تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۴۹
صف حاميان انتخاباتي نوه حضرت امام(ره) شلوغ‌تر شد

واكنش هاشمي‌رفسنجاني به كانديداتوري سيدحسن خميني

(روزنامه اعتماد - 1394/09/24 - شماره 3415 - صفحه 3)

گروه سياسي - براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري شايد تا روز هفتم اسفند خبري مهم‌تر از كانديداتوري سيد حسن خميني منتشر نشود. كسي كه مي‌خواهد بعد از بيش از دو دهه «سياست» را به بيت بنيانگذار جمهوري اسلامي برگرداند. سياستي از جنس حضور در قدرت رسمي. حالا برزخ گمانه‌ها و شك‌ها درباره حضور انتخاباتي سيد حسن خميني در يك رقابت سياسي تبديل به ميدان حمايت‌ها و انتقادها شده است. يك طرف نه تنها به استقبال اين حضور نرفتند كه حتي از آن شبح يك تهديد هم ساختند و طرف ديگر آن را موقعيتي جديد براي نظام سياسي ايران معرفي كردند. صف اظهارنظرها در همين پنج روز شلوغ و بازار موضع‌گيري‌ها گرم شد.

ديروز اما سخنان هاشمي‌رفسنجاني معناي ديگري به اين صف‌بندي‌ها داد؛ كسي كه خود نمادي از جريان سياسي معتدل در بسياري از انتخابات‌ها بود و چند سالي است كم و بيش بار نمايندگي اصلاح‌طلبان را هم در حوزه سياسي به دوش مي‌كشد. حالا او هم به حمايت از نامزدي سيد حسن خميني لب به سخن گشوده و گفته كه «اعلام نامزدي شخصيتي چون ايشان، كمترين حق خانواده امام و حتي يك شهروند عادي است ولي مي‌بينيد كه چگونه با اين يادگار ارزشمند برخورد مي‌كنند.» جمله كوتاه هاشمي ادامه صف‌كشي بلندي است كه مدت‌هاست سيد حسن خميني را نيز در تيررس حملاتي جدي قرار داده است. صف‌كشي‌اي كه دوشادوشي نوه بنيانگذار انقلاب با چهره‌هايي نظير هاشمي‌رفسنجاني را يادآوري مي‌كند.

جنس موضع‌گيري‌هاي اين چهره‌ها هيچ ترديدي درباره نزديكي سياسي آنها در تمام سال‌هاي يك دهه اخير باقي نمي‌گذارد اما اظهارنظر هاشمي نشان از همگرايي جدي‌تري براي يك حضور انتخاباتي دارد. چيزي حتي شايد محكم‌تر از يك وحدت براي آنها كه طعم تلخ نيش حملات را بارها و بارها با تمام وجود خود چشيده‌اند. هر چند به يقين سيد حسن خميني خود مي‌دانست و مي‌داند كه در راهروهاي تو در توي سياست چه حاميان سرسختي دارد اما اين اظهارنظر مي‌تواند نمايشي عمومي از اين وضعيت باشد. نمايشي كه شايد «اميد» را براي خيلي از هواداران كف جامعه زنده كند. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به انتخابات پيش رو مي‌گويد كه «در اين شرايط بايد حرف‌هاي عاقلانه و مردم‌پسند زد، چرا كه حق حكومت در هر كشوري با مردم است و مردم بايد حق خود را بشناسند و در انتخابات شركت كنند كه تاثير حضور آنان بسيار بالاست.»

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين نكته كه مردم در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم همين رفتار را كردند و نتيجه گرفتند، تاكيد مي‌كند: «شيوه كشورداري اعتداليون، همكاري فراجناحي در حكومت است كه مصالح انقلاب، نظام، كشور و مردم را مي‌خواهند. » اينها حرف‌هايي است كه بارها زده شده و آن «اميد» تنها به واسطه انتخابات ديروز رياست‌جمهوري و افق‌هاي جديد براي اقدامات جدي براي انتخابات فرداي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري ايجاد خواهد شد. اتفاقي كه حالا با اعلام نامزدي‌هايي براي مجلس خبرگان و در صدر آن حضور سيد حسن خميني افتاده است. شايد با همين اميد باشد كه هاشمي‌رفسنجاني درباره حملات سياسي اخير به اعتداليون اينگونه مخاطبان خود را تسكين مي‌دهد كه «حالت طبيعي اين است كه وقتي فشارهاي سياسي از يك پديده اجتماعي برداشته شود، تا رسيدن به حالت اعتدالي عكس العمل‌هايي خواهد داشت.»

دفاع هاشمي‌رفسنجاني از سيدمحمود دعايي

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، با ابراز نارضايتي از برخوردهايي كه نسبت به حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي مي‌شود، با اشاره به سوابق مبارزاتي و تجربيات ديرينه فرهنگي ايشان در انتشار نشريه «بعثت» در دوران مبارزات قبل از انقلاب و همراهي با امام در سال‌هاي تبعيد، گفت: «در سال ٤٥ بيانيه‌اي عليه جشن تاجگذاري داده بوديم كه من و آقاي دعايي لو رفتيم. من دستگير و بازداشت شدم و او به عراق فرار كرد و در آنجا با كمك حاج آقا مصطفي خميني به راديو بغداد رفت و سال‌ها يك‌تنه، سخنران برنامه بسيار تاثيرگذار نهضت روحانيت در ايران بود.»

حاج حسن آقا هيچگاه دنبال جناح‌ها نبوده

هر چند تا اينجاي كار هاشمي‌رفسنجاني در مقام مهم‌ترين حامي كانديداتوري سيد حسن خميني ظاهر شده اما صف حاميان او چهره‌هاي ديگري هم دارد. از جمله آيت‌الله مسعودي خميني، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، كسي كه با ابراز خرسندي از حضور آيت‌ا‌لله سيد حسن خميني در انتخابات مجلس خبرگان رهبري گفته: «ايشان هيچ‌وقت به دنبال اصلاح‌طلبي، اصولگرايي و پايداري نبوده است.» آيت‌الله مسعودي خميني با اشاره به اهميت يادگار امام به انتخابات مجلس خبرگان از جهات مختلف، در گفت‌وگو با سايت «انتخاب» اظهار كرده: «ايشان اولا نوه امام رحمه‌الله هستند و اين انتساب، انتساب خوبي است؛ ايشان همچنين از سادات محترم هستند كه جايگاهش والاتر و مورد توجه بيشتر است.» وي افزوده: «حاج حسن آقا داراي ذوق، سليقه، رفتار و درك خاصي هستند كه بحمدلله خداوند به ايشان عطا كرده است.»

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شده: «ايشان در حوزه مورد توجه طلاب، آقايان و شاگردان است و درس و بحث شان خوب است كه يك مزيت بالا محسوب مي‌شود. » آيت‌الله مسعودي خميني تاكيد كرده: «از لحاظ اخلاقي و روش رفتاري تاكنون من نديده‌ام حاج حسن آقا كوچك‌ترين بي‌احترامي به هيچ فردي داشته باشد.» وي گفته: «من معتقدم همه بايد فقط از اسلام بگوييم؛ «الا ان حزب‌الله هم المفلحون.» يكي از خصوصيات حاج حسن آقا اين است كه هيچگاه طرف يك جناح يا مخالف ديگري نبوده، بلكه طرفدار حق بوده است و حق مطلب اين است كه ما طلبه‌ها دنبال حق باشيم و هركس دنبال حق بود و اخلاقي عمل مي‌كرد ما دنبال او هستيم.»

آيت‌الله مسعودي خميني تصريح كرده: «فكر مي‌كنم حضور حاج حسن آقا در خبرگان مفيد خواهد بود تا بتواند به وظيفه خبرويت خود عمل كند و امثال ايشان در حوزه بايد به خبرگان بروند و وظيفه شرعي خود را عمل كنند.» به جز اين، عبدالرسول وصال، مديرمسوول روزنامه شهروند هم در سرمقاله ديروز اين نشريه به معنايابي حضور انتخاباتي سيد حسن خميني پرداخته و پيش از هر چيز اعتبار نهادهايي نظير مجلس خبرگان رهبري را ناشي از فاكتورهايي چون كيفيت افراد و رغبت مردم به مشاركت عمومي دانسته است. چيزي كه او معتقد است نامزدي سيد حسن خميني يكي از مصاديق آن خواهد بود.

عبدالرسول وصال تاكيد دارد كه حضور سيد حسن خميني در انتخابات پيش رو را نبايد ناشي از توصيه ديگران دانست، چرا كه به زعم او « افراد آشنا با حسن آقاي خميني به خوبي مي‌دانند كه اگر قرار بود ايشان در بازي اين و آن وارد شود، بايد تاكنون چنين مي‌شد.» حال آنكه سيد حسن خميني «كليددار ميراثي از پدربزرگ و پدر خويش است كه وظيفه حفظ و حراست از آن را بر هر چيز ديگري بايد مقدم بشمارد» و با اين تفسير «جاي بحثي نمي‌ماند كه هدف نخست و اصلي ايشان، حضور در انتخابات براي تقويت مهم‌ترين ركن نظام جمهوري اسلامي ايران است.»

مديرمسوول روزنامه شهروند در بخش ديگري با اشاره به كمرنگ بودن رقابت‌هاي سياسي و جناحي در انتخابات خبرگان رهبري به منتقدان حضور سيد حسن خميني توصيه مي‌كند: «جاي ايجاد مساله و حاشيه‌سازي بكوشيم تا همه كساني را كه نزد مردم و جامعه اعتبار دارند، دعوت به حضور در انتخابات خبرگان رهبري كنيم و به حضور آنان خوشامد بگوييم و از اين طريق قوام و اعتبار جمهوري اسلامي و نهادهاي برآمده از آن را اعتبار و مقبوليت بيشتري بخشيم.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=32421

ش.د9404573

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات