تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۵۴

سيد‌حسن خميني: بايد فردگرايي و تک‌روي را کنار بگذاريم

(روزنامه مردم سالاري - 1394/07/29 - شماره 3894 - صفحه 15)

يادگار گرامي‌ امام با تأکيد بر ضرورت شجاعت در حرکت‌هاي اجتماعي گفت: شجاعت بدون عقلانيت و تدبير ممکن است به يک رفتار احمقانه بينجامد و تبديل به حرکتي داعش وار شود؛ گرچه عاملان اينگونه رفتار‌ها خيال کنند کار درستي انجام مي‌دهند. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد‌حسن خميني در ديدار با جمعي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب استان بوشهر با اشاره به اينکه زهد و دنياگريزي لازمه عرفان در تمام اديان و مکاتب است، اظهار داشت: همواره اين سوال وجود دارد اين است که چرا در دنيا و از جمله در ايران حرکت‌هاي اجتماعي زيادي به رهبري عرفا شکل گرفته است؟ دليل اين موضوع آن است که عارف اگر عارف درستي باشد شجاع است و فرد شجاع نمي‌تواند چشم بر روي ظلم ببندد، در غير اين صورت عرفان او سست است.

وي افزود: عارفي که از جان، مال يا آبروي خود مي‌ترسد عرفان ناقصي دارد و يا اساسا دروغ مي‌گويد، زيرا فرض بر اين است که او براي خدا کار مي‌کند؛ اگر قرار باشد مدح و ثنا، درس و بحث، پول و امکانات و زندان نرفتن براي عارف ملاک باشد کار او با کاسبي تفاوتي ندارد و فقط رنگ و شکل آن تفاوت دارد، زيرا هرکس ابزارهاي خاص خودش را در کاسبي دارد. سيد‌حسن خميني سپس به يکي از نامه‌هاي عرفاني امام راحل به مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد‌احمد خميني در خصوص بي اهميت بودن فراز و نشيب‌هاي دنيا نزد مؤمنان و عرفا گفت: ايشان در يکي از اين نامه‌ها مي‌گويند «در آن روزهايي که در زمان رضاخان پهلوي و فشار طاقت فرسا براي تغيير لباس بود و روحانيون و حوزه‌ها در تب و تاب به سر مي‌بردند – که خداوند رحمان نياورد چنين روزهايي براي حوزه‌هاي ديني – شيخ نسبتاً وارسته‌اي را نزديک دکان نانوايي که قطعه ناني را خالي مي‌خورد،

ديدم که گفت: «به من گفتند عمامه را بردار من نيز برداشتم و دادم به ديگري که دو تا پيراهن براي خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سير شدم، تا شب هم خدا بزرگ است.» پسرم! من چنين حالي را اگر بگويم به همه مقامات دنيوي مي‌دهم، باور کن. ولي هيهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام‌هاي ابليس و نفس خبيث». يادگار امام تصريح کرد: نگاه دنياگريز يک عارف اگر کامل باشد شجاعت به همراه مي‌آورد و آنگاه نسبت به تضييع حقوق ديگران، ظلم و احجاف نمي‌تواند چشم‌پوشي و سکوت کند؛ در چنين حالتي است که عرفان تبديل به حماسه مي‌شود و علت اينکه برخي انقلاب‌ها رهبراني بزرگ داشته‌اند همين ويژگي‌هاست.

سيد‌حسن خميني با اشاره به سيره عملي امام خميني در دوران آغاز مرجعيت يادآور شد: ايشان وقتي آيت‌الله العظمي‌بروجردي از دنيا رفتند در مظان مرجعيت قرار داشتند و از همين رو فقط در مراسم تشييع آن مرجع بزرگ شرکت کردند و پس از آن روز، در خانه ماندند و نه در مجلس ترحيمي‌شرکت کردند و نه مجلسي برگزار کردند تا مبادا نام شخص خودشان پررنگ شود، اما وقتي نام ايشان به طور جدي براي مرجعيت مطرح شد با صلابت وارد ميدان شدند. وي در ادامه تأکيد کرد: اگر توفيق يک عمل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و کار جمعي منوط به شجاعت است، شجاعت نيز منوط به اين است که دلها را دور هم جمع کنيم و سپس در ميان خود تقوا را دائما بالا ببريم؛ زيرا وقتي نيروي ايمان در سطح بالايي قرار گرفت خلوص و شجاعت هم بالا مي‌رود و در اين صورت توفيقات مضاعف پديد مي‌آيد.

يادگار امام با بيان اينکه بخشي از نيروي شجاعت و نترسيدن ذاتي و بخشي ديگر اکتسابي است، گفت: وقتي در کنار شجاعت، نيروي ايمان هم بالا رفت خداوند چشم واقع بين انسان را هم باز مي‌کند، زيرا شجاعت به تدبير نياز دارد. وي تصريح کرد: شجاعت بدون عقلانيت و تدبير ممکن است به يک رفتار احمقانه بينجامد و تبديل به حرکتي داعش وار شود؛ گرچه عاملان اينگونه رفتار‌ها خيال کنند کار درستي انجام مي‌دهند، لذا انسان وقتي به خدا توجه مي‌کند بايد به خرد جمعي هم توجه نشان داده و احترام بگذارد.

سيد‌حسن خميني اظهار داشت: اينگونه نيست که ما همه چيز را مي‌دانيم؛ بلکه واقعيت اين است که در کار فردي بايد با عقل و مشورت پيش رويم و در کار جمعي نيز به نظر خرد جمعي و ديدگاه مجموعه افراد بها دهيم. يادگار امام در جمع بندي سخنان خود گفت: بايد ضمن تقويت شجاعت به منافع شخصي خودمان توجه نکنيم و موقعيت را به درستي تشخيص دهيم؛ براي رسيدن به چنين تشخيصي بايد با هم بينديشيم و فردگرايي، تک محوري و تک‌روي را کنار بگذاريم. وي تصريح کرد: عارف دنياگريز هست اما دنيا ستيز نيست؛ او براي خودش کار نمي‌کند اما مي‌خواهد دنياي ديگران را زيبا کند و جاي بهتري براي زيستن بسازد. سيد‌حسن خميني در خصوص درخواست برخي حضار براي حضور وي در انتخابات آتي مجلس خبرگان گفت: انشاء‌الله در وقت مناسب در اين مورد تصميم‌گيري مي‌کنم.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=232233

ش.د9402915

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات