تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۱۹
«مردم‌سالاري» از توطئه جديد سعودي‌ گزارش مي‌دهد

جنـگ سـرد در خاورميانه

پایگاه بصیرت / علامه عزيزي

(روزنامه مردم‌سالاري – 1394/10/15– شماره 3943 – صفحه 15)

گروه سياسي-‌ پدر خوانده تروريست تکفيري و ديکتاتوري عربي با اعدام شيخ نمر روحاني برجسته شيعه فصل جديدي از تنش‌ها در خاورميانه را گشود.پر واضح است از آنجاکه ضعف پايه‌هاي حکومت سعودي‌ها امري بديهي حتي براي خودشان است بدنبال جنگ‌افروزي در منطقه و تنش‌آفريني براي بقاي رژيم ديکتاتوريشان هستند اما غافل از اينکه در معادلات خود اشتباه کرده و درنظم نوين جهاني ديگر نمي‌توانند کشورهاي بزرگ را با خود همراه کنند و اينگونه اقدامات سعودي‌ها با توجه به مشکلات اقتصادي که با آن گريبان‌گير هستند آنها را به قهقرا خواهد کشاند و سقوط رژيم آل سعود را نزديک و نزديک‌تر خواهد کرد.

عربستان تاکنون مبالغ هنگفتي را در جهت جنگ‌هاي نيابتي هزينه کرده است و همين موضوع موجب برهم خوردن تراز مالي رياض شده است. به موازات اين مساله، دود آتش جنگ نفتي عربستان با ايران که موجب سقوط قيمت نفت گرديد، سعودي‌ها را در آستانه ورشکستگي قرار داده است.

عربستان هفته گذشته جهت کاهش کسري بودجه رياض ناچار شد،سوبسيدها را قطع و هزينه‌هاي زندگي را به شدت افزايش دهد. از اين نکته نيز نبايد غافل باشيم که بالاخره به آتش کشاندن سفارت عربستان اقدام نادرستي بوده و محکوم مي‌باشد . و در موضع‌گيري‌هاي صريح مقام‌هاي جمهوري اسلامي ‌ايران از جمله رييس‌جمهوري و سخنگوي قوه قضاييه اين رخداد غيرقانوني خوانده شده است. با اين حال اقدام عربستان در قطع روابط سياسي با ايران تصميمي ‌نابخردانه بود که مي‌تواند دامنه تنش‌ها را گسترش دهد.حال محتمل ترين گزينه توطئه ناشيانه‌اي از سوي آل سعود مبني بر ايجاد دوقطبي در خاورميانه و به اصطلاح جنگ سرد است زيرا عربستان به شدت با خطر جنگ داخلي مواجه است اما مسلما با توجه به حصول توافق هسته‌اي و آغاز فصل نويني از نظم جهاني مبني بر امنيت نسبي جهان اين امر بعيد است.

همانگونه که گفته شد، عربستان حمله به سفارتش را دستاويزي براي سرپوش گذاشتن بر پيامدهاي اعدام شيخ نمر قرار داد. البته اعدام اين چهره شاخص مدني و شيعي رخدادي نيست که با چنين دستاويزهايي به حاشيه رانده شود و پيامدهاي داخلي و منطقه‌اي آن در هر حال دامنگير آل سعود خواهد شد. کمترين اين پيامدها مي‌تواند افزايش شکاف‌هاي دروني جامعه عربستان و تشديد قطب‌بندي‌هاي شيعي-سني در اين کشور باشد.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که به شوراي امنيت سازمان ملل و چند سازمان منطقه‌اي در رابطه با ماجراي تعرض به سفارتش در تهران گزارش داده است.

وزارت امور خارجه عربستان بامداد روز دوشنبه با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام کرد در رابطه با تعرض به سفارت اين کشور در تهران به شوراي امنيت سازمان ملل، شوراي همکاري خليج (فارس)، اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي‌گزارش داده است.

بر‌اساس اين گزارش، عصر روز شنبه جمعي از معترضان به اعدام شيخ نمر باقر النمر رهبر شيعيان عربستان روبروي سفارت رياض در تهران تجمع کردند که اين اعتراضات به بروز خشونت‌هايي عليه سفارت‌خانه عربستان منجر شد.عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان در پي اين حادثه اعلام کرد رياض روابط ديپلماتيکش با ايران را قطع کرده است.

عربستان همچنين از ديپلمات‌هاي ايراني خواسته است ظرف 48 ساعت خاک کشورش را ترک کنند.حسين اميرعبداللهيان معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به اين حادثه گفت: عربستان سعودي با اعلام تصميم به قطع رابطه با تهران نمي‌تواند بر خطاي بزرگ اعدام رجلي ديني سرپوش گذارد.

«عادل الجبير» در مصاحبه با خبرگزاري رويترز گفت: عربستان هرگونه سفر هوايي بين اين کشور و ايران را متوقف خواهد کرد.وي با اشاره به اينکه عربستان تمامي ‌مناسبات اقتصادي با ايران را قطع خواهد کرد، افزود: شهروندان عربستاني از سفر به ايران منع خواهند شد.وزير امور خارجه عربستان در بخش ديگري از اين مصاحبه اظهار داشت: حجاج ايراني همچنان مورد استقبال سعودي قرار خواهند گرفت.الجبير با ادعاي اينکه شيخ نمر النمر در اقدامات تروريستي دست داشت، در اظهاراتي مضحک گفت: به جاي انتقاد از عربستان به خاطر اجراي احکام اعدام بايد اين کشور مورد تمجيد قرار بگيرد.وي ادعا کرد که قطع رابطه با ايران در پي سياست‌هاي خصمانه چند سال گذشته اين کشور صورت گرفت.

اميرعبداللهيان با بيان اينکه هيچ آسيبي به ديپلماتهاي سعودي در تهران و مشهد وارد نشده است، افزود: عربستان سعودي پيش از اين نيز با خطاي راهبردي و اتخاذ رويکردهاي شتابزده و نسنجيده ناامني‌ها در منطقه را تشديد کرد، باعث رشد تروريسم و افراط‌گرايي شد، با توطئه کاهش قيمت نفت به مردم کشورش و کشورهاي مسلمان منطقه آسيب رساند. وي با اعلام اينکه رياض در مذاکرات هسته‌اي صلح‌آميز ايران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غيرسازنده ايفا کند، گفت: اکنون نيز خطاي راهبردي جديد مقامات سعودي اعدام آيت‌الله شهيد شيخ نمر النمر رجل عاليقدر ديني است که به جهان اسلام و نه يک کشور خاص، تعلق دارد.اميرعبداللهيان افزود: ايران يکي از امن ترين کشورهاي منطقه است و همه ديپلماتها در امنيت کامل به وظايف خود ادامه مي‌دهند.

امارات سطح روابط ديپلماتيک خود با ايران را کاهش داد

امارات عربي متحده روز دوشنبه در پيروي از عربستان اعلام کرد که تصميم گرفته است سطح روابط ديپلماتيک خود با جمهوري اسلامي‌ايران را کاهش داده و روابط را در سطح کاردار با تهران حفظ کند. به گزارش خبرگزاري رسمي ‌امارات وام، وزارت امور خارجه امارات با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد که اين کشور همچنين تصميم دارد شمار ديپلمات‌هاي ايران در امارات را کاهش دهد.

در اين بيانيه آمده است: امارات همچنين سيف الزعابي سفير اين کشور در تهران را فراخوانده است.عربستان يکشنبه شب در پي اعدام آيت الله نمر باقر النمر رهبر شيعيان اين کشور و براي فرار از اين جنايت اعلام کرد که روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع مي‌کند، دولت بحرين نيز در تبعيت از رياض (دوشنبه ) روابط ديپلماتيک خود با تهران را قطع کرد.

بحرين و سودان با ايران قطع رابطه کردند

همچنين رسانه‌هاي عربي از قطع رابطه بحرين و سودان با ايران خبر دادند. به گزارش انتخاب، بحرين و سودان به دنبال پيروي از سياست‌هاي عربستان سعودي، ديروز صبح قطع روابط ديپلماتيک با ايران را اعلام کردند. وزير خارجه بحرين گفت: از هيئت ديپلماتيک ايران خواسته‌ايم که ظرف 48 ساعت خاک بحرين را ترک کند. مسئولان سودان نيز ضمن اعلام حمايت از عربستان سعودي از اخراج سفير ايران خبر دادند. لازم به ذکر است جيبوتي، قطر و مصر نيز با سياست‌هاي عربستان همراه شده و بيانيه‌هاي حمايتي از آل‌سعود منتشر کردند.

واکنش آمريکا به قطع رابطه سياسي عربستان با ايران

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز در واکنش به تصميم عربستان براي قطع روابط ديپلماتيک با ايران اعلام کرد که واشنگتن از رهبران منطقه مي‌خواهد که گام‌هاي مثبتي براي کاهش تنش بردارند.

به گزارش تسنيم، جان کربي، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در سخناني در خصوص رخدادهاي اخير بين ايران و عربستان اعلام کرد: «ما معتقديم که تعامل ديپلماتيک و گفت‌و‌گوي مستقيم براي حل اختلافات بسيار اساسي است و ما همچنان از رهبران منطقه مي‌خواهيم که گام‌هاي مثبتي براي کاهش تنش بردارند».

محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در روزهاي گذشته در تماس‌هاي جداگانه تلفني با تعدادي از وزراي خارجه کشورهاي منطقه، آقاي بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد و خانم موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي ضمن اعلام محکوميت اقدام غير انساني و مخالف موازين بين‌المللي حقوق بشر در اعدام فجيع شهيد شيخ نمر عالم مظلوم و شجاع سعودي، آن را گام ديگري در ادامه سياست‌هاي تفرقه‌افکنانه و حمايت از تروريست‌هاي افراطي دانست که منطقه و جهان را به خاک و خون کشيده است.

پيشنهاد مسکو براي وساطت ميان ايران و عربستان

بنا بر گزارش خبرگزاري دولتي روسيه، يک ديپلمات ارشد روس اعلام کرده است که مسکو حاضر است براي از بين بردن اختلافات ميان عربستان و ايران پادرمياني کند.به گزارش ايسنا، يک ديپلمات ارشد روسيه به اين خبرگزاري گفت: روسيه روابط خوبي را در چارچوب گروه وين که هدف آن دستيابي به يک راه‌حل براي بحران سوريه است با هر دو کشور دارد و اين موضوع مي‌تواند به حل اختلاف پيش آمده ميان تهران و رياض از طريق وساطت مسکو کمک کند.

هم‌چنين به گفته يک منبع وزارت امور خارجه روسيه، قطع روابط ديپلماتيک بحرين با ايران نمي‌تواند موجب تفاهم مشترک شود و بهتر است دو طرف گفت‌وگو کنند.

امکان اعزام به حج تمتع وجود ندارد

سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي‌از لغو اعزام به حج تمتع به دليل لغو روابط دپيلماتيک عربستان با ايران خبر داد.به گزارش عصرايران، محمدعلي اسفناني، سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با آنا در مورد تاثير قطع روابط ديپلماتيک عربستان با ايران بر موضوع حج تمتع امسال اظهار کرد: در فاجعه منا حق مطلب اين بود که ايران در قطع روابط ديپلماتيک با عربستان پيشقدم شود نه اينکه دولت عربستان با ارتکاب اين همه جنايت بخواهد در اين مورد تصميم‌گيري کند زيرا سعودي‌ها در فاجعه منا بسياري از حجاج مظلوم و بي‌گناه را به شهادت رساندند و حالا نيز با وقاحت تمام اقدام به اعدام شيخ نمر کردند.وي افزود: قطع روابط ديپلماتيک عربستان با ايران، نهايت دنائت دولت وهابي را نشان مي‌دهد بنابراين همزمان با قطع روابط دپيلماتيک عربستان با ايران، اعزام حجاج به حج تمتع نيز قطع مي‌شود و در سال آينده امکان اعزام به حج تمتع وجود ندارد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: وقتي روابط ديپلماتيک به طور کامل قطع شود کنسولگري‌هاي آن کشور نيز تعطيل مي‌شود و همزمان با تعطيلي کنسولگري، صدور ويزا و مجوزهاي اقامت نيز قطع مي‌شود مگر اينکه دولت واسطي بين ايران و عربستان، وساطت و ميانجي‌گري کند که به نظر من هيچ ضرورتي به چنين اتفاقي نيست زيرا درست است که بحث حج جزو واجبات محسوب مي‌شود اما انجام واجبات در شرايط خاصي در شرع از جمله وقتي موجبات تعذر باشد وجوبش برداشته مي‌شود.

اسفناني تصريح کرد: وقتي از لحاظ حقوقي هيچ نوع ارتباط ديپلماتيکي با دولتي نداشته باشيم امکان اجراي توافقات مشخص شده در بحث صدور ويزا و اقامت و اعزام به حج و حضور نمايندگان ما در آنجا و تعهدات دولتي عربستان در برابر اتباع ايراني نيز به صورت خود به خود لغو مي‌شود.

وي افزود: ضرورتي ندارد که بحث لغو حج تمتع در مجلس شوراي اسلامي‌مطرح شود، البته مجلس مي‌تواند در اين موضوع ورود پيدا کند و مصوبه اي را بگذراند و يا دولت تصميمي‌براي اين موضوع بگيرد اما وقتي يک طرف به طور کامل روابط ديپلماتيک خود را با ما قطع مي‌کند موجبي براي مصوبه و بحث وجود ندارد و به صورت خودکار روابط لغو مي‌شود.

اين عضو کميسيون حقوقي مجلس يادآور شد: ايران مي‌تواند در مورد فاجعه منا و تجاوز دو مامور خاطي عربستان به مجامع بين‌المللي و ديوان لاهه شکايت کند و حقوق حقه خود را مطالبه کند.

اسفناني گفت: متاسفانه رفتار زشت دولت عربستان در اعدام شيخ نمر نشان داد که دولت عربستان به هيچ عهد و پيمان و هيچ مساله انساني و حقوق بشري پايبند نيست.

دنبال از سرگيري روابط با عربستان نيستيم

سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هفتگي مطبوعاتي‌اش به موضوع قطع رابطه ايران و عربستان پرداخت. به گزارش جماران حسين جابري انصاري درباره برنامه دولت عربستان براي ارسال پرونده حمله افراد ناشناس به سفارتخانه اين کشور به شوراي امنيت گفت: «در حالي‌ که عربستان خود را در انزوا مي‌بيند و افکار عمومي‌جهان نيز با اين کشور همراهي نمي‌کند، تلاش دارد براي اقدامات خود پشتوانه منطقه‌اي و بين‌المللي ايجاد کند. اما جمهوري اسلامي‌ به وظايف خود عمل کرده و در برخورد با افرادي که قانون‌شکني کرده بودند اقدامات لازم و دستگيري انجام شده است.»

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان درباره اقدام (يکشنبه) عربستان درباره قطع رابطه با کشورمان گفت: «دولت عربستان سعودي حيات و منافع خود را در ايجاد درگيري و تنش در منطقه مي‌داند و در ساليان اخير سياست‌هايي را در منطقه داشته که به تنش‌آفريني کمک کرده است». وي همچنين در پاسخ به اين پرسش گفت: «ايران به وظايف خود عمل کرده است و دولت عربستان با موج‌آفريني سياسي قادر نخواهد بود که سياست خود را تحميل کند. مواضع اوليه برخي کشورها هم حاکي از همين امر است.»

وي افزود: «عربستان از گروه‌هاي تروريستي موجود در سرزمين ايران حمايت کرده است و تلاش براي تنش‌آفريني در منطقه و تحميل جنگ يمن و پيگيري ناامني را در تعدادي از کشورها ادامه مي‌دهد. عربستان تلاش مي‌کند با فرافکني مشکلات خود را حل کند.»

سخنگو و رئيس مرکز ديپلماسي عمومي ‌و رسانه‌اي وزارت امورخارجه افزود: «آخرين اقدام آن‌ها سخن گفتن با زبان سرکوب و اعدام شهيد باقر نمر بود.»

جابري انصاري تصريح کرد: «اتفاقي که براي سفارت عربستان افتاد، نخستين اتفاقي نيست که در دنيا درباره مراکز ديپلماتيک مي‌افتد. آنچه مهم است اينکه دولت مقابل به تعهدات خود عمل کند که جمهوري اسلامي ‌به وظايف خود براي جلوگيري از احساسات عمل کرد». وي سپس به حمايت‌هاي کشورهاي غربي از اقدامات عربستان پرداخت و گفت: «ما فکر مي‌کنيم جامعه بين‌المللي با اتخاذ سياست‌هاي مناسب به عربستان اجازه مي‌دهد سياست ناامني در منطقه را پيش ببرد».

به‌ گفته معاون وزير امور خارجه، «آنچه در برخي از کشورهاي منطقه، همچون عربستان وجود دارد اين است که نظام قانوني عربستان متعلق به دوراني است که زمان آن گذشته است. واقعيت اين است که با زبان گلوله و سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر، مطالبات مردمي‌را پاسخ دادن، سياست عقيمي‌است که پيامد منفي دارد.»

سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين درباره اقدامات انجام شده درباره حمله به سفارت عربستان گفت: «وزارت امورخارجه و نهادهاي امنيتي و نظامي‌ تدابير لازم را براي کنترل حادثه و برخورد قانوني براي برخورد با متخلفان انجام داده‌اند. جمهوري اسلامي، اقدامات لازم براي حفظ حرمت و مراعات قوانين بين‌المللي را انجام داده است و انجام مي‌دهد.» او تصريح کرد: «اقدام دولت عربستان هم در حالي انجام شده است که همه امور تحت کنترل بود و تهديدي متوجه ديپلمات‌هاي سعودي نبود. عربستان به دنبال سياست نابخردانه خود و افزايش تنش در منطقه است.»

جابري انصاري در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت عربستان تماس‌هايي با برخي کشورهاي منطقه براي قطع رابطه با ايران انجام داده است، گفت: «دولت عربستان به‌دليل اينکه احساس مي‌کند در فضاي منطقه‌اي و بين‌المللي در نوعي انزوا قرار دارد، سياست تنش را در دستور کار خود قرار داده و در همين چارچوب، فشارهايي بر برخي از دولت‌ها وارد کرده است.»

وي افزود: «جمهوري اسلامي ‌ايران، سياست آشکار و شفافي را در زمينه گسترش تعامل با کشورهاي جهان دنبال مي‌کند».

سخنگوي وزارت امورخارجه درباره اقدامات بين‌المللي انجام شده در واکنش به اقدامات عربستان، گفت: «جمهوري اسلامي‌خود را در انزوا احساس نمي‌کند. جمهوري اسلامي‌سياست قانونمند خود را دنبال مي‌کند و پيگيري سياست‌هاي مبتني بر تنش‌آفريني خط قرمز ايران است. دولت عربستان سياست‌هايي را دنبال مي‌کند که شکست خورده است. در عراق از همه توان براي برهم زدن وضعيت عراق استفاده کردند اما در چند روز گذشته سفارت خود را در عراق بازگشايي کردند که نشانه شکست است».

وي تاکيد کرد: «ايران در مسير تنش‌آفريني که خواست دولت عربستان است حرکت نمي‌کند».

رئيس مرکز ديپلماسي عمومي‌و رسانه‌اي وزارت امورخارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا کشوري براي ترميم مناسبات ميان ايران و عربستان در روزهاي اخير ميانجي‌گري کرده است، توضيح داد: «اگر سياست‌هاي عربستان مبتني بر منطق بود هيچ نيازي به ميانجي‌گري نبود. تا زماني که سياست عربستان بدين شکل باشد، امکان روابط ديپلماتيک وجود ندارد. ما از همه امکانات و ظرفيت‌هاي ديپلماتيک خود و روابط با کشورهاي عربي و غير عربي منطقه و جهان استفاده مي‌کنيم که از تنش‌آفريني جلوگيري شود.»

آلمان، ايران و عربستان را به گفت‌وگو دعوت کرد

سخنگوي دولت آلمان از ايران و عربستان سعودي خواست مسير گفت‌وگو را در پيش گيرند.به گزارش رويترز در خبري فوري اعلام کرد سخنگوي دولت آلمان از ايران و عربستان سعودي خواست مسير گفت‌وگو را در پيش گيرند.سخنگوي دولت آلمان گفت از هر گونه طرح دولت آلمان براي اعمال تحريم عليه عربستان سعودي بي اطلاع است.

سخنگوي وزارت اقتصاد آلمان نيز روز دوشنبه گفت اين کشور رويدادهاي عربستان سعودي را با توجه به مسئله صادرات سلاح پيگيري مي‌کند و اين رويدادها در سياست محدوديت کننده اين کشور در زمينه صادرات سلاح تاثير خواهد گذاشت.

سعودي به دنبال تحت‌الشعاع قرار دادن توافق هسته‌اي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: در شرايط کنوني اقداماتي در منطقه صورت مي‌گيرد، که به ضرر امت اسلامي‌و به سود صهيونيست‌ها است و مسئله تروريسم در منطقه يک معضل بزرگ است.

سعود بن احمد البرواني سفير عمان در ايران، با دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ‌ديدار و گفت‌وگو کرد.رئيس قوه مقننه با اشاره به حمله عربستان به مردم يمن، گفت: دولت سعودي به اين مسئله توجه ندارند که حمله به يمن موجب گسترش تروريسم در اين کشور مي‌شود، از طرف ديگر اخيرا عربستان شيخ نمر عالم برجسته ديني و برخي ديگر از افراد را اعدام کردند، که اين موضوع اثر نامطلوبي را در ميان مسلمانان گذاشته و در ايران نيز باعث تأسف و ناراحتي مردم شد.

دکتر لاريجاني گفت: قطعا اعدام يک عالم ديني براي خود عربستان نيز خوب نيست و اين اقدام هيچ توجيهي ندارد.وي ادامه داد: البته با اقدامات خودسرانه چند روز گذشته که در مقابل سفارت عربستان رخ داد، مخالف بوده و پيگير آن هستيم. دکتر لاريجاني افزود: از طرف ديگر اقدام دولت سعودي در قطع روابط با ايران، کار و سياست اشتباهي است، زيرا شايد يک عده دست به کاري بزنند، اما اين مسئله دليل مناسبي براي قطع روابط نيست، به طوري که در چند سال اخير در کشورهاي اروپايي چندين بار به سفارت ايران حمله کردند، اما ما هيج اقدامي‌براي قطع روابط نکرديم.

در اين ديدار همچنين سعود بن احمد البرواني سفير عمان در ايران، روابط دو کشور ايران و عمان را بسيار گسترده، دوستانه و ديرينه خواند و گفت: روابط دو کشور از گذشته در مسائل سياسي و اقتصادي بسيار مثبت بوده و اميدوارم همانند مناسبات سياسي، مسائل اقتصادي دو کشور نيز گسترش بيشتري پيدا کند.

وي با اشاره به اقدام عربستان سعودي در قطع رابطه با جمهوري اسلامي‌ايران، گفت: به طور حتم اين اقدام هر علتي هم که داشته باشد، به دور از حکمت بوده و روش نادرستي است.

البرواني افزود: به نظر من عربستان با اقدام اخير خود به‌دنبال فشار بر ايران و تحت‌الشعاع قرار دادن توافق هسته‌اي است.

تعرض به سفارت عربستان اقدامي‌ ناپسند بود

آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد نيز گفت: جريان شهادت شيخ نمر چيزي نيست که به فراموشي سپرده شود، اميدواريم خداي متعال ريشه کساني که سعي در تضعيف اسلام و قرآن دارند را برکند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي، وي روز دوشنبه درابتداي درس خارج خود در مسجد اعظم قم با بيان اين که سعودي‌ها در سياست‌ها و اهداف شومي‌که در منطقه دارند شکست خورده‌اند و مي‌خواهند انتقام بگيرند، يادآورشد: آنها بدانند با بمباران يمن به جايي نخواهند رسيد؛ اينها انتقام شکست در سوريه، يمن و عراق را مي‌خواهند بگيرند، اما بدانند شهادت اين شيخ بي گناه هزينه بزرگي که تصورش نمي‌کردند براي شان داشته و خواهد داشت.

وي با تسليت مجدد شهادت شيخ نمر و محکوم کردن جنايت سعودي‌ها در اعدام اين عالم رباني، اعدام شيخ نمر را جنايت بزرگي از سوي آل سعود دانست و تصريح کرد: تمام دنيا اين اقدام را محکوم کردند، به جز آمريکايي‌ها که تنها ابراز نگراني کردند.

آيت‌الله مکارم شيرازي اضافه کرد: تصور ما اين است که اين اقدام وحشتناک احتمالا با اطلاع آن‌ها انجام شده است، آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها به دنبال تشديد پروژه تفرقه بين مذاهب اسلامي‌و شيعه و سني هستند و از اين جريان و پيامدهاي آن خوشحال هستند.

وي با اشاره به قرار دادن نام شيخ نمر در کنار چندين تروريست و اعدام همزمان آن‌ها، بيان کرد: اينها به گمان خود مي‌خواستند زرنگي کنند و اسم وي را در کنار برخي تروريست‌ها قرار دادند و با استناد به برخي آيات قرآن کريم و روايات مي‌خواستند آدرس غلط بدهند. وي اضافه کرد: شيخ نمر دست به سلاح نبرد، سلاح او قلم و زبانش بود، کاري که در گردن زدن شيخ نمر و به دار آويختن پيکر وي کردند دقيقا کاري بود که داعشي‌ها انجام مي‌دهند.

اين مرجع تقليد ادامه داد: اين اقدام حتي از سوي روزنامه‌هاي معروف غربي نيز محکوم شده و آن را دقيقا همانند اعمال داعش دانستند. وي در ادامه تعرض و حمله به سفارت عربستان سعودي و کنسولگري اين کشور در تهران و مشهد که از سوي برخي افراد صورت گرفت را اقدامي ‌ناپسند دانست و به تمام مردم و علاقمندان و دلدادگان نظام و انقلاب توصيه کرد که دست به اقدامي ‌نزنند که براي کشور و نظام هزينه داشته باشد.

آيت‌الله مکارم شيرازي خاطرنشان کرد: اين کار مي‌تواند از سوي دو عده انجام شود، يک عده علاقمندان به نظام هستند که از سياست‌ها و اقدامات سعودي‌ها به خشم آمده‌اند، منتهي گاهي اوقات کار از دست‌شان در مي‌رود و واجب است که مراقب باشند.

وي ادامه داد: گروه دوم نيز افراد نفوذي هستند که تا چنين فرصت‌هايي پيش مي‌آيد به دنبال ماهي گرفتن از آب گل‌آلود هستند و مي‌خواهند کاري کنند که عداوت بين شيعه و سني بيشتر شود و درگيري‌ها گسترش يابد و به اهداف‌شان برسند.

وي اضافه کرد: اين کارها را نبايد انجام داد، اين قبيل اقدامات هم براي نظام و هم براي اسلام هزينه‌هاي سختي دارد، وقتي دنيا در حال محکوم کردن سعودي‌ها هستند، چرا ما کاري کنيم که ورق برگردد؛ اميدوارم دوستان بر اعصاب خود مسلط باشند و بهانه به دست دشمن ندهند و جلو نفوذي‌ها را به شدت بگيرند.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=238309

ش.د9405163

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات