بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۹۳

وحشت نهادهای امنیتی لندن از کابوس کوربین

اکنون جایگاه جرمی کوربین در رأس معادلات سیاسی حزب کارگر تثبیت شده است. می توان پیش بینی کرد که از این پس تلاش مشترک نهادهای امنیتی، سیاسی و رسانه ای انگلیس علیه رهبر حزب کارگر وارد فاز دیگری خواهد شد. "حذف کوربین پس از شکست در انتخابات شوراهای محلی" فرمولی بود که مخالفان کوربین برای تحقق آن به ابزارهای مختلفی متوسل شدند، اما در نهایت نتوانستند نتیجه ای کسب کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
وحشت نهادهای امنیتی لندن از کابوس کوربین
پیروزی حزب کارگر در انتخابات شوراهای محلی و شهرداری ها در انگلیس، ضربه سختی بر پیکره حزب محافظه کار و نهادهای امنیتی این کشور وارد کرده است. در داخل حزب کارگر نیز برخی افراد نظیر تونی بلر به شدت نگران افزایش تصاعدی قدرت جرمی کوربین در رهبری این حزب هستند. انتخابات شوراهای محلی در انگلیس و پیروزی حزب کارگر در این انتخابات نشان داد که کوربین به صورت بالقوه استعداد حضور در خانه شماره 10 داونینگ استریت به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس را در سال 2020 خواهد داشت. این خود بدترین خبر ممکن برای نهادهای امنیتی و احزاب مخالف حزب کارگر و البته مخالفان داخلی کوربین محسوب می شود. 
کوربین تا قبل از برگزاری انتخابات اخیر با دامنه وسیعی از مخالفان خود مواجه بود. دشمنی با کورین به اندازه ای  پُر رنگ بود که وجه اشتراک افرادی مانند تونی بلر از حزب کارگر و دیوید کامرون را حزب محافظه کار را تشکیل می داد. مخالفان کوربین نسبت به انتخابات شوراهای محلی به دیده یک فرصت می نگریستند؛ فرصتی که در قالب آن بتوانند حذف سیاسی کوربین از رأس معادلات سیاسی حزب کارگر را رقم بزنند. البته نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی اولیه نیز نشان می داد این حزب اقبال چندانی برای پیروزی در انتخابات شوراهای محلی ندارد. همین مسئله منجر به افزایش تلاش مخالفان کوربین برای شکست حزب کارگر در انتخابات شد. 
در صورتی که شکست حزب کارگر اتفاق می افتاد، کوربین با فشارهای فزاینده ای در خصوص استعفا از ریاست و رهبری حزب مواجه می شد؛ فشارهایی که شاید کوربین نمی توانست در مقابل آنها مقاومت کند! با این حال در نهایت نتیجه به گونه یا دیگر رقم خورد:
در جریان انتخابات شوراهای محلی، نامزدهای حزب كارگر در 57  شورا، نامزدهای حزب محافظه كار در 31 شورا، نامزدهای حزب لیبرال دمكرات در 4 شورا و مستقل ها در 23 شورا به پیروزی رسیدند. در انتخابات مجلس محلی لندن، حزب كارگر موفق شده است كه از 14 كرسی این مجلس، 9 كرسی به دست آورد و سهم حزب محافظه‌كار تنها 5 كرسی بود كه نسبت به انتخابات چهار سال پیش یك كرسی كمتر است. همچنین برای نخستین بار در تاریخ انگلیس، صادق خان از حزب کارگر (که یک مسلمان پاکستانی الاصل است) به عنوان شهر دار لندن انتخاب شد. 
در این میان، بازی همزمان رسانه ها، سیاستمداران و نهادهای امنیتی انگلیس علیه کوربین قابل تأمل است! در آستانه برگزاری انتخابات، برخی رسانه ها مدعی شدند که حزب کارگر بازنده اصلی انتخابات خواهد بود و اقبالی از سوی شهروندان نسبت به رهر جدید این حزب وجود ندارد. با این حال نتیجه انتخابات به گونه ای درگیر رقم خورد! هم اکنون جایگاه جرمی کوربین در رأس معادلات سیاسی حزب کارگر تثبیت شده است. می توان پیش بینی کرد که از این پس تلاش مشترک نهادهای امنیتی، سیاسی و رسانه ای انگلیس علیه رهبر حزب کارگر وارد فاز دیگری خواهد شد. "حذف کوربین پس از شکست در انتخابات شوراهای محلی" فرمولی بود که مخالفان کوربین برای تحقق آن به ابزارهای مختلفی متوسل شدند، اما در نهایت نتوانستند نتیجه ای کسب کنند.
اصلی ترین نگرانی نهادهای امنیتی انگلیس، پیروزی کوربین در انتخابات سراسری بعدی در این کشور است. در این صورت، کوربین به عنوان نخست وزیر راهی خانه شماره 10 داونینگ استریت خواهد شد. این موضوع برای بسیاری از سیاستمداران انگلیسی حکم یک کابوس را دارد. با این حال انتخابات اخیر نشان داد اقبال مردمی نسبت به حزب کارگر پس از رهبری کوربین نه تنها افول نکرده است، بلکه شاهد افزایش آن در نقاط مختلف انگلیس هستیم. از این رو هر اندازه زمان می گذرد، پروژه حذف کوربین که از سوی مخالفان درون حزبی، سیاسی، رسانه ای و امنیتی وی کلید خورده، سخت تر می شود./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات