تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۵۲۳۸

محمد عطريانفر: توصيه‌هاي هاشمي براي جريان اصلاحات بسيار مغتنم است

(روزنامه اعتماد ـ 1394/06/17 ـ شماره 3337 ـ صفحه 7)

محمد عطريان‌فر، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران درباره اينكه آيا احتمال ارايه ليست مستقل انتخاباتي از سوي حزب كارگزاران وجود دارد، تصريح كرد: اصلاح‌طلبي مضمون واقعي حزب كارگزاران است و در مقام تمثيل نسبت آن دو نسبت درخت و سايه درخت است. لذا تصور اينكه ليست نامزدهاي انتخاباتي كارگزاران مستقل باشد و ديگر طيف‌هاي اصلاح‌طلبي ليست ديگري را ارايه كنند، عقلا محال و ناممكن به نظر مي‌آيد. شأن سياسي، رويكرد اعتدالي، ‌نگاه واقع بينانه و پرهيز از افراط و تفريط كارگزاران از آغاز تا به امروز جايگاه اين حزب را در انديشه اصلاحات در اوج قرار داده و باعث شده است تا موثرترين تدابير اصلاحات را در مشي فكري كارگزاران شاهد باشيم. به گزارش ايسكانيوز، وي با بيان اينكه وجاهت سياسي كارگزاران به گونه‌اي است كه اگر جريان همسويي با آن در گذشته تند رفته است از مواضع تندروي خود دست كشيده و به آن ملحق شده و اگر گروهي تاخير داشته است، تلاش مي‌كند تا فاصله خود را مرتفع ساخته و با محور اعتدال همگام شود، افزود: كارگزاران در طول تاريخ حيات سياسي خود و در هنگامه انتخابات بيش از آنكه به ليست اسامي نامزدها بينديشد، به اصل گفتمان اعتدالي و عقلاني توجه داشته است. اصول و قواعد بازي سياسي همواره نزد انديشه كارگزاران مهم‌تر از فروع سياست به حساب آمده است.

از منظر كارگزاران واقع بيني و اعتدال مقدم بر كار روي اسامي و عناوين شخصيت‌هاست. وي در ادامه بيان كرد: با اين مقدمات اولا صدور ليست مستقل كارگزاران از ديگر اقمار اصلاح‌طلبي با امتناع عقلي مواجه است، ثانيا آنها به ملاك‌ها، كفايت‌ها و وجوهي كه اصلحي را بر صالح مرجع مي‌سازد توجه دارند. اين رويكرد طابق النعل بالنقل با منويات امام راحل همسو و هم افق است. ميل به انتخاب اصلح و لزوم حمايت از او مهم‌ترين ضمانت بر توفيق در كار سياست و پيشبرد و اهداف اصلاح‌طلبي است. عضو حزب كارگزاران در پاسخ به اينكه موضع حزب كارگزاران نسبت به استفاده از چهره‌هاي معتدل اصولگرايي در ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان چيست؟گفت: اصلاح‌طلبان و از جمله كارگزاران از منظر منافع ملي و مصالح عمومي ملت ايران مي‌كوشند تا جريان معقول در جبهه اصولگرايان براي رقابت جدي و شرافتمندانه وارد ميدان شود. اصلاح‌طلبان مشوق جدي اصولگرايان معتدل براي رقابتي سازنده‌اند. آنها مي‌خواهند تا با عقلانيت سياسي، برخي اصولگرايان، گليم خويش را از آب بيرون بكشند. همان توصيه‌اي كه اصلاح‌طلبان پيش‌تر به آن عمل كرده‌اند و تندروها را از حيطه تدابير و تاثيرگذاري از خود دور ساخته‌اند. اين همدلي ميان دو جبهه سياست، ‌فراتر از رقابت حزبي است و ريشه در عقلانيت ملي دارد.

مساله مهم اين است كه هر دو جريان اصيل اصولگرا و اصلاح‌طلب بايد با اصالت و حقانيت سياسي خود در عرصه رقابت حضور يابند. وي با بيان اينكه وحدت ميان آن دو، در هر سطحي از جمله وجود اسامي يكسان در دو ليست، با امتناع فلسفي و عقلي مواجه خواهد بود و البته امري مبارك و ميمون است، تصريح كرد: بي‌ترديد هيچ يك از دو جريان نبايد و نمي‌تواند از اصول خويش دست بردارد. به اصطلاح وحدت سياسي و امر اصيل امكان ناپذير است. لذا شاكله فعاليت سياسي دو جريان سياسي اصيل ما را به سوي تفكيك تمام‌عيار ليست‌هاي انتخاباتي خواهد برد و هيچ چهره‌اي از اردوگاه اصلاحات يا اصولگرايان نمي‌تواند و نبايد در جبهه مقابل حضور پيدا كند. با اين نگاه رقابت سياسي در انتخابات رقابت بين«خوب و خوب‌تر» جريان خواهد يافت. حال هر كدام از دو جريان خود را خوب‌تر و رقيب را خوب قلمداد خواهد كرد و در چنين روندي پديده منحوس و زشتي چون تخريب نيز برچيده خواهد شد و هر جرياني بر طبقات خويش تمركز خواهد كرد تا اينكه به نفي و تخريب رقيب روي آورد.

عطريانفر پيرامون اينكه برخي تلاش مي‌كنند نسبت به مواضع سياسي آيت‌الله هاشمي موضع خصمانه بگيرند و سخنان ايشان را به صورت منفي به افكار عمومي منتقل كنند، گفت: در افق انديشه اسلامي و سياسي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني همواره سه محور ملي و استراتژيك مورد نظر بوده و به نظر مي‌رسد در آينده نيز خواهد بود؛ نخست آنكه چون ايشان چهره برجسته و عضو موسس نظام هستند تكاليف مهمي بر دوش‌شان قرار دارد كه با مسووليت‌شناسي و حساسيت بالا به آنها توجه جدي دارد. مهم‌ترين اين تكاليف تلاش هوشمندانه و مدبرانه براي حفظ اصالت و صيانت از اصول انقلاب امام و نظام برخاسته از آن است. ايشان در اين اداي تكليف مي‌كوشد تا از هرگونه كدورت و آلودگي و مردم گريزي كه برخي مدعيان براي نظام تدارك ديده‌اند، چهره زيباي حكومت ديني را محفوظ نگه ‌دارد. دغدغه هاشمي‌رفسنجاني در اين امر مهم به اين جهت مورد تاكيد است كه او مي‌بيند ميراث‌خواران و مدعيان دروغين، در تلاش‌ هستند تا انديشه‌هاي ناب امام كه مردم را در صدر نشانده، به‌زير كشند و منافع مليت را به‌نفع مصالح شخصي و انديشه‌هاي ارتجاعي خويش مصادره كنند. امروز در لابه‌لاي سطور و واژه واژه خصومت دشمنان هاشمي مي‌توان اين حقيقت مضمر و تلخ را دريافت. محور دوم دغدغه‌هاي هاشمي‌رفسنجاني به موضوع تثبيت نظام و تامين منافع و رفاه و امنيت مردم برمي‌گردد. هاشمي منطقي‌ترين رويكرد و واقع‌بينانه‌ترين مدل حكومت مردمي را در بستر انديشه اسلام، در ساختار حاكميت تعيين كرده است.

وي ادامه داد: تجربه هشت سال مديريت پارلمان، تجربه هشت سال اداره و فرماندهي جنگ، تجربه هشت سال تلاش خستگي‌ناپذير براي اداره كشور، آن هم پس از بحران دفاع مقدس همه تجارب سودمند و كارآمدي است كه هاشمي‌رفسنجاني را در حل بحران‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي همراهي كرده و او را در جايگاهي نشانده كه بر راه استوار و مشي درست اصرار ورزد و همچون محك و ميزان و مقياس، ‌در محور ميدان باقي بماند و افراط و تفريط را به عقل و تدبير و به چرخ اصلاح و اعتدال برگرداند. او در اين زمينه بيشترين احساس تكليف را به‌مثابه مسوول‌ترين چهره پرسابقه نظام برعهده خويش مي‌بيند. عطريانفر عنوان كرد: محور سوم رسالت هاشمي‌رفسنجاني، دلبستگي او به آينده نظام و استمرار و بقاي آن است. او مي‌كوشد تا پس از اين نظام ايران اسلامي، در مدار جهاني، جايگاه رفيعي را به خود اختصاص دهد. او ايران را چون گوهري تابناك در صدر انقلاب‌هاي ديني جهان به شمار مي‌آورد و در همين طراز و ارتفاع مي‌كوشد تا نقش ايران در منطقه و تاثير آن را در تحولات بين‌المللي به صورت بهينه حفظ كند. هاشمي دل‌نگران آينده است و براي نسل‌هاي بعد دغدغه‌هاي فراواني دارد. اين نقش‌پذيري سه‌گانه آيت‌الله به‌ويژه پس از ختم دوره مديريت احمدي‌نژاد بار سنگيني را بر دوش ايشان مي‌گذارد.

اين فعال اصلاح‌طلب افزود: به دليل حمايت هاشمي روي سه محور فوق مي‌توان فهميد كه او نيز تلاش مي‌كند تا جريان انتخابات مجلس آينده و برگزيدگان آن در راستاي همين منويات سامان پذيرد. لذا نقش هدايتگري و حمايت و توصيه‌هاي او براي جريان اصلاحات بسيار مغتنم و مورد توجه خواهد بود. هاشمي‌رفسنجاني هيچ نوع دخالت در اجزاي انتخابات و در مسائل مبتلا به احزاب اصلاح‌طلب ندارد. تنها تذكرات دلسوزانه و نصايح مشفقانه او مي‌تواند در تنظيم و تمشيت امر سياست عمومي انتخابات موثر واقع شود. اصلاح‌طلبان هوشيار باشند كه روي اظهارنظر كساني كه از عوامل موثر و تقويت‌كننده رييس‌جمهور پيشين بوده‌اند حساب جدي باز نكنند. وي درباره سخنان اخير احمدي‌مقدم درباره افكار و رفتار احمدي‌نژاد گفت: گمانه‌زني روي انگيزه اين نوع اظهارات كه قائلين آن تا ديروز از عوامل موثر و تقويت‌كننده رييس‌جمهور پيشين بوده‌اند كاري ناصواب و بي‌ارزش است. البته دور از انتظار نيست كه وجدان‌هاي خفته‌اي بيدار شده باشند و خود را در برابر خدا و مردم سرزنش كنند و از باب توبه و انتباه و بازگشت به دامان مردم، برائت خود را به گوش خلق رسانند و زمينه‌اي را براي اصلاح در پيش روي خود گشايند.

عطريان‌فر بابيان اينكه اصلاح‌طلبان بايد هوشيار باشند كه روي اين گونه اظهارنظرها حساب جدي باز نكنند و با آن به احتجاج برنخيزند، چرا كه نيازي به اين نوع استدلال‌ها و كدهاي خبري نيست، گفت: احتجاج با اين ابزارها، در شأن اصلاح‌طلبي نيست. حجم و ابعاد و ارتفاع مشكلاتي كه در دوره مديريت رييس‌جمهور پيشين در حق ملت شد، نيازي به اقامه دلايلي از اين دست ندارد. حجت بر همگان آشكار است و نحوه عملكرد آنها امروز براي همگان نمايان شده است. وي در تصريح چرايي شكايت احمدي‌نژاد و نزديكانش در شرايط كنوني از مديران دولت آقاي روحاني بيان كرد: حجم انبوه ناكارآمدي و سوءاستفاده در دولت پيشين بستري است براي كساني كه هشت سال چشم بر مطالبات مشروع ملت بستند. خداوند به دست زمانه، دست‌هاي ظلم و ستم خائنين به امانات مردم را رسوا مي‌كند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=24834

ش.د9402480

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات