تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۸۸
گفت‌وگوی «ایران» با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران

مسجد الاقصی آماج نگرش‌های ضد دینی صهیونیسم

مقدمه: در طول دو هفته اخیر، خبرهای زیادی درباره اقدامات تحریک‌آمیز رژیم اشغالگر صهیونیستی ونقض قوانین بین‌المللی منتشر شده است، خبرهایی مبنی بر مجازات جوانان فلسطینی در صورت پرتاب سنگ به سوی سربازان اشغالگر صهیونیستی وحملات ناجوانمردانه این رژیم به مردم مظلوم فلسطین، اما مهم‌ترین آنها، خبر تقسیم زمانی ومکانی مسجد الاقصی است. رژیم صهیونیستی مدعی است در نظر دارد با توسل به طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی مانع برخوردهای احتمالی بین فلسطینی‌ها و یهودیان افراطی شود. بر اساس طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی حضور ادیان مختلف در صحن این مسجد به‌لحاظ زمانی محدود می‌شود و پیروان هر دین بر اساس زمانبندی مشخصی که رژیم صهیونیستی تعیین کرده، اجازه حضور در این مسجد را خواهند داشت. طرح تقسیم مکانی نیز با همین دیدگاه انجام شده است. اما به اعتقاد منتقدان، رژیم صهیونیستی با این طرح در نظر دارد، زمینه‌های حضور صهیونیست‌ها در قبله اول مسلمانان را فراهم کند و این مکان را نیز اشغال کند. از آنجا که حل مسأله فلسطین و پایان دادن به ظلم تاریخی رژیم اشغالگر صهیونیستی در رأس خواسته‌ها و مطالبات آزادیخواهان جهان است، برای بررسی فرازونشیب‌های موجود در فلسطین و اخبار گوناگونی که در این عرصه منتشر شده است، با دکتر خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران به گفت‌و‌گو نشسته ایم. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌و‌گو است.
پایگاه بصیرت / مونا خواسته

(روزنامه ايران ـ 1394/07/06 ـ شماره 6038 ـ صفحه 18)

* صهیونیست‌ها مدتی است اقدامات تحریک‌آمیز تازه‌ای را تحت عنوان تقسیم زمانی ومکانی مسجد الاقصى آغاز کرده‌اند، هدف آنها از این اقدامات چیست؟

** رژیم صهیونیستی از ابتدای اشغالگری اش در قدس، دست از اقدامات تحریک‌آمیز برنداشته و ارتکاب جرایم را علیه ملت ومقدسات اسلامی ومسیحی متوقف نکرده و در این راستا از هیچ جنایتی فروگذار نکرده‌است، تا بدانجا که به دنبال آن است تا موضوع تقسیم زمانی ومکانی مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان میان مسلمانان و یهودیان را جامه عمل بپوشاند ومتأسفانه پیش از این نیز آنان موفق شدند، در الخلیل، در حرم شریف ابراهیمی نیز این موضوع را اجرا کنند و در آنجا زمانی خاص برای شهرک نشینان صهیونیستی اختصاص یافت تا وارد حرم شوند، حرمی که مسجد است و نه یک کنیسه یهودی. بنابراین موضوع تجاوزگری، آشکارا ضد ادیان است و در نهایت اینکه، رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا بتواند این نمونه را بار دیگر در مسجد الاقصی تکرار کرده و اشغالگران صهیونیستی بتوانند وارد این مسجد مقدس شوند. متأسفانه در غیبت امت اسلامی وکشورهای مسلمان که درگیر مشکلات داخلی خود هستند، شاهد آن هستیم که فلسطینیان ومحافظان مسجدالاقصی وتمامی اهالی قدس، در داخل مسجد الاقصى و در تمام ساعت‌های شبانه روز، حتى دربرابر دوربین‌ها مورد هجوم و تعرض قرار می‌گیرند و انواع آزارها از جمله بازداشت و زندانی شدن را تجربه می‌کنند. سربازان مجرم صهیونیستی در تمام ساعات بدون هیچ محدودیت زمانی، وارد جایگاه نماز مسجد الاقصی و قبه الصخره می‌شوند و اقدام به شکستن دست وپای جوانان می‌کنند، جوانانی که محافظ ونگهبان داخل مسجد هستند، و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که این قضایا در حالی صورت می‌پذیرد که هیچ کس از جهان اسلام به یاری وکمک آنان برای نجات از دست این اشغالگران نمی‌آید.

* آیا می‌توان گفت شرایط ناآرام منطقه خاورمیانه و بی‌تفاوتی‌کشورهای عربی نسبت به مسأله فلسطین، صهیونیست‌ها را در قبال فلسطینیان گستاخ تر کرده است؟

** صهیونیست‌ها هیچگاه دست از تلاش برای هتک حرمت مسجد الاقصی برنمی دارند، وچه بسا انتفاضه‌ای که در سال 2000 به وقوع پیوست خود بهترین دلیل برای آن است؛ در حالی که شارون ملعون در ماه سپتامبر وارد مسجد الاقصی شد، انتفاضه مقدس ملت فلسطین در آن زمان آغاز شد. صهیونیست‌ها امروزه از فرصت مشغول بودن امت اسلامی به مشکلات داخلی‌شان سوء‌استفاده می‌کنند. با صدای بلند اعلام می‌کنم که قبله اول مسلمانان امروزه با خطر جدیدی مواجه است؛ و متأسفانه صهیونیست‌ها در تلاش برای هتک حرمت مسجد الاقصی وتقسیم زمانی ومکانی آن جهت ورود به داخل آن؛ و ارتکاب جرایمی در قبله اول مسلمانان هستند.

* رژیم صهیونیستی علاوه بر دست زدن به اقدامات تحریک‌آمیز در کرانه باختری و قدس اشغالی هر از چند گاهی به بهانه‌های واهی نوار غزه را گلوله باران می‌کند وتازه ترین نمونه این اقدام هم حمله هوایی هفته قبل اسرائیل به غزه است؛ آیا احتمال وقوع جنگ تازه‌ای در غزه وجود دارد؟

** جوانان و مردان و زنان فلسطینی چه در کرانه باختری و چه در غزه همیشه آماده مقاومت هستند. از رژیم صهیونیستی انجام هیچ کاری بعید نیست. ولی طی جنگ 52 روزه نیز بخوبی متوجه این موضوع شده است که مقاومت آماده است وآمادگی رویارویی با هرگونه حماقتی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را دارد. ما درسی به سربازان اسرائیلی خواهیم داد که هرگز فراموش نکنند. همچنین رژیم صهیونیستی بخوبی می‌داند سربازانش در معرض خطر هستند وشهرهایش نیز از سوی موشک‌های مقاومت مورد تهدید واقع می‌شوند.

* با توجه به اینکه افکار عمومی جهان بشدت علیه تل آویو است، آیا رژیم صهیونیستی ریسک‌های یک جنگ جدید علیه فلسطینیان غزه را می‌پذیرد؟

** همان‌گونه که قبلاً نیز عنوان کردم، من چنین چیزی را بعید می‌دانم اما متأسفانه رژیم صهیونیستی اهمیتی به افکار عمومی و یا حقوق بشر نمی‌دهد، همچنانکه هیچ اهمیتی به فاجعه انسانی که در غزه به‌وجود آورد نمی‌دهد؛‌ بنابراین من هیچ اعتماد و اطمینانی به این رژیم ندارم چرا که قابل اعتماد نیست و احتمال انجام هرگونه حماقتی هست؛ بنابراین توجه جهانیان وتمام آزادگان جهان ومؤسسات بین‌المللی را به این نکته جلب می‌کنم که لازم است تا مانع آن شوند وضمن متوقف کردن تمام اعمال ددمنشانه این رژیم اشغالگر، این اجازه را به او ندهند تا هرگونه جرایم بشری را بار دیگر در غزه و یا فلسطین مرتکب شود؛ بلکه لازم است تا این رژیم در دادگاه‌های جرایم جنگی وضد بشری محاکمه شود. در پایان باز هم عنوان می‌کنم که ما به رژیم صهیونیستی اعتماد نداریم، ولی از سویی دیگر اگر رژیم صهیونیستی مرتکب هرگونه حماقتی شود، مقاومت از آمادگی بالایی برخوردار است، ضمن آنکه سازمان ملل وتمام سازمان‌های بین‌المللی بشری نیز مسئول هستند. هر مجرمی پس از ارتکاب جرم اگر با مجازاتی از سوی جامعه بین‌الملل مواجه نشود، بازهم مرتکب جرایم دیگری می‌شود.

* قرار است این هفته پرچم فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل به اهتزاز درآید، به نظر شما آیا این یک پیروزی بزرگ برای فلسطین است؟

** مسلماً این پیروزی حق بر باطل است و حق طبیعی فلسطینیان است که دولت وحکومت خود را داشته باشند، هرچند که در سال 1947 نیز در سازمان ملل دولت فلسطین به رسمیت شناخته شده بود وهمین مجمع که شاهد رنج‌های فلسطینیان است نیز به این موضوع اذعان کرده بود ولی متأسفانه امروز بر سر ما منت می‌گذارند که پرچم ما برافراشته می‌شود.

به هرحال این یک پیروزی برای دیپلماسی بین‌المللی و واقعی است. بنابراین نسبت به تمام کشورها و آزادگانی که به نفع برافراشته شدن پرچم ما در سازمان ملل رأی دادند، ادای احترام کرده و می‌گوییم: آنانکه از رأی دادن امتناع کرده یا با آن مخالفت ورزیدند، باید چشم وگوش ودهان خود را نسبت به جرایم صهیونیست‌ها نبندند و این اجازه را به ملت فلسطینی ما بدهند که آزاد زندگی کند وپرچمش برافراشته باشد، این حق طبیعی ماست که دولت مستقلی داشته باشیم که تمامیت ارضی آن حفظ شود، از سویی دیگر این نکته را نیز عنوان می‌کنم که برافراشته شدن پرچم به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است، ضمانت اجرایی واسنادی برای تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان ملل وجود داشته باشد، تصمیماتی که رژیم صهیونیستی آن را محترم نمی‌شمارد، اما لازم است ما این تصمیمات را به صورتی تقویت کنیم که مانع ارتکاب جرایم این رژیم اشغالگر شود، باید مجرمان جنگی صهیونیست را که مرتکب جرایمی ضد ملت ما شدند، تعقیب ومجازات کنیم. به عبارتی باید برافراشتگی پرچم به معنای حقیقی صورت پذیرد.

* اتحادیه اروپا مدتی است که سیاست‌های تحریم علیه اسرائیل را به صورت جدی تر دنبال می‌کند و این مسأله بویژه بعد از جنگ تابستان گذشته غزه مشهودتر است؛ آیا این سیاست‌ها می‌تواند برای اسرائیل بازدارندگی داشته باشد واسرائیل را از اقدامات تحریک آمیزش عقب براند؟

** مشکلی که در حال حاضر غربی‌ها از آن رنج می‌برند این است که رژیم صهیونیستی تبدیل به یک بار اخلاقی و بشری سنگینی بر دوش آنان شده‌است،‌ چرا که اینان خود این رژیم صهیونیستی را در سرزمین پاک ومقدس فلسطین تأسیس کردند واین موضوع با حمایت کامل غربی‌ها صورت پذیرفت. اگر حمایت غربی‌ها نبود این موجود عجیب وغریب واین غده سرطانی به هیچ وجه در سرزمین ما به‌وجود نمی‌آمد، در نهایت اینکه امروزه آنان به سمت و سوی درست جهت پیروزی حق در سرزمین فلسطین گام بر می‌دارند، موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد جرایمی است که نسبت به فلسطینیان صورت می‌گیرد وقابل چشم‌پوشی نیست بلکه در برابر دیدگان جهانیان صورت می‌پذیرد و تمامی مردم جهان آن را نکوهش می‌کنند، تظاهراتی که در خیابان‌های پایتخت کشورهای غربی صورت پذیرفت، خود بزرگترین گواه این موضوع است، چرا که این تظاهرکنندگان، فلسطینی یا عرب یا حتی مسلمان نبودند، بلکه آزادگان جهان هستند که به خیابان‌ها آمدند تا در کنار ملت فلسطین باشند وبا حمایت فلسطین ومجرم شناختن رژیم صهیونیستی، این رژیم را محکوم کنند. دولت‌های غربی نمی‌توانند همراه و همگام با ملت‌های آزاده خود نباشند، آزادگانی که به خیابان‌ها آمدند تا نام فلسطین را سر دهند و در پایتخت‌هایشان ضد رژیم صهیونیستی و جرایمی که مرتکب می‌شود شعار سر دهند. ‌

در نتیجه دولت‌های غربی امروزه با خواسته‌های ملتش منسجم شده و در سمت وسوی درست گام برمی‌دارند، هر چند که بسیار با تأخیر اقدام کردند، اما ما این گام‌های درست جهت بایکوت رژیم صهیونیستی وتولیدات شهرک نشین‌ها وساختن شهرک‌های صهیونیستی وتعقیب ومحاکمه مجرمان را قدر می‌نهیم، همچنان‌که از حذف نام جنبش‌های مقاومت مثل جنبش مقاومت اسلامی حماس از فهرست تروریست‌ها قدردان هستیم و تمامی این گام‌ها،‌قدم برداشتن‌های درست در مسیر سیاست‌های غرب است که در چارچوب ارزش هاست، بنابراین دولت‌های غربی باید در برابر ارزش هایی که به آن ایمان دارند؛ نفاق نداشته باشند و از ملت فلسطین حمایت کرده و رژیم صهیونیستی را بایکوت کرده و به جرم ارتکاب جرایم ضد بشریت وضد ملت فلسطین، مجرم شناخته ومحاکمه کند.

* مسائل داخلی فلسطین و اختلافات بین فتح وحماس را چگونه تحلیل می‌کنید. آیا این اختلافات می‌تواند بر پیشرفت فلسطین سایه بیندازد؟

** مسلماً اتحاد نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین یکی از سلاح‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، مسلماً با توجه به آنچه از جرایم صهیونیستی که امروزه برعلیه ملت ما صورت می‌پذیرد وشاهد آن هستیم، لازم است تا فرماندهان فلسطینی در حماس وفتح در مسیر وحدت ومصالحه گام بردارند، ما در جنبش حماس با روی باز آماده‌ایم تا بدون هیچگونه پیش شرطی آمادگی خود جهت همکاری با برادرانمان در فتح را اعلام کنیم که این همکاری در جهت اجرای تفاهمنامه صلحی است که در رابطه با آن به اتفاق نظر رسیدیم.

به نظر من محمود عباس امروز مسئولیت بزرگی را برعهده دارد، چرا که باید به این نکته توجه کند که توطئه‌ای بزرگ و واقعی علیه مسجد الاقصی و ملت فلسطین در جریان است، من حقیقتاً علت تأخیر محمود عباس در تطبیق آنچه به تفاهم رسیدیم را نمی‌دانم، منظورم تمامی تفاهمنامه‌های صلحی است که در الشاطئ (غرب غزه) و یا در دوحه و یا در مصر با وساطت مصری‌ها صورت پذیرفت، ملت فلسطین هیچگاه محمود عباس را برای این غفلت و تأخیر نخواهد بخشید.

لازم است به این نکته توجه شود که جنبش مقاومت حماس در مسیر مثبت و برای وحدت و صلح گام برمی‌دارد، و وحدت امروز ما بزرگ ترین سلاح در برابر رژیم صهیونیستی است، ملت ما امروز هیچ یک از فرماندهان فلسطینی را که طالب وحدت و صلح نباشد، نمی‌بخشد؛ و بدین‌وسیله به تمام برادرانم در فلسطین اعلام می‌کنم که ما در حماس به‌صورت جدی آمادگی صلح را داریم. چگونه بیش از این پیشقدم شویم که دولت ما در غزه با وجود آنکه به‌صورت قانونی و با اکثریت آرا از سوی ملت فلسطین انتخاب شد، اما جهت تحقق بخشیدن به وحدت، استعفا داد و اقدام به تشکیل یک دولت ائتلاف ملی تکنوکرات کردیم که وابسته به هیچ حزبی نیست، بیش از این چه می‌خواهند؟ پیامی نیز برای تمام گروه‌های فلسطینی دارم: ما در حماس بیش از هر وقت دیگری برای صلح جدی و آماده هستیم، وآیا دلیلی بهتر از این می‌خواهند که دولت قانونی منتخب ما از سوی ملت فلسطین،‌ استعفای خود را جهت تحقق وحدت اعلام کرد و دولت ائتلاف ملی را تشکیل داد که بسیاری از مسئولیت‌ها را برعهده دارد و در رأس این دولت برادرانمان رامی الحمدلله ومحمود عباس قرار دارند،‌ گمان می‌کنم که مسئولیت اصلی بر دوش ایشان است تا این وحدت را تحقق بخشند، این حقی است که برای ایجاد اتحاد فلسطینی‌ها بر عهده ایشان است.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6038/18/88072/0

ش.د9402758

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات