تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۱۷

نقش يهوديان در صنعت هرزه‌نگاري آمريكا

(ماهنامه موعود - بهمن‌ماه 1392 - شماره 156 - صفحه 4)

داستاني كه كمتر به آن پرداخته شده است، مربوط به يهوديان و نقش آنان در صنعت فيلم‌هاي هرزه است كه خويشاوند بدنام هاليوود شمرده مي‌شوند.

شايد ترجيح دهيم وانمود كنيم كه چنين چيزي وجود ندارد؛ ولي اين واقعيتي است كه يهوديان سكولار نقش بيش از حدي در سراسر صنعت فيلم‌هاي هرزه در آمريكا ايفا كرده‌اند و هنوز هم ايفا مي‌كنند.

دخالت يهوديان در پورنوگرافي در ايالات متحده، داراي تاريخ و پيشينه طولاني است؛ همان‌گونه كه در تبديل يك خرده‌فرهنگ حاشيه‌اي، به يك عنصر سازنده اساسي مربوط به آمريكا دخيل بوده‌اند.

فعاليت يهوديان در صنعت هرزه‌نگاري (پورنوگرافي در قالب دو گروه توليدكنندگان و فروشندگان محصولات پورنوگرافي و بازيگران فيلم‌هاي سكسي صورت مي‌گيرد. هرچند يهوديان تنها 2% از جمعيت آمريكا را تشكيل مي‌دهند، ولي در پورنوگرافي برجسته و سرشناس شده‌اند.

بسياري از دلالان و معامله‌‌گران هنر و ادبيات شهواني در تجارت كتاب، بين‌سال‌هاي 1940-1890م. يهوديان مهاجراني بودند كه داراي ريشه و اصل و نسب آلماني بودند.

استورمن همچنين شكل نويني از اتاقك‌هاي سنتي شهر فرنگ (نوعا يك اتاق تاريك با تلويزيون رنگي كوچك كه در آن تماشاگر مي‌تواند فيلم‌هاي ويدئويي مستهجن را تماشا كند) را عرضه كرد. گفته شده است كه استورمن تنها كنترل صنعت سرگرمي هرزه‌نگاري را در دست نداشت؛ بلكه وي به معناي كل اين صنعت بود.

سرانجام وي به علت فرار از پرداخت ماليات و جرائم ديگر، محكوم و مجرم شناخته شد و در سال 1997م. در زندان با بدنامي و بي‌آبرويي مرد. پسرش ديويد، به كسب و كار خانوادگي ادامه داد. نمونه مجسم و امروزي استورمن، يك يهودي چهل و سه ساله اهل «كلولند» است كه نام وي استيون هيرچ است و دونالد ترومپ صنعت پورنوگرافي توصيف شده است.

برقرار كننده پيوند و ارتباط ميان اين دو نفر، فرد، پدر استيون بود كه كارگزار بورس و جانشين استورمن به شمار مي‌آمد. امروزه هيرچ، گروهي را كه مايكروسافت جهان پورنوگرافي ناميده شده و توليدكننده بيشترين فيلم‌هاي سكسي در آمريكاست، اداره مي‌كند.

تخصص وي، وارد كردن فنون بازاريابي مربوط به جريان غالب و اصلي حرفه پورنوگرافي بود. در حقيقت، وي ويد، شبيه به سامانه استوديوي هاليوود در دهه‌هاي 1930م. و 1940م. است؛ به ويژه در مورد قراردادهاي انحصاري با ستارگان سكس‌پيشه‌اي كه از سوي هيرچ به مزدوري گرفته شده و سازماندهي مي‌شوند. «وي ويد» موضوع يك شوي تلويزيوني در مورد پشت صحنه فيلمي بود كه از شبكه چهار پخش شد: دختران و پسران زيباروي يهودي!

بيشتر بازيگران پيشتاز مرد و نيز شمار قابل ملاحظه‌اي از ستارگان زن در فيلم‌هاي مستهجن دهه‌هاي 70 و 80 ميلادي را يهوديان به خود اختصاص داده‌‌اند.

يهوديان در صنعت پورنوگرافي به همان دلايلي وارد شدند كه هم‌كيشان آنان در هاليوود وارد شده بودند. آنان بيشتر به اين دليل جذب اين صنعت شدند كه هنوز موانع محدود كننده، آن چنان كه آنان با اين موانع در بسياري از حوزه‌هاي ديگر زندگي آمريكايي مواجه بودند، ايجاد نشده بود.

در صنعت هرزه‌نگاري عليه يهوديان، هيچ‌‌گونه تبعيضي وجود نداشت. در اوايل سده بيستم، يك سرمايه‌گذار براي شروع كسب و كار فيلم، نيازمند مبلغ زيادي پول نبود؛ سينما يك هوس و مد روز گذرا و ناپايدار در نظر گرفته مي‌شد. در كسب و كار پورنوگرافي نيز شروع به كار‌ آسان بود.

براي نشان دادن فيلم‌هاي ويژه مردان يا لوپس، همه چيزهايي كه يك نفر لازم داشت، يك پروژكتور، سالن سينما و چند صندلي بود. يهوديان كه وابستگي به وضع موجود نداشتند و در اثر نوآوري خود چيزي براي از دست دادن نداشتند، آماده تجربه روش‌هاي نوين انجام كسب و كار بودند.

جي‌ايگرترمن در اين باره مي‌گويد: يهوديان هنگامي كه خود را محروم از يك عرصه و حوزه كار و تلاش يافتند، به حرفه‌اي روي آوردند كه احساس كردند، سرانجام مي‌توانند با همكاري هم‌قطاران خود و با كوشش جمعي، رشد و ترقي كنند... يهوديان مدت‌هاي مديدي سرشت، خلق‌وخو، قريحه و استعداد دلالان و واسطه‌ها را پرورش و گسترش داده‌اند. آنان به اين توانايي‌ها افتخار و مباهات مي‌كنند.

سرگرمي و نمايش فيلم‌هاي مستهجن نيازمند چيزي بود كه يهوديان به وفور از آن برخوردار بودند: «chutzpah» يعني بي‌شرمي، پررويي، بي‌حيايي و وقاحت. يهوديان اوليه‌اي كه توليدكننده محصولات هرزه‌نگاري بودند، نابغه‌هاي بازاريابي و سرمايه‌گذاران و كارآفرينان جاه‌طلب و بلندپروازي بودند كه ايستادگي، پايداري،‌سرسختي، فراست و اعتماد به نفس بي‌پايان آنان، باعث موفقيت‌هاي چشمگيرشان شد.

البته شمار زيادي از يهوديان شاغل در هرزه‌نگاري، بيشتر با انگيزه و اشتياق كسب سود به اين صنعت روي آورده بودند. درست همان‌گونه كه همتايان آنان در هاليوود، يك كارخانه رؤيايي براي آمريكاييان و پرده سفيدي كه بر روي آن تصاوير و پندارهاي يهوديان ثروتمند و متنفذ آمريكا نمايش داده مي‌شد، تهيه كرده بودند.

غول‌ها و سلاطين پورنوگرافي هم در زمينه درك ميل و سليقه همگاني، استعداد و قريحه خود را نشان ‌دادند. چه راهي بهتر از فراهم ساختن جوهره و خميره مايه رؤياها و توهمات، از طريق صنعت سرگرمي و اعمال منافي عفت عمومي مي‌پرداختند.

فاكسمن كارگردان يكي از مؤسسات توليد فيلم‌هاي مستهجن مي‌گويد: يهودياني كه وارد صنعت هرزه‌نگاري شدند، همان كاري را كردند كه افرادي كه به دنبال رؤياي آمريكايي بودند، انجام داده‌اند. برخي از ستاره‌هاي فيلم‌هاي مستهجن، خود را به صورت جنگ‌جويان خط مقدم در پيكار مقدس و معنوي ميان آمريكاي مسيحي و انسان‌مداري سكولار تلقي مي‌كنند. به گفته فورد، هنرپيشه‌هاي يهودي فيلم‌هاي مستهجن، اغلب شادماني خود را از اينكه به معتقدان مسيحي نسبت حيوانات چهارپاي خشكه مقدس، آنارشيست، عيب‌جو و خرمگس دهند، نشان داده و نسبت به آنان مباهات و فخرفروشي مي‌كنند.

با اين استدلال، دخالت يهوديان در صنعت پورنوگرافي، نتيجه نفرت و بيزاري آنان از مرجعيت و اقتدار مسيحيت است: آنان در تلاش براي تضعيف فرهنگ مسلط و غالب در آمريكا، با استفاده از انهدام و تخريب اخلاق هستند. پورنوگرافي از نظر برخي از فعالان يهودي در اين صنعت، راهي براي آلوده كردن و به فساد كشاندن فرهنگ مسيحي است.

در اينجا، سخن بر سر اين است كه تلاش همه جانبه و مبارزه سنتي، انقلابي نوراديكال يهوديان مهاجر در آمريكا، به جاي سياست چپ‌‌گرايانه، به سمت سياست جنسي سوق داده شده است. يهوديان درست همان‌گونه كه در جنبش‌هاي راديكال و بنيادي، در طول ساليان طولاني شركت داشته‌اند، در صنعت هرزه‌نگاري هم به گونه‌اي نامتوازن شركت دارند.

يهوديان آمريكا، انقلابيون جنسي بوده‌اند. مقدار زيادي از مطالب مربوط به آزادي جنسي، از سوي يهوديان نگاشته شده است. آنهايي كه در صف مقدم جنبشي بودند كه آمريكا را وادار به اتخاذ يك ديدگاه ليبرال‌تر درباره سكس كرد، يهودي بودند. همچنين يهوديان پرچم‌دار انقلاب جنسي دهه 1960م. بودند.

ويليهم رايش (يهودي)، هربرت ماركوزه (يهودي)، پاول كودمن (يهودي)، جانشين ماركس (يهودي)، تروتسكي (يهودي) و لنين (نيمه يهودي) آن‌گونه شدند كه استنباط انقلابي ايجاب مي‌‌كرد.

مشغله ذهني و دغدغه اصلي رايش، كار، عشق و سكس بود؛ در حالي كه ماركوزه پيش‌گويي كرد كه يك آرمان‌شهر سوسياليستي، اين امكان را براي افراد فراهم خواهد آورد كه به ارضا و اقناع سكسي دست يابند. كودمندرباره پيامدهاي دل‌نشين و عالي فرهنگي كه از قانوني كردن پورنوگرافي پيروي مي‌كند، مطالبي با اين مضمون نوشت: اين امر به كل هنر ما شرافت خواهد داد و جنسيت را انساني خواهد ساخت.

اين مرور اجمالي و تجزيه و تحليل نقش و انگيزه‌هاي پشت پرده بازيگران و توليدكنندگان محصولات هرزه‌نگاري، قصد دارد تا موضوعي را كه در فرهنگ عمومي يهوديان آمريكايي مورد بي‌توجهي قرار گرفته، روشن كند. درباره اين موضوع آثار اندكي به نگارش درآمده است. با در نظر گرفتن ديدگاه نسبتا تسامح‌گراي يهودي درباره سكس، چرا ما از نقش يهوديان در صنعت هرزه‌نگاري خجلت‌زده و شرمسار هستيم؟ ممكن است ما آن را دوست نداشته باشيم، ولي نقش يهوديان در اين حوزه، مهم و چشمگير بوده است و هنگام آن فرارسيده است كه درباره آن به طور جدي بينديشيم و بنويسيم.

منبع:

ماهنامه سياحت غرب، شماره 33، فروردين 1385.

ش.د920081ف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات