صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۷۷

پایان تحریم‌ها در روز اجرا

پس از گذشت ۱۸۵روز از حصول برجام در وین و با گذر از سنگ‌اندازی‌های متعدد در کنگره آمریکا و مخالفان برجام در منطقه، زمان برای رسیدن به «روز اجرای» برنامه جامع اقدام مشترک [...]
پایگاه بصیرت / علی قاسمی
یادداشت: پس از گذشت ۱۸۵روز از حصول برجام در وین و با گذر از سنگ‌اندازی‌های متعدد در کنگره آمریکا و مخالفان برجام در منطقه، زمان برای رسیدن به «روز اجرای» برنامه جامع اقدام مشترک نزدیک شده است. آخرین گام‌های عملیاتی ایران برای محدود کردن و تغییر در تأسیسات هسته‌ای ایران اجرایی شده و پس از راستی‌آزمایی این اقدامات از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ساعات آینده، مقامات ایران و گروه ۱+۵ فرا رسیدن روز اجرای برجام را اعلام خواهند کرد و تحریم‌های شدید و ظالمانه‌ای که به شکلی فزاینده در سال‌های اخیر بر مردم ایران تحمیل شده است، برداشته خواهد شد. برآیند فضای داخل جامعه و حتی فضای بین‌المللی به گونه‌ای است که همه در انتظار لحظات حساس اجرای برجام هستند؛ اما در این میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از این وضعیت ناراحت و عصبانی‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: با وجود آغاز اجرای توافق هسته‌ای، باید همچنان فشار علیه ایران ادامه داشته باشد. وی با متهم کردن ایران به پیگیری «سیاست‌های تجاوزکارانه»، از واشنگتن خواسته است از تل‌آویو حمایت کند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز موضعی مشابه نتانیاهو گرفته و گفته است: آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، مایه نگرانی است. این دو مخالف در طول ۱۸۵ روز با لابی صهیونیست برای تأثیرگذاری بر برجام هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌اند.
سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم بیان کرده است: «سعودی‌ها هزینه سنگینی در کنگره پرداخت کردند تا نمایندگان کنگره را راضی کنند که مانع از وتوی رئیس‌جمهور شوند. ما اخبار قطعی در این رابطه داریم که آنها برای هر نماینده کنگره سه میلیون دلار کنار گذاشتند و صهیونیست‌ها نیز پولی و غیرپولی لابی کردند». در کنار مخالفان، برخی از کشورها، از جمله اتحادیه اروپا برای شکستن تحریم‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا آمادگی دارد به محض آنکه آژانس حرکت ایران در راستای برجام را تأیید کند، تحریم‌های اقتصادی ایران را بردارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات