صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۳۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شمار 4325 شنبه 28 فروردین ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من مکرر در دوران همین مذاکرات هسته‌ای گفتم به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد. حالا هم ملاحظه می‌کنید و می‌بینید؛ حرف‌هایی که می‌زنند، اظهاراتی که می‌کنند و عملکردی که نشان می‌دهند، کاملاً امضای آن حرفی است که بنده آن‌وقت می‌زدم؛ یعنی واقعاً نمی‌شود به اینها اعتماد کرد.(18/1/95)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز        
  استیصال ریاض

سیزدهمین اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد و شکستی تلخ در عرصه سیاسی را برای سعودی‌ها به یادگار گذاشت. این بیانیه که حدود یک ماه پیش(در اسفند ماه سال گذشته) به دلیل کارشکنی رژیم آل‌سعود (عدم صدور روادید) بدون حضور ایران در ریاض تنظیم شده بود، حاوی 200 بند است که چهار بند ضدایرانی و یک پاراگراف علیه حزب ‌الله لبنان در آن گنجانده شده است. با این حال به دلیل «اختلاف برخی اعضا» در نشست، این بیانیه که «بدون اجماع» حاصل شده بود، در اختتامیه قرائت نشد و صرفاً انتشار رسانه ای داشت. در تحلیل این رفتار سعودی‌ها، توجه به دو نکته ضروری است:
۱ـ این اقدام ریاض از سر استیصال و واماندگی در برابر کشورمان  است و به هیچ وجه نشانگر قدرت این رژیم پوسیده نیست. سعودی‌ها که در سال‌های گذشته همواره در مقابل محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران شکست‌های متعددی را تجربه کرده‌اند،‌ این‌بار با روی آوردن به نبردی دیپلماتیک و در یک تدلیس سیاسی آشکار، که همانا تلاش برای خروج سازمان همکاری اسلامی از فلسفه وجودی آن است، با صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید مواضع کشورهای عضو تلاش کردند تا بندهایی ضدایرانی در این بیانیه گنجانده شود و به ‌زعم خود،‌ شکست‌هایشان در برابر محور مقاومت در یمن، سوریه، عراق، بحرین و... را جبران کنند.
۲ـ  این اقدام ریاض، خدمت آشکار به رژیم صهیونیستی است؛ زیرا سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد و دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است و فلسفه وجودی آن حمایت از آرمان قدس است، باید با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، این رژیم را در انزوا قرار دهد، ‌حال آنکه در اقدامی عجیب، بیانیه‌ای از این سازمان صادر می‌شود که حاوی بندهایی ضدایرانی است! مسلم است که از این موضوع بیشترین منفعت نصیب رژیم صهیونیستی می‌شود؛ زیرا این اقدام را می‌توان در راستای تأمین منافع این رژیم غاصب ارزیابی کرد که شاهزادگان رژیم آل سعود به‌منظور نزدیکی بیشتر به اسرائیل در دستور کار خود قرار داده‌اند.

▼ گزارش روز  
   نگرانی خوش‌بین‌ها

«شکست توافق» موضوعی است که رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خاک آمریکا درباره آن هشدار داد؛ ولی‌الله سیف که برای حضور در شورای روابط خارجی آمریکا به واشنگتن سفر کرده، در سخنانی به صراحت اعلام کرده است، ایران همچنان به نظام اقتصادی بین‌المللی متصل نشده است و برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده خود با مشکل روبه‌رو است. وی همچنین با انتقاد از رفتار طرف‌های غربی، به ویژه آمریکا می‌افزاید؛ در حالی که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده، آمریکا هنوز به تعهداتش عمل نکرده است و اگر این خلف وعده به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی منجر شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد. وی همچنین در مصاحبه با بلومبرگ تعبیر از برجام هیچ عاید ایران نشده است را به کار می‌برد. اظهاراتی که بلافاصله «جاش ارنست» در واکنشی غیرمستقیم به آن تأکید کرد: دولت اوباما هرگز قول نداده که به‌عنوان جزئی از اقداماتش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، ارتباطات بانکی ایران و شرکای تجاری خارجی‌اش را برای تهران برقرار کند! این موضوع  حاوی دو نکته بسیار مهم است؛ اول آنکه، می‌توان این سخنان را نخستین اعتراض رسمی دولت یازدهم به سرنوشت توافق هسته‌ای دانست، آن هم درست در زمانی که ابهامات گسترده‌ای درباره بازگشایی سوئیفت و ال‌سی در داخل کشور وجود داشته و دولت همواره متصل نبودن به شبکه بین‌المللی را ردّ می‌کرد. اعتراضی که نشان می‌دهد، حتی جریان خوش‌بین به‌ برجام نیز اکنون و با مشاهده رفتار غیرمسئولانه آمریکایی‌ها درباره سرنوشت توافق جامع مشترک دچار تردید و نگرانی شده‌اند. نکته دوم و مهم‌تر هم، تحقق کلام رهبر معظم انقلاب درباره بدعهدی آمریکاست، آنچه ملت ایران تا امروز به واسطه برجام و مذاکره با آمریکا تجربه کرده است، همان عدم خوش‌بینی است که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره آمریکا بیان کردند؛ چراکه در حالی  طرف مقابل همچنان پس از گذشت حدود سه ماه از زمان اجرای توافق برای انجام ندادن تعهداتش بهانه‌تراشی می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به گواه نهادهای نظارتی، از جمله آژانس بین‌المللی هسته‌ای حتی فراتر از تعهدات خود به مفاد برجام پایبند بوده است.


▼ خبر ویژه          
  ارسال تسلیحات برای معارضان ایران

«مقرن‌بن‌عبدالعزیز» ولیعهد سابق عربستان اذعان کرد: این کشور از بیم خطری که نسبت به ایران دارد، اقدام به تسلیح تروریست‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان کرده است. براساس گزارش‌های دریافتی، در خلال عیادت از شاهزاده عربستانی «عبدالرحمن بن عبدالعزیز آل‌سعود» در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در ریاض، «ترکی بن‌ناصر بن‌عبدالعزیز» دیگر شاهزاده عربستانی اعلام کرد: «مقرن‌بن‌عبدالعزیز» از تجهیز و تسلیح گروه‌های مخالف در ایران از سوی عربستان به علت منافع ریاض نگران است. ترکی‌بن‌ناصر در ادامه به نقل از مقرن‌بن‌عبدالعزیز گفت: عربستان با هواپیماهای باربری نظامی از نوع «C-130» در پنج پرواز مخفیانه به فرودگاه «دالبندین» در ولایت بلوچستان پاکستان هم‌مرز با ایران، حجم بسیار زیادی اسلحه برای گروه‌های معارض ایرانی فرستاده است. وی افزود: در خوزستان نیز عده‌ای در عملیاتی مشابه از طریق کویت تجهیز نظامی شدند و مقرن از پیامدهای این اقدامات علیه عربستان نگران است.
 
▼ اخبار
حمایت روزنامه اصلاح‌طلب از ریاست لاریجانی بر مجلس

روزنامه زنجیره‌ای «آرمان»‌ نزدیک به خانواده هاشمی‌رفسنجانی درباره ریاست مجلس نوشت: به طور طبیعی قاطبه اصلاح‌طلبان به ریاست عارف در مجلس دهم تمایل دارند که البته بخشی از میانه‌روها هم در این موضوع با اصلاح‌طلبان هم‌نظر هستند، اما نباید به صرف نامزدی عارف برای ریاست، ذوق‌زدگی بر منطق و عقلانیت چیره شود. بدون تعارف همگان به این نکته واقف هستند که نشستن عارف بر کرسی ریاست مجلس امتیاز بزرگی برای جریان اصلاحات است؛ اما باید آن هنگامه را از نظر دور نداشت که اگر او نتوانست از لاریجانی پیشی بگیرد، چه باید کرد جز سر به زیر افکندن و تحمل طعنه‌های رقیبانی که هر لحظه در انتظار شکست اصلاحات هستند. چرا در شرایطی که آمارهای رسمی و غیررسمی شانس لاریجانی برای جلوس مجدد بر کرسی ریاست را بالاتر از عارف نشان می‌د‌هد، برخی اصرار دارند که او به میدان رقابت با رئيس فعلی مجلس وارد شود؟

اگر به شما گفتند یار امام خوش آمد، نباید گول بخورید
آیت‌الله یزدی با اشاره به پیام آیت‌الله العظمی سیستانی که گفته بود «دنیا به شما در حال رو کردن است و شما نباید به دنیا رو کنید»، خطاب به طلاب حوزه علمیه گفت: طلاب باید آگاه به زمان، هوشیار و مطلع از معنا و تفسیر قانون اساسی، ولایت فقیه و حاكمیت دینی باشند و دنیاطلب نشوند؛ این غیر از درس خواندن است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینكه طلاب باید زی طلبگی را كه همان ساده‌زیستی و دنیا‌گریزی است، در زندگی خود رعایت كنند، ضمن تأکید بر هوشیار بودن طلاب در مسائل اظهار داشت: اگر امروز به شما گفتند یار امام خوش آمد، نباید گول بخورید، یار واقعی امام كسی است كه امروز در سوریه از حرم اهل بیت(ع) دفاع می‌كند و كسی است كه با تمام وجود در حال اداره كردن جامعه اسلامی است و او یك نفر بیشتر نیست.

رشوه و کمک‌های مالی برای ائتلاف‌سازی
 عربستان سعودی در یک سال گذشته دو ائتلاف، یکی در حمله نظامی به یمن و دیگری را به ظاهر برای مبارزه با تروریسم با حضور تعداد زیادی از کشورها به راه انداخته است که حیرت آگاهان سیاسی را به همراه داشته است. اکنون اخبار متعددی درباره رشوه و کمک‌های مالی عربستان به کشورهای عضو این دو ائتلاف منتشر شده است که هیچ یک از طرفین نیز آن را تکذیب نکردند و فقط مقامات ریاض در توجیه آنها اظهاراتی را بیان کردند. در همین زمینه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران مالزیایی گفت: مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار که دولت سعودی به نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی پرداخته است، «هدیه محض» بوده و در مقابل آن، توقعی هم نمی‌رفته است.

سفر موگرینی برای اطمینان‌بخشی به بانک‌های خارجی
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به واهمه بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران و اتصال 33 بانک ایرانی به سوئیفت، گفت: سفر موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اطمینان‌بخشی به بانک‌ها طراحی شده و ما قصد داریم از ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت کنیم. در آستانه سفر موگرینی، اتحادیه اروپا ممنوعیت اعطای روادید و بلوکه شدن دارایی‌های 82 مقام امنیتی و قضایی ایرانی را برای یک سال دیگر تمدید کرد. این مقام اتحادیه اروپا با اشاره به شرکتی بلژیکی که نقل‌وانتقالات بین‌المللی را مدیریت می‌کند، ادامه داد: «سه بانک ایرانی تاکنون به سوئیفت وصل شده‌اند... بانک‌های بزرگ همکاری مجدد با ایران را راه‌اندازی نکرده‌اند و بازسازی اعتماد و اطمینان زمان‌بر است.»

▼ اخبار کوتاه
غلامرضا خواجه‌سروی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: گروهی که اکثریت عددی مجلس را خواهد داشت، اصولگرایان هستند و در مقابل آن گروهی به‌ نام اصلاح‌طلب حضور دارد. وی افزود: مجلس دهم شبیه مجلس پنجم از نظر گروه‌‌بندی سیاسی است و چنانچه بتواند عملکرد خوبی داشته باشد و کار ویژه خود را انجام دهد، می‌تواند نمونه موفقی از تعامل هدفمند جناح‌های مختلف سیاسی باشد.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: با وجود اینکه از حملات 51 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه 18 ماه می‌گذرد، هنوز بیش از 75 هزار فلسطینی ساکن نوار غزه در حالت آوارگی به سر می‌برند و از هر چهار فلسطینی، یک نفر در ویرانی‌های خانه‌های خسارت‌دیده خود زندگی می‌کند. در این گزارش بیان شده است، تنها سه هزار مورد از 18 هزار خانه‌ای که به طور کامل یا شدیداً در طول حملات سال 2014 رژیم صهیونیستی ویران شده بودند، بازسازی یا تعمیر شده‌اند.
عبدالروف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه افغانستان هشدار داده است، وضعیت امنیتی ولایات شمال این کشور به شدت شکننده است و هر روز حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود. نمایندگان مردم تخار و قندوز در مجلس نمایندگان هم گفتند که وضعیت امنیتی در این دو ولایت وخیم است و این نگرانی وجود دارد که اگر اقدامی صورت نگیرد، قندوز و تخار به دست طالبان سقوط کند.
وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به درخواست «رپریو» مؤسسه انگلیسی حقوق بشر که خواستار افشای جزئیات همکاری‌های نظامی میان لندن و ریاض شده بوده، تأکید کرد که نیروهای انگلیسی همزمان با تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به یمن، به نظامیان سعودی از جمله کارکنان نیروی هوایی این کشور آموزش نظامی داده‌اند.
با تلاش سپاه ورامین زمین 1000 متری که زیر کشت خشخاش رفته بود، کشف و متلاشی شد. داوود اصغری، فرمانده سپاه ورامین با اعلام این خبر گفت: این افراد در یک باغ خصوصی با استفاده از موقعیت زمینی که در اختیار داشتند، در روستای قوئینک در مسیر جاده ورامین به پاکدشت اقدام به کشت خشخاش کرده بودند.
◄ خبرگزاری اینترفکس روسیه با اشاره به سفر سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به مسکو گزارش داد، وی در روسیه در زمینه توافق تسلیحاتی و خرید جنگنده‌های سوخو-30 اس‌ام و تانک‌های تی-90 مذاکره و رایزنی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات