تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۳۸
«ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان شکست پی‌درپی دلواپسان در میدان‌های سیاسی را بررسی می‌کند؛

غروب «پایداری‌»ها

پایگاه بصیرت / علی فراهانی

(روزنامه ابتكار ـ 1394/07/22 ـ شماره 3267 ـ صفحه 10)

گروه گفت‌وگو- درحالی که تنها چند ماه تا آغاز فعالیت‌های رسمی انتخاباتی مجلس باقی مانده است به نظر می‌رسد طیف تندرو مجلس که چیزی حدود ٧۵ تا ١٠٠نماینده را شامل می‌شود در حال انجام اشتباهی تاکتیکی هستند، خطایی که نه تنها می‌تواند موجب شکست آن‌ها شود بلکه ضربات اساسی را به پیکره جریان اصولگرایی و طیف میانه رو آن وارد می‌کند. تمرکز این گروه بر روی مساله تمام شده برجام که توسط دولت و به اذن رهبر معظم انقلاب آن هم به پشتوانه اکثریت مردم تنها یک مرحله مانده تا به اجرا درآید. در حالیکه جبهه پایداری و جریان تندرو مجلس با شکست‌های پی در پی بر سر استیضاح وزیر راه و شهرسازی و این بار تصویب برجام مواجه شده‌اند.

اکثریت اصولگرای مجلس خطای دیروز را جبران کنند

کیهان در سرمقاله دو روز پیش خود نوشت: اکثریت اصولگرای مجلس می‌تواند خطای دیروز را با درایت جبران کند. مجلس نهم را باید در فرصت دیگری آسیب‌شناسی کرد؛ این که اختلافات جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری چقدر عمق داشت یا نداشت و چرا از پهلوی فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت سر برآورد؟ آنچه واقعیت دارد این که مجلس، بافت حزبی و تشکیلاتی و فراکسیونی منسجمی ندارد. در حالی که فراکسیون اصولگرایان حدود ۷۰-۸۰ عضو و رهروان ۱۸۰ تا ۲۰۰ عضو دارد، به نظر می‌رسد دست‌کم نیمی از اعضای فراکسیون رهروان، رویکرد متعصب حزبی ندارند و از رفتار اصولگرایانه تا رفتار غیراصولگرایانه در تردد هستند. این، هم تهدید و هم فرصت است. ۳۹ رای فاصله میان موافقان و مخالفان کلیات طرح یک فوریتی حاکی از آن است که تنها جابه‌جایی ۱۵ تا ۲۰ نماینده می‌تواند سرنوشت دیگری را برای طرح و مهم‌تر از آن، بررسی برجام رقم بزند.

۱۳۶ نماینده‌ای که در مقابل ۳۹ مخالف، رای به تشکیل کمیسیون بررسی برجام دادند، از ظرفیت مثبت مجلس برای عقلانیت و تحقیق و بررسی حکایت می‌کنند که در غیر این صورت، از همان ابتدا می‌توانستند مانند روابط عمومی وزارت خارجه عمل کنند. نباید اجازه داد دغل‌کاران و هوچی‌های رسانه‌ای با راه انداختن منازعات حیدری- نعمتی در میان دو فراکسیون مدعی اصولگرایی، به امنیت و منافع ملی آسیب بزنند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «تصمیم‌گیری، تشخیص، گذشت از دنیا و اقدام خواص برای خدا در لحظه لازم است که تاریخ و ارزش‌ها را نجات می‌دهد و حفظ می‌کند. اگر تامل کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد» و «توقع کم گذاشتن در کفه حق را از همه کس باید داشت... انسان اگر با دیدن یک ناهنجاری در یک شخصی یا یک عملکردی به هم بریزد و دچار یاس و آشفتگی بشود، کار نمی‌گذرد... امر به معروف و نهی از منکر کنید اما این موجب نشود که آدم این منکر یا نقطه منفی را بهانه قرار بدهد و راهش را جدا کند یا فاصله ایجاد شود، وحدت را باید حفظ کرد.» با این حساب آیا می‌توان گفت که غروب آفتاب دلواپسان با شکست‌های پشت سر هم نزدیک است یا خیر؟

دلواپسان دچار ضعف محاسباتی هستند

یداله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن سازندگی در خصوص شکست‌های دلواپسان و کاهش قدرت این جریان به روزنامه «ابتکار» گفت: اصولا وقتی که مجلس‌شورای‌اسلامی به پایان خود نزدیک می‌شود بیشتر نگاه نمایندگان مجلس به حضور و ورود در مجلس آینده معطوف است. چراکه اکثریت دلواپسان مجلس تلاش خودشان را برای کسب و جذب حداکثری کرسی‌های مجلس به کار گرفته‌اند. او در ادامه افزود: نباید فراموش کرد که بیشتر نمایندگان دلواپس مجلس دچار ضعف محاسباتی هستند یعنی اکثریت مجلس را باید محاسبه‌گر سیاسی دانست چراکه آن‌ها بر این باورند که اگر با دولت همخوانی و همدلی نداشته باشند ممکن است برای جذب کرسی‌های مجلس آینده دچار ریزش شوند. طاهر‌نژاد با بیان اینکه نمایندگانی که خط اعتدال را در پیش گرفته‌اند می‌توانند برای حضور در مجلس آینده حرفی برای گفتن داشته باشند، تاکید کرد: قطعا افراد معتدل شانس بیشتری برای کسب کرسی نسبت به دلواپسان در مجلس آینده دارا هستند. به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، دلواپسان نباید نسبت به آینده سیاسی خود آن هم به طور حضور حداکثری در مجلس امید داشته باشند.

جریان افراطی مجلس عصبی است

وی رفتار و گفتمان توهین آمیز دلواپسان در مجلس نسبت به مقامات و مسئولان کشور را غیر ارادی دانست و گفت: جریان تندرو و افراطی مجلس بسیار عصبی هستند و مسلما رفتار آنان محصول عصبانیتی است که در دولت نهم و دهم کاشته‌اند. چراکه هر کسی هر بذر بکارد همان را برداشت می‌‍‌کند، دلواپسان و جبهه پایداری در گذشته بذر عصبانیت و تنش کاشته‌اند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: جبهه پایداری و جریان افراطی مجلس به خوبی می‌دانند که برای ورود درمجلس آینده شانس کمتری دارند چراکه بطن ملت ایران با تندروی همخوانی نداشته و ندارد. طاهرنژاد در ادامه به مجالس دوره‌های گذشته اشاره کرد و گفت: جریان افراطی و تندرو در مجلس‌های گذشته هم بوده اما اگر توجه کرده باشید این افراد در دوره‌های بعدی مجلس شانس کمتری برای ورود و جذب حداکثری کرسی‌های مجلس داشتند و قطعا برای مجلس دهم همین سرنوشت رقم می‌خورد. وی تصریح کرد: با تنش و تندروی نمی‌توان مسائل مهم و پیچیده کشور مانند اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی و فرهنگ را حل و فصل کرد چراکه این مسائل نیاز به آرامش دارند. به نظر من افرادی که منش اعتدال دارند از شانس بیشتری برای جذب حداکثری کرسی‌های مجلس دهم برخوردار هستند زیرا مردم ایران از جریان تندرو و افراطی خسته شده‌اند و دلواپسان بهتر است به فکر آینده سیاسی خودشان باشند تا در اقلیت قرار نگیرند.

آفتاب جبهه پایداری رو به افول است

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه نیز در این خصوص به روزنامه «ابتکار» گفت: من هم مطمئن هستم که آفتاب جریان تندرو و جبهه پایداری رو به غروب و افول است. اما نباید فراموش کرد که بنیان فکری جبهه پایداری تندروی و افراط‌گرایی بوده و هست. وی در ادامه افزود: جبهه پایداری و دیگر جریانات تندرو مجلس کاری به منافع ملی ندارند و اصلا منافع کشور و مردم ایران برای این عده مهم نیست. چراکه این افراد تنها به فکر منافع شخصی و جناحی خودشان هستند نه مردم. زیباکلام با بیان اینکه اگر جبهه پایداری و جریان تندرو برای مجلس دهم خیلی شانس داشته باشند تبدیل به جریان اقلیت مجلس و جامعه خواهند شد، تصریح کرد: مطمئن باشید جریان افراطی نمی‌تواند به آینده سیاسی خودشان امید داشته باشند چراکه مردم ایران از تندرویی آزرده خاطر شده‌اند.

ذات جریان افراطی بی‌ادبی است

این کارشناس سیاسی به نوع گفتمان و ادبیات توهین آمیز این جریان سیاسی در مجلس نسبت به مسئولان کشور اشاره کرد و گفت: ذات فکری جریان افراطی و رادیکالی در طول تاریخ بر اساس تندرویی و اتهام زدن بنا شده است و نباید از این افراد و جریان تندرو انتظار ادب و رفتار متمدنانه داشت. به گفته او، اگر شورای نگهبان با جریان سیاسی اصلاح طلب و معتدل در چارچوب قانون رفتار کند مطمئن باشید جبهه پایداری و جریان افراطی شانسی برای ورود و جذب کرسی‌های مجلس دهم ندارند. این استاد دانشگاه به میزان آراء برخی از اشخاص جبهه پایداری و جریان افراطی در مجلس اشاره و تاکید کرد: افرادی مانند حمید رسایی و مهدی کوچک زاده حدود 5 درصد رای از تهران داشتند یعنی اگر در نظر بگیریم که 6 میلیون از شهروندان تهرانی واجد شرایط برای رای دادن باشند؛ رسایی و کوچک‌زاده حدود 300 هزار رای داشتند نه بیشتر. 10 درصد از 6 میلیون، 600 هزار نفر می‌شود یعنی این افراد 10 درصد هم رای نداشتند. جالب است این افراد خودشان را نماینده ملت هم می‌دانند در حالیکه 95 درصد مردم تهران به این افراد رای ندادند.

http://ebtekarnews.com/?newsid=22350

ش.د9404419

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات