تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۶۴
ایالات متحده همچنان اصرار به اجرای قانون جدید و نقض برجام دارد

آب پاکی کربی روی دست توجیه‌گران داخلی

پایگاه بصیرت / سعید همتی

(روزنامه جوان ـ 1394/10/02 ـ شماره 4706 ـ صفحه 5)

در هنگامه‌اي كه جان كري با نامه‌نگاري توأم با وعده و وعيد تلاش كرد نقض برجام توسط دولت متبوعش را خالي از اشكال عنوان كند و جماعتي در داخل نامه وي را تضمين كافي مي‌دانند، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا تأكيد كرد كه دولت اين كشور قانون محدوديت ورود مسافران ايران را قطعاً اجرا خواهد كرد.

در حالي سخنگوي دستگاه سياست خارجه امريكا به صراحت اجراي چنين قانوني را قطعي مي‌داند كه عده‌اي در داخل درصدد برآمده‌اند از يك سو القا كنند قانون فوق مغاير با برجام و نقض آن نيست و از سوي ديگر نامه جان كري را تضمين كافي براي اجراي تعهدات مندرج در برجام توسط دولت امريكا عنوان كنند، به طوري كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طي دو روز گذشته در مطالب متعددي بر اين موضوع پافشاري كرده‌اند، به عنوان نمونه روزنامه آرمان رسانه نزديك به خانواده هاشمي در مطلبي با عنوان: «تأييد جان كري تعهدآور است» مي‌نويسد: طرف ايراني نبايد نگران آينده اجراي برجام باشد و قانون دولت امريكا خدشه‌اي در اصل اجراي تعهدات برجام به‌وجود نمي‌آورد و نامه جان كري از نگاه حقوقي تعهدآوري بوده و مي‌تواند تضميني محكم به شمار آيد.

در نامه كري كه بيشتر شبيه به وعده سر خرمن است مي‌آيد:«اينجانب همچنين اطمينان دارم كه تغييرات جديد براي كسب رواديد كه در كنگره تصويب شده است و دولت اختيار توقف اجراي آن را دارد، به هيچ وجه مانع ما نمي‌شود كه تعهدات خود را طبق برجام اجرا كنيم و ما اين تغييرات را به گونه‌اي اجرا مي‌كنيم كه هيچ مانعي براي منافع اقتصادي مشروع ايران ايجاد نكند. بدين منظور ما بالقوه ابزارهاي متعددي را در اختيار داريم، شامل صدور ويزاهاي تجاري ۱۰ ساله چندبار ورود، برنامه‌هايي براي تسريع در صدور ويزاهاي تجاري و اختيار توقف اجراي قانون كه طبق اين مصوبه جديد به ما داده شده است. خوشحال مي‌شوم كه در اين خصوص باز هم صحبت كنم و توضيحات بيشتري ارائه كنم.»

حال پس از‌ آنكه اين عده در داخل به‌دنبال توجيه و تفسير غير واقعی قانون جديد امريكا و نامه جان‌كري بودند، جان‌كربي آب پاكي روي دست تيم مذاكره‌كننده و جماعت توجيه‌كننده ريخت و در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران كه از وي پرسيد: «آيا شما هم نگرانيد كه با اين قانون، برجام نقض شده باشد؟» پاسخي طولاني داد و گفت: «نه، برجام به هيچ‌وجه نقض نشده، اين قانون جديد (محدوديت صدور ويزا براي مسافران ايران) را هم البته اجرا خواهيم كرد ولي اين منافاتي با حقوق تجاري مشروع ايرانيان ندارد.» سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا با تأكيد بر عبارت مبهم «حقوق مشروع ايرانيان» بيان مي‌كند: «... اين قانون منافاتي با برجام ندارد، البته برجام هم هنگامي اجرايي مي‌شود كه ايران تعهدات خود را انجام داده باشد.» جان كربي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه نحوه اجراي اين قانون و مصون ماندن حقوق مشروع ايرانيان از گزند برايش سؤال شده بود، گفت: «در اين قانون به ويزاهاي B1 و B2 يعني ويزاهاي تجاري اشاره‌اي نشده است و ما همانطور كه وزير كري گفته، ابزارهايي براي مداخله داريم.»

وي همچنين ادامه مي‌دهد: «تعهد داريم كه نسبت به امنيت شهروندان امريكايي نگران باشيم و قانون (محدوديت صدور ويزا) هم بايد اجرا شود، در عين حال از ايران هم انتظار داريم مانند ما نسبت به اجراي برجام پايبند بماند.» يكي از خبرنگاران از سخنگو پرسيد كه «ايران بر اساس چه مكانيسمي در فهرست اين چهار كشور جاي گرفت؟» سؤالي كه بسياري از ايرانيان كه ريشه اصلي صادرات تروريست و تخصيص دلار نفتي به افراط‌گراها را مي‌شناسند، برايشان ايجاد شده است. سخنگوي دو دستگاه ديپلماسي امريكا همچنين در اين سخنان دو بار دولت ايران را حامي تروريست‌ها عنوان مي‌كند. حال در شرايطي كه دولتمردان امريكايي اقدام به نقض برجام كرده‌اند، انتظار اين است كه دولت به جاي توجيه اقدامي و ذوق‌زدگي از نامه كري رو به سوي اقدامات مؤثر و همسو با منافع ملي بياورد.

آقايان به جاي «مقابله به مثل» توجيه‌گر قانون ضدايراني شده‌اند

سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين هم در همايش علمي «بررسي خسارت‌ها و پيامدهاي فتنه 88» گفت:آقايان به جاي مقابله به‌مثل در مقابل قانون اخير امريكا عليه ايران، توجيه‌گر شده‌اند و مي‌گويند طرف نامه نوشته و قرار شده با هم كاري نداشته باشيم. عده‌اي كه به خاطر انقلاب به جايي رسيده‌اند، امروز مي‌گويند انقلاب براي ماست و ما بايد در رأس باشيم، مردم حق انتخاب دارند به شرطي كه ما را انتخاب كنند، كساني كه با غارت بيت‌المال به جايي رسيده‌اند، تمام تلاش خود را مي‌كنند كه قدرت را از دست ندهند و به خاطر اينكه پايگاه مردمي ندارند، به قدرت خارجي تكيه مي‌كنند و مي‌گويند ما بايد رابطه‌مان را با امريكا بهتر كنيم، در فتنه 88 اين دو طيف همديگر را پيدا كردند، امروز هم همين خطر وجود دارد. وي با طرح اين سؤال كه چگونه است سردمدار سازشگري با امريكا دم از راه امام(ره) مي‌زند، افزود: خطر اصلي، خطر اشرافيت‌گرايي و چپاول بيت‌المال توسط عده‌اي است كه مي‌خواهند هميشه در قدرت باشند.

فاز جديدي از «تحريم‌ها» عليه ايران

سيدحسين‌نقوي حسيني عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به تصويب قانون محدوديت ويزايي امريكا عليه ايران، اظهار داشت: تصويب اين قانون و امضاي آن توسط رئيس‌جمهور امريكا به‌نوعي فاز جديدي از تحريم‌ها عليه ايران است. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بار ديگر با تأكيد بر اينكه وزارت خارجه بايد صريح و شفاف به 5+1 و شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كند كه تصويب چنين طرحي برخلاف روح برجام است، هرگونه برخورد انفعالي را در اين زمينه محكوم و تصريح كرد: اينكه ما تنها بگوييم يك حركت را محكوم مي‌كنيم و اين قانون خوبي نيست، برخورد انفعالي كرده‌ايم و اين برخلاف برجام است و بايد وزارت امور خارجه دراين‌باره موضع قاطع و صريحي بگيرد.

توجيهات ديپلمات‌ها بدتر از مصوبه ضدايراني آمريكاست

سهراب صلاحي رئيس سازمان بسيج اساتيد هم در همايش علمي «بررسي خسارت‌ها و پيامدهاي فتنه 88» اظهار داشت: امروز صنعت هسته‌اي، بالاترين دستاورد علمي ايران به شمار مي‌رود اما 80 درصد اين صنعت به تعبير امريكايي‌ها زمينگير شده است.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: اين صنعت داده شد تا تحريم‌ها لغو شود و چرخ اقتصاد مردم بچرخد اما مشاهده مي‌كنيد هنوز كه تحريم‌ها برداشته نشده قانون جديد ضدايراني وضع مي‌كنند. ما مشاهده مي‌كنيم هرچه رئيس‌جمهور ما در مقابل آنان كوتاه مي‌آيد، آنان جلوتر مي‌آيند. صلاحي با تأكيد براينكه شكست سياست‌خارجي دولت كاملاً آشكار است، گفت: بدتر از كار امريكايي‌ها توجيه اقدامات اين كشور توسط ديپلمات‌های ارشد ماست. اوباما قانوني عليه ايران امضا كرده بعد آقايان مي‌گويند جان‌كري نامه نوشته و به ما قول داده. خوب است دولت شجاعانه شكست سياست‌خارجي خود را اعلام كند و به رويكرد مقاومت برگردد، البته هر كسي اهل مقاومت نيست.

رئيس سازمان بسيج اساتيد در پايان با اشاره به نقض برجام توسط امريكا گفت: امروز كه امريكا برجام را نقض كرده است، مجلس ما چرا ساكت است. آقايان چقدر مي‌خواهند اقدامات امريكا را توجيه كنند.

يك قطعنامه ضدايراني ديگر در سناي آمريكا به تصويب رسيد

سناي امريكا روز جمعه و در گرماگرم تصويب و امضاي طرح مجلس نمايندگان درباره محدوديت معافيت ويزا براي اتباع 38 كشور كه به ايران سفر مي‌كنند، قطعنامه‌اي ضدايراني تصويب كرد. اين قطعنامه در محكوميت تحت تعقيب قرار گرفتن اعضاي فرقه بهائيت در ايران و به پيشنهاد سناتور جمهوريخواه، «مارك كرك» به تصويب رسيد. قطعنامه سناي امريكا نظام ايران را به دليل آنچه «تحت تعقيب قراردادن بهائيان» خوانده است، محكوم كرده و از باراك اوباما و جان كري خواسته است مقدمات تحريم مقامات ايراني كه جامعه بهائيان را در ايران تحت پيگرد قرار مي‌دهند، فراهم كنند. در حالي كه همه توجهات به قانون بازنگري در معافيت ويزا بود، سناي امريكا قطعنامه سناتور جمهوريخواه را در محكوميت ايران تصويب كرد و از اوباما و جان كري خواست تعدادي ديگر از مقامات ايران را تحريم كنند. قطعنامه سنا دومين مصوبه ضدايراني قانونگذاران امريكايي پس از آغاز روند اجرايي برجام است كه به بهانه تروريسم يا حقوق بشر، دولت امريكا را به تشديد تحريم‌ها عليه ايران فرامي‌خواند.

اقدامات مؤثر

به هر روي با توجه به تشديد اقدامات خصمانه دولت ايالات متحده طي ماه‌هاي اخير و نقض برجام و تشديد تحريم‌ها بايد گفت افكار عمومي از دستگاه ديپلماسي انتظار دارند با اتخاذ مواضع محكم و قاطع پاسخ درخوري به امريكايي‌ها داده و از سوي ديگر روند اجراي تعهدات توسط ايران را به حالت تعليق درآورند. البته نبايد در اين ميان از نقش مهم مجلس و شوراي عالي امنيت ملي هم غافل شد چراكه براساس قانون اين دو نهاد مهم مي‌توانند دولت را مكلف كنند تا در اجراي تعهدات زودهنگام نظير مبادله اورانيوم يا تخريب قلب رآكتور سنگين اراك تغيير رويكرد دهد تا طرف غربي اقدامات نامناسب را متوقف سازد.

http://javanonline.ir/fa/news/761230

ش.د9405428

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات