویکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم مبتنی بر پیشگیری است و ما تلاش می‌کنیم به جای اینکه افراد جذب سازمان‌ها و سرویس‌های جاسوسی شوند و بعد ما پیگیر برخورد با آنها باشیم، اجازه ندهیم زمینه جذب افراد به این گونه سازمان‌ها فراهم شود. وزیر اطلاعات به تعامل خوب علمای شیعه و اهل سنت اشاره کرد و یادآور شد: با تعامل خوبی که با علمای اهل سنت داشته‌ایم، از جذب افرادی از اهل سنت به داعش و گروه‌های تکفیری جلوگیری شده است.

درخواست آزمون شفاهی داوطلبان خبرگان

در ادامه آیت‌الله مؤمن در سخنانی به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و خواستار برگزاری «آزمون شفاهی» داوطلبان حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری پس از قبولی در آزمون کتبی شد. به اعتقاد وی، «علاوه بر شرایط نامزدی مجلس خبرگان رهبری که در قانون ذکر شده، داوطلبان باید از لحاظ علمی در حدی باشند که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشند و بتوانند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهند.»

آیت‌الله احمد بهشتی نیز با ابراز نــگرانی از «ناهنجاری‌های فرهنگی» در جامعه اظهار داشت: نمایش برخی فیلم‌ها یا تئاترها یا برگزاری برخی جشنواره‌ها با مبانی دینی و اجتماعی ما سازگاری ندارد؛ برخی از این گونه برنامه‌ها به ترویج منکرات و بی بند و باری‌ها می‌انجامد که موجب نگرانی متدینین، علما و دلسوزان است. وی همچنین از افزایش طلاق و برگزاری برنامه‌هایی با عنوان جشن طلاق بشدت انتقاد کرد و از مسئولان و دست‌اندرکاران خواست در این خصوص تدبیری بیندیشند و زمینه‌های تحکیم خانواده و ازدواج آسان برای جوانان را فراهم آورند.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6017/2/81806/0

ش.د9402432

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات