تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۲۰
چرا نمي‌خواهند دو بال اعتدال در مجلس خبرگان باشند؟

تيرهجمه به هاشمي به سنگ خورد!

پایگاه بصیرت / مهدي رضايي

(روزنامه آرمان – 1394/11/06 – شماره 2960 – صفحه 2)

«ايراني‌ها بسيار خوبند ما تمدن چندين هزار ساله داريم، سلول‌هاي ما به تدريج از آن زمان تا به حال در داخل تمدن‌ها رشد كرده است. اين سلول‌ها كم كم به همه ما به ارث رسيده و ما داريم جلو مي‌رويم، نسل بعدي هم بهتر از ما مي‌شود واينجوري داريم (جلو) مي‌رويم. ما يك ملت پيشرفته واقعي هستيم، باهوش هستيم و حالا آگاه شده‌اند. هيچ كس انتظار نداشت در انتخابات دو سال گذشته مردم اينجوري نظرشان را تحميل بكنند اما مردم اين كار كردند (در انتخابات آتي هم همين طور)، مردم كار را تمام مي‌كنند.» اين بخشي از سخنراني آيت‌ا... هاشمي در جمع اعضاي خانه احزاب است و به نظر مي‌رسد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به آن سبب ترجيح داد در آن جمع از اميد به انتخابات اسفندماه بگويد كه مي‌دانست احزاب سياسي موتور محركه حضور مردم در صحنه انتخابات هستند.

اكنون آيت‌ا... هاشمي در نقش كانديداي ورود به مجلس خبرگان رهبري تعريف مي‌شود و البته پيش از آن مانند هميشه در نقش مصلح جامعه حضور دارد. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در همه ادوار مجلس خبرگان رهبري نماينده بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به عنوان دومين رئيس اين مجلس انتخاب شده است. برخي دلواپسان نگران حضور او در مجلس آتي هستند چرا كه معتقدند چهره تاثيرگذاري است و قدرت سازماندهي دارد.

از همين رو، از هم‌اكنون ليست‌هاي احتمالي مورد حمايت او براي حضور در خبرگان به صورت گمانه‌زني ازسوي مخالفانش مطرح مي‌شود. اما مخالفان هاشمي بیکار ننشسته‌اند و سعي در تخريب او دارند و سعي مي‌كنند با شايعه احتمال ردصلاحيت او، فضا را مديريت كنند، درحالی که برخي خبرهاي غيررسمي حاكي از آن است كه تجربه انتخابات رياست‌جمهوري در انتخابات خبرگان تكرار نمي‌شود. از سوي ديگر تلاش‌ها براي جدا كردن دو بال اعتدال يعني آيات هاشمي و سيدحسن خميني تا به امروز با شكست مواجه شده چنانكه تسنيم دوشنبه شب خبری با تیتر عدم‌احرازصلاحيت سيد حسن خميني و تاييد صلاحيت هاشمي منتشر كرد كه البته پس از دقايقي مجبور به برداشتن آن از روی خروجی‌اش شد.

پاسخ به تلاش بيهوده

تندروها همچنین مي‌كوشند ميان مقام معظم رهبري و آيت‌ا... هاشمي به دروغ ایجاد فاصله كنند؛ فاصله‌اي كه در هيچ مقطعي از تاريخ كشور وجود نداشته و تنها ساخته و پرداخته ذهن آنهايي است كه نمي‌توانند حضور ياران امام و انقلاب را در كنار يكديگر بپذيرند. پايگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌ا... العظمي خامنه‌اي، اشاره‌هاي مهمي به روابط منحصر به فرد رهبر معظم انقلاب اسلامي و آيت‌ا... هاشمي در كوران حوادث و مقاطع مختلف نهضت اسلامي و دوران جمهوري اسلامي دارد كه مرور آنها خالي از لطف نيست. آنا نوشت؛ در اين زندگينامه، در مقاطع مختلف زندگي رهبر معظم انقلاب، به همراهي آيات خامنه‌اي و هاشمي از جمله جلسه «۱۱نفره» حوزه علميه قم براي مبارزه با رژيم شاه، بنيان‌گذاري جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضويت در شوراي انقلاب و تاسيس حزب جمهوري اسلامي و... اشاره شده است.

در بخشي از اين زندگينامه آمده است: «آيت‌ا... خامنه‌اي به اتهام عضويت در گروه ۱۱نفره به شش ماه زندان محكوم شد. به دنبال انتشار اين خبر در روزنامه‌ كيهان و احضار آيت‌ا... خامنه‌اي به دادگاه تجديد نظر، وي پس از مشورت با عده‌اي از علماي مشهد از حضور در دادگاه خودداري ورزيد. او با آنكه تحت پيگرد بود با برخي از روحانيون مبارز ازجمله سيدمحمود طالقاني، سيدمحمدرضا سعيدي، محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوي‌كني، مرتضي مطهري، اكبر هاشمي‌رفسنجاني و فضل‌ا... محلاتي در مشهد و تهران ارتباط داشت و با وجود اقامت در مشهد در بسياري از جلسات علما و روحانيون مبارز تهران حضور مي‌يافت.»

هراس از حضور دو بال اعتدال

ميزان هجمه‌ها به هاشمي در اين انتخابات بيش از سابق است چرا كه تندروها از حضور همزمان آيات هاشمي و سيدحسن خميني در انتخابات خبرگان واهمه دارند و مي‌دانند اين حضور به معني تثبيت اعتدال و پايان تندروي است و از همين روست كه هر روز بر ميزان هجمه‌هاي خود به اين شخصيت‌ها افزوده و شايعات دروغي را منتشر مي‌كنند. علي مطهري هجمه‌ها را چنين تحليل كرده است كه «شهيد محلاتي گفته بود شهيد مطهري قوه عاقله انقلاب بود. مي‌توان گفت آقاي هاشمي قوه عاقله مجلس خبرگان رهبري است. من فكر مي‌كنم ايشان براي توجه دادن علما و مردم به اهميت مجلس خبرگان آينده، زودتر اعلام كانديداتوري كردند. هجمه‌ها عليه آقاي هاشمي به خاطر تاثيرگذاري ايشان است.» حجت‌الاسلام علي عسگري هم لازم ديد تا با يادآوري گذشته نكته‌اي را به دلواپسان گوشزد كند. او گفت: «همه مي‌دانيم متحجران هنوز فراموش نكرده‌اند، آيت‌ا... هاشمي - مرد عبور از بحران‌ها و يار ديرين رهبري- پس از ارتحال امام چگونه توانست مجلس خبرگان را مديريت كند و باعث شود كليد‌دار نظام به شكل درست و مستوفي انتخاب شود.»

ارائه ليست جعلي با نام هاشمي

با اينكه هنوز نظر نهايي درباره صلاحيت داوطلبان عضويت در مجلس خبرگان اعلام نشده، عده‌اي با انتشار فهرستي از اسامي تعدادي از ثبت‌نام كرده‌هاي شركت در انتخابات اين مجلس آن را به عنوان فهرست مورد حمايت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در فضاي مجازي تبليغ مي‌كنند که براساس اطلاعات موثق، اين فهرست ربطي به وی ندارد و با هدف تخريب منتشر شده است.

استقلال هاشمي را بر نمي‌تابند

حجت‌الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي حضور آيت‌ا... هاشمي در انتخابات مجلس خبرگان را مفيد مي‌داند و تاكيد دارد كه اين حضور سبب افزايش اعتبار مجلس خبرگان مي‌شود. وي به آرمان گفت: آيت‌ا... هاشمي از افراد سابقه‌دار است كه با مسير رسيدن به پيشرفت آشنايي خوبي دارد. وي درباره افرادي كه با هجمه به هاشمي درصدد منصرف كردن او از حضور در انتخابات هستند، اظهار داشت: آقاي هاشمي همواره مصالح كشور را در نظر دارد و براي او مسائل حزبي و جناحي داراي اولويت نيست.

افرادي كه اين روزها به آيت‌ا... هاشمي هجمه مي‌برند هدفشان تحقق خواست‌هاي حزبي و جناحي شان است و مي‌خواهند هاشمي را از ادامه مسير منصرف كنند اما نمي‌دانند او شخصيتي فراجناحي و فراحزبي دارد. فاضل‌میبدی با بيان پيامدهاي بين‌المللی حضور هاشمي در مجلس خبرگان افزود: هاشمي داراي نفوذ بالايي در كشورهاي منطقه و ساير كشورهاي جهان است و از همين رو اعتبار و جايگاه مجلس خبرگان با حضور او بيش از هميشه افزايش پيدا مي‌كند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/141846

ش.د9405370

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات