اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۶۳۶

عامل موثر بر روند قیمت جهانی طلا در سال 2016 کدامند؟

قیمت طلا از 1183 دلار در دسامبر 2014 میلادی به کمتر از 1060 دلار در پایان سال 2015 میلادی رسید. با توجه به افزایش 11 درصدی شاخص ارزش دلار در سال 2015 میلادی، قیمت جهانی طلا نیز تقریبا به همین میزان کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از تجارت پرس؛ به نظر می رسد 5 عامل موثر بر قیمت طلا در سال 2016 عبارتند از :

یک : پایین بودن رشد اقتصادی آمریکا ؛ بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 میلادی کمتر از حد انتظار خواهد بود و برخی موسسات مستقل نیز رشد اقتصادی را بین 2 تا 2.5 درصد پیش بینی کرده اند. بی شک کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سال 2016 می تواند عامل مهم و موثری بر قیمت طلا باشد.

دو : بازار اشتغال آمریکا واقعا به رشد و رونق لازم نرسیده است؛ در حالی که ظاهرا وضعیت بازار اشتغال آمریکا طی سال های اخیر بهبود یافته و مقام های واشنگتن مدعی هستند که نرخ بیکاری از 10 درصد در سال 2009 به کمتر از 5 درصد رسیده ولی در عمل وضعیت بازار اشتغال هنوز مطلوب نشده و به نظر می رسد طی سال 2016 میلادی نرخ بیکاری مجددا افزایش یابد.

سه : نرخ بهره آمریکا احتمالا پایین نگه داشته می شود؛ سومین عامل موثر بر قیمت طلا این است که فدرال رزرو آمریکا احتمالا بار دیگر مجبور خواهد شد تا نرخ بهره را در سطح پایینی حفظ کند و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود.

چهار: بانکهای مرکزی؛ بانکهای مرکزی جهان امسال نیز به خرید طلا ادامه خواهند داد. گزارش سایت طلا حاکیست، بانکهای مرکزی در سال 2015 میلادی حدود 500 تن و در سال 2014 نیز بیش از 465 تن طلا خریداری کرده اند. بانکهای مرکزی جهان همچنان به متنوع کردن ذخایر ارزی خود ادامه خواهند داد.

پنج : افزایش تقاضا برای جواهرات طلا در شرق؛ رشد تقاضا برای جواهرات طلا می تواند طی ماه های آینده تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد. کشورهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نقش مهمی در رشد این تقاضا خواهند داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات