تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۲۴
پای بی‌بی‌سی هم در توافق پنهان لندن با ریاض در میان است

تبانی ضدحقوق بشری انگلیس و سعودی

(روزنامه وطن امروز - 1394/07/09 - شماره 1712 - صفحه 1)

گروه بین‌الملل: دولت و موسسات بریتانیایی نظیر بی‌بی‌سی با حمایت رسمی از جنایات و اقدامات ضد بشری آل‌سعود افتضاحی بزرگ را پدید آورده‌اند. در حالی که طبق افشاگری‌های رسانه‌های استرالیایی درباره اسناد طبقه‌بندی شده دولت دیوید کامرون، لندن 2 سال پیش به طور رسمی توافقی مخفی با رژیم ضد بشر سعودی برای تضمین حضور عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با این کشور انجام داده است، برخی اسناد دیگر نیز حاکی از پرداخت پول‌های کلان توسط ریاض به موسسات ناظر انگلیسی و رسانه‌های جریان اصلی مثل اسکای و بی‌بی‌سی و برخی روزنامه‌هاست.

همچنین آی‌بی‌تایمز که یک پایگاه خبری اقتصادی- سیاسی آمریکایی به زبان‌های انگلیسی، چینی، ژاپنی و ایتالیایی است از اطلاعات به دست آمده از برخی منابع دیپلماتیک سعودی و انگلیس درباره تضمین محرمانه بریتانیا برای عضویت سعودی‌ها در شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داده است. براساس اسناد طبقه‌بندی شده، دولت دیوید کامرون پیش از انتخابات نوامبر 2013، با هدف کسب حمایت ریاض مذاکراتی محرمانه را با دولت عربستان در نیویورک انجام داد. در نهایت هر دو دولت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شدند. نتیجه این شد که 2هفته پیش بدترین دولت جهان از نظر معیارهای حقوق بشری که در حال حاضر مشغول قتل‌عام غیرنظامیان یمن است و در قبال مرگ چندهزار زائر خانه خدا رفتاری غیر مسؤولانه از خود نشان می‌دهد، به ریاست دوره‌ای کمیته کارشناسان مستقل در شورای حقوق بشر سازمان ملل رسید.

این اتفاق واکنش‌های بسیاری از فعالان حقوق بشری حتی در خود سازمان ملل را در پی داشت، چرا که عربستان تنها در سال جاری میلادی بیش از 130 نفر را به شکل گردن زدن اعدام کرده است و مستقیما بیش از هزار کودک را در تجاوز 6 ماهه به یمن به قتل رسانده است. اطلاعات مزبور که به افشای تبانی دولت انگلیس و موسساتی مثل بی‌بی‌سی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ضد حقوق بشری سعودی‌ها منجر شده‌ است، بخشی از 61هزار فایلی است که توسط ویکی‌لیکس از وزارت خارجه عربستان افشا شد. طبق اطلاعات افشاشده عربستان میلیون‌ها دلار برای تضمین جایگاه خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل هزینه کرده است. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این باره حاضر به ارائه توضیح نشد و بدون آنکه احتمال صورت گرفتن این توافق را رد کند اعلام کرد طبق اصول استاندارد رأی‌ اعضا مخفی است.

انتقادکوربین از سرکوب شهروندان

در بحرین و عربستان ‌سعودی

«جرمی کوربین» که به‌تازگی به‌عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس انتخاب شده است، سیاست‌های دولت این کشور را در قبال عربستان‌سعودی و بحرین به باد انتقاد گرفت. وی همچنین دولت‌های ‌سعودی و بحرین را به سرکوب شهروندان خود متهم کرد. کوربین که روز سه‌شنبه در کنگره سالانه حزبش سخن می‌گفت، از دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس خواست از حمایت بی‌چون و چرای خود از منامه و ریاض دست بر‌دارد.

کوربین با تاکید بر اینکه دولت‌های بحرین و عربستان با شهروندان خود بدرفتاری کرده و حقوق دموکراتیک را زیر پا می‌گذارند، گفت: حمایتی چنین بی‌قید و شرط و نوکرصفتانه از این دولت‌ها نمی‌تواند به افزایش امنیت ملی انگلیس کمک کند. طبق این گزارش، بحرین از سال 2011 تاکنون شاهد موج اعتراض‌های مردمی است که اصلاحات سیاسی، برقراری حکومت قانونی، برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک و رفع تبعیض و نابرابری مذهبی و قومی را در این کشور خواستار هستند ولی در مقابل مزدوران حکومت آل‌خلیفه تظاهر‌کنندگان مسالمت‌‌جو را با انواع سلاح‌های مرگبار سرکوب می‌کنند.

رژیم بحرین در سرکوب انقلابیون همچنین به نظامیان سعودی و برخی کشورهای دیگر متوسل شده است. این اقدامات سرکوبگرانه علیه انقلابیون، وجهه آل‌خلیفه را در جهان بشدت تخریب کرده است. به‌طوری که یک سازمان طرفدار حکومت بحرین در تلاش برای بهبود بخشیدن به وجهه سیاه آل‌خلیفه در سطح جهان، یک یادداشت تفاهمی را با سازمان صهیونیستی «میمری» در آمریکا امضا کرد که براساس آن، یک کمپین با عنوان «این بحرین است» به منظور بهبود وجهه سیاه حکومت بحرین بویژه در زمینه حقوق بشر در سطح جهان تشکیل شد. کمپین «این بحرین است» با 200 عضو آغاز به کار کرد که هم‌اکنون پس از امضای توافق با سازمان «میمری» به آمریکا اعزام می‌شوند. به نوشته تارنمای «عربی 21»، بتسی ماتیسون، دبیرکل اتحادیه سازمان‌های بحرینی مقیم خارج گفت: هدف از این کمپین، تغییر دادن اخبار منفی درباره بحرین در رسانه‌ها و به تصویر کشیدن بحرین به‌عنوان نمونه‌ای از آزادی دینی و مذهبی، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل در چارچوب جنگ جهانی علیه تروریسم است.

ماتیسون معتقد است سازمان میمری بهترین گزینه و ابزار برای این کمپین است زیرا در زمینه‌های مختلف اقدام‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود اعلام این توافق، موج گسترده مخالفت‌ها را به دنبال داشته باشد بویژه که رژیم حاکم بر بحرین ظاهرا رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مردم بحرین به حمایت کامل از مساله فلسطین معروف هستند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1712/1/146380/0

ش.د9403090

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات