صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 4 بهمن 1394 شماره 4281

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) متأسفانه منطقه‌ ما به دلیل سیاست‌های غلط غربی‌ها و همچنین برداشتی انحرافی و غلط از اسلام دچار ناامنی شده است که خطر گسترش‌یابندگی دارد که باید با همکاری‌های خردمندانه جلوی آن را گرفت. (3/11/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز  
راستی‌آزمایی

در قانون اساسی تنها مرجعى كه براى نظارت بر انتخابات شناخته شده، شوراى نگهبان است و اين دليل عام و در همه ابعاد بودن نظارت شوراى نگهبان (استصوابى بودن) است. اکنون این شورا به وظیفه خود عمل کرده است؛ اما در این میان انتقادها، لجاجت‌ها و اتهام‌پراکنی‌هایی علیه این شورا صورت گرفته است که حکایت از آن دارد که انجام وظیفه در نظام اسلامی چندان هم آسان نیست و یک نوع نبرد نرم در عرصه سیاسی است. برای هر وظیفه‌ای یک نظارت و راستی‌آزمایی وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه طبق وظیفه انجام شده و انحرافی صورت نگرفته است و اکنون شورای نگهبان نیز باید راستی‌آزمایی شود که تصمیمات آن تا چه اندازه بر اساس برنامه‌های نظام یا بر اساس جهت‌گیری‌های جناحی است؟
1- تعداد رد صلاحیت‌شدگان مجلس نهم 45 نفر است که 29 نفر از آنان اصولگرا هستند که این نشان می‌دهد جناح‌گرایی سیاسی در شورای نگهبان جایگاهی ندارد.
2- آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور و همچنین سیدمحمد خاتمی دو تن از رؤسای جمهوری بودند که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند.
3- مجلس ششم که به نام مجلس اصلاحات شناخته می‌شد و اکنون هم برخی آرزوی رسیدن به آن مجلس را دارند، همان مجلسی است که یک ماه علیه نظام تحصن کرد به دلیل اینکه شورای نگهبان آنها را برای دوره هفتم رد صلاحیت کرده بود.
4- بیشتر اعضای شورای نگهبان منتخب حضرت امام(ره) بوده‌اند. آیت‌الله جنتی و آيت‌‌الله محمد مؤمن از دوره اول تا ششم عضو شورا هستند، آيت‌الله مهدي شب‌زنده‌دار پس از درگذشت آیت‌الله رضوانی عضو شورا شده و آيت‌الله محمد ‌يزدي در دوره‌های دوم، چهارم، پنجم و ششم عضو این شورا بوده‌اند که اولین احکام خود را از حضرت امام(ره) گرفته‌اند. فقط آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در دوره‌های سوم، پنجم و ششم و آيت‌الله‌ محمدرضا مدرسي‌يزدي در دوره‌های پنجم و ششم حکم گرفته‌اند. کسانی که درصددند شورای نگهبان زمان امام(ره) و دوره فعلی را مقایسه کنند به این نکات بی‌توجه هستند.

▼ گزارش روز 
فصل جدید روابط با شریک کهن

ایران و چین که میراث‌داران مهم‌ترین تمدن‌های بشری هستند، با وجود فاصله بسیار زیادی که با یکدیگر دارند از عهد باستان مناسبات فرهنگی و بازرگانی بسیاری با یکدیگر داشته‌اند. روابط ایران و چین به قدمت تاریخ است. ایران از زمان امپراتوری هخامنشی روابطی نزدیک با چین داشته؛ روابطی که در سده‌های بعد و تاکنون با فراز و فرودهایی تداوم یافته است. هر چند دو ملت در سده‌هاى اخير تحت استعمار بودند و آزادى لازم براى تماس با يکديگر و تقويت روابط نداشتند، اما باز هم روابط دو کشور تا حدى برقرار بود و در سال‌هاى اخير مجدداً شاهد تجديد مناسبات ميان دو ملت هستیم.
دوران پس از انقلاب اسلامی دوران نوینی در روابط دو کشور به شمار می‌آید. ظرفیت‌های روابط ایران و چین را عمدتاً در حوزه انرژی و در مراتب بعد در برخی هم‌پوشی‌های سیاست خارجی دو کشور، تعاملات اقتصادی، نظامی و... می‌توان یافت. در حوزه انرژی حوزه‌ای که چین به مثابه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان و ایران به مثابه دارنده منابع عظیم نفت و گاز است، عرصه گسترده‌ای برای همکاری‌های دو طرف فراهم است. در حوزه سیاست خارجی با توجه به نقش مثبتی که چین در حل مناقشه هسته‌ای ایران و غرب ایفا کرد، اکنون باب همکاری در موضوعات مختلف سیاست خارجی، از جمله مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری که خطری بالقوه برای هر دو کشور محسوب می‌شود، باز است. در توسعه روابط خارجی چین، همکاری‌های اقتصادی از اولویت بالایی برخوردار است. حجم قابل توجهی از روابط اقتصادی خارجی چین با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکاست که می‌تواند محدودیت‌ها و پیچیدگی‌هایی در روابط دو کشور ایجاد کند. در سفر روز گذشته رئیس‌جمهور چین به کشورمان یک سند راهبردی 25 ساله بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن روابط اقتصادی دو کشور ظرف 10 سال، تا 600 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند فصل جدیدی از روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را رقم بزند.

▼ خبر ویژه
بازی کودکانه آل‌سعود و غرب با خوزستان

روزنامه «الریاض» چاپ عربستان نوشت: «کریس زامبیلس» پژوهشگر و تحلیلگر امور خاورمیانه مرکز تحقیقاتی جیمز تاون آمریکا در گزارشی اعلام کرد: «با توجه به ثروت‌های نفتی و گازی و نیز موقعیت راهبردی اهواز [خوزستان]، فعالیت‌های مردم آن بر ثبات و امنیت انرژی در ایران و منطقه تأثیر خواهد گذاشت.» زامبیلس در گزارشی با عنوان؛ «توافق هسته‌ای بر تحولات و ناآرامی‌های اهواز [خوزستان]‌ سایه انداخته است»، به اهمیت موضوع خوزستان پس از توافق هسته‌ای ایران و اعضای 1+5 پرداخت.
وی در این گزارش تأکید کرد: «با توجه به ثروت‌های نفتی و گازی و نیز موقعیت راهبردی اهواز [خوزستان] باید موضوع مردم اهواز [خوزستان] و اوضاع آنها برجسته ‌شود که به بررسی‌های عمیق نیاز دارد؛‌ بررسی‌هایی که می‌تواند تأثیر این موضوع را در منطقه، نشان دهد.» پیگیری و رصد جریان‌های رسانه‌ای آل‌سعود و آمریکا نشان می‌دهد که آنها مجدد در حال یک بازی کودکانه جدید در خوزستان هستند که البته این‌بار ضربه سنگین‌تری خواهند خورد.
 
▼ اخبار
1- سردار سلامی: کری تمنا می‌کرد که نظامیان آمریکایی آزاد شوند

جانشین فرمانده کل سپاه در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» دستگیری نظامیان آمریکایی در آب‌های خلیج‌فارس را پیروزی آشکار در مقطعی حساس برای ایران دانست و گفت: در آستانه اجرای توافق هسته‌ای دشمنان رجزخوانی سیاسی می‌کردند و ما در معرض تحریم‌های جدید بودیم که خدا یک فتح آشکار و پیروزی بزرگ را نصیب ما کرد. سردار سلامی یادآور شد: آنچه اتفاق افتاد، تلفیقی از شجاعت نظامی و سیاسی بود. وقتی اراده سیاسی و نظامی با هم تلفیق می‌شود، قدرت زیادی ایجاد می‌کند و این اراده سیاسی، از رهبری نشئت گرفته است. وی افزود: طبیعی است که این رویارویی و رویداد تعیین‌کننده موجب شد نیروهای فرامنطقه‌ای با یک واقعیت و برآورد جدید از قدرت ایران در دفاع از منافع خود در دریا روبه‌رو شوند و فهمیدند در اینجا هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد. سردار سلامی به تماس‌های مکرر آمریکایی‌ها با وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: آقای ظریف به سردار فدوی گفته بود که کری با خواهش و تمنا درخواست می‌کرد که این نیروها آزاد شوند و گفته بود که اشتباه رخ داده است و آقای ظریف هم درخواست و ادبیات آمریکایی‌ها را به ما منتقل می‌کرد. وی ادامه داد: بنده به نمایندگی از طرف همه رزمندگان دخیل در این واقعه شگفت‌انگیز، از رهبر معظم انقلاب، ملت ایران، نمایندگان و رسانه‌ها تشکر می‌کنم که با حمایت خود ما را برای مقابله بزرگ آماده کرده‌اند.
2- گستاخی العربیه درباره جزایر سه‌گانه ایران
وبگاه شبکه «العربیه»، طی یادداشتی درباره سخنرانی اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست داووس در سوئیس نوشت: با عدم حضور عربستان سعودی در اجلاس داووس، افسانه‌های ظریف بر جلسه غالب شد! «فیصل عباس» سردبیر عربستانی بخش انگلیسی شبکه العربیه در این یادداشت از «نیروی قدس سپاه» به مثابه دلیل خلاف سخنان وزیر امور خارجه ایران یاد کرد. فیصل عباس، در ادامه با جسارت هر چه تمام‌تر مدعی شد: «اگر رژیم ایران به درستی همانند کبوتر صلح‌دوست است، پس باید عقب‌نشینی از سه جزیره متعلق به امارات متحده عربی (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) را که هنوز در اشغال خود دارد در نظر گرفته و از حمایت رژیم قاتل «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دست بکشد و همچنین به حمایت خود از شبه‌نظامیان حوثی که علیه حکومت مشروع یمن کودتا کردند، پایان دهد.»

▼ تا انتخابات
«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی سخنانی در کنگره حزب ندا به صورتی تلویحی اشاره کرد که پیگیر بحث ردّ صلاحیت‌ها است، اما پای نامزدهای خاکستری و احراز نشده‌ها را هم پیش کشید. او گفت: من به کسانی که بی‌انگیزه شده‌اند نوید می‌دهم که خوشبختانه شخصیت‌های برجسته و لایقی در فهرست‌ها وجود دارند و وضعیت کنونی از سال‌های 91 و 92 بهتر است.
با اینکه هنوز نظر نهایی درباره صلاحیت داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان اعلام نشده، برخی فهرستی از اسامی تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان شرکت در انتخابات این مجلس منتشر کرده و آن را به عنوان فهرست مورد حمایت آقای هاشمی‌رفسنجانی در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند!
رحمانی‌فضلی، وزیر کشور از دیدار خود با رهبر معظم انقلاب و گزارش ردّ صلاحیت‌ها به ایشان خبر داد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روایت خود را از این دیدارها در همایش استانداران و فرمانداران اعلام کرد؛ دیدارهایی که به گفته وی در دو جلسه طولانی و با همراهی وزیر کشور انجام شده است.

▼ اخبار کوتاه
طبق گزارش‌های روزانه سامانه آنلاین گمرک در راستای پروژه انتشار برخط و آزاد اطلاعات، حجم تجارت خارجی کشور طی 10 ماه امسال به بیش از 68 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. بر این اساس، در این مدت 28 میلیون تن کالا به ارزش بیش از 34 میلیارد و 500 میلیون دلار به کشور وارد شده است. در این بازه زمانی بیشترین حجم تجارت با کشورهای کره، چین، امارات، آلمان، هند، برزیل، ترکیه، روسیه و ایتالیا صورت گرفته است. همچنین آمار صادرات نشان می‌دهد،‌ بیش از 77 میلیون تن کالا به ارزش 34 میلیارد دلار صادر شده که عمده‌ترین خریداران آنها امارات، چین، عراق، ترکیه، هند، افغانستان، ژاپن و ایتالیا هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در نشست خبری بیست‌وچهارمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و سنجش دستاوردها» که در ستاد اقامه نماز برگزار شد، با بیان اینکه؛ حرف اول من این است که نماز، ستاد و مسئول ندارد، بلکه همه آحاد جامعه در قبال ترویج نماز مسئول هستند، گفت: «اداره اسلامی اداره‌ای است که نمازخانه آن زیباتر از اتاق مدیرعامل باشد، نه اینکه اتاق زیبا را به مدیرعامل بدهیم و یک دخمه را برای اقامه نماز انتخاب کنیم. بدانید که اگر نماز ضایع شود، بسیاری از آسیب‌ها پیدا می‌شود.»
بان کی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به مجمع عمومی اعلام کرد: ۱۵ کشور از حقِ دادن رأی در این مجمع محروم هستند. بر اساس قوانین سازمان ملل چنانچه بدهی‌های کشوری از مجموع مبالغی که باید طی دو سال پرداخت کند، فراتر رود از حق دادن رأی در مجمع عمومی محروم می‌شود. ایران یکی از این ۱۵ کشوری بود که تا شنبه ۱۶ ژانویه سازمان ملل متحد آن را تحریم کرده بود؛ اما به تازگی بدهی خود را پرداخت کرده است، پس حق دادن رأی دارد.
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، در خبری اعلام کرد: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست مشترک خبری با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ریاض گفت: ما با کری درباره آینده روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] با آمریکا و چگونگی مقابله با مداخلات ایران در منطقه مذاکره کردیم. وی افزود: بهبود روابط میان تهران و واشنگتن «ترسناک» نیست، اگرچه معتقدیم تهران یکی از عوامل تروریسم در منطقه است!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات